Citat:
Eftersom diskussionen i ämnet gick helt i stå slutade jag delta i den för ett bra tag sedan. Jag har inte heller läst det senaste årets inlägg särskilt konsekvent. Det jag tycker är det intressantaste i fallet är att en person fick den personlighetsutveckling som Martin fick. Och att han till skillnad från medlemmarna i familjen Rudholm var dömd för mycket grova brott och villkorligt frigiven från tung anstalt. En frigivning som kan ifrågasättas. Jag skulle egentligen vilja veta mer om hans uppväxt och liv i Sundbyberg. Som det konstaterades för ett och ett halvt år sedan var samtliga bröder riktiga problembarn, och åtminstone två har upprepade gånger begått oerhört grova våldsbrott. Hur blir det så?
Nu retar jag väl upp några, men min konklusion är att det finns åtminstone två sätt att minska den här typen av våldsbrott och kanske på köpet komma åt självmordsfrekvensen något litet, den har ju också tagits med som jämförelse. Det ena är att satsa på riktigt bra barnhälsovård, inklusive preventiv sådan. Satsa på barnavårdscentraler och daghem och ha små klasser i skolan. Ha kuratorer i skolan. Låt utbildad personal fånga upp både pojkar och flickor som inte har det bra hemma. Vissa fall kommer man missa, för det är inte alltid lätt att se sådant, men i fallet familjen Jonsson bör varningsklockor ha ringt högt mycket tidigt.
Det andra är att vara mycket mer noga och försiktig med frigivning av våldsamma personer. En person som fångvårdarna inte vågar gå in till i cellen ska inte släppas lös i samhället.
Jag är inte expert på brottsstatistik, men jag funderade över uppgiften att av de ca 15 kvinnor som mördas av sina partners i Sverige varje år, har de allra flesta sig själva att skylla eftersom de är ihop med dömda personer. Jag hittar inte inlägget nu och vill inte lägga tid på att leta. Jag undrar bara var den uppgiften kommer ifrån. I de fall av partnermord jag känner till lite närmare (förutom LR) var mördaren inte alls känd av polisen, alternativt endast för småsaker. Däremot hade morden föregåtts av manipulativt och opålitligt beteende, i vissa fall även våld, men våldet kan också komma plötsligt vad det verkar. Att Martin Jonsson var en dömd och livsfarlig person är vi ju alla överens om så det är inte det jag ifrågasätter. Jag undrar var statistiken kommer ifrån.
Nu retar jag väl upp några, men min konklusion är att det finns åtminstone två sätt att minska den här typen av våldsbrott och kanske på köpet komma åt självmordsfrekvensen något litet, den har ju också tagits med som jämförelse. Det ena är att satsa på riktigt bra barnhälsovård, inklusive preventiv sådan. Satsa på barnavårdscentraler och daghem och ha små klasser i skolan. Ha kuratorer i skolan. Låt utbildad personal fånga upp både pojkar och flickor som inte har det bra hemma. Vissa fall kommer man missa, för det är inte alltid lätt att se sådant, men i fallet familjen Jonsson bör varningsklockor ha ringt högt mycket tidigt.
Det andra är att vara mycket mer noga och försiktig med frigivning av våldsamma personer. En person som fångvårdarna inte vågar gå in till i cellen ska inte släppas lös i samhället.
Jag är inte expert på brottsstatistik, men jag funderade över uppgiften att av de ca 15 kvinnor som mördas av sina partners i Sverige varje år, har de allra flesta sig själva att skylla eftersom de är ihop med dömda personer. Jag hittar inte inlägget nu och vill inte lägga tid på att leta. Jag undrar bara var den uppgiften kommer ifrån. I de fall av partnermord jag känner till lite närmare (förutom LR) var mördaren inte alls känd av polisen, alternativt endast för småsaker. Däremot hade morden föregåtts av manipulativt och opålitligt beteende, i vissa fall även våld, men våldet kan också komma plötsligt vad det verkar. Att Martin Jonsson var en dömd och livsfarlig person är vi ju alla överens om så det är inte det jag ifrågasätter. Jag undrar var statistiken kommer ifrån.
Dom får skylla sig själv för dom är ihop med dömda personer? Ursäkta men vem fan är du och sitta o säga att alla dömda personer är kvinnomisshandlare och kvinnomördare? Vem fan är du och sitta och säga att alla dömda personer inte är vatten värt? Det är precis sånna som du som inte har en aning om verkligheten, som blir som Ove Sundberg i solsidan, lever i någon skev dröm värld där din mamma & pappa har matat dig med guld sen du föddes. Du har bästa betyg i skolan men kan inte stå på egna ben när det blåser ute. Du är inte självständig och skulle inte klara dig själv utan ”mamma & pappa”, går till vårdcentralen för du fått skit under naglarna. Alla har inte samma förutsättningar när man är barn, ett barn väljer inte Sina föreldrar det är ingenting man själv väljer. Jag är dömd och jag har ALDRIG krökt ett hårstrå på en tjej /kvinna, Jag har ALDRIG uppträtt aggressivt när jag bråkat med tjejen. Osams är alla människor i förhållande men det har aldrig aldrig funnits i mina tankar ens att bli aggressiv eller fysisk speciellt inte mot en tjej. Samt idag lever jag som vem som helst, betalar skatt och försöker göra insatser för samhället, försöker få unga att inte göra som jag gjort, använder min erfarenhet och försöker hjälpa andra ä & jag har gjort många år aktivt på anstalt. Det roligaste är med att folk kommer /ringer hellre till mig till och med poliser / skolor osv idag kontaktar mig hellre när det behövs hjälp, prata med någon eller vad det nu kan vara dom kontaktar hellre mig alla dagar i veckan som är dömd än någon annan som sitter inne på socialtjänsten och har läst någon socionom utbildning på högskolan och tror att ”dom ska hjälpa folk” dom tror man kan läsa sig till allt. Fungerar inte så. Så sluta sitt och säg att alla är som denna idioten Martin du vet ingenting för din mamma & pappa har inte lärt dig hur världen ser ut. Dom har lärt dig deras värld där man firar jul på golf banan och aldrig lämnar Lidingö för utanför Lidingö bor det människor som inte är ”lika mycket värda” som er. Jag försvarar inte Martin någonstans han är ett äckel men sluta ditt och dra alla över en kant, skriv ingenting när du inte vet något om livet utanför Lidingö. Det är precis sånna här människor som du ute i samhället som gör skillnad på människors värde som skapar sånna som Martin, ni finns överallt och att gå runt och säga att den människan som är så, & den som är så är så mycket värd eller så lite värld redan i tidig ålder beter ni er så mot barn som inte väljer föreldrar och då blir dom som Martin i vuxen ålder. Så lägg ner och skratta åt dig själv istället för det är sånna dom du som skapar dessa monster med din skeva verklighetsuppfattning. Pedofiler, våldtäksmän, kvinomördare you name it ja dom är dömda och ja dom är inte värda lika mycket som en hund skit men spring inte runt och säg att alla är sådana bara för dom är dömda och inte haft det lika lätt som du. Man gör vad man måste för att överleva om ingen annan hjälper en att göra det som barn då blir man dömd det hör till men man är inte som Martin för det. Ursäkta men blir så irriterad på folk som tror dom är så duktiga men dom kan inte ens slå i en spik med en hammare i praktiken.
Ursäkta mina stav fel men har svårt med det & jag skriver från mobilen så jag har svårt att rätta mig själv när jag läst igenom allt, vilket jag alltid försöker göra annars för att slippa sådana som dig ska kommentera att man är mindre värd för man stavar sämre.
Mvh