2018-08-27, 19:06
Moderator
Tinuviels avatar
Samla diskussionerna om AfS/youtube här:
(FB) Youtube censurerar Alternativ för Sveriges samtliga torgmötesvideos

// mod
Citera
2018-08-27, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Tvärtom! Man måste i händelse av ett missat riksdagsinträde, som jag ser det, driva ett kontinuerligt politiskt arbete varje år fram till hösten 2022. Annars är risken stor, att nästa valrörelse bara blir en repris på denna. Man måste satsa på att bli kända bland gemene man - inte bara av 10-15%.
Problemet är väl snarare den ekonomiska biten och inte motivationen
Hur många eldsjälar har möjligheten att avsätta 5tim i veckan närmaste 4åren på ideell basis?
Jag har iaf inte den möjligheten
Citera
2018-08-27, 19:35
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StatligaTeleverket
Ett bra exempel är Nederländerna där det nya Forum voor Democratie fick 1,8 % i valet 2017 vilket räckte för att få mandat där. Vet inte exakt hur deras politik skiljer sig från Geert Wilders parti (PVV), men de verkar vara hårdare om jag förstått det rätt, och påminner även om AfS rent intellektuellt.

Titta på opinionsmätningarna nu: https://en.wikipedia.org/wiki/Opinion_polling_for_the_next_Dutch_general_electio n

De är lika stora, ibland större än PVV. Kommer AfS in i riksdagen (eller hamnar strax utanför) kan vi mycket väl få se samma utveckling i Sverige.

Intressant!

Och nationalistblocket har vuxit totalt också, så även detta mönster stämmer.
Citera
2018-08-27, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HVU
Hur många eldsjälar har möjligheten att avsätta 5tim i veckan närmaste 4åren på ideell basis?

Det är onekligen ett problem. Nationalismen måste professionaliseras och motståndarna har kopplat greppet om alla maktpositioer, stora megafoner och pengakranar.
Citera
2018-08-27, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Nu har även Norrland fått sin beskärda del av charmtrollen från MENA.. Så ja, det finns en hel del att hämta där, åtminstone för SD. Visserligen från låga nivåer, men en ökning med 100% sedan 2014 för de sistnämnda är nog en högst rimlig prognos. För AfS blir det mer svårprognostiserat.

Jag tyckte Norrland, med undantag av Umeå, verkade se kärvt ut sett från torgmötesvideona. Sedan var polisens direktiv till tokvänstern märkligt nog antagligen olika; i Umeå och Boden fick de skrika och störa allt vad de orkade, medan man i Skellefteå tillämpade polisens officiella princip: man får protestera via rop, men endast i pausen.

Sossarna är sjukt överrepresenterade i Norrland. I en del län har de runt 50% - eller hade? Det är klart, att AfS har en del att hämta även där.

Intressantast ska bli att se Göteborg, Malmö och finalen i Stockholm.
Citera
2018-08-27, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
En sak som slår mig efter att ha tittat på några av AFS torgmöten (på YouTube) är att det är väldigt många (utomeuropeiska) invandrare i publiken. Speciellt MENA-invandrare och afrikaner.

- Beror det på att de är nyfikna på AFS?

- Eller beror det på att de vill markera sin närvaro och "sätta sig i respekt"?

- Eller är det så gatubilden helt enkelt ser ut idag, även i mindre städer? De är där av en ren slump?

Babbarna tror de är överlägsna de "fega svennarna", och kommer dit för att se hotfulla ut. Fail. Vid sammanlagt minst 4 tillfällen har de också försökt störa mötena.
Citera
2018-08-27, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HVU

Jag vet inte. De har ju lyckats crowdfunda ihop officiellt ca 3,1 Mkr till denna valrörelse. De kan nog hitta sponsorer även ifall de missar partistödet. Men OM det skulle ske, är det enligt min mening inte vettigt att bara sitta och vänta i ca 3,5 år till nästa valrörelse, för då riskerar partiet att glömmas bort, och missar möjligheten att bli känt i de breda folklagren. Hur mycket tid folk har råd och ork att avsätta, är för mig omöjligt att svara på.
Citera
2018-08-27, 19:58
Medlem
.SMOrcimus.PriMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Babbarna tror de är överlägsna de "fega svennarna", och kommer dit för att se hotfulla ut. Fail. Vid sammanlagt minst 4 tillfällen har de också försökt störa mötena.

Ja, så är det.

Ungefär som dom babbar som stog bredvid mig på Stureplan med sin facebook-live i högsta hugg och försökte få mig i att kritisera AfS.

”You dont know everything” som dom sa, ”I might not know everything but you know nothing so dont talk” och ett argt öga fick dom i replik Tog inte lång stund innan han och hans vänner gick därifrån.

Jävla veka lowlives dom är, så fort dom får mothugg så försvinner dom snabbare än blixten.

Om nån stod i närheten och hörde så kom fram och hälsa i Kungsan den sjunde
Citera
2018-08-27, 20:07
Medlem
Här är en väldigt intressant artikel från fria tider. De har mailat runt till alla olika opinionsinstitut, och alla som har svarat säger att AfS utgör största delen av kategorin Övriga. Demoskop uppger till och med att AfS kommer särredovisas i nästa mätning, kan man anta att AfS fått typ minst 2% där då? Goda nyheter, även fast vi insatta redan har insett detta.
Citera
2018-08-27, 20:13
Medlem
StatligaTeleverkets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
Intressant!

Och nationalistblocket har vuxit totalt också, så även detta mönster stämmer.

Då får man ju även tillägga att Geert Wilders är betydligt radikalare än vad SD är. SD påminner politiskt mer om det Holländska partiet "50PLUS", förutom att de inte är ett pensionärsparti. Nederländerna har ju även SGP som inte heller är för invandring och är förmodligen ett av Europas mest konservativa partier (man vill bland annat avskaffa kvinnlig rösträtt utan istället ett system med en röst per hushåll där mannen i huset bestämmer).

AfS känns mer och mer som framtiden.
Citera
2018-08-27, 20:17
Medlem
StatligaTeleverkets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheStriptease
Här är en väldigt intressant artikel från fria tider. De har mailat runt till alla olika opinionsinstitut, och alla som har svarat säger att AfS utgör största delen av kategorin Övriga. Demoskop uppger till och med att AfS kommer särredovisas i nästa mätning, kan man anta att AfS fått typ minst 2% där då? Goda nyheter, även fast vi insatta redan har insett detta.

"– Det är främst sådana som inte röstade på något parti 2014 och tidigare SD-väljare, säger Lars Gylling."

Är det främst tidigare soffliggare eller rör det sig om förstagångsväljare? Rör det sig om förstagångsväljare så är det ännu ett bevis på flera saker som tagits upp av både mig och flera andra skribenter här i tråden tidigare.
Citera
2018-08-27, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StatligaTeleverket
"– Det är främst sådana som inte röstade på något parti 2014 och tidigare SD-väljare, säger Lars Gylling."

Är det främst tidigare soffliggare eller rör det sig om förstagångsväljare? Rör det sig om förstagångsväljare så är det ännu ett bevis på flera saker som tagits upp av både mig och flera andra skribenter här i tråden tidigare.

Jag kan tänka mig att det handlar om båda delarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in