2018-08-28, 22:42
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Ja, han kom hem från USA lör/söndag. Geocachar på måndag, tar en FTF och träffar CO.
Om man tittar på tiderna så hinner ML lämna kompisen och köra till LW och då vara framme runt 22:30-23:00.

OM någon sett NÅGON stå utanför LW och väntat som MV indikerar, så borde ett konkret utpekande av SD gett sannolika?!
Jag ser stora chanser att det är just ML som väntar utanför. Han är ju med välkänd för barnen.
Däremot får jag inte att han går mot planket, men det får jag inte in SD heller, på ett naturligt sätt.

Vill bara att ni har det i åtanke.
Han hade motiv.
Han hade förmågan.
Han saknar KANSKE alibi.
Han hade möjligheten.
Men han är inte skäligen misstänkt!

Men först skrev du att han var på väg till Norge.
Sedan ändrade du dig till att han var på väg till USA.

Hur ska du ha det?
Citera
2018-08-28, 22:42
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ja, han kom hem från USA lör/söndag. Geocachar på måndag, tar en FTF och träffar CO.
Om man tittar på tiderna så hinner ML lämna kompisen och köra till LW och då vara framme runt 22:30-23:00.

OM någon sett NÅGON stå utanför LW och väntat som MV indikerar, så borde ett konkret utpekande av SD gett sannolika?!
Jag ser stora chanser att det är just ML som väntar utanför. Han är ju med välkänd för barnen.
Däremot får jag inte att han går mot planket, men det får jag inte in SD heller, på ett naturligt sätt.

Han hade motiv.
Han hade förmågan.
Han saknar KANSKE alibi.
Han hade möjligheten.

Någon skrev att JS bor på andra sidan vägen i Hjärsta också. Han skulle väl då kunna ta vägen vid planket om han går mellan sitt och LWs hus?
Citera
2018-08-28, 22:44
Medlem
[quote=ModestyBlaiser|65079491]
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
De har ju, enligt alla utom kanske tjackaren, hittat en kropp, och letar väl DNA på den. Antagligen börjar de leta på ställen där de gissar att GM tagit, och sedan fortsätter de med mer udda ställen. /QUOTE]

Hiding hade väl dessutom nåt post-semester avstämningsmöte med NFC i fredags.. hade hoppats det skulle kunna bringa mer klarhet. Men men, det måste ju nästan vara en kombination av långa väntetider och jäkligt komplexa prover.

Har funderat lite över om det kan vara så att fp saknade traditionella spår (blod, saliv, sperma etc) och att man istället jobbar med sk. touch DNA / kontakt-DNA, vilket är relativt nytt och komplext. Väldigt intressant dock, där man studerar DNA-spår endast från beröring.
Och hur går det till? Torkar man med en trasa (t ex) på olika ställen kroppen och analyserar den sen. Eller? Jag menar ärligt att jag inte riktigt förstår hur det går till.
Citera
2018-08-28, 22:48
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Fast det var i Mantorp...
Ja. Men principen! min käre Watson.
Citera
2018-08-28, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Förutom det du nämnt så kan det handla om alla sorters av informationsteknik (data, mobil och elektronik, bild video, och ljud m.m), droganalayser, kemiskt och tekniska analyser (ex: sko- eller däckavtryck, olika slags fiberspår, fingeravtryck, eventuella vapen, tillhyggen, eller liknande som kan ha använts i samband med mordet). Allt det där leder oftast till väldigt många beslag och spår av olika slag som ska analyseras. Vissa av dessa är ju väldigt viktiga för att en utredning ska kunna gå vidare. Utredarna måste ju också, när väl dessa svar kommit, hålla nya förhör och inte helt sällan till och med be NFC göra fler forensiska undersökningar.
Kan man få fram fingeravtryck på en kropp?
Citera
2018-08-28, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Pga att användare som har ifrågasatt HD här i tråden
har blivit mordhotade i PM.
Oj då..någon tar väldigt illa vid sig..
Citera
2018-08-28, 22:59
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj
Oj då..någon tar väldigt illa vid sig..

Ja, det är tydligen väldigt känsligt.

Och då undrar man ju varför?
Citera
2018-08-28, 23:04
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:

Han hade motiv.
Han hade förmågan.
Han saknar KANSKE alibi.
Han hade möjligheten.

Och hur kan du veta att han hade förmågan?
Citera
2018-08-28, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Det har kommit även mig till kännedom och jag kan inte heller gå in mer kring detta här i öppen tråd av respekt inför den som råkat ut för detta, men vill liksom flera uttrycka mitt stöd för den användare som utsatts för detta riktigt usla. Jag ser mycket allvarligt på att användare här hotas till livet. Vi må alla ha olika åsikter, ha våra egna sätt att spekulera och välja att utgå från olika källor så att diskussionerna kan hetta till men man hotar baske mig inte någon till livet som nu gjorts. Det är vad jag vet polisanmält.
Är de riktade hoten skickade från samma person/användare?
Citera
2018-08-28, 23:05
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj
Kan någon av er som har mer erfarenhet/kunskap om brottsutredningar ge exempel på vad det kan vara för bevismaterial de analyserar på NCC. Förstår att de matchar DNA om de hittar något påtagligt på brottsplatsen, en tröja, sko, örhänge etc, men i övrigt då? Det har ju inte framkommit att de hittat sådana påtagliga saker på brottsplatsen så då undrar jag vad det övrigt är man kan ha lämnat in och väntar svar på..

Dalademokraten har en i mitt tycke ganska bra kortfattad beskrivningbav NFCs arbete:
NFC:s ansvar sträcker sig från brottsplats till domstol. Sedan januari i år är de en del av Polismyndigheten, och har hela ansvaret för den forensiska processen. Verksamheten har fyra avdelningar. Dokument och IT, där de bland annat jämför handstilar, dokument och sedelundersökningar. De undersöker även IT, så som data, mobiltelefoner, ljud, bild och foto. På avdelningen för kemi och teknik undersökts bland annat skospår och fingeravtryck. På droganalysen identifieras narkotika, dopingpreparat, gifter och alkohol.

På biologiavdelningen görs DNA-analyser. Det är en viktig del i brottsutredningar. Enligt Liselotte Nielsen Sundberg, biträdande avdelningschef på NFC, får de in cirka 15000 DNA-prov om året. Av dessa är två tredjedelar från enklare brott, och de går ofta snabbt. Resterande undersökningar är från grövre brott där handläggningstiderna blir längre.

Det är polisen som anger vilken prioritet en undersökning har. Ungdomsbrott och misstänkta som sitter i häkte är prioriterade. Liselotte säger att de då och då får klagomål för att arbetet tar lång tid. Hon säger att de inte hinner med, men att det ska bli ändring på det. NFC håller på att rekrytera fler och kommer effektivisera arbetet.
Citera
2018-08-28, 23:10
Medlem
Citat:

Han hade motiv.
Han hade förmågan.
Han saknar KANSKE alibi.
Han hade möjligheten.
Varför ringde inte UW och barnet ML om assistans istället för SD om de nu kände igen honom så väl?
Citera
2018-08-28, 23:13
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Det jag funderar över angående att det tar så tid på NFC:

Är det någon som vet hur det går till där? Kommer fynden in och stämplas med datum, varefter de läggs i väntehögen, så att säga? Därefter betas de av i turordning - om det inte kommer in något högprioriterat emellan (hur något kan vara mera högprioriterat än mord på en så vitt bekant icke-kriminell kvinna kan jag för övrigt knappt förstå.)

Är det således själva väntandet som tar sån tid?
Eller tar det lång tid att skrapa av och odla —- nåt? Som inte låter sej göras på mindre än någon månad?

Eller kan man tänka sej att säg 700 (”jättemycket”) fynd/spår whatever, ska undersökas, och inte förrän det sista av dessa är analyserat och klart så anses man ha fått resultat? (Om inte, givetvis helt hypotetiskt och bara som ett exempel, säg att fynd 278 visar att MGM utom allt rimligt tvivel även är GM.)

Är det någon av ovanstående arbetsordningar som man går efter?

Vissa känns ju mer hoppfulla än andra för just detta fall. Datum-metoden till exempel. Att man helt enkelt knappt har börjat arbeta sej igenom ”jättemycket” material. Då har man i fall ännu mycket att hoppas på - att det blir träff alltså.

Jag är ingen expert, men av erfarenhet vet jag att det beror på vad för slags analysmetoder som görs. Vissa tar längre tid än andra och mer komplicerade.

När det gäller högprioritet så är inte detta fallet högprioriterat då ingen sitter häktad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in