Citat:
Ursprungligen postat av
CrispyKreem
OI visade sig ha överskattat SD och vi sitter där på valnatten med 19,8% när Sentio och YouGov lovat 30%.
Vad skulle kunna föranleda detta? Det scenariot bygger på att telefonmetoden nu visar rätt och webmetoden nu visar fel. När skulle denna övergång i så fall skett?
Hypotes 1: Skämsfaktorn har varit oförändrad sedan valet. Men telefoninstituten (som hade fel) kalibrerade efter valet 2014 om så att de fick rätt samtidigt som webinstituten (som hade rätt) kalibrerade om
så att de fick fel.
Hypotes 2: Skämsfaktorn har avtagit långsamt eller plötsligt för att nu helt ha försvunnit så att det är ombytta roller givet den kalibrering som instituten har. Den gigantiska skämsfaktorn som jag upplever i Stockholmsområdet skulle då alltså som en konsekvens bara vara inbillad.
Nej jag tror inte på något av dessa. Således tror jag inte på att telefoninstituten som gissar på 18-19 % har rätt givet att Sentio och company ligger väsentligt över.
My best guess är, givet att det är en spread mellan telefon och webinstitut, att det fortfarande är skämsfaktorn som ställer till det för telefoninstituten. Jag håller inte för uteslutet att skämsfaktorn har ökat pga av mixförskjutning i nya segment (kvinnor och akademiker) eventuellt i kombination med att skämsfaktorn i sig ökat pga den massiva hatkampanj som överallt bedrivs från 7K och Medias sida. Hatkampanjen har en helt annan apokalyptisk nerv än vid förra valet. Det är många fler som är hotade nu. Innan var det lite mer av särintresse från Expressen och SVT att stalka lilla SD men nu så är konsekvensen av att rösta på SD på riktigt. Den 100 åriga konungen S är på väg att falla.
Men om drygt en vecka vet vi. Sjukt spännande är det.