2018-08-30, 16:08
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-P
Förvisso men kan gapet vara så stort som i tex Sifos undersökningar två dagar efter varandra? Dessutom tar ju SD röster från både M och S.

En dagen 19,2 den andra 17,6 inom den statistiska felmarginalen dessutom saknar Sifo trovärdighet vad avser Sd. Man får anta att det vara helt andra personer de fick tag på dag 2.

Nej vi kan nog lägga mätningarna åt sidan nu och avvakta valresultatet.
2018-08-30, 16:09
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobalding
Tappar sd till afs utan att det syns i övriga kan det vara en möjlig teori att dom som går över till afs inte vill svara kanske inte så troligt men jag fattar inte varför sd tappar just nu skulle dom tappa till afs som verkar ha bra flyt nu kan jag förstå det.

De tappar troligen inte nu. De ökade med 3-4pe under våren, sedan tappade 1pe under sommarn pga skogsbränder, sina hjärtdöda retorik om miljö samt "mean reversion". Sedan dess har de sannolikt legat mer eller mindre stilla.
2018-08-30, 16:11
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durga
Nästa söndag vet vi om Sveriges opinionsinstitut särskiljer sig från sina kollegor i US och GB vad det gäller att mäta rätt.
För egen del gissar jag att dom svenska instituten har lika mycket fel när det verkligen gäller att mäta folkopinionen.

Själv svarar jag ALDRIG på ett okänt nummer och jag röstar SD så mej och mina likar kommer inte med i några undersökningar någonsin.

Undersökningsföretag har alltid känt nummer för de vet att man annars inte svarar. Däremot brukar det inte gå att hitta någon abonnent till numret.
2018-08-30, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
De tappar troligen inte nu. De ökade med 3-4pe under våren, sedan tappade 1pe under sommarn pga skogsbränder, sina hjärtdöda retorik om miljö samt "mean reversion". Sedan dess har de sannolikt legat mer eller mindre stilla.

Ok men novus är lite skrämmande för där har dom sammma som i april och tappat mycket sen juni då dom hade drygt 22. Hoppas novus har fel på sd igen men dom har ju försökt förfina metoden och det är det som skrämmer.
2018-08-30, 16:14
Medlem
M Nordströms avatar
OI instituten går som en jojo nu vad gäller dom olika partierna. Nu är det bara 10 dagar kvar till valet så det är väl bara att ha is i magen och ignorera alla OI fram till valet som står för knuten. Sen sägs det att att man inte kan lita på Valu på själva valdagen när röstningslokalerna precis stängt så det ända som gäller är valvakan.
2018-08-30, 16:20
Medlem
volvo 240s avatar
Snacka om att SIFO är urusla, att deras SD-rekord är 19.5% och att de får det först nu känns direkt oseriöst.
2018-08-30, 16:21
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
SD har nog de mest övertygade väljarskaran av alla partier. Bruset är möjligen större än man tror. Men det finns en faktor som påverkar Sd, konkurrenten AfS.
Ja tappet för SD lär ju bero på att de läcker stort till AFS nu. Jag tippade att SD skulle få ca 30% före AFS bildades men nu så får jag ändra till att SD och AFS får ca 30% tillsammans.
2018-08-30, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M Nordström
OI instituten går som en jojo nu vad gäller dom olika partierna. Nu är det bara 10 dagar kvar till valet så det är väl bara att ha is i magen och ignorera alla OI fram till valet som står för knuten. Sen sägs det att att man inte kan lita på Valu på själva valdagen när röstningslokalerna precis stängt så det ända som gäller är valvakan.

Kan vara så att de tagit bort sina utjämningsviktningar nu och bara kör exakt vad de får in. Då blir det mer upp och ner, större dalar och höjder. Rullande 3 mätningars medelvärde skulle vara medialt ointressant för att det blir så utslätat.

Den grundläggande misstron gäller fortfarande, vad tycker alla de som inte svarar, inte vill medverka. Några fler rörelser av typen rädda Kd och rädda miljön(Mp) hinns inte med.
2018-08-30, 16:28
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobalding
Ok men novus är lite skrämmande för där har dom sammma som i april och tappat mycket sen juni då dom hade drygt 22. Hoppas novus har fel på sd igen men dom har ju försökt förfina metoden och det är det som skrämmer.

Suck. Det slumpmässiga felet. Kolla bara på Sifo - igår var all-time high - idag ser vi "raset". Vad är det troligaste förklaringen?

Titta på medelvärdet och lugna ner dig
2018-08-30, 16:30
Medlem
volvo 240s avatar
Om det visar sig att det är AFS som splittrat den nvandringskritiska rörelsen i Sverige och missar riksdagen skulle man vilja slå ihjäl kasslern. Riktiga idioter som går in hals över huvud och förstör allt som byggts upp sedan 1988, hade de varit det minsta strategiska skulle de väntat till 2022. De kunde inte valt ett sämre val att visa sig.
2018-08-30, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Durga
Nästa söndag vet vi om Sveriges opinionsinstitut särskiljer sig från sina kollegor i US och GB vad det gäller att mäta rätt.
För egen del gissar jag att dom svenska instituten har lika mycket fel när det verkligen gäller att mäta folkopinionen.

Själv svarar jag ALDRIG på ett okänt nummer och jag röstar SD så mej och mina likar kommer inte med i några undersökningar någonsin.

Jag har aldrig deltagit. Av de 10-15 SD-röstare jag känner har ingen deltagit. Det kan vara en slump men det är nog så att SD-röstare dels har litet intresse av att delta (speciellt telefon) och när man väl deltar så är det svårt att erkänna sina sympatier (speciellt telefon).

Jaja, om en dryg vecka vet vi. Underskattningen är det intressanta, sen om SD får 23 eller 27% är sekundärt Vad som däremot är viktigt är att AfS klarar spärren. Oddsen rört sig neråt senaste dagarna. Nu får man inte ens 5ggr pengarna på det. Stödrösta in dom nu trådvänner! Win-win eftersom man kan stödja SD på hemmaplan via kommun och landsting.
2018-08-30, 16:35
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Jag har aldrig deltagit. Av de 10-15 SD-röstare jag känner har ingen deltagit. Det kan vara en slump men det är nog så att SD-röstare dels har litet intresse av att delta (speciellt telefon) och när man väl deltar så är det svårt att erkänna sina sympatier (speciellt telefon).

Jaja, om en dryg vecka vet vi. Underskattningen är det intressanta, sen om SD får 23 eller 27% är sekundärt Vad som däremot är viktigt är att AfS klarar spärren. Oddsen rört sig neråt senaste dagarna. Nu får man inte ens 5ggr pengarna på det. Stödrösta in dom nu trådvänner! Win-win eftersom man kan stödja SD på hemmaplan via kommun och landsting.
Du begriper tydligen inte det enorma symbolvärdet med SD som största parti. Det skulle ge en sån enorm legitimitet. Men några ostrategiska hög energi töntar ska gå in och sabba allt...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in