2018-08-30, 15:37
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emoll
Vad tror ni är anledningen till att SD ser ut att tappa i samtliga mätningar? Vi snackar 6% tapp enligt vissa i jämförelse från Maj... Hur är det möjligt? Sossarna har ju stått för fler skandaler än SD under sommaren.

Du ljuger som ett troll. Sifo har höjt igen till 19,2%, högsta för Sifo och precis enligt förutsägbart mönster. De vill inte komma sist
2018-08-30, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Du ljuger som ett troll. Sifo har höjt igen till 19,2%, högsta för Sifo och precis enligt förutsägbart mönster. De vill inte komma sist
Du ligger efter där, 19,2 var gårdagens Sifo. Dagens säger 17,6. Den kom timmar efter Novus som också visade en minskning till 18%-trakten. Förutsåg du det mönstret också?
2018-08-30, 15:45
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Men isf är det märkligt att vissa mätningar visat att de varit runt 25% tidigare och nu 18%. Isf hade ju mätningarna kunnat hålla sig på en låg nivå hela tiden. Bara att hoppas mätningarna är riggade. Om inte det så innebär dessa massiva trappen att svenska folket är extremt lättpåverkad av vänster propaganda
Vilka institut hade 25% i Maj, men bara 18% nu?
2018-08-30, 15:46
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Sådana här dagliga opinionsmätningar åstadkommer mest en enda sak: de sår stor förvirring. Ingen lär bli klokare av dessa, upp 1 PE, ner 2 PE, upp 1,5 PE, ner 1 PE...

Kanske för foliehattar, men vi som tjatat om det slumpmässiga felet hur länge som helst är helt ok med det.

Hur var det förut?
- Sentio visar SD+2, medan Sifo visar SD-1 -- Die Juden! skrek Einsteins 8711 och Fnysington & Co.
- Sentio visar SD-2, medan Sifo visar SD+1 -- Gapet minskar! Die Juden! gapade de Einstein lantis60 & Co.

Nu när vi får mätningar på daglig basis inser väl de flesta direkt hur utvecklingsstörda dessa konspirationsteorier är. Lantis och 8711 är nog bortom räddning, men det finns nog liten sannolikhet att Fnysington lär sig något, även om han aldrig erkänner det.

Slumpmässiga fel och signifikans är inte tomma ord har nog vissa lärt sig. Får man hoppas
3 månaders snitt rulez!
2018-08-30, 15:48
Medlem
Citat:
Men isf är det märkligt att vissa mätningar visat att de varit runt 25% tidigare och nu 18%. Isf hade ju mätningarna kunnat hålla sig på en låg nivå hela tiden. Bara att hoppas mätningarna är riggade. Om inte det så innebär dessa massiva trappen att svenska folket är extremt lättpåverkad av vänster propaganda

Det tycker jag inte. Tvärtom. Det är "bra" att visa på ett ordentligt "tapp" för SD. "Luften har nu gått ur partiet". Svenskar, har iaf varit, rädda och lättskrämda. Detta känner alla dessa mätinstitut väl till.
2018-08-30, 15:50
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Du ligger efter där, 19,2 var gårdagens Sifo. Dagens säger 17,6. Den kom timmar efter Novus som också visade en minskning till 18%-trakten. Förutsåg du det mönstret också?

Bevisar ju att etablissemanget synkar sina påverkningskampanjer!
2018-08-30, 15:50
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Du ligger efter där, 19,2 var gårdagens Sifo. Dagens säger 17,6. Den kom timmar efter Novus som också visade en minskning till 18%-trakten.

Det jag kan tänka mig som extremt kortsiktigt påverkar Sd är AfS. Samtidigt så tigs de ihjäl i alla media. Men vi svävar nu i ovisshet i några få dagar till. Funderar på att sluta kommentera mätningar till efter valet. Brus och frånvaro från att delta i mätningar, kanske mättrötthet, gör att osäkerheten är stor.

Ska jag spontan gå efter vad jag ser, massor av lytta gamlingar i förtidsröstningslokalerna så kommer sossarna att överraska och få 30%. Å andra sidan kanske de är helt frånvarande i lokalerna på valdagen.
2018-08-30, 15:54
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-P
Det tycker jag inte. Tvärtom. Det är "bra" att visa på ett ordentligt "tapp" för SD. "Luften har nu gått ur partiet". Svenskar, har iaf varit, rädda och lättskrämda. Detta känner alla dessa mätinstitut väl till.

SD har nog de mest övertygade väljarskaran av alla partier. Bruset är möjligen större än man tror. Men det finns en faktor som påverkar Sd, konkurrenten AfS.
2018-08-30, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
SD har nog de mest övertygade väljarskaran av alla partier. Bruset är möjligen större än man tror. Men det finns en faktor som påverkar Sd, konkurrenten AfS.

Förvisso men kan gapet vara så stort som i tex Sifos undersökningar två dagar efter varandra? Dessutom tar ju SD röster från både M och S.
2018-08-30, 15:58
Medlem
Grevelesevis avatar
Citat:
Man ska inte underskatta möjligheten att en viss andel aldrig var riktiga SD-väljare när det verkligen gäller, utan att de bara ventilerade sin frustration i mätningarna. Att de sedan upplevde att påtryckningsmedlet funkade och att de fortsatte köra chicken race ända tills det blev dags för val. Och att vi först nu kan se hur många som egentligen menade allvar med sitt SD-hot.

Eller så har alla OU fel inkl YG och Sentio, och SD går som en raket i det tysta.

Det konstiga är väl att alliansen och SD minskar samtidigt. Jag såg det som en möjlighet att vissa skulle lämna SD för att “stödrösta på alliansen” ifall de såg att det lutade åt rödgrönt övertag. De flesta SD är ju trots allt höger. Därför borde alliansen-SD vara kommunicerande kärl i ett sånt läge. Men nu växer rödgröna istället. Folk är fan inte kloka.
Så SD gick från underskattade till överskattade enligt din teori, bara för att försöka påverka sitt parti genom att skrämmas med "The Boogeyman". Så nu är de nöjda med att 7 klövern kanske kan lova att inte återgå till åtminstone 2015 års kaos.
Nä jag håller med folk är inte kloka.
Men trenden pekar ner överallt nu. Till och med bettingbolagen har sänkt kraftigt på att S blir störst.
Tror vi hamnar högre än opinoinsinstituten men några wow siffror om 10 dagar är långt borta.
2018-08-30, 15:59
Medlem
Tappar sd till afs utan att det syns i övriga kan det vara en möjlig teori att dom som går över till afs inte vill svara kanske inte så troligt men jag fattar inte varför sd tappar just nu skulle dom tappa till afs som verkar ha bra flyt nu kan jag förstå det.
2018-08-30, 16:03
Medlem
Durgas avatar
Nästa söndag vet vi om Sveriges opinionsinstitut särskiljer sig från sina kollegor i US och GB vad det gäller att mäta rätt.
För egen del gissar jag att dom svenska instituten har lika mycket fel när det verkligen gäller att mäta folkopinionen.

Själv svarar jag ALDRIG på ett okänt nummer och jag röstar SD så mej och mina likar kommer inte med i några undersökningar någonsin.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in