Citat:
Ursprungligen postat av
ShariaInstructor
Detta schackrande med siffror som SIFO håller på med gör mig uppriktigt sätt förbannad och jag mister intresset. Det blir ju helt hopplöst att seriöst försöka mäta gapet.
Mina siffror i OU är f n i oordning och jag ser ingen röd tråd mer än att det är korrekt att KD räddar sig kvar. Allt annat försvinner i gapet.
Det är nog inget schakrande med siffror egentligen. Det vi ser tror jag helt enkelt är hur mycket slumpmässigt brus det faktiskt finns i siffrorna som redovisas. Det sägs ju att det är +/- 2 %-enheter men det måste ju vara på en normal undersökning. Nu sägs det att varje mätning skall baseras på 2500 intervjuer ungefär och att en tredjedel byts varje dag. Att behålla gamla mätningar ett tag gör ju att man håller slumpmässiga variationer mellan dagarna nere lite men det blir inte stabilare än så här.
Skillnaden mot tidigare när det fanns en mätning/månad var ju att man kunde inbilla sig att en massa saker hänt som påverkat opinionen och som förklarar upp eller nedgångar. Dessutom hinner opinionen kanske ändras på en månad så att ändringar större än felmarginalen smyger sig in då och då.
Nu med en mätning varje dag så finns det ju ingen chans att förklara resultaten med några utspel eller liknande. Särskilt som inget hänt de senaste dagarna. Det vi ser i SIFO mätningarna är alltså troligen bara slumpmässigt brus och inget annat. Har det varit någon verklig förändring så ryms den åtminstone inom felnivån.
Klart att dagliga mätningar skulle kunna vara intressant men det måste vara stora händelser som inträffar för att det skall synas direkt och tydligt. Ett större terror dåd kanske skulle synas. Eller kanske om något som liknar moderaternas valstuge skandal? Gissar att ett parti måste ändras minst 4-5%-enheter i verkligheten mellan två dagar för att de skall våga säga säkert att det är en signifikant skillnad.
Något som skulle vara riktigt intressant vore att plotta endast de nya intervjuerna varje dag och se hur det ser ut. Gissningsvis skulle det se ut ungefär som om man plottade en 2*randn(20,1)+8.9 exempelvis för (C). Dvs det skulle inte gå att se någon tydlig trend alls. Och i den mån man ser trender så beror de enbart på slumpen.