2018-08-29, 22:01
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj
Och hur går det till? Torkar man med en trasa (t ex) på olika ställen kroppen och analyserar den sen. Eller? Jag menar ärligt att jag inte riktigt förstår hur det går till.

Är verkligen ingen expert men ungefär så här: Kroppen utsöndrar sisådär 40.000 hudceller i minuten, och dessa "fastnar" på saker och personer vi kommer i kontakt med (därav namnet kontakt-DNA). Detta har blivit väldigt uppmärksammat inom brottsutredningar senaste åren.Tekniker kan fånga upp epitelcellsvävnad från olika ytor, genom att svabba, tejpa eller skrapa. Och med rätt förutsättningar kan man då binda en person till ett brott eller plats utifrån vad hen har rört vid.

Det intressanta är att kontakt-DNA "vandrar" och kan överföras mellan personer, men även mellan personer och objekt. Så man måste kalkylera in en massa variabler för att kunna tyda spåren korrekt.

Ska inte gå in närmare på det, men måste tipsa om en sjukt intressant artikel i Wired som förklarar detta utifrån ett mordfall 2012. En hemlös, halvkriminell och alkoholiserad man anklagades då för mordet på miljonären Raveesh Kumra - efter att hans DNA hittades under offrets fingernaglar. Det tog flera månader innan man till slut förstod att den misstänkes DNA hade letat sig in under naglarna på en död person som han aldrig hade träffat.

Framed for murder by his own DNA.
https://www.wired.com/story/dna-transfer-framed-murder
Senast redigerad av ModestyBlaiser 2018-08-29 kl. 22:11.
Citera
2018-08-29, 22:25
Medlem
[quote=Netherworld|65088374]Och den skribenten som smulrton82 nämnde var EGT antar jag?[/QUOTE
Det har varit ovanligt tyst från EGT sen igår..🤔
Citera
2018-08-29, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Och den andra skribenten har varit väldigt tyst
sedan vi började skriva om mordhotet.

Det hade ju varit klädsamt att ta avstånd från
hotet men hen kanske inte vågar?
Med all rätt har hen stämt ner näbben. Hen är ju polisanmäld.
Citera
2018-08-29, 22:29
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Det har varit ovanligt tyst från EGT sen igår..🤔

EGT har iallafall varit inloggad inte allt för längesedan.
Citera
2018-08-29, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Med all rätt har hen stämt ner näbben. Hen är ju polisanmäld.
Är både bärfisen och EGT avstängda/bannlysta?
Citera
2018-08-29, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Den drabbade har sammanställt en annan flitig användares inlägg vilket då kan tolkas ha blivit ytterst känsligt. Det var efter detta som hen mottog flertalet mordhot där hotaren säger sig ha flera konton vilket gör att hen kan fortsätta från ett mer oskyldigt konto även efter avstängning av det konto som hen använt sig av när hen framfört hoten.

Huruvida hotaren är ett sjukt troll utan relevans och koppling till fall eller någon annan användare, eller att den drabbade användaren var något känsligt på spåren kan jag inte uttala mig om och är väl svårt för någon här att bevisa men hoten i sig som en del av oss har sett var otäcka och detaljerade samt hänvisade till fler konton än sitt eget.
Jag missade detta hotinlägg..Vad stod det?
Citera
2018-08-29, 22:52
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Jag missade detta hotinlägg..Vad stod det?

Jag har inte heller sett det hot som postats i den öppna tråden men Fleudhästen om jag minns det rätt hann se det samt någon fler. Det togs dock bort antagligen när postaren ifråga blev avstängd. Men på beskrivningen så lät det hotet som ett av de hot som jag fått se via PM. Maniskt och vidrigt av en människa med bristande empatisk förmåga oavsett om det var skrivet av ett troll eller inte. Alla hot är som jag förstår det polisanmälda och postaren bakom de första bannlyst men hoten fortsätter tydligen. Har dock inte sett detta själv utan bara fått sekundär information om detta. Jag ser allvarligt på detta. Vi får vara försiktiga här och vaksamma i vilka vi interagerar med, hålla oss till reglerna och försöka se till att tråden inte stängs ner då det blivit så otäckt. För hur otäckt det än är så har tråden ett syfte och det vore synd om någon vill att den ska stängas ner och då får sin vilja genom.
Citera
2018-08-29, 22:53
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Tror inte vi ska utgå ifrån att EGT har något med hoten att göra. Smultronet verkar ha dragit hen med sig i farten. Förde även oombedd bådas talan i tråden.
Citera
2018-08-29, 22:58
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:
Är både bärfisen och EGT avstängda/bannlysta?
Vad jag förstår är det ofina bäret bannlyst. Medlöparen är en dam med början på C.
Citera
2018-08-29, 23:02
Medlem
Linxieloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Tror inte vi ska utgå ifrån att EGT har något med hoten att göra. Smultronet verkar ha dragit hen med sig i farten. Förde även oombedd bådas talan i tråden.
Har också mycket svårt att se att EGT skulle ha något som helst att göra med några hot utan det ruttna bäret verkade på helt egen hand.
Citera
2018-08-29, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Jag hoppas att soc tar hand om SDs och HDs barn snart.
Annars är jag orolig (på riktigt) att det kan bli en
upprepning av Bjärred-fallet.

När pressen ökar så vet man inte vad de kan få för sig
om båda är skyldiga till mordet.
Du är inget annat än en hycklare.
Hade du på allvar varit bekymrad och orolig, så hade du inte skrivit som du gjorde i ditt inlägg #23548 där du utmålar flickornas föräldrar som mördare (SD) resp brottsplatssaboterare (HD).

BTW: Om det är nån i tråden som tror att jag har nån som misstänkt för mordet på LW, så kan jag säga att det har jag inte. Mitt enda "förslag" när det gäller vem som kan ha berövat LW livet, så var det i så fall en hypotetisk älg. Detta med tanke på hur låst Polisen var i ett ärende där en man påstods ha slagit ihjäl din fru. Där var "alla" övertygade om att mannen var mördaren. I fem månader var maken misstänkt. Det kan vara nyttigt att blicka bakåt. Varsågod: https://www.expressen.se/kvallsposten/alg-dodade-ingemars-hustru--misstanktes/

Jag har för länge sen fåtöljanalyserat texter som SD skrivit (skrev ett par inlägg för länge sen om dessa) och landat i att det är inte konstigt att Polisen har honom som skäligen misstänkt.
Det betyder inte för mig att det är fritt fram att utmåla honom som mördare. Han är ännu inte dömd. Jag förstår att det inte är så noga här med fakta och annat sånt jobbigt. Det här är ju ett chattforum. Här får man spekulera. Här kan den mördade kvinnans son utan betänkligheter utmålas som den som mördade henne. En cykel räckte som "bevis".
Mysig gamflock.
Senast redigerad av Carinah78 2018-08-29 kl. 23:10.
Citera
2018-08-29, 23:08
Medlem
Föreslår att vi lämnar ämnet ”den bannlyste” och tar tillfället i akt att hålla tråden ren från div o.t. en tid framöver istället.

De som vill diskutera vidare kan förslagsvis starta en ny tråd i ämnet. Om regelverket tillåter vill säga (för mig oklart var integritetsgränsen går i detta fall).

Med det sagt. Viktigt att informationen kring hot som skett bakom ridåerna kommit i ljuset! På mer än ett sätt.

Mina tankar, gör vad ni vill med dem. Kommer inte ge mig in i en diskussion kring detta då det bara skulle resultera i ännu fler inlägg utan relevans i det egentliga ämnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in