2018-08-30, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Van Nostrand
SIFO har blivit som du med att sätta fingret i luften och känna av dagssifran (;
Jag tror dock mer på dina siffror.

Håller med. Mycket märkligt att SD backar så mycket på en dag (och i synnerhet som flera dagars mätningar utgjorde de största delarna av mätningarna). Lögn, förbannad lögn och statistik...

Bra att vi är överens där. Jag forskar vidare.
2018-08-30, 22:43
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Om det visar sig att det är AFS som splittrat den nvandringskritiska rörelsen i Sverige och missar riksdagen skulle man vilja slå ihjäl kasslern. Riktiga idioter som går in hals över huvud och förstör allt som byggts upp sedan 1988, hade de varit det minsta strategiska skulle de väntat till 2022. De kunde inte valt ett sämre val att visa sig.

Hur tänker du nu. Å ena sidan säger du att AfS är decimaler av ett promilleparti å andra sidan splittrar AfS den invandringskritiska rörelsen. Hur ska du ha det? Tror du AfS kommer få 0,01%, 1, 3,9 eller 10%?

SD ligger just nu mellan 18 och 25% i opinionen. Få tror väl på att det är 18%.

Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Du begriper tydligen inte det enorma symbolvärdet med SD som största parti. Det skulle ge en sån enorm legitimitet. Men några ostrategiska hög energi töntar ska gå in och sabba allt...

Många hoppas att M kommer ta in SD i värmen. Ulf Kristersson deklarerar 10 dagar innan valet "att vi kommer inte att samregera eller förhandla med SD. Det är helt uteslutet". Sjunker det in? SD kommer inte att få någonting att säga till om efter valet.

Är det då inte mer värt att få in en bundsförvant i riksdagen? Då slipper ni alla rasister, nazister och fascister i SD som istället får till AfS och

Citat:
Ursprungligen postat av Emoll
Hur mycket tror ni alla anti SD kampanjer som rullar runt på FB dagligen påverkar väljarna? Det är ju ett tydligt mönster att vänsterfolk försöker avskräcka SD väljare från att rösta på dem med propaganda.

Igår såg jag ett inlägg där någon jämförde SDs valspurt med Adolf Hitlers innan han tog makten. Trodde inte det var sant först men inlägget hade delats 30.000 gånger och 20.000 likes.. Folk har ju inga gränser.

Läs historia som inte är finansierad eller skriven av Bonnier eller någon annan globalist. Sluta titta på filmer från Hollywood.

Citat:
Ursprungligen postat av Kolonn
Vore helt sjukt om SD bara ökade 4-5 % från förra valet med tanke på allt som har hänt. Då ger jag upp hoppet på riktigt.

Det vore helt osannolikt, men kommer SD under 20% så är det antingen enormt valfusk eller så har jag totalt missbedömt samhällsutvecklingen.
2018-08-30, 22:43
Medlem
En tråd som eventuellt kan vara intressant för er är att följa förtidsröstningen och analysera vad den eventuellt kan berätta om valresultatet för SD. Bland annat kan man se att förtidsröstningen verkar gå väldigt starkt på en rad orter som SD borde kunna få bra resultat i.

(FB) Analys av förtidsröstningen i valet 2018 jämfört med 2014. Kan man förutse vinnaren?
2018-08-30, 22:45
Medlem
FlashyBears avatar
Det troligaste är nog att SD [tok]ökar hos Sentio imorgon. I först hand eftersom det sista Sentio hade "negativt brus" för SD. Så allt mellan 22-27% är möjligt. Troligen runt 24%.
Eller inte! Die Juden kanske har köpt Sentio för att minska gapet!
2018-08-30, 23:00
Medlem
Tycker årets Sentio är årets hittills mest spännande och intressantaste OU hittills.
Dels så tror jag den kommer stämma bäst med valresultatet.
Dels så kommer aFs särredovisas.
Dels så kommer det ske en stor upp eller down för SD.

Jag är väldigt nyfiken, jag tror att vi imorgon vet vilket som kommer att bli Sveriges största parti.
2018-08-30, 23:31
Medlem
Med tanke på SDs jätteras i förra Sentio-mätningen, är det helt givet att de kommer att öka i denna. Förmodligen en större ökning på minst en procentenhet. Vore rätt bisarrt om de minskade igen, även om det rör sig om decimaler.

Jag tycker att det mest intressanta är vad MP och KD får i Sentio, då dessa inte har samma överskattningsfaktor som många andra institut har... eller har jag fel?

Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Tycker årets Sentio är årets hittills mest spännande och intressantaste OU hittills.
Dels så tror jag den kommer stämma bäst med valresultatet.
Dels så kommer aFs särredovisas.
Dels så kommer det ske en stor upp eller down för SD.

Jag är väldigt nyfiken, jag tror att vi imorgon vet vilket som kommer att bli Sveriges största parti.

Inget säger att AfS kommer att särredovisas av Sentio imorgon. Har du glömt vem deras beställare är? Chang Frick. Även om AfS skulle få 4 procent skulle de förmodligen fortfarande räknas in i "övrigt". Av vad jag förstått så är det han som avgör vad som ska särredovisas och inte, eftersom det är han som betalar för undersökningen. Dock så kommer man ändå kunna bilda sig en bra uppfattning indirekt sett hur mycket AfS får genom att kolla på vad "övrigt" får, eftersom AfS är det enda stora partiet där (FI, PP och MED blir alla särredovisade komiskt nog).

I så fall blir YouGov 10 gånger mer intressant, för Metro är förvånansvärt neutrala mot AfS. Allt tyder på att de kommer att särredovisa dem i nästa mätning, som jag misstänker kommer på onsdag.
2018-08-31, 00:53
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troett
Jag var på ett av SD:s torgmöten. Helt sjuk uppslutning, och fantastisk stämning. Förvånades av hur mycket unga tjejer det var på plats. SD är underskattade i opinionsundersökningar. Jag har minst 10 tjejer i min bekantskapskrets som komme att rösta SD. Jag frågade om de hade vågat uppge sina partisympatier om ett opinionsinstitut ringde. "- Nej" blev svaret från samtliga. Min fasta övertygelse att SD är underskattade i år, kanske tom mer än tidigare.

Intressant!

Hur gamla är tjejerna ungefär och vad är deras främsta skäl till att rösta SD när de själva får formulera det?

Mörkertalet med kvinnorna är det mest spännande enligt min mening.

Kul med så positiv atmosfär kring SD. De andra partierna måste leva i tunga grubblerier i dessa dagar.

🇸🇪 Sverigefesten 2018 🇸🇪
2018-08-31, 01:15
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Brexit-mätningarna var inte så fel. Fanns flera mätningar som visade att Brexit skulle vinna även om Remain var i klar ledning sista veckan.

Däremot var opinionsmätningarna i USA fel med stor marginal. Om man följde valkampen noga så kunde man faktiskt gissa att OU var fel och att Trump skulle vinna. Själv prickade jag rätt på varje delstat utom en. Om Clinton ledde en delstat i genomsnittliga OU med bara 53-47 så gav jag den till Trump. Om det var 55-45 till Clinton så fick jag titta på andra variabler för att se vem som skulle vinna.

Ungefär likadant i Sverige nu. Om OU säger 20 så blir det strax under 25.

Det var ju duktigt gjort. Hillary hade vunnit valet om hon fått en procent mer i tre delstater.
2018-08-31, 01:27
Medlem
arbetets avatar
SKOP 29/8;

SD står stilla:

Sverigedemokraterna 20,3 (20,3)

https://skop.se/main/wp-content/uploads/2018/08/SKOPs-Valjarbarometer-29-augusti-2018.pdf
2018-08-31, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014
Hur gamla är tjejerna ungefär och vad är deras främsta skäl till att rösta SD när de själva får formulera det?

Tjugoårsåldern. Främst otryggheten, sexuella trakasserier har varit vardag för unga Svenska tjejer länge. Men trots att brudar vet om att typ 90% av allt våld, alla sexuella trakasserier, våldtäkter osv begås av invandrare så har det ju funnits ett sådant stigma kring invandringskritik. Människor är ju generellt sätt lite fega för att sticka ut med åsikter, sen påverkas nog många utav media. "Ja, det här är min uppfattning.. men mina upplevelser kanske inte är representativa." Nu när SD har blivit såpass stora så har många vågat komma ur garderoben, medias verklighetsbeskrivning har också blivit mer sanningsenlig vilket såklart bidrar. Men brudar vill inte riktigt skylta med sina åsikter helt öppet ännu.
Min sambo t.ex röstade SD redan 2014, men det är bara jag och hennes föräldrar som känner till att hon sympatiserar med SD.

Jag var på ett av SD:s torgmöten 2014, då var det inte särskilt högt tryck utan mest pensionärer som inte har något att förlora på att synas. Nu år 2018 så var jag på ett torgmöte i en betydligt mindre stad, och uppslutningen var helt otrolig. Hela torget var fullt, och det var alla möjliga som stod där och klappade händerna, jublade osv. Jag blev faktiskt förvånad över hur mycket unga tjejer och invandrare som stod där. Två invandrarkillar som stod precis brevid mig var väldigt verbala i sitt stöd av SD och sin avsky för sjuklövern.

Jag vet att SD historiskt sett har varit underskattade i OU:s, men jag blir väldigt konfundersam när de får 17% i sifo. För känslan jag fick där var typ att WOW, SD kommer verkligen att bli störst. Jag blir ärligt talat förvånad om de hamnar under 23%.
2018-08-31, 01:36
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troett
Tjugoårsåldern. Främst otryggheten, sexuella trakasserier har varit vardag för unga Svenska tjejer länge. Men trots att brudar vet om att typ 90% av allt våld, alla sexuella trakasserier, våldtäkter osv begås av invandrare så har det ju funnits ett sådant stigma kring invandringskritik. Människor är ju generellt sätt lite fega för att sticka ut med åsikter, sen påverkas nog många utav media. "Ja, det här är min uppfattning.. men mina upplevelser kanske inte är representativa." Nu när SD har blivit såpass stora så har många vågat komma ur garderoben, medias verklighetsbeskrivning har också blivit mer sanningsenlig vilket såklart bidrar. Men brudar vill inte riktigt skylta med sina åsikter helt öppet ännu.
Min sambo t.ex röstade SD redan 2014, men det är bara jag och hennes föräldrar som känner till att hon sympatiserar med SD.

Jag var på ett av SD:s torgmöten 2014, då var det inte särskilt högt tryck utan mest pensionärer som inte har något att förlora på att synas. Nu år 2018 så var jag på ett torgmöte i en betydligt mindre stad, och uppslutningen var helt otrolig. Hela torget var fullt, och det var alla möjliga som stod där och klappade händerna, jublade osv. Jag blev faktiskt förvånad över hur mycket unga tjejer och invandrare som stod där. Två invandrarkillar som stod precis brevid mig var väldigt verbala i sitt stöd av SD och sin avsky för sjuklövern.

Jag vet att SD historiskt sett har varit underskattade i OU:s, men jag blir väldigt konfundersam när de får 17% i sifo. För känslan jag fick där var typ att WOW, SD kommer verkligen att bli störst. Jag blir ärligt talat förvånad om de hamnar under 23%.

Tack för den läsvärda verklighetsrapporten.

Man ser nu stor skillnad bland kommentarerna i sociala medier jämfört med 2014, det är många fler tjejer och kvinnor som verkar tvärtrötta på migrationspolitiken. Det handlar givetvis mycket om trygghet och en förändrad gatubild.

Jag tippar 24,7 i Sentio.

🇸🇪 Sverigefesten! 🇸🇪
Senast redigerad av RingRing2014 2018-08-31 kl. 01:42.
2018-08-31, 01:45
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IKN
Med tanke på SDs jätteras i förra Sentio-mätningen, är det helt givet att de kommer att öka i denna. Förmodligen en större ökning på minst en procentenhet. Vore rätt bisarrt om de minskade igen, även om det rör sig om decimaler.

Jag tycker att det mest intressanta är vad MP och KD får i Sentio, då dessa inte har samma överskattningsfaktor som många andra institut har... eller har jag fel?

Inget säger att AfS kommer att särredovisas av Sentio imorgon. Har du glömt vem deras beställare är? Chang Frick. Även om AfS skulle få 4 procent skulle de förmodligen fortfarande räknas in i "övrigt". Av vad jag förstått så är det han som avgör vad som ska särredovisas och inte, eftersom det är han som betalar för undersökningen. Dock så kommer man ändå kunna bilda sig en bra uppfattning indirekt sett hur mycket AfS får genom att kolla på vad "övrigt" får, eftersom AfS är det enda stora partiet där (FI, PP och MED blir alla särredovisade komiskt nog).

I så fall blir YouGov 10 gånger mer intressant, för Metro är förvånansvärt neutrala mot AfS. Allt tyder på att de kommer att särredovisa dem i nästa mätning, som jag misstänker kommer på onsdag.

Chang vill ha clicks (=pengar). Jag är rätt så säker att han kommer att börja särredovisa AfS om de får 3%+. Men de har inte fått (än) ens 1.5% i någon OU förutom hos YouGov.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in