2018-08-28, 18:13
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Jag fruktar vad som kan komma att hända när den här tokvänsterliberala pendeln slår tillbaka med full kraft åt andra hållet. Just nu är många ledsna, frustrerade och irriterade över samhällsutvecklingen. Men vad händer när detta går över i ilska och full vrede?

Sjuklövern har med sin politik och sitt beteende starkt bidragit till att skapa ett allt mäktigare SD. Den fortsatta stigmatiseringen av Sverigedemokraterna - där också höga politiker som Sjöstedt, Löfven, Björklund och Lööf bidrar till att elda på det hela med sitt konstanta, återkommande tjat om nazism och att försöka kleta detta på Åkesson - gör ju bara att hela situationen blir än mer inflammerad och febrig. De bidrar till att skapa det som de säger sig vilja motverka. Och medierna hakar glatt på i reportage efter reportage... utan att begripa vad de orsakar. Polariseringen kan nå farliga höjder. Som sagt: vad händer när pendeln slår tillbaka? Vad händer när folkets vrede börjar synas?

Jag har också lyft ett varningens finger för den utvecklingen senaste 4-5 åren. Förhoppningsvis är det ingen som slås ihjäl men jag tror det kommer vara så trist och obehagligt för sådana som Schyffert, Ernman, Reinfeldt, Löfven osv att bo kvar i landet att de kommer tvingas emigrera. Reinfeldt har väl i och för sig ett långt fängelsestraff att se fram emot.

Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Varför ska vi ANTA det? Det ligger närmast till hands att tro att man jobbat stenhårt för att får bort det som blev fel i föregående val.
En skytt som sätter en samlad träffbild för lågt och till höger justerar siktet så att sannolikheten för bättre resultat skall bli högre nästa runda. Samma går för OIn

Har du täckning för det påståendet.

Som jag ser det är det bara Yougov som justerade sin viktning direkt efter förra valet. Vet inte om det var någon annan. Crispy har ju sagt att det för de flesta OI är helt ointressant att ändra några system bara för att de inte träffade SD helt rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
Skulle Sifo få rätt att SD får 18 % tror jag många skattebetalare kommer börja lämna landet och flytta ut tillgångar och inkomster. Sådant kan accelerera fort.

SD kommer inte få något att säga till om oavsett efter valet så det kan man lika gärna ställa sig in på. Däremot säger stödet för SD och AfS väldigt mycket om hur vi kan spekulera om framtiden. Ett SD på 16-18% indikerar att folk i stort skiter i utvecklingen. Ett SD på 25-30% indikerar å andra sidan att en parlamentarisk revolution håller på att ske. Så olika betraktar jag 18 och 25%.

Citat:
Konspirationsteorier ger jag inte mycket för. Florerar på nätet hela tiden men ytterst få klarar av att bevisa något som helst.

Här får du 9/11 och månlandningen att fundera över. Det är bara varsin del i en längre serie om de båda olika händelserna. Läs och titta på klippen vettja. Du kanske vaknar som många av oss andra har gjort. Nästa fråga efter man vaknat är "vad mer har man ljugit om"?
https://friasidor.is/911-chefsarkitekten-ett-plan-kan-inte-fa-en-skyskrapa-att-falla-ihop/
https://friasidor.is/apollo-den-livsfarliga-stralningen/
2018-08-28, 18:15
Medlem
8711s avatar
Citat:
2014 och 2010 känner jag till underskattningar av SD yes.
Vilka andra val syftas det på?

Hur kan du veta nåt om denna gång och Sifo sämst till? Vad har du för referenspunkter då?

Tidigare val återigen, månad för månad, år för år, val för val.
2018-08-28, 18:16
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Tidigare val återigen, månad för månad, år för år, val för val.

Månad för månad?
Vad har du fär facit varje enskild månad? Hur tänker du?
Det är ju bara vid val man kan göra kalibreringar...
2018-08-28, 18:19
Medlem
Citat:
Jag tror sanningen ligger nära snittet av alla OU yes.

I augusti månad innan förra riksdagsvalet så låg snittet 22 % fel. Om 12 dygn så får vi facit på årets riksdagsval.

https://val.digital/?toMonth=2014-08
2018-08-28, 18:22
Medlem
ZilverZoddes avatar
[quote=RudyardKipling|65078440]

Som jag ser det är det bara Yougov som justerade sin viktning direkt efter förra valet. Vet inte om det var någon annan. Crispy har ju sagt att det för de flesta OI är helt ointressant att ändra några system bara för att de inte träffade SD helt rätt.

/QUOTE]

Yougovchefen skrev "ett exempel från Norge under hösten 2012, där Fremskrittspartiet pendlade mellan 10 och 20 procent i opinionsmätningarna.

Detta fick en rad institut att gå samman och jämföra rådata. Vilket visade att de faktiska skillnaderna var rätt små – det var institutens val av politisk viktningsmodell som orsakade de stora svängningarna."

Vitkingarna är ju inte konstanta, de anpassas till förändrade förutsättningar. Verkligheten ser inte lika dan ut idag som den gjorde 2014 och 2010.
2018-08-28, 18:25
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
I augusti månad innan förra riksdagsvalet så låg snittet 22 % fel. Om 12 dygn så får vi facit på årets riksdagsval.

https://val.digital/?toMonth=2014-08

HUr kommer du fram till 22% ?
2018-08-28, 18:34
Medlem
Citat:
HUr kommer du fram till 22% ?

Genom att räkna så klart. Snittet i opinionen för SD låg på 10,5 procentenheter. SD fick 22 % mera i riksdagsvalet. Är elementär lågstadiematematik för svår?
2018-08-28, 18:35
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Genom att räkna så klart. Snittet i opinionen för SD låg på 10,5 procentenheter. SD fick 22 % mera i riksdagsvalet. Är elementär lågstadiematematik för svår?
Sorry ,trodde du menade över hela linjen men detta är ju tråden om SD i OU, glömde det för en sekund.
2018-08-28, 18:42
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:

Yougovchefen skrev "ett exempel från Norge under hösten 2012, där Fremskrittspartiet pendlade mellan 10 och 20 procent i opinionsmätningarna.

Detta fick en rad institut att gå samman och jämföra rådata. Vilket visade att de faktiska skillnaderna var rätt små – det var institutens val av politisk viktningsmodell som orsakade de stora svängningarna."

Vitkingarna är ju inte konstanta, de anpassas till förändrade förutsättningar. Verkligheten ser inte lika dan ut idag som den gjorde 2014 och 2010.

Så har jag inte uppfattat informationen från Crispy. Läser du Crispy får du gärna komma in och svara för dig så jag inte tillskriver dig åsikter du inte har.

Det finns kanske andra i tråden som jobbar/jobbat på OI och/eller läst avancerad statistik som kanske kan upplysa oss/mig?

Om det är som du skriver blir det ju ännu mer obegripligt att det spretar så och att majoriteten av OI/OU underskattar tex SD. Facit på senaste tidens OU kommer om ynka 12 dagar.
2018-08-28, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling

Det känner jag inte igen. Möjligen som beskrivning av 2010 års val, som i efterhand i det tillrättalagda SD-narrativet har beskrivits som att OI underskattade SD såååååååå skamlöst oerhört mycket att samtliga borde ha hållit panikmöten tills de stupade. Det är fake history – förutom Sifo (som låg lite väl lågt) och UM (som låg lite väl högt) kunde OU vara nöjda 2010.

2014 gick det betydligt sämre, men det har ju samtliga OI adresserat. Novus har ändrat metod två gånger och låg häromveckan lika med Sentio på SD, så om man tror att Novus ska räknas om med nån 2014-formel måste man även vara av åsikten att Sentio har totalhavererat. Sifo, Ipsos och Demoskop har samtliga börjat mixa med webbpaneler. Har det gjort stor skillnad? Nej, en viss skillnad märks men huvudproblemet kvarstår – extrafrågorna man ställer till osäkra väljare missgynnar SD som har störst andel säkra väljare. Dock har ju spridningen minskat rätt mycket, från 10% till 5-6%, och det indikerar ju att metodförändringarna har haft effekt.
2018-08-28, 19:18
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det känner jag inte igen. Möjligen som beskrivning av 2010 års val, som i efterhand i det tillrättalagda SD-narrativet har beskrivits som att OI underskattade SD såååååååå skamlöst oerhört mycket att samtliga borde ha hållit panikmöten tills de stupade. Det är fake history – förutom Sifo (som låg lite väl lågt) och UM (som låg lite väl högt) kunde OU vara nöjda 2010.

2014 gick det betydligt sämre, men det har ju samtliga OI adresserat. Novus har ändrat metod två gånger och låg häromveckan lika med Sentio på SD, så om man tror att Novus ska räknas om med nån 2014-formel måste man även vara av åsikten att Sentio har totalhavererat. Sifo, Ipsos och Demoskop har samtliga börjat mixa med webbpaneler. Har det gjort stor skillnad? Nej, en viss skillnad märks men huvudproblemet kvarstår – extrafrågorna man ställer till osäkra väljare missgynnar SD som har störst andel säkra väljare. Dock har ju spridningen minskat rätt mycket, från 10% till 5-6%, och det indikerar ju att metodförändringarna har haft effekt.

Bra info!
Tackar.
2018-08-28, 19:32
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

Ok, tack för svar. Då har jag säkert missuppfattat dig eller så kommer jag bara ihåg fel.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in