2018-08-30, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Van Nostrand
Jaha. Då var rösten lagd. SD i riksdag. KD i kommun och landsting. Skulle aldrig säga till någon i omgivningen att jag röstar SD. Skulle innebära socialt självmord. Har fått skit för KD också som anses som brunt (säger KD när folk undrar var jag står). Inte heller skulle jag svåra ärligt om något opinionsinstitut ringde. Lite svårt att motivera, men jag tror jag hade ljugit och sagt KD då med. Tror det finns många som mig, och vi är svåra att fånga i mätningar.

Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014
Det finns nog många som dig. Mörkertalets storlek är det stora frågetecknet inför valet. Det ska bli ohyggligt spännande att se.

Men att inte våga säga SD i en OU är ju bara rent och skärt trams, helt ogrundad svenssonparanoja. Det är bara nästan OK att ljuga om man haft olyckan att få en rabiat PK-fru till livskamrat som står med stekpannan beredd att slå när mannen svarar på telefon-Sifos frågor.

Tror det finns mycket mer folk som resonerar så här.

-"Vad finns det för anledning för mig att gynna sådana där "skitmedia", genom att delta i deras fula spel"?
Och nu innan valet är detta argument ännu starkare.

Skulle i alla fall själv resonera så om jag blev uppringd, och flera bekanta har samma uppfattning.
Senast redigerad av Hultabultan 2018-08-30 kl. 19:40.
2018-08-30, 19:10
Medlem
FruLibertass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
OI visade sig ha överskattat SD och vi sitter där på valnatten med 19,8% när Sentio och YouGov lovat 30%.

Vad skulle kunna föranleda detta? Det scenariot bygger på att telefonmetoden nu visar rätt och webmetoden nu visar fel. När skulle denna övergång i så fall skett?

Hypotes 1: Skämsfaktorn har varit oförändrad sedan valet. Men telefoninstituten (som hade fel) kalibrerade efter valet 2014 om så att de fick rätt samtidigt som webinstituten (som hade rätt) kalibrerade om så att de fick fel.

Hypotes 2: Skämsfaktorn har avtagit långsamt eller plötsligt för att nu helt ha försvunnit så att det är ombytta roller givet den kalibrering som instituten har. Den gigantiska skämsfaktorn som jag upplever i Stockholmsområdet skulle då alltså som en konsekvens bara vara inbillad.

Nej jag tror inte på något av dessa. Således tror jag inte på att telefoninstituten som gissar på 18-19 % har rätt givet att Sentio och company ligger väsentligt över.

My best guess är, givet att det är en spread mellan telefon och webinstitut, att det fortfarande är skämsfaktorn som ställer till det för telefoninstituten. Jag håller inte för uteslutet att skämsfaktorn har ökat pga av mixförskjutning i nya segment (kvinnor och akademiker) eventuellt i kombination med att skämsfaktorn i sig ökat pga den massiva hatkampanj som överallt bedrivs från 7K och Medias sida. Hatkampanjen har en helt annan apokalyptisk nerv än vid förra valet. Det är många fler som är hotade nu. Innan var det lite mer av särintresse från Expressen och SVT att stalka lilla SD men nu så är konsekvensen av att rösta på SD på riktigt. Den 100 åriga konungen S är på väg att falla.

Men om drygt en vecka vet vi. Sjukt spännande är det.
2018-08-30, 19:15
Medlem
Mike.Andersens avatar
Nyhetstjänsten fPlus intervjuade Lars Gylling som är kommunikationschef för YouGov Norden. Enligt honom så är det ganska svårt att mäta partier som växer kraftigt och som av vissa väljare kan uppfattas som kontroversiella.

YouGov: På valdagen har vi alltid underskattat SD

Citat:
Ni har tidigare kritiserats för att ha överskattat Sverigedemokraterna i era mätningar. Även nu ligger SD som största parti, men backar under de senaste månaderna. Vad är det som gör att partiet hamnar högre i era undersökningar?

–Du är rätt i att vi har kritiserats för att publicera höga siffror för Sverigedemokraterna mellan och fram till val, men i den senaste undersökningen före och på själva valdagen har vi alltid underskattat SD. Dock har vi vanligtvis underskattat dem lite mindre än våra branschkollegor, så det är inte klart för mig att kritiken alltid har varit helt berättigad.

Diskussionen är dock fortfarande relevant, eftersom vi självklart inte vet vilka nivåer som har varit korrekta mellan valen och jag tror att vår metod med mer anonyma online-intervjuer har bidragit till att SD har haft högre siffror i våra mätningar än hos våra branschkollegor.

Hur skiljer sig era undersökningar och insamlingsmetoder från andra undersökningsföretag?

– I vår panel använder vi oss av så kallad Multi-source recruitment. Det är en rekryteringsprincip som är baserad på att säkra en så bred och nyanserad panel som möjligt. Det är inte en målsättning i sig för panelrekryteringen att säkra en representativ panel, men att skapa en mångsidig panel, utifrån vilket det kan säkras representativa stickprov av hög kvalitet.

Multi-source recruitment kräver att så många rekryteringskällor som möjligt används, utifrån antagandet om att olika typer av rekryteringskällor attraherar olika typer av människor. Vi har dessutom valt att hålla panelen öppen för spontana anmälningar.

Vilka för- och nackdelar finns det med olika slags undersökningar?

– Det finns fördelar och nackdelar med alla metoder. Vilken som har fungerat bäst under denna valperiod kommer vi att veta först efter valet.
2018-08-30, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Durga
"Svårbedömt värre. "

Är det verkligen det , skulle Sverige var annorlunda än US och GB det betvivlar jag.

Opinionen gick inte att förutse där och detsamma gäller även här, nästa söndag vet vi
vad som hänt under radarn uti folkdjupet.
Brexit-mätningarna var inte så fel. Fanns flera mätningar som visade att Brexit skulle vinna även om Remain var i klar ledning sista veckan.

Däremot var opinionsmätningarna i USA fel med stor marginal. Om man följde valkampen noga så kunde man faktiskt gissa att OU var fel och att Trump skulle vinna. Själv prickade jag rätt på varje delstat utom en. Om Clinton ledde en delstat i genomsnittliga OU med bara 53-47 så gav jag den till Trump. Om det var 55-45 till Clinton så fick jag titta på andra variabler för att se vem som skulle vinna.

Ungefär likadant i Sverige nu. Om OU säger 20 så blir det strax under 25.
2018-08-30, 19:27
Medlem
orvar2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tlcswe
Sifo:s sista ou innan val 2010: 4,0
Faktiskt valresultat: 5,7
Felmarginal 43%

Sifo:s sista ou innan val 2014: 9,9
Faktiskt valresultat: 12,9
Felmarginal 30%

Sifo just nu innan val 2018: 18,3
Valresultat om man använder sifo som referens med 43% felmarginal: 26,1
Valresultat om man använder sifo som referens med 35% felmarginal: 24,7
Valresultat om man använder sifo som referens med 30% felmarginal: 23,8

Dessvärre är jag helt övertygad om att AfS ställer till det i FB modellen med omviktningsfaktorer. Inte för att det kommer ändra SD's roll eller vilket mandatmässigt område de får, men de sista procenten blir extra knepiga nu pga AfS kan ändra på mångas (någras?) röst. Är även helt övertygad om att det är extra svårt om ändringen till ett tidigare okänt parti sker sista veckorna.
2018-08-30, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
Det finns nog inte, media brukar vilja släppa dem lite oväntat, kanske också baserat på vilka andra nyheter de har.

Tack.
Ja, det verkar så. Jag har letat febrilt och inte funnit något själv heller.
2018-08-30, 19:41
Medlem
FruLibertass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Nyhetstjänsten fPlus intervjuade Lars Gylling som är kommunikationschef för YouGov Norden. Enligt honom så är det ganska svårt att mäta partier som växer kraftigt och som av vissa väljare kan uppfattas som kontroversiella.

Och varför är det svårt att mäta partier som växer? Jo (som flera här antar) för att det blir en mixförskjutning och denna leder till förändring i den genomsnittliga bradleyeffekten. De som hoppar på SD tåget nu är känsligare än hardcore typerna som hoppade på under 90-talet.

Skämsfaktorn för SD kommer att fortsätta att öka fram tills dess att vi ser en normalisering. Då kommer också spreaden att minska mellan telefon och webinstitut. Kanske får vi då tom en tillfällig överskattning av SD. Men det ligger nog några val bort.
Senast redigerad av FruLibertas 2018-08-30 kl. 19:44.
2018-08-30, 19:43
Medlem
Halllulja, nu har rapport ett reportage om svårighetern att mäta SD.

Novus VD visa ingen ödmjukhet, trots att det nämns att de var bland de sämsta förra valet. Det är solklart att de har hittat de heliga graalen. Snart är det examensdags
2018-08-30, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Halllulja, nu har rapport ett reportage om svårighetern att mäta SD.

Novus VD visa ingen ödmjukhet, trots att det nämns att de var bland de sämsta förra valet. Det är solklart att de har hittat de heliga graalen. Snart är det examensdags

Intressant reportage. Ca 12 minuter in i programmet.
Hoppas de gör en uppföljning efter valet igen. Novus påstår ju att de mäter korrekt nu.
2018-08-30, 19:54
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruLibertas
Och varför är det svårt att mäta partier som växer? Jo (som flera här antar) för att det blir en mixförskjutning och denna leder till förändring i den genomsnittliga bradleyeffekten. De som hoppar på SD tåget nu är känsligare än hardcore typerna som hoppade på under 90-talet.

Skämsfaktorn för SD kommer att fortsätta att öka fram tills dess att vi ser en normalisering. Då kommer också spreaden att minska mellan telefon och webinstitut. Kanske får vi då tom en tillfällig överskattning av SD. Men det ligger nog några val bort.
AfS utgör ytterligare en försvårande faktor. Jag skulle kunna inbilla mig att det råder en hel del trafik mellan SD och AfS om än det inte är att betecknas som kommunicerande kärl.
Jag kan inte påminna mig att jag någonsin varit så luftlandsatt att jag så här tätt inpå valet mer eller mindre tilldelar positiv sannolikhet på alla jävla möjliga tänkbara utfall.

Jag har inte den blekaste aning om vad som kommer hända. Det enda jag är någorlunda säker på är att OI lär idiot/inkompetens-förklaras efter valet samt att det sannolikt kommer hållas ett extraval i samband med EU-valet 2019.
2018-08-30, 20:01
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Spelbolagen håller samma odds på under som över 23,5%
Skulle bla. Sifo,Novus vara tillförlitliga med 18-19% skulle de aldrig sätta sådana odds.
I en intervju jag såg tidigare med en rep från Unibet så baserar dom odds på hur spelen är lagda men även strömningar och mätningar så det verkar föga troligt att deras analytiker litar på dessa pk mätningar.
Oddsen sätt utifrån hur folk spelar i huvudsak.
Bookies tar inga onödiga risker, de vill tjäna pengar oavsett resultat.
Att det är samma odds under som över 23.5 beror på att det spelas hårt på över
2018-08-30, 20:15
Medlem
Glorkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Festis
Intressant reportage. Ca 12 minuter in i programmet.
Hoppas de gör en uppföljning efter valet igen. Novus påstår ju att de mäter korrekt nu.

Det faktum att de påstår det bevisar bortom allt tvivel att novus inte har rent mjöl i påsen. Det är en TYDLIG signal att nåt inte står rätt till.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in