2017-12-28, 13:38
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Februari 2017?
Hovrätten har dömt Martin till 18 års fängelse och där sitter han. HD har inte gått vidare, så till vida är det avslutat.

Med gränslösa Socionomer och Lottas anhöriga har inte avslutat. De går vidare, vill öppna upp allt igen och håller på med ny bedömning av rättsmedicinerare och en miljonstämning av Svenska staten för att få skadestånd - lite oklart för vad.

Problemet är kanske att allt snack om att Lotta inte hade något ansvar, att polisen borde lagt sig i trots att Lotta vägrade delta och ljög att förhållandet var slut - har sporrat dessa anhöriga att tro att det finns mer pengar att kamma hem ur det här fallet. Därför försöker de.

För de gränslösa socionomerna och L*ttas anhöriga är ju helt klart fallet inte avslutat, man blir ju alldeles matt av deras lögner och verklighetsförvanskning, påminner en hel del om Donald Trump måste jag säga.

"Fake News" så det står härliga till.

Kollektivet kan aldrig bära något ansvar för individens felaktiga beslut och har dessutom besluten fattats mot kollektivets norm så är ju kollektivet maktlös om det inte ingriper med tvångsmedel, fan vet om det inte vore bäst med en "god man" för sådana kvinnor som L*tta, någon som ser till att de begriper vanliga samhällsnormer som att du inte ska knarka och vara sjukskriven för att du inte vill jobba t.ex.

Kaka söker maka och nog fan fann de varandra alltid.
Citera
2017-12-28, 14:11
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vet inte om Lotta fört någon destruktiv? livstil under sitt liv, bortsett från februari 2017 som Martin kom i hennes liv och därmed introducerade vissa droger. Fåtal ggr för Lottas del. Sedan gick det fort och hon levde inte så länge. Oavsett är det också ett avslutat kapitel.

Fallet är avslutat sedan länge dock. Lotta är begravd och Martin är i fängelset.

Det är ett enkelt sätt att se på det hela......men L*ttas familj gör nu sitt för att mjölka staten på någon form av ersättning, skadestånd eller vad det nu kan kallas och Martin kommer om ett decennium att åter vara en en fri man.

Kanske den destruktiva livsstilen kan skyllas på mannen....helt och hållet? För i sådana fall så kan vi säga att L*tta tvingades till att bruka narkotika?
Att Martin med stor säkerhet hade ett dåligt inflytande är en sak, men L*ttas om än kortvariga missbruk var väl trots allt frivilligt?

För mig så uppfattar jag det som om L*tta levde ett destruktivt liv innan hon brukade narkotika med Martin.
En synnerligen lättpåverkad bimbo med löshår, silikon, sjukskrivningar, redo att bruka anabola, etc. Och en familj som tog avstånd av kanske starka skäl?

Den tjejen var körd, med eller utan Martin. Men jag noterar att jag med detta inte under några omständigheter försöker att förminska allvarligheten i Martins brott.
Citera
2017-12-28, 14:19
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Kollektivet kan aldrig bära något ansvar för individens felaktiga beslut och har dessutom besluten fattats mot kollektivets norm så är ju kollektivet maktlös om det inte ingriper med tvångsmedel, fan vet om det inte vore bäst med en "god man" för sådana kvinnor som L*tta, någon som ser till att de begriper vanliga samhällsnormer som att du inte ska knarka och vara sjukskriven för att du inte vill jobba t.ex..

Nog finns ett kollektivt ansvar, ett ansvar som våldsmonopolet har att utföra. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så är det ju helt åt helvete att en så farlig person som Martin kunde gå lös efter första dödsmisshandeln.

Men det fritar inte individen från sitt ansvar, så visst måste L*tta göras ansvarig för sitt eget val.

Däremot så berör du något intressant, och det är ett eventuellt tvångsmedel mot kvinnor som L*tta. Man kan väl kalla det vad som helst, men i det stora hela så vill jag mena att ett mycket stort moralist ansvar vilar på L*ttas familj (de som nu försöker att kapitalisera på L*ttas död).

Som jag uppfattar det så gav de upp vad det gäller Lotta. Om det hade varit lite krut in familjen så hade man samlat sig, kontaktat L*ttas vänner och sedan gjort gemensam sak hos polisen. Man hade suttit i åklagarmyndighetens väntrum, man hade jagat lokala politiker, you name it.
Citera
2017-12-28, 14:38
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Jag kan hålla med dig om att Martin på något sätt fallit mellan samhällets kontrollfunktioner och bara kunnat fortsätta. Läs om inte annat denna artikel som visserligen som vanligt innehåller faktafel om Lotta och populistiska uttalanden av Mazzi-Frits men den beskriver lite om Martins historik.

https://www.expressen.se/nyheter/martin-jonssons-valdsamma-liv/

Dock var han väldigt ung när de värsta brotten skedde - 17-år när spärrvakten misshandlades och just fyllda 21 när misshandeln av Nicklas skedde. För den senare fick Martin åtta års fängelse.
Efter dessa grova våldsbrott har han inte dömts för något mer grovt våldsbrott under 12 år fram tills han träffade Lotta, vilket rätten tog hänsyn till i hans dom av Lottas misshandel.

Det är svårt att med lagboken döma någon till livstid för misshandelsbrott utan uppsåt att döda. Framför allt när vederbörande var så ung. Men att han har fått lulla runt, missbruka och slåss obehindrat de här åren är vansinnigt.

Sista dagarna innan Lottas misshandel togs han in på psyk ett par gånger, men skrev ut sig själv. Att han inte togs in på tvångsvård för avgiftning med sin uppenbara missbrukspsykos, historik och egna uppgifter att han var rädd för att slå ihjäl någon eftersom han såg syner är väldigt märkligt.
Hur i helsike kunde han få promenera ut igen när man hade dessa uppgifter?

Men problemet även med livstidsdömda är att de flesta kommer ut igen - och dessförinnan får de permissioner där de kan träffa dessa våldsmänsgroupies till kvinnor som Lotta.

Frågan är vad som lockar dessa kvinnor till män som Martin?? Varför fattar de inte det enda förnuftiga ryggmärgsbeslutet att inte liera sig med honom - han är inget bra pojkväns eller blivande make-material. De flesta ser och förstår det direkt - men inte ex 41-åriga Lotta???
Eller var de samma skrot och korn - hon var inte heller ett bra flickväns material och så hittade de varandra?
Mina fetningar.

Well, jag tillhör den grupp som är kritisk till nuvarande lagstiftning och den synnerligen mähäaktige lagstiftaren.
Det är helt enkelt så att det finns en grupp människor som inte har att göra bland hyggligt folk. Oavsett om personen är 17, 21 eller 30 år gammal så borde det finnas en möjlighet till permanent inlåsning enkom för att skydda hederliga skattebetalare.

Martin borde inte ha låsts in för att skydda L*tta, Martin borde sedan länge ha låsts in för att skydda samhället och alla dess medborgare.

Själv så hade jag gärna sett att Martin som ung hade låsts in på ett dårhus, satts i en madrasserad cell och medicinerats till en vegetativ status.

Men så klart, då krävs rejäla lagändringar!
Citera
2018-01-03, 10:43
Medlem
Eftersom diskussionen i ämnet gick helt i stå slutade jag delta i den för ett bra tag sedan. Jag har inte heller läst det senaste årets inlägg särskilt konsekvent. Det jag tycker är det intressantaste i fallet är att en person fick den personlighetsutveckling som Martin fick. Och att han till skillnad från medlemmarna i familjen Rudholm var dömd för mycket grova brott och villkorligt frigiven från tung anstalt. En frigivning som kan ifrågasättas. Jag skulle egentligen vilja veta mer om hans uppväxt och liv i Sundbyberg. Som det konstaterades för ett och ett halvt år sedan var samtliga bröder riktiga problembarn, och åtminstone två har upprepade gånger begått oerhört grova våldsbrott. Hur blir det så?

Nu retar jag väl upp några, men min konklusion är att det finns åtminstone två sätt att minska den här typen av våldsbrott och kanske på köpet komma åt självmordsfrekvensen något litet, den har ju också tagits med som jämförelse. Det ena är att satsa på riktigt bra barnhälsovård, inklusive preventiv sådan. Satsa på barnavårdscentraler och daghem och ha små klasser i skolan. Ha kuratorer i skolan. Låt utbildad personal fånga upp både pojkar och flickor som inte har det bra hemma. Vissa fall kommer man missa, för det är inte alltid lätt att se sådant, men i fallet familjen Jonsson bör varningsklockor ha ringt högt mycket tidigt.

Det andra är att vara mycket mer noga och försiktig med frigivning av våldsamma personer. En person som fångvårdarna inte vågar gå in till i cellen ska inte släppas lös i samhället.

Jag är inte expert på brottsstatistik, men jag funderade över uppgiften att av de ca 15 kvinnor som mördas av sina partners i Sverige varje år, har de allra flesta sig själva att skylla eftersom de är ihop med dömda personer. Jag hittar inte inlägget nu och vill inte lägga tid på att leta. Jag undrar bara var den uppgiften kommer ifrån. I de fall av partnermord jag känner till lite närmare (förutom LR) var mördaren inte alls känd av polisen, alternativt endast för småsaker. Däremot hade morden föregåtts av manipulativt och opålitligt beteende, i vissa fall även våld, men våldet kan också komma plötsligt vad det verkar. Att Martin Jonsson var en dömd och livsfarlig person är vi ju alla överens om så det är inte det jag ifrågasätter. Jag undrar var statistiken kommer ifrån.
Citera
2018-01-03, 10:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ekornavallen
Nu retar jag väl upp några, men min konklusion är att det finns åtminstone två sätt att minska den här typen av våldsbrott och kanske på köpet komma åt självmordsfrekvensen något litet, den har ju också tagits med som jämförelse. Det ena är att satsa på riktigt bra barnhälsovård, inklusive preventiv sådan. Satsa på barnavårdscentraler och daghem och ha små klasser i skolan. Ha kuratorer i skolan. Låt utbildad personal fånga upp både pojkar och flickor som inte har det bra hemma. Vissa fall kommer man missa, för det är inte alltid lätt att se sådant, men i fallet familjen Jonsson bör varningsklockor ha ringt högt mycket tidigt.

Det andra är att vara mycket mer noga och försiktig med frigivning av våldsamma personer. En person som fångvårdarna inte vågar gå in till i cellen ska inte släppas lös i samhället.

Det tredje är att sluta föda söner.
Citera
2018-01-03, 11:08
Medlem
Haha, men det vore väl synd. En del av dem är riktigt trevliga.
Citera
2018-01-08, 04:56
Medlem
Citat:
Enligt Expressen har Martin Jonsson som Pfalz skriver nu flyttats från Norrtälje till Tidaholmsanstalten. Den 6 juli ska han ha misshandlat en medfånge i ett dagrum. Medfången verkar ha fått skador i pannan och Martin hade skador på högerhanden. Anstalten fick av artikeln att döma gå igenom övervakningskamerornas filmer för att utreda och analysera händelsen. Det tyder ju på att medfången som misshandlats inte sagt ett knyst. Han ska ha kommit ut från rummet med skador i pannan och med rejält smutsig rygg.

Den gode Martin fortsätter att uttrycka sig på det enda språk han har. Jag tycker verkligen inte synd om honom, men tänker ändå att han och hans bröder måste ha haft en helt vidrig barndom. Nu hoppas jag att han får sitta strafftiden ut för han är farlig för alla - både kvinnor och män.

Du framställer honom som socialt inkompetent, vilket jag inte tror är korrekt i gängse mening. Även om han aldrig var något ljus i skolan verkar han ju ha munläder och förmåga att reda sig i sociala sammanhang. Det var också anledningen till att jag inledningsvis var skeptisk till spekulationerna om att han å det snaraste skulle gå och bli misshandlad i fängelset. Jag har en stark känsla av att de som blir misshandlade där även mer generellt är hackkycklingar, dvs socialt misslyckade individer som stammar, flackar med blicken, har dålig hygien, petar sig i näsan och kladdar med maten.
Citera
2018-01-08, 21:16
Medlem
Citat:
Eftersom diskussionen i ämnet gick helt i stå slutade jag delta i den för ett bra tag sedan. Jag har inte heller läst det senaste årets inlägg särskilt konsekvent. Det jag tycker är det intressantaste i fallet är att en person fick den personlighetsutveckling som Martin fick. Och att han till skillnad från medlemmarna i familjen Rudholm var dömd för mycket grova brott och villkorligt frigiven från tung anstalt. En frigivning som kan ifrågasättas. Jag skulle egentligen vilja veta mer om hans uppväxt och liv i Sundbyberg. Som det konstaterades för ett och ett halvt år sedan var samtliga bröder riktiga problembarn, och åtminstone två har upprepade gånger begått oerhört grova våldsbrott. Hur blir det så?

Jag är inte expert på brottsstatistik, men jag funderade över uppgiften att av de ca 15 kvinnor som mördas av sina partners i Sverige varje år, har de allra flesta sig själva att skylla eftersom de är ihop med dömda personer. Jag hittar inte inlägget nu och vill inte lägga tid på att leta. Jag undrar bara var den uppgiften kommer ifrån. I de fall av partnermord jag känner till lite närmare (förutom LR) var mördaren inte alls känd av polisen, alternativt endast för småsaker. Däremot hade morden föregåtts av manipulativt och opålitligt beteende, i vissa fall även våld, men våldet kan också komma plötsligt vad det verkar. Att Martin Jonsson var en dömd och livsfarlig person är vi ju alla överens om så det är inte det jag ifrågasätter. Jag undrar var statistiken kommer ifrån.

Här nämner du två mycket intressanta och viktiga saker.
Hans uppväxt är inget jag ens önskar min värsta fiende. Har haft kontakt med den här familjens alla medlemmar och jag kan säga att dom alla har sina fina och omtänksamma sidor. Precis som vem som helst.
Men med den uppväxt och brist på stöd, hjälp och insatser från samhället så var det tyvärr ofrånkomligt att det gick åt pipan.
Oavsett sin kroppsbyggnad och utseende var Martin en mycket omtänksam, snäll men väldigt blyg kille som i tidiga tonåren / förpubertet märkte att nävarna hans samt brorsornas rykte gav status och respekt.
Tyvärr nyttjades det på fel sett.
Citera
2018-01-09, 03:03
Medlem
Bara för att det är sänt från min arbetsplats och bl.a. aktuell fråga här

https://www.youtube.com/watch?v=9nfhANbVCPs

Martin Grann är professor vid Karolinska Institutet och expert inom forensisk psykologi och rättspsykiatri. Under intervjun diskuteras bland annat svårigheten att göra farlighetsbedömningar av personer dömda till rättspsykiatrisk vård och om profilering av gärningsmän verkligen fungerar.

Enligt mig skulle Martin inte släppts ut i förtid alls. Vilken farlighetsbedömning gjordes på Martin? Gjordes det någon värt namnet? Kontroll/uppföljning/drogtester? Allt lyser med sin frånvaro.

För att förekomma. Martin var dömd till fängelse för grov kvinnofridskränkning inte till psykvård. Farliga personer skall inte vara på fri fot.
Senast redigerad av Remark 2018-01-09 kl. 03:15.
Citera
2018-01-09, 08:05
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Bara för att det är sänt från min arbetsplats och bl.a. aktuell fråga här

https://www.youtube.com/watch?v=9nfhANbVCPs

Martin Grann är professor vid Karolinska Institutet och expert inom forensisk psykologi och rättspsykiatri. Under intervjun diskuteras bland annat svårigheten att göra farlighetsbedömningar av personer dömda till rättspsykiatrisk vård och om profilering av gärningsmän verkligen fungerar.

Enligt mig skulle Martin inte släppts ut i förtid alls. Vilken farlighetsbedömning gjordes på Martin? Gjordes det någon värt namnet? Kontroll/uppföljning/drogtester? Allt lyser med sin frånvaro.

För att förekomma. Martin var dömd till fängelse för grov kvinnofridskränkning inte till psykvård. Farliga personer skall inte vara på fri fot.

En fängelsedom är en bestraffningsform som följer lagen där domstolen har att rätta sig efter straffskalor för varje brott.
I denna bestraffningsform finns ingen farlighetsvärdering inför utsläppande inskriven.
Man döms till ett visst straff och när man gjort sin tid har man "betalat" och släpps ut.

Det sitter ca 4 200 personer i fängelse idag, 30% för våldsbrott, ännu fler för narkotikabrott.
Livstidsdömda utgör något hundratal - resten har tidsbestämda straff.
Att göra "farlighetsbedömningar" på alla dessa och - mot lagen - hålla kvar dem som kan anses farliga låter sig inte göras i en rättsstat. Och tur är väl det eftersom "farlighetsbedömning" är mycket svårt att göra - inte så många av oss kan se in i framtiden.

I just Martins fall begick han inte heller några fler grova våldsbrott under 12 år efter domen för grov misshandel när han var 21 år.
Bästa sättet att följa upp en person som Martin hade kanske varit det som flera av oss var inne på i början av tråden. Han skulle kontrollerats i frihet och kanske satts i hårt jobb på något stort tankfartyg bland folk som kunde lära upp honom, lära honom vett och hut och vara förebilder samtidigt som han hölls borta från narkotikan och anabola. Och kvinnoförbindelser - tills han var mogen.
Citera
2018-01-11, 22:11
Medlem
Citat:
En fängelsedom är en bestraffningsform som följer lagen där domstolen har att rätta sig efter straffskalor för varje brott.
I denna bestraffningsform finns ingen farlighetsvärdering inför utsläppande inskriven.
Man döms till ett visst straff och när man gjort sin tid har man "betalat" och släpps ut.

Det sitter ca 4 200 personer i fängelse idag, 30% för våldsbrott, ännu fler för narkotikabrott.
Livstidsdömda utgör något hundratal - resten har tidsbestämda straff.
Att göra "farlighetsbedömningar" på alla dessa och - mot lagen - hålla kvar dem som kan anses farliga låter sig inte göras i en rättsstat. Och tur är väl det eftersom "farlighetsbedömning" är mycket svårt att göra - inte så många av oss kan se in i framtiden.

I just Martins fall begick han inte heller några fler grova våldsbrott under 12 år efter domen för grov misshandel när han var 21 år.
Bästa sättet att följa upp en person som Martin hade kanske varit det som flera av oss var inne på i början av tråden. Han skulle kontrollerats i frihet och kanske satts i hårt jobb på något stort tankfartyg bland folk som kunde lära upp honom, lära honom vett och hut och vara förebilder samtidigt som han hölls borta från narkotikan och anabola. Och kvinnoförbindelser - tills han var mogen.
Vad Martin gjort och vad han blivit dömd för är två vitt skilda saker. Eller vet du något som vi andra inte vet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in