Citat:
Ursprungligen postat av
ZilverZodde
Vad jmf du med då? Snittet av alla OU? ÄR det det som är din referenspunkt?
Du kommer att få en perfekt, tydlig och fullständigt oomkullrunkelig "referenspunkt" för Sifos underskattning av SD om ca 12 dygn och 2 timmar. Du får ha tålamod till dess, bäste ZilverZodde, för oavsett hur mycket du fortsätter att traggla detta med
"har du bevis",
"var är din källa", etc så handlar det till syvende och sist om hur det sett ut i tidigare mätningar vid tidigare val.
Det bästa sättet - eller låt oss säga så här:
det minst dåliga sättet - att förutsäga ett opinionsinstituts framtida träffsäkerhet är att titta på det institutets tidigare träffsäkerhet. Hur tycker du att det sett ut för vissa institut i valet 2014 när det gällt just SD?
Samtliga opinionsinstitut underskattade SD i sina augusti- och septembermätningar 2014.
Samtliga! Till och med Sentio och Yougov. Visst viktar man om efter val, visst justerar man efter val, visst försöker opinionsinstituten göra anpassningar till verkligheten, man försöker bättra sig - men glöm då inte att vi nu befinner oss så långt bort från facit vi kan komma, nästan fyra år. Dessutom har det visat sig att dessa "justeringar" inte varit speciellt lyckade i SD:s fall (med något litet undantag). Ditt tjat om "referenspunkter" och olika "källor" hit och dit är en omöjlighet just nu då vi är 48 månader från något sådant.
Men nu ska jag sticka ut hakan ordentligt i denna tråd: Du har i olika inlägg nu sagt att du är fullt och fast övertygad om att SD kommer att få 20-22% i valet om tolv dagar. Jag är precis lika fullt och fast övertygad om att SD kommer att hamna närmare 30% än 25% den 9 september, d v s över 27,5%. Det är mycket möjligt att jag kommer att få äta upp denna gissning rejält. Men en sak är jag ännu mer övertygad om, nämligen att min gissning på 27,5% för SD kommer att ligga bra mycket närmare valresultatet än dina 20-22%.
Den 9 september vet vi vem som hade rätt, oavsett "källor" och dylikt.