Citat:
Ursprungligen postat av
IKN
En sak är säker, och det är att AfS knappast bör forcera något. Om det finns "aggressiva kvinnor" naturligt, fine låt de tala och ta för sig. Men Jessica Ohlsson är knappast så, så då skulle det bara kännas fejk och falskt om hon skulle försöka sig på något sådant. Hon verkar intelligent i övrigt och lär ha massa att ge partiet på andra sätt. Med tanke på hennes utbildning och bakgrund som jurist skulle hon nog passa bra som en framtida justitieminister t.ex.
Jag köper heller inte att kvinnor skulle tilltalas för att det är kvinnor som talar och "tar plats". Är ju ökänt att exempelvis småflickorna som tittar på idol främst bryr sig om de manliga deltagarna, än de kvinnliga. Det är endast feministiska kvinnor som verkar bry sig om detta av kvinnorna. Det vore en sak om AfS vore ett mycket "maskulint" parti med skäggiga muskelknuttar som står och vrålar i micken, men så är det ju knappast. Det är mycket propert klädda unga män med stil och klass, som BORDE tilltala kvinnor om ni frågar mig. Har för övrigt inget emot maskulinitet och skägg, men ni fattar vad jag menar.
Någon kvinna här får gärna ge sin åsikt, men detta är min bild av det hela iaf.
Jo, det kan ligga något i det. Nu ogillar jag att nämna "Nazister" etc. i en diskussion som handlar om AFS eftersom jag tycker det begreppet vantolkas grovt av motståndarna på ett sätt somutholkar hela definitionen av vad en "Nazist" egentligen är, men om vi ändå tar NMR som ett exempel på det du nämner, så vill jag inte dra mig till minnes att jag sett en enda kvinna tala vid något av deras framträdanden, men skäggiga, skalliga män som vrålar i mikrofonerna finns det däremot gott om. Faktum är att jag inte kan komma på en enda framstående NMR-kvinna förutom Vera Oredsson, men hun är väl någonstans mellan 85 år och döden vid det här laget, och har knappast något mer än ett nostalgiskt symbolvärde för NMR, inte någon som direkt står på barrikaderna och för fram ett budskap. Det är även rätt magert land den kvinnliga representationen i publiken på deras möten.
Med AFS så ser man kvinnor i publiken, även om de inte framträder så mycket på scen. AFS har dessutom en del yngre herrar som jag tror en del tjejer skulle tycka har ett "fördelaktigt utseende" men jag är inte säker på om det är tillräckligt för att få tjejer att komma till deras torgmöten, eller om de som finns där ändå skulle komma om det bara var typ Lennart Matikainen som görde alla torgmöten.