2018-08-30, 14:27
Medlem
Detta schackrande med siffror som SIFO håller på med gör mig uppriktigt sätt förbannad och jag mister intresset. Det blir ju helt hopplöst att seriöst försöka mäta gapet.

Mina siffror i OU är f n i oordning och jag ser ingen röd tråd mer än att det är korrekt att KD räddar sig kvar. Allt annat försvinner i gapet.
2018-08-30, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Är det så illa, då är OU helt meningslösa.
+/-0.5%e är vad man kan acceptera.
Hör ni det, alla opinionsinstitut i hela världen någonsin? Lantis60 har med stöd av sin världsledande kompetens inom statistik fastställt att alla mätningar som ligger längre från valresultatet än +/-0,5 pe är oacceptabla. Hör ni det, Yougov och Sentio? Era avvikelser per parti på i genomsnitt 1,22 respektive 1,13 i riksdagsvalet 2014 var mer än dubbelt så stora som max tillåtna. Ni skulle ha stängt ner verksamheterna då, varför finns ni kvar?
2018-08-30, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Det blir väl inga 5%e?

4,5 PE. Nästan skrev jag.
2018-08-30, 14:58
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Detta schackrande med siffror som SIFO håller på med gör mig uppriktigt sätt förbannad och jag mister intresset. Det blir ju helt hopplöst att seriöst försöka mäta gapet.

Mina siffror i OU är f n i oordning och jag ser ingen röd tråd mer än att det är korrekt att KD räddar sig kvar. Allt annat försvinner i gapet.

Sådana här dagliga opinionsmätningar åstadkommer mest en enda sak: de sår stor förvirring. Ingen lär bli klokare av dessa, upp 1 PE, ner 2 PE, upp 1,5 PE, ner 1 PE...
2018-08-30, 15:00
Medlem
8711s avatar
Citat:
Här är partiledaren som flest vill se bakom ratten

Att styra landet är en sak, att styra en bil är något helt annat. Enligt en lite mer lättsam Sifoundersökning beställd av bilauktionssajten Kvdbil tror det svenska folket att Centerpartiets Annie Lööf är bäst bakom ratten, med 13 procent av rösterna.

Tack vare mäns röster kommer Jimmie Åkesson (SD) på andra plats med nio procent. På bronsplats kommer Jan Björklund (L) med åtta procent.

Sveriges statsminister Stefan Löfven har sex procents förtroende och hamnar därmed på fjärde plats, tätt följd av Moderaternas Ulf Kristiansson och Kristdemokraternas Ebba Busch Thor med fem procent vardera.

Allra minst förtroende som bilförare har istället Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin, med endast två procent av rösterna.

https://24falkenberg.se/har-ar-partiledaren-som-flest-vill-se-bakom-ratten_5f47e3f5
2018-08-30, 15:02
Medlem
Emolls avatar
Vad tror ni är anledningen till att SD ser ut att tappa i samtliga mätningar? Vi snackar 6% tapp enligt vissa i jämförelse från Maj... Hur är det möjligt? Sossarna har ju stått för fler skandaler än SD under sommaren.
2018-08-30, 15:11
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emoll
Vad tror ni är anledningen till att SD ser ut att tappa i samtliga mätningar? Vi snackar 6% tapp enligt vissa i jämförelse från Maj... Hur är det möjligt? Sossarna har ju stått för fler skandaler än SD under sommaren.
Att folk faller in i sina fållor ju närmare valet vi kommer. Saken drivs till sin spets och det blir mer allvarligt och då kanske man inte slänger ut sig vad som helst utan att tänka. Normalt beteende då SD är missnöjespolen och de övriga på andra sidan.

SD kommer dock få höga siffror ändå i valet men inte över 30% som en del runkar till här inne.
2018-08-30, 15:15
Medlem
Citat:

Det där tror jag inte det minsta på. Jag skulle vilja kalla det för "psykologisk krigföring". Budskap i stil med "sluta rösta på SD. Ingen mening. De kommer aldrig att bli större. Ge upp". Inte första gången detta har hänt i en valrörelse. Vet inte vad SD kan erhålla för valresultat men det kommer att bli betydligt högre än de procent som har angivits i de senaste mätningarna.
2018-08-30, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor

Det är nog inget schakrande med siffror egentligen. Det vi ser tror jag helt enkelt är hur mycket slumpmässigt brus det faktiskt finns i siffrorna som redovisas. Det sägs ju att det är +/- 2 %-enheter men det måste ju vara på en normal undersökning. Nu sägs det att varje mätning skall baseras på 2500 intervjuer ungefär och att en tredjedel byts varje dag. Att behålla gamla mätningar ett tag gör ju att man håller slumpmässiga variationer mellan dagarna nere lite men det blir inte stabilare än så här.

Skillnaden mot tidigare när det fanns en mätning/månad var ju att man kunde inbilla sig att en massa saker hänt som påverkat opinionen och som förklarar upp eller nedgångar. Dessutom hinner opinionen kanske ändras på en månad så att ändringar större än felmarginalen smyger sig in då och då.

Nu med en mätning varje dag så finns det ju ingen chans att förklara resultaten med några utspel eller liknande. Särskilt som inget hänt de senaste dagarna. Det vi ser i SIFO mätningarna är alltså troligen bara slumpmässigt brus och inget annat. Har det varit någon verklig förändring så ryms den åtminstone inom felnivån.

Klart att dagliga mätningar skulle kunna vara intressant men det måste vara stora händelser som inträffar för att det skall synas direkt och tydligt. Ett större terror dåd kanske skulle synas. Eller kanske om något som liknar moderaternas valstuge skandal? Gissar att ett parti måste ändras minst 4-5%-enheter i verkligheten mellan två dagar för att de skall våga säga säkert att det är en signifikant skillnad.

Något som skulle vara riktigt intressant vore att plotta endast de nya intervjuerna varje dag och se hur det ser ut. Gissningsvis skulle det se ut ungefär som om man plottade en 2*randn(20,1)+8.9 exempelvis för (C). Dvs det skulle inte gå att se någon tydlig trend alls. Och i den mån man ser trender så beror de enbart på slumpen.
2018-08-30, 15:27
Medlem
Emolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-P
Det där tror jag inte det minsta på. Jag skulle vilja kalla det för "psykologisk krigföring". Budskap i stil med "sluta rösta på SD. Ingen mening. De kommer aldrig att bli större. Ge upp". Inte första gången detta har hänt i en valrörelse. Vet inte vad SD kan erhålla för valresultat men det kommer att bli betydligt högre än de procent som har angivits i de senaste mätningarna.

Men isf är det märkligt att vissa mätningar visat att de varit runt 25% tidigare och nu 18%. Isf hade ju mätningarna kunnat hålla sig på en låg nivå hela tiden. Bara att hoppas mätningarna är riggade. Om inte det så innebär dessa massiva trappen att svenska folket är extremt lättpåverkad av vänster propaganda
2018-08-30, 15:28
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:

Tror att folk helt enkelt håller käft över att de skall lägga sin röst på SD. Tror det finns mååånga som inte tänker uppge SD när ett opinionsinstitut tar kontakt.

Har något förändrats i Svea rike : Nej !

Så varför skulle SD minska om man tidigare tänkte : Detta håller inte längre, det blir SD som jag står närmast.
2018-08-30, 15:33
Medlem
Citat:
Man ska inte underskatta möjligheten att en viss andel aldrig var riktiga SD-väljare när det verkligen gäller, utan att de bara ventilerade sin frustration i mätningarna. Att de sedan upplevde att påtryckningsmedlet funkade och att de fortsatte köra chicken race ända tills det blev dags för val. Och att vi först nu kan se hur många som egentligen menade allvar med sitt SD-hot.

Eller så har alla OU fel inkl YG och Sentio, och SD går som en raket i det tysta.

Det konstiga är väl att alliansen och SD minskar samtidigt. Jag såg det som en möjlighet att vissa skulle lämna SD för att “stödrösta på alliansen” ifall de såg att det lutade åt rödgrönt övertag. De flesta SD är ju trots allt höger. Därför borde alliansen-SD vara kommunicerande kärl i ett sånt läge. Men nu växer rödgröna istället. Folk är fan inte kloka.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in