2018-08-29, 11:51
Medlem
Anstaltslivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekornavallen
Eftersom diskussionen i ämnet gick helt i stå slutade jag delta i den för ett bra tag sedan. Jag har inte heller läst det senaste årets inlägg särskilt konsekvent. Det jag tycker är det intressantaste i fallet är att en person fick den personlighetsutveckling som Martin fick. Och att han till skillnad från medlemmarna i familjen Rudholm var dömd för mycket grova brott och villkorligt frigiven från tung anstalt. En frigivning som kan ifrågasättas. Jag skulle egentligen vilja veta mer om hans uppväxt och liv i Sundbyberg. Som det konstaterades för ett och ett halvt år sedan var samtliga bröder riktiga problembarn, och åtminstone två har upprepade gånger begått oerhört grova våldsbrott. Hur blir det så?

Nu retar jag väl upp några, men min konklusion är att det finns åtminstone två sätt att minska den här typen av våldsbrott och kanske på köpet komma åt självmordsfrekvensen något litet, den har ju också tagits med som jämförelse. Det ena är att satsa på riktigt bra barnhälsovård, inklusive preventiv sådan. Satsa på barnavårdscentraler och daghem och ha små klasser i skolan. Ha kuratorer i skolan. Låt utbildad personal fånga upp både pojkar och flickor som inte har det bra hemma. Vissa fall kommer man missa, för det är inte alltid lätt att se sådant, men i fallet familjen Jonsson bör varningsklockor ha ringt högt mycket tidigt.

Det andra är att vara mycket mer noga och försiktig med frigivning av våldsamma personer. En person som fångvårdarna inte vågar gå in till i cellen ska inte släppas lös i samhället.

Jag är inte expert på brottsstatistik, men jag funderade över uppgiften att av de ca 15 kvinnor som mördas av sina partners i Sverige varje år, har de allra flesta sig själva att skylla eftersom de är ihop med dömda personer. Jag hittar inte inlägget nu och vill inte lägga tid på att leta. Jag undrar bara var den uppgiften kommer ifrån. I de fall av partnermord jag känner till lite närmare (förutom LR) var mördaren inte alls känd av polisen, alternativt endast för småsaker. Däremot hade morden föregåtts av manipulativt och opålitligt beteende, i vissa fall även våld, men våldet kan också komma plötsligt vad det verkar. Att Martin Jonsson var en dömd och livsfarlig person är vi ju alla överens om så det är inte det jag ifrågasätter. Jag undrar var statistiken kommer ifrån.

Dom får skylla sig själv för dom är ihop med dömda personer? Ursäkta men vem fan är du och sitta o säga att alla dömda personer är kvinnomisshandlare och kvinnomördare? Vem fan är du och sitta och säga att alla dömda personer inte är vatten värt? Det är precis sånna som du som inte har en aning om verkligheten, som blir som Ove Sundberg i solsidan, lever i någon skev dröm värld där din mamma & pappa har matat dig med guld sen du föddes. Du har bästa betyg i skolan men kan inte stå på egna ben när det blåser ute. Du är inte självständig och skulle inte klara dig själv utan ”mamma & pappa”, går till vårdcentralen för du fått skit under naglarna. Alla har inte samma förutsättningar när man är barn, ett barn väljer inte Sina föreldrar det är ingenting man själv väljer. Jag är dömd och jag har ALDRIG krökt ett hårstrå på en tjej /kvinna, Jag har ALDRIG uppträtt aggressivt när jag bråkat med tjejen. Osams är alla människor i förhållande men det har aldrig aldrig funnits i mina tankar ens att bli aggressiv eller fysisk speciellt inte mot en tjej. Samt idag lever jag som vem som helst, betalar skatt och försöker göra insatser för samhället, försöker få unga att inte göra som jag gjort, använder min erfarenhet och försöker hjälpa andra ä & jag har gjort många år aktivt på anstalt. Det roligaste är med att folk kommer /ringer hellre till mig till och med poliser / skolor osv idag kontaktar mig hellre när det behövs hjälp, prata med någon eller vad det nu kan vara dom kontaktar hellre mig alla dagar i veckan som är dömd än någon annan som sitter inne på socialtjänsten och har läst någon socionom utbildning på högskolan och tror att ”dom ska hjälpa folk” dom tror man kan läsa sig till allt. Fungerar inte så. Så sluta sitt och säg att alla är som denna idioten Martin du vet ingenting för din mamma & pappa har inte lärt dig hur världen ser ut. Dom har lärt dig deras värld där man firar jul på golf banan och aldrig lämnar Lidingö för utanför Lidingö bor det människor som inte är ”lika mycket värda” som er. Jag försvarar inte Martin någonstans han är ett äckel men sluta ditt och dra alla över en kant, skriv ingenting när du inte vet något om livet utanför Lidingö. Det är precis sånna här människor som du ute i samhället som gör skillnad på människors värde som skapar sånna som Martin, ni finns överallt och att gå runt och säga att den människan som är så, & den som är så är så mycket värd eller så lite värld redan i tidig ålder beter ni er så mot barn som inte väljer föreldrar och då blir dom som Martin i vuxen ålder. Så lägg ner och skratta åt dig själv istället för det är sånna dom du som skapar dessa monster med din skeva verklighetsuppfattning. Pedofiler, våldtäksmän, kvinomördare you name it ja dom är dömda och ja dom är inte värda lika mycket som en hund skit men spring inte runt och säg att alla är sådana bara för dom är dömda och inte haft det lika lätt som du. Man gör vad man måste för att överleva om ingen annan hjälper en att göra det som barn då blir man dömd det hör till men man är inte som Martin för det. Ursäkta men blir så irriterad på folk som tror dom är så duktiga men dom kan inte ens slå i en spik med en hammare i praktiken.

Ursäkta mina stav fel men har svårt med det & jag skriver från mobilen så jag har svårt att rätta mig själv när jag läst igenom allt, vilket jag alltid försöker göra annars för att slippa sådana som dig ska kommentera att man är mindre värd för man stavar sämre.

Mvh
Citera
2018-08-29, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Men karlfan hade ju inte dömts för ett enda grovt våldsbrott på 12 år innan mordet på Lotta!
Hur i hela fridens namn ska man "förebyggande" hålla honom inlåst då?

Att han var missbrukare, kvinnomisshandlare av "normalgraden" (vilket beteckning!) och allmänt stökig muskelbyggare och kåkfarare var välkänt. Men det finns inget utrymme i lagen att därför låsa in honom för evigt.

Däremot kan man ge fanken i att liera sig med honom....

Ja lagen är som den är, men nog kunde åklagare agerat vid närmare titt i rullarna på denna kille? Att hon tog tbx anmälan borde inte ha någon betydelse. Han var ju rätt känd för just sitt våldskapital.
Citera
2018-08-29, 12:39
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dizzi
Ja lagen är som den är, men nog kunde åklagare agerat vid närmare titt i rullarna på denna kille? Att hon tog tbx anmälan borde inte ha någon betydelse. Han var ju rätt känd för just sitt våldskapital.

Problemet med Lottas polisanmälan 25/5 var att det inte fanns några bevis.
Inga läkarundersökningar, inga rättsintyg, inga vittnen - och hon hade inte heller några skador att visa för polisen.
Det fanns bara Lottas uppgifter. De gick möjligen att använda så länge Lotta fortsatte att hålla fast vid att hon blivit misshandlad. Därför utfärdades också en anhållan av Martin i hans frånvaro.

Men när Lotta ångrade sig och inte ville stå fast vid att hon verkligen blivit misshandlad - vad fanns det kvar då?

Hade man dessutom grävt djupare i Lottas uppgifter till polisen, hade man fått fram att hon ljög om att hon sökt sjukvården efter misshandeln - det hade hon inte. Likaså hade man kunnat konstatera att Lottas uppgifter att all kontakt mellan Martin och henne upphört, var lögn. Hon skickade över 50 sms till honom efter polisanmälan, bl a med kärleksbudskap och tjat om att träffas. Hennes trovärdighet hade avsevärt naggats i kanten.

En åklagare får inte driva ett ärende vidare om det inte finns förutsättningar att döma någon.
Martin hade inte kunnat bli dömd för misshandel av Lotta på de faktauppgifter som åklagaren till slut hade kvar.

Det gäller alla personer oavsett vilket bagage av tidigare brott man har. Allt annat är rättsvidrigt.

Man kapar inte andra benet bara för att du haft cancer i det första. Man måste ha bevis för att det är en nytillkommen cancertumör först.
Senast redigerad av Solglittret 2018-08-29 kl. 13:00.
Citera
2018-08-29, 14:10
Medlem
Citat:
Problemet med Lottas polisanmälan 25/5 var att det inte fanns några bevis.
Inga läkarundersökningar, inga rättsintyg, inga vittnen - och hon hade inte heller några skador att visa för polisen.
Det fanns bara Lottas uppgifter. De gick möjligen att använda så länge Lotta fortsatte att hålla fast vid att hon blivit misshandlad. Därför utfärdades också en anhållan av Martin i hans frånvaro.

Men när Lotta ångrade sig och inte ville stå fast vid att hon verkligen blivit misshandlad - vad fanns det kvar då?

Hade man dessutom grävt djupare i Lottas uppgifter till polisen, hade man fått fram att hon ljög om att hon sökt sjukvården efter misshandeln - det hade hon inte. Likaså hade man kunnat konstatera att Lottas uppgifter att all kontakt mellan Martin och henne upphört, var lögn. Hon skickade över 50 sms till honom efter polisanmälan, bl a med kärleksbudskap och tjat om att träffas. Hennes trovärdighet hade avsevärt naggats i kanten.

En åklagare får inte driva ett ärende vidare om det inte finns förutsättningar att döma någon.
Martin hade inte kunnat bli dömd för misshandel av Lotta på de faktauppgifter som åklagaren till slut hade kvar.

Det gäller alla personer oavsett vilket bagage av tidigare brott man har. Allt annat är rättsvidrigt.

Man kapar inte andra benet bara för att du haft cancer i det första. Man måste ha bevis för att det är en nytillkommen cancertumör först.

Jag förstår vad du säger, men frågan är om de inte i slutändan hade kunnat döma han??? De vet mkt väl att misshandlade kvinnor tar tbx anmälan allt som oftast, trovärdigheten hade i detta fall kunnat legat på insamlad bevisning under resans gång så att säga. Plockat fram vittnet etc etc. Med tanke på hans bakgrund så borde alarmet ha ringt även hos en åklagare . Att hon smsat sin förövare är inte heller ovanligt i sådana här fall. Det är massa psykologiska faktorer som spelar in och det borde inte vara så svårt för en åklagare att bryta ner det i bitar i en eventuell rättegång. Tror också om rättsväsendet hade varit lite envisa i detta fall så hade utgången säkert varit annorlunda .
Citera
2018-08-29, 14:26
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Det som rör upp det allmänna sunda förnuftet är att Martin Jonsson är STOR mottagare av brev från trånande svenska kvinnor, oavsett vilken anstalt han sitter på, så även nu i Tidaholm.

Kåkfarargroupies likt Lotta.
De skiter inte i vad han har gjort - de lockas av möjligheten att ”omvända” honom till en snäll nallebjörn.
Nu vill jag inte påstå att jag är jätteinsatt i detta fall. Har dock lyssnat på P3s podcast. De nämner inget om att Lotta skulle varit en kåkfarargroupie. Hade hon en historik av förhållanden med våldsamma dårar, och vad har du för källa på det? Jag får mest intrycket av att hon blev charmad av en psykopat och sen inte vågade göra slut pga hot mot hennes familj och hund när hon släppt in honom i sitt liv.
Citera
2018-08-29, 15:00
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Nu vill jag inte påstå att jag är jätteinsatt i detta fall. Har dock lyssnat på P3s podcast. De nämner inget om att Lotta skulle varit en kåkfarargroupie. Hade hon en historik av förhållanden med våldsamma dårar, och vad har du för källa på det? Jag får mest intrycket av att hon blev charmad av en psykopat och sen inte vågade göra slut pga hot mot hennes familj och hund när hon släppt in honom i sitt liv.

Podcasten har fel. Det är inkorrekta uppgifter en del av det som presenterats där, bl a att Martin skulle varit hennes ex. Läs FUP och domarna i stället.

Lotta ville ha en framtid med Martin enligt de sms-hon skickade honom. Vi har inga bevarade inspelningar av vad de sagt på träffar eller i telefonsamtal, men inget i det enda som finns bevarat -sms-en och uppgifter från besök på St Görans akut när Martin mådde dåligt, tyder på att Lotta ville göra slut med Martin sista veckan, tvärt om.

Det enda som har kommit fram är att Lottas tidigare sambo varit dömd för rattfylla. Om man vet att någon är villkorligt frigiven, känd för misshandel av "sina" kvinnor och själv också blir misshandlad av vederbörande - varför hänger man kvar, försöker bli gravid och letar gemensam bostad??

Varför början man om när han hittat en ny kvinna och varit otrogen??
Citera
2018-08-29, 17:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Citat:
Hon var lockad av förhållandet och relationen med Martin och tog risken. Precis som så många andra kåkfarargroupies före henne.

Det är tråkigt att dessa tokiga kvinnor med sitt riskbeteende finns - men det är absolut inget som vi alla ska betala dessa kvinnors anhöriga en miljon för.
Det är ju självklarheter du drar upp, man inleder inte någon relation med någon med Martin,s historik om man är vid sina sunda sinnen, L*tta ville ha honom oavsett vad han hade ställt till med att då hålla på och tramsa som "socionomer utan gränser" gör är fan skamligt men vad fan ska man förvänta sig egentligen.

Hela debatten i samhället är skev och det personliga ansvaret finns inte längre, alla har rätt till tammefan precis allt utan att det ska finnas några konsekvenser av sina idiotiska beslut, helt sanslöst.

Vi får se vad debatten om "Lex lotta" leder till, ännu mer trams och förvriden feministisk logik antar jag.
Nu har jag grävt i tråden och han verkar benämnas psykopat.
Du som tar personligt ansvar och är vid dina sunda sinnens bruk, dvs som låter kärleken gå dit den bör snarare än den gör - vet du om Lotta besökte M i fängelset eftersom hon betecknas som kåkfarargroupie i det inlägg du besvarar?
Fortsättningsvis så undrar jag om M var bostadslös och hade psykopatens parasiterande livstil och levde av henne (läs: biter sig fast som en fästing, en sucker) samt isolerade henne från hennes familj som brukar vara ett klassiskt tilltag?
Senast redigerad av develi 2018-08-29 kl. 17:08.
Citera
2018-08-29, 17:16
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Du som tar personligt ansvar och är vid dina sunda sinnens bruk, dvs som låter kärleken gå dit den bör snarare än den gör - vet du om Lotta besökte M i fängelset eftersom hon betecknas som kåkfarargroupie i det inlägg du besvarar?
Fortsättningsvis så undrar jag om M var bostadslös och hade psykopatens parasiterande livstil och levde av henne (läs: biter sig fast som en fästing, en sucker) samt isolerade henne från hennes familj som brukar vara ett klassiskt tilltag?

Om du läst tråden ordentligt vet du att Martin muckade ur fängelset i oktober och träffade Lotta första gången i februari året efter..
Det är fullt möjligt och mycket sannorlikt att Martin har personlighetsstörning i botten.
Sund är han inte.

Lotta träffade flera av Martins vänner från fängelset och var med på flera fängelsemuckarfester tillsammans med Martin. Kanske kåkfarargroupie inte är en så felaktig beteckning då.
Eller hur många kåkfarare måste man enligt dig hänga med eller ha ett förhållande med för att hamna där?
Citera
2018-08-29, 17:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Om du läst tråden ordentligt vet du att Martin muckade ur fängelset i oktober och träffade Lotta första gången i februari året efter..
Det är fullt möjligt och mycket sannorlikt att Martin har personlighetsstörning i botten.
Sund är han inte.

Lotta träffade flera av Martins vänner från fängelset och var med på flera fängelsemuckarfester tillsammans med Martin. Kanske kåkfarargroupie inte är en så felaktig beteckning då.
Eller hur många kåkfarare måste man enligt dig hänga med eller ha ett förhållande med för att hamna där?
Jag har givetvis inte läst hela tråden iom att jag skrev första inlägget idag samt ställde frågor om det finns nåt från en RPU.

De träffades alltså inte på kåken eller att hon träffade nån annan där som "kåkfarargroupie" enligt din beteckning?
Läs: tar kontakt med en intern som sitter inne via brev och/eller i ett besöksrum.
Senast redigerad av develi 2018-08-29 kl. 17:24.
Citera
2018-08-29, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi

En groupie (av engelska group) är en person (ofta ung kvinna) som är beundrare av en artist och som ingår i en grupp beundrare som ofta är eller försöker bli artistens älskarinna.”

Om du tittar på definitionen ovan då inser du att man behöver inte besöka kåken för att tillhöra kåkfarargroupies. Även om att många gör det. Man beundrar kåkfararen/fararna och vill bli deras älskarinna/fru/flickvän.

Sen var det inte Martin som insolerade Lotta från sin familj. Lotta sa upp kontakten med sin lillasyster frivilligt av andra skäl. Och hon hade inte haft så mycket kontakt med resten av familjen heller. Dels kanske för att de bodde på en annan ort. Dels pga hennes egna dubbelliv, med en pojkvän som inte var en pojkvän på heltid (hon hade ju Martin också) och alla lögnerna som hon tutade i pojkvännen och sina släktingar. Så det gällde att hålla dessa på avstånd för att inte bli avslöjad.

Lotta och Mariann levde lite under liknande förhållanden. De hade båda två en pojvän (särbo/sambo) som de inte ville släppa. Men samtidigt hade de sitt hemliga liv med kåkfararen. Marianns sambo fick läsa om giftermålet i de danska kvällstidningarna. Lottas pojkvän fick höra sanningen först efter Lottas död.
Senast redigerad av sno 2018-08-29 kl. 17:35.
Citera
2018-08-29, 17:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
En groupie (av engelska group) är en person (ofta ung kvinna) som är beundrare av en artist och som ingår i en grupp beundrare som ofta är eller försöker bli artistens älskarinna.”

Om du tittar på definitionen ovan då inser du att man behöver inte besöka kåken för att tillhöra kåkfarargroupies. Även om att många gör det. Man beundrar kåkfararen/fararna och vill bli deras älskarinna/fru/flickvän.

Sen var det inte Martin som insolerade Lotta från sin familj. Lotta sa upp kontakten med sin lillasyster frivilligt av andra skäl. Och hon hade inte haft så mycket kontakt med resten av familjen heller. Dels kanske för att de bodde på en annan ort. Dels pga hennes egna dubbelliv, men en pojkvän som inte var en pojkvän på heltid och alla lögnerna som hon tutade i honom och sina släktingar. Så det gällde att hålla dessa på avstånd för att inte bli avslöjad.
Tack men nej tack.
Dina definitioner intresserar mig inte, sno.
Kåkfarargroupie är lika tydligt som invektivet anstaltshora.

För övrigt vill jag veta orsak till att kontakten sas upp eller om det tangerar nåt med honom; några influenser, men det kan jag också ta med den jag ställt frågan till.
Senast redigerad av develi 2018-08-29 kl. 17:39.
Citera
2018-08-29, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dizzi
Jag förstår vad du säger, men frågan är om de inte i slutändan hade kunnat döma han??? De vet mkt väl att misshandlade kvinnor tar tbx anmälan allt som oftast, trovärdigheten hade i detta fall kunnat legat på insamlad bevisning under resans gång så att säga. Plockat fram vittnet etc etc. Med tanke på hans bakgrund så borde alarmet ha ringt även hos en åklagare . Att hon smsat sin förövare är inte heller ovanligt i sådana här fall. Det är massa psykologiska faktorer som spelar in och det borde inte vara så svårt för en åklagare att bryta ner det i bitar i en eventuell rättegång. Tror också om rättsväsendet hade varit lite envisa i detta fall så hade utgången säkert varit annorlunda .

HUR? Om offret påstår att inget har hänt, det finns inga vittnen till det påstådda brottet, inga skador att uppvisa och inget läkarbesök som skulle stödja påståendet..

HUR skulle man då kunna döma ändå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in