2018-08-30, 16:40
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Bevisar ju att etablissemanget synkar sina påverkningskampanjer!
Visst är det så.
Koordinerade attacker från Expressen med någon gammal skåpmat där personer var med i NSF för 20 år sedan, helt irrelevant idag.
TV4 fortsatte med botar och att någon "Ronny Hellström" var ett ryskt dödsnazist bot som ska avgöra valet och de ljög att det var bevisat för att han stängde ner kontot, "boten"replikerade ett uttömmande svar till den berörde journalisten och givetvis hjälper dessa påhittade "botar" SD.
SVT drar ett program om alt right, inget fel med det men givetvis försökte dom få in SD på ett hörn.
Partiledare som Jan Björklund sprider osanningar om Åkesson och Magdalena Andersson sprider osanningar om SD's budget.
Och som grädde på moset så justerar opinionsinstituten ner SD med snart en vecka kvar till valet.
2018-08-30, 16:43
Medlem
Durgas avatar
"Undersökningsföretag har alltid känt nummer för de vet att man annars inte svarar."

Vad jag menar är att finns inte numret med i mina egna kontakter så trycker jag bara bort samtalet och att leta upp uppringaren i t.ex. Eniro skiter man ju i.
Alla satans försäljare har ju gjort att man undviker att svara när man inte vet vem som ringer, hur nu det påverkar opinionsundersökningar vet jag inte , men att jag är den ende som inte nås är ju knappast troligt då jag inte är unik på något vis.
2018-08-30, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Du begriper tydligen inte det enorma symbolvärdet med SD som största parti. Det skulle ge en sån enorm legitimitet. Men några ostrategiska hög energi töntar ska gå in och sabba allt...

Jag hade begripit det om det varit SD version fram till för några år sedan. AfS tar ungefär 2% av SD-stödet (resten hade valt soffan eller annat parti om inte AfS funnits) och där man samtidigt ej klarar spärren. Det är en bra risk and reward för Sverigevänner som tycker att SD urvattnats o vill se radikalare Sverigevänlig version i riksdagen.
2018-08-30, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grevelesevi
Men trenden pekar ner överallt nu. Till och med bettingbolagen har sänkt kraftigt på att S blir störst.
Tror vi hamnar högre än opinoinsinstituten men några wow siffror om 10 dagar är långt borta.
Det kan gå precis hur som helst. och det märks på hur utbredd osäkerheten är. Så här nära inpå valet 2014 var läget ganska stabilt och gissningarna tämligen färdigbakade. I år vågar ingen riktigt sticka ut hakan, förutom en del kända tyckonomer vars gissningar är all over the place. Ganman tror på 30, Suhonen 25, Bali 23, Madestam typ 16 eller så...

Senast bestämde sig 30% sista veckan, vilket var en betydande ökning från valet innan. Den här gången tror jag många bestämmer sig ännu senare. Jag får mer och mer känslan av att INGEN skulle kunna mäta hur det egentligen ligger till med opinionen, för att folk kommer att bestämma sig så sent att det hinner ske stora förändringar sista dygnet innan vallokalerna stänger. Endast VALU kommer att ha chansen att göra en bra mätning, men om de sen lyckas med viktningen är en annan femma.
Citat:
Bevisar ju att etablissemanget synkar sina påverkningskampanjer!
Japp! Toivo Sjörén som skiter så fett i Novus och SD-mätsvårigheter att han inte ens dök upp på mötet som Sjöström ville ha om hur man ska få bukt med det, står nu plötsligt i daglig kontakt för att Novus och Sifo ska synka sina SD-ras. Eftersom de blivit påkomna med “operation uppjustering” förra valet tvingades de nu iscensätta en så kallad Trippel Gallup med skruv. Det är när man först trycker ner, sen uppjusterar och därefter våldsamt trycker ner igen för att finta alla som trodde det pågick uppjustering. Och medan de står där chockade klämmer man till med skruven och vrålhöjer alldeles på slutet, så att sista mätningen landar i oklanderlig närhet av valresultatet.
2018-08-30, 17:02
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
De här dagliga mätningarna nu är inget annat än hysteri. Tidningarna drar till sig klick, feta rubriker, allt blir upptrissat, väljarna kastas mellan hopp och förtvivlan, blodtrycket stiger, paniken närmar sig... Själv gäspar jag mest åt spektaklet. Ge mig Sentio och Yougov nu så att vi har något mer handfast att gå efter och jämföra med (i synnerhet Yougov). Dessa dagliga siffror som pendlar mellan 17, 18, 19 och eventuellt någon tjuga säger inte ett smack om hur det kommer att gå för SD i valet om 10 dagar. De duger inte ens som någon trendvisare.

Sverigedemokraterna kommer inte att få en tiondel under 25% i riksdagsvalet. Mörkertalet, mörkertalet, mörkertalet... detta förbannade och helt avgörande mörkertal som alla verkar ignorera.

För att återigen citera FransLiszt från i slutet av april i år:

(Min fetning i citatet ovan)

Du och 8711 samt andra stollar slog ju i taket av glädje när det visade sig att SD stigit 0,4 procent i den mätning som föregick denna. Satsa du på mätningarna från Yougove/Sentio. Jag avvaktar valresultatet men ditt skratt och hånande skall jag stoppa i din breda käft tillika hals då.
2018-08-30, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Durga
"Undersökningsföretag har alltid känt nummer för de vet att man annars inte svarar."

Vad jag menar är att finns inte numret med i mina egna kontakter så trycker jag bara bort samtalet och att leta upp uppringaren i t.ex. Eniro skiter man ju i.
Alla satans försäljare har ju gjort att man undviker att svara när man inte vet vem som ringer, hur nu det påverkar opinionsundersökningar vet jag inte , men att jag är den ende som inte nås är ju knappast troligt då jag inte är unik på något vis.
Jag tror det var Ipsos som har börjat med att först skicka ett SMS om att man kommer att bli uppringd från nummer X om en stund och att det handlar om en opinionsmätning. Det knepet skulle funka på mig i alla fall. Jag trycker bort alla okända nummer för att det i regel är skumrask-telemarketing som vill sälja fonder och skit (att de skiter i att man finns i NIX säger ju det mesta om deras seriositet), men OU svarar jag gärna på.
2018-08-30, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Du och 8711 samt andra stollar slog ju i taket av glädje när det visade sig att SD stigit 0,4 procent i den mätning som föregick denna. Satsa du på mätningarna från Yougove/Sentio. Jag avvaktar valresultatet men ditt skratt och hånande skall jag stoppa i din breda käft tillika hals då.

Alla sysslar ju med önsketänkande och selektivt läsande av nyheter just nu Det är inte konstigt när det börjar bli spännande. Hursomhelst har vi facit om 10 dagar.

Valet i år är verkligen speciellt Jag kan inte komma ihåg något tidigare val när jag ens övervägt att opinionsmätningarna hade fel på 10 %-enheter. Jag skulle bli förvånad om (SD) får siffror som ens liknar SIFOs. Detsamma gäller (S). För övriga partier är jag betydligt mer tveksam.
2018-08-30, 17:20
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Alla sysslar ju med önsketänkande och selektivt läsande av nyheter just nu Det är inte konstigt när det börjar bli spännande. Hursomhelst har vi facit om 10 dagar.

Valet i år är verkligen speciellt Jag kan inte komma ihåg något tidigare val när jag ens övervägt att opinionsmätningarna hade fel på 10 %-enheter. Jag skulle bli förvånad om (SD) får siffror som ens liknar SIFOs. Detsamma gäller (S). För övriga partier är jag betydligt mer tveksam.

Du är åtminstone resonabel även om jag inte håller med dig i sak.
2018-08-30, 17:39
Medlem
Citat:
Somalier, snälla. Sifo ändrade metod för mer än ett år sedan. Sedan dess har gapet inte ändrats.

Du och lätt utvecklingsstörde Fnysington insinuerar ju att man minskar gapet rejält under de sista veckorna/månaderna för att slippa "skämmas" på valdagen

Än så länge är det Sentio och YouGov som verkar "korrigera" ner sina siffror, inte de andra.
Nu råkar jag ju ha en väldigt åtråvärd akademisk examen, men det utesluter förstås inte att jag har andra bokstavskombinationer (vilket iofs kompenseras med innehavet av en klassisk Flashback-dase). Men i en allmän gissning mellan dig och mig vem som har flest av dessa bokstäver, så tja.. det är väl uppenbart och behöver inte diskuteras ytterligare

Angående Novus: jag skojade lätt, men det insåg varken humorlösa du eller Krispan. Jag utesluter det dock inte helt, som en alternativ hypotes, (av den anledningen att OI befolkas av människor. Redan den gamle Jesus kunde ju fastslå att alla människor är ofullkomliga, och i detta håller jag med)
2018-08-30, 17:39
Medlem
Emolls avatar
Hur mycket tror ni alla anti SD kampanjer som rullar runt på FB dagligen påverkar väljarna? Det är ju ett tydligt mönster att vänsterfolk försöker avskräcka SD väljare från att rösta på dem med propaganda.

Igår såg jag ett inlägg där någon jämförde SDs valspurt med Adolf Hitlers innan han tog makten. Trodde inte det var sant först men inlägget hade delats 30.000 gånger och 20.000 likes.. Folk har ju inga gränser.
2018-08-30, 17:41
Medlem
Elohirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Exakt vad jag kommer göra också din vänsterblivna fåne. Total patetisk nolla som inte har en siffra rätt i dina inlägg. Det är verkligen en prestation men vad vänta sig av en vänsterbliven.
2018-08-30, 17:44
Medlem
Det kan finnas okända, onåbara kollektiv av SD-väljare. En "silent majority" som sub rosa kommit överens sinsemellan att rösta SD. Kvinnor, normies och boomers som i familjen, släkten, villaområdet, arbetslaget bildat en ny lokal, svensk konsensus.

Förutsättningen är att de SAMTIDIGT är woke men ändå rädda att ge sig tillkänna för Överheten, när dess åsiktspejlare plingar på. Och att de dessutom inte är TILLRÄCKLIGT informerade att vandra vidare.

ATT denna grupp finns, tror jag är säkert. Hur stor den är, är väldigt svårt att bedöma. Vi talar om en sorts självrekryterande folkrörelse som borde synts i OU, om den bestod av människorna som går på Jimmies torgmöten eller nätverkar öppet på Facebook.

Å andra sidan finns AfS, som består av den bättre tredjedelen av de drivna opinionsbildarna i sociala medier och på Flashback, som direkt kan äta upp basen av kärnväljare.

Svårbedömt värre.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in