2018-08-30, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Novus från 21,5 till 18 och Sifo från 18 till 19.
Det blir väl inga 5%e?
2018-08-30, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Van Nostrand
Jaha. Då var rösten lagd. SD i riksdag. KD i kommun och landsting. Skulle aldrig säga till någon i omgivningen att jag röstar SD. Skulle innebära socialt självmord. Har fått skit för KD också som anses som brunt (säger KD när folk undrar var jag står). Inte heller skulle jag svåra ärligt om något opinionsinstitut ringde. Lite svårt att motivera, men jag tror jag hade ljugit och sagt KD då med. Tror det finns många som mig, och vi är svåra att fånga i mätningar.
För mig är det märkligt att det fortfarande går ha opinionsmätningar. Vi får se hur bra/dåligt dessa paneler speglar verkligheten. Trodde folk mest blivit kortare mot diverse telefonförsäljare samt extra uppmärksamma mot alla bedrägerier. Liksom att det inte längre är livsviktigt att svara i telefon med alla sociala medier plus att du enkelt kan slå upp okända telefonnummer efteråt genom en Google-sökning.

Är man dessutom SD-sympatisör bör man vara än mer skeptisk till att främlingar frågar vad du ska rösta på.
2018-08-30, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Undrar om utvecklingsstörda lantis och Fnysington kommer att gapa om gapet
Det är väldigt litet, jämfört med de 12%e det var tidigare.
2018-08-30, 13:49
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cq
https://www.svd.se/ny-svd-sifo-rodgrona-drar-i-fran-alliansen

M - 17.7%
L - 5.1%
C - 8.9%
KD - 5.4%
MP - 5.9%
S - 25.6%
V - 11.3%
SD - 17.6%
Övr - 2.6%

Väldigt ostabila siffror.
Nästan 2% tapp på en dag.

De här dagliga mätningarna nu är inget annat än hysteri. Tidningarna drar till sig klick, feta rubriker, allt blir upptrissat, väljarna kastas mellan hopp och förtvivlan, blodtrycket stiger, paniken närmar sig... Själv gäspar jag mest åt spektaklet. Ge mig Sentio och Yougov nu så att vi har något mer handfast att gå efter och jämföra med (i synnerhet Yougov). Dessa dagliga siffror som pendlar mellan 17, 18, 19 och eventuellt någon tjuga säger inte ett smack om hur det kommer att gå för SD i valet om 10 dagar. De duger inte ens som någon trendvisare.

Sverigedemokraterna kommer inte att få en tiondel under 25% i riksdagsvalet. Mörkertalet, mörkertalet, mörkertalet... detta förbannade och helt avgörande mörkertal som alla verkar ignorera.

För att återigen citera FransLiszt från i slutet av april i år:

Citat:
"Det mycket intressanta är - om mitt resonemang stämmer - att felet hos OI med "klassiska" metoder inte i någon större utsträckning beror på mörkertalet bland gamla SD-väljare, utan istället till största del på mörkertalet bland de som tillkommit efter senaste valet. Jag bedömer att ängsligheten kring SD är större bland de grupper man vunnit sedan 2014 än bland de gamla SD-väljarna från 2014 och tidigare. Om det stämmer så kan underskattningen av SD komma att bli ännu större 2018 än vad den varit tidigare."

(Min fetning i citatet ovan)
2018-08-30, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cq
Fast nu skiljer det cirka 7% mellan YouGov och Sifo.

Men ser man till instituten med mer traditionella mätmetoder, så ser man definitivt herding.

Mer om herding:
https://fivethirtyeight.com/features/heres-proof-some-pollsters-are-putting-a-thumb-on-the-scale/
Senast redigerad av SweZionist 2018-08-30 kl. 14:04.
2018-08-30, 13:56
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Det är väldigt litet, jämfört med de 12%e det var tidigare.
Nej. Det var aldrig 12%. Det var 12% under få enstaka tillfällen, din imbecill.

Den låg på 8-10% pga Sifo som la till webbpanel i juni 2017. Efter dess har gapet legat stabilt runt 6-8% förutom juni 2018 när YouGov visade 28%
Gapet under augusti? 6.6%

Nej. Gapet har inte minskat fram till valet. Att påstå något annat = deportering till Somali
2018-08-30, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Nej. Gapet har inte minskat fram till valet.
Du orkar ju inte ens ta till dig av de siffror du själv har presenterat.
2018-08-30, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Ja, +/-5 spridning på större partier i 20-30%-klassen har alltid funnits där, långt innan SD fanns på kartan.
Är det så illa, då är OU helt meningslösa.
+/-0.5%e är vad man kan acceptera.
2018-08-30, 14:12
Medlem
Separatistens avatar
Jag var och förtidsröstade idag.

Kön ringlade lång. Framför mig stod de som rymt från de lokala pensionärsboendet, som ligger mittemot flyktingförläggningen.
Tydligen öppnade vallokalen 12:00, så självklart ska de som har all tid i världen vara där när alla andra har lunch. På torsdagar har ICA 5% för pensionärer, då är det fullt.

De var inte särskilt diskreta gamlingarna. Paret framför mig diskuterade öppet.
Gubben tog sossarna, men frun tittade med rådjursögon, liksom frågandes om det var ok, och om gubben inte kunde tänka sig följa hennes valfavorit Vänsterpartiet?
Nästa gubbe tog 3 lappar från Socialdemokraterna.

Något nedstämd blev jag, men inser att de här människorna tar samma lappar med sig i graven, de ändrar sig aldrig. Det är de som ändrar sig som är farliga för de etablerade, för de vill ha förändring, vilket väldigt få partier står för.

I min vallokal fanns samtliga partier och några till. Såg dock inga från Medborgerlig Samling. AfS hade fina i flerfärg.

Sen la jag tre lappar från SD och gick nöjdare därifrån.
2018-08-30, 14:16
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .pimm.
För mig är det märkligt att det fortfarande går ha opinionsmätningar. Vi får se hur bra/dåligt dessa paneler speglar verkligheten. Trodde folk mest blivit kortare mot diverse telefonförsäljare samt extra uppmärksamma mot alla bedrägerier. Liksom att det inte längre är livsviktigt att svara i telefon med alla sociala medier plus att du enkelt kan slå upp okända telefonnummer efteråt genom en Google-sökning.

Är man dessutom SD-sympatisör bör man vara än mer skeptisk till att främlingar frågar vad du ska rösta på.
Om jag inte minns fel så har telefonintervjuarna ett bortfall på ungefär 50%. Dvs de som de inte får tag på alls. Av de 50% man får tag på, är det bara hälften som går med på att bli intervjuade. Alltså genomför man intervjuer endast med 25% av den ursprungliga utvalda populationen.

Känns minst sagt lite skakigt...
2018-08-30, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Vad det har med själva OIs har jag svårt att förstå. Rekordåret har knappast med de dåligt betalda OI:s att göra, eller hur, eller betalar SVT extra bra? Och hade intäkterna varit baserat på tidigare vals prestationer hade Novus haft en exponentiellt sjunkande omsättning. Hursomhelst, du är ju enligt egen uppgift en gammal trogen SD sympatisör, en i det (halvgamla) gardet som stod på internetbarrikaderna (efter att tidigare röstat Fp). Men, till skillnad mot andra SD-väljare, med både hjärna och cojones hävdar du själv. Men din nästan maniska vurm för Novus finner jag inte så lite rolig och pojkrumspubertal, du är en äkta fan-boy. Kanske har du rätt, kanske har du fel, men baserat på tidigare prestationer (och de är det enda vi har att utgå ifrån) var (och kanske fortfarande, är) de..mediokra.
Kul ny definition av ”fanboy” (tidigare ”hängiven anhängare”, nu ”vägrar kräkas våldsamt över X på kommando, är därför bevisligen hängiven anhängare av X”). Frånvaro av flammande hat är inte ett tecken på ”manisk vurm”.

Däremot hyser jag ett djupt förakt för teleologiska förklaringsmodeller och alla tröttsamma halvapor som saluför dylik dynga. Teleologi är den primitiva tron att allt som sker har ett ändamål, att alla ting och skeenden är bärare av någon eller någots vilja. Inget bara händer sådär i största allmänhet. Teleologi är grundplåten för flertalet världsreligioner, och resonemangen kunde gå ungefär så här: Solen går upp och då blir det ljust. Alltså går den upp för att ge ljus. Ljus är bra och vi behöver det. Alltså finns ljuset till för oss. Alltså måste solen ha skapats för vår skull av en gud som ville ge oss ljus. Ta-daa!

Några tusen år senare vet vi att solen inte “går upp”, vi ser den ibland och ibland inte beroende på att vi står på en snurrande boll i omloppsbana runt den. Den skiter fett i huruvida vi behöver den eller inte, den bara är. Konspirationsteorier är ett äpple som fallit från det teleologiska dumtänk-trädet. De abrahamitiska religionerna kan rent av sägas vara bland de äldsta dokumenterade konspirationsteorierna. “Jag tror att solen bara finns där utan nåt särskilt syfte bakom...” “Åhh, du är så naiv. Jävla vetenskaps-shill.” Även den hyfsat begåvade Aristoteles utgick från teleologiskt dumtänk. Han trodde att en rullande boll stannade för att den bar på en vilja att vila. Men till hans försvar levde han för 2300+ år sedan.

Givetvis ÄR saker ibland bärare av ett syfte. Om jag med flit släpper ett 20-tons stenblock i huvudet på en vänsterextremist så fanns det definitivt en agenda bakom. Men det som utmärker en hopplös teleologisk troglodyt är att ALLT måste förklaras med ett ändamål, det finns ingen slump och inga olyckor, bara agendor och osynliga händer överallt. Man tänker kanske att teleologin skulle ha dött ut i den moderna världen, men det räcker att läsa den här tråden för att konstatera att vi inte kommit så långt. En teleologiskt sinnad halvapa som försöker smälta in bland homo sapiens känns (förutom på lukten och den låga pannan) igen på resonemang som tror sig avslöja syften i allting. T ex att SD inte “har sjunkit”, utan att de “har sänkts”. Att en SD-siffra inte är ett uttryck för opinionen, utan för “beställarens önskemål”. Sure... ta en banan. Vidrigast är dock de som är smarta nog för att veta hur korkat teleologiskt tänkande är, men som ändå spelar med och utnyttjar det faktum att en del inte är brightare än så. Frestelsen att ha dem som dresserade, lydiga minions blir oemotståndlig.
Senast redigerad av CrispyKreem 2018-08-30 kl. 14:24.
2018-08-30, 14:22
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Du orkar ju inte ens ta till dig av de siffror du själv har presenterat.
Somalier, snälla. Sifo ändrade metod för mer än ett år sedan. Sedan dess har gapet inte ändrats.

Du och lätt utvecklingsstörde Fnysington insinuerar ju att man minskar gapet rejält under de sista veckorna/månaderna för att slippa "skämmas" på valdagen

Än så länge är det Sentio och YouGov som verkar "korrigera" ner sina siffror, inte de andra.
Senast redigerad av FlashyBear 2018-08-30 kl. 14:24.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in