2018-08-26, 22:51
Bannlyst
SD vann drakbåtstävlingen i Eskilstuna igår mot de andra politikerna, tycker det tyder på att de inte har så låg energi som AfS vill påskina. Det avgjorde för mig åtminstone.
Citat:
Politikerna var på plats hela dagen och 16.00 var det dags för dem att ta plats i drakbåtarna. Här avgjordes allt i ett enda race. Det stod mellan Socialdemokraterna, Vänsterpartiet, Miljöpartiet, Moderaterna och Sverigedemokraterna. Först i mål var Sverigedemokraterna.
https://www.ekuriren.se/eskilstuna/drakbatstavlingen-lockade-manga-eskilstunabor/
Citera
2018-08-26, 23:36
Medlem
S0LD13R777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karldusch
SD vann drakbåtstävlingen i Eskilstuna igår mot de andra politikerna, tycker det tyder på att de inte har så låg energi som AfS vill påskina. Det avgjorde för mig åtminstone.

https://www.ekuriren.se/eskilstuna/drakbatstavlingen-lockade-manga-eskilstunabor/

Låg energi parti mot ett gäng zombies.
AfS hade givetvis spöat alla er låg energi sverigedemokrater och zombies från övriga partier.

Inte svårt att som låg energi partist vinna mot några som redan är döda... ungefär som SD kört i snart 8 år, bara låtit gräsrötterna göra jobbet medans man ätit gott, supit och knullat runt i sitt låg energi parti.
Citera
2018-08-26, 23:53
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traden
Jag tror många som röstar på SD gör det som en protest mot etablissemanget "Nu får det fan vara nog!". Att då sätta sig i morgonsofforna hos etablissemangsmedia och göra mysreportage är en självmordstaktik långsiktigt. Hos mina polare som funderar på SD (som förut röstade på allt mellan S till M) är just Jimmies PK vridning det som svajar varför man istället funderar på AfS. Jimmie och SD måste markera MOT ljugmedia, inte gulla med dessa.

Den riktiga folkstormen och förtroendekollapsen för media och politikerna kommer dock antagligen till nästa val när lågkonjunkturen är ett faktum.

Har missat mysreportaget. Ser du inte SDs politik som mer verklighetstrogen?
Citera
2018-08-27, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WagnerRockarLoss
Om jag skulle gissa så tror jag att den största delen sverigedemokrater vill ha exakt noll kvotflyktingar.

Intressant nog skulle en sverigedemokrat som uttryckte detta offentligt åka på porten så fort pressen fick nys om det och publicerade ett "avslöjande"...

Att AfS INTE pudlar och böjer sig framåt så fort pressen ylar utan säger exakt vad de tycker och tänker och sen står fast vid det är något jag verkligen gillar med dem... det är något extremt ovanligt i politiken där allt ska lindas in och snurras runt så att man inte ska veta vad fan det är de står och säger.

SD var till viss del på samma sätt där kring 2006 innan de kom in i riksdagen. Då kunde pressen stå och vråla RASIST hur mycket de ville samtidigt som de i SD stod och ryckte på axlarna och sket fullkomligt i det... men därefter så har SD blivit mer eller mindre besatta av sin image... och då har personer med "obekväma" åsikter åkt ut med öronen före.
Citera
2018-08-27, 12:01
Medlem
JustZlatans avatar
Jag kommer nog ändra min röst till AfS på valdagen. Inte för att jag håller med så mycket att de ska utvisa minst 500 000 invandrare som de säger att de ska göra. Utan för att de verkar ha en bra skattepolitik.
Citera
2018-08-27, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Pork
Den stora skillnaden är att SD och AfS har olika mål vad gäller inflytande. Sverigedemokraterna har ju mest betonat att öka antalet platser i riksdagen för att få inflytande genom att fatta beslut i riksdagen men har suttit rätt still i båten utanför riksdagen. Alternativ för Sverige har ju till stor del målet att använda riksdagen för metapolitisk kamp, d.v.s. allt utom att fatta beslut i riksdagen. Man är naturligtvis medveten om att man inte kan fatta beslut själva med 5-6 procent, men vinsten är:

1. Normalisera återvandringsdebatten och legitimera en svensk etnisk medvetenhet av samma typ som man har i mer eller mindre hela övriga Europa. SD har av ren feghet valt att släppa det helt och satsade på den öppna svenskheten.

2. Flytta overtonfönstret i debatten. SD kommer att framstå som rumsrena jämfört med Alternativ för Sverige, SD kommer alltså ha lättare att samarbeta med Moderaterna när de framstår som de snälla nationalisterna och inte de hemska elaka typerna i AfS.

3. SD får konkurrens och kan inte bara få alla invandringskritiska väljare per automatik. Alltså måste de prestera bättre än innan, och kan inte triangulera sig hur långt mot mitten som helst för att röstmaximera.

4. Man får pengar och en plattform för annan opinionsbildning. Sitter man i riksdagen har man bättre resurser och möjligheter att sprida sin opinonsbildning till vanliga svenssons.

5. De andra partierna får också konkurrens av ett oppositionsparti som helt fritt kan ösa kritik över dem och förklara precis hur dåliga de är för svenska folket utan att riskera något regeringssamarbete, eftersom det ändå inte är aktuellt. Hur dåliga vågar Moderaterna vara om Kasselstrand står redo att spruta svavel om de t.ex. fortsätter släppa fram Löfvén ytterligare en mandatperiod? AfS kommer till skillnad från SD att hänvisa alla till alternativa medier som skriver hela sanningen när Moderaterna röstar ner sina egna förslag i utskotten när SD lanserar dem.

Alternativ för Sverige kanske inte kan få så mycket mer direkt parlamentariskt inflytande än Sverigedemokraterna, däremot lär man naturligtvis rösta på politik som SD stödjer som går i rätt riktning samtidigt som man högljutt kan gnälla om att det är för lite och inte går tillräckligt långt i rätt riktning. Vad finns det för vinst i ett par procentenheter extra kanpptryckare i riksdagen, som ingen hört talas om, i Sverigedemokraternas toppstyrda riksdagsgrupp som röstar på samma förslag om man kan få in stor mängd kompetenta betydligt mer vältaliga företrädare som utöver att rösta på samma förslag dessutom uppnår punkterna 1-4 ovan?

Det är exakt detta som är den omedelbara poängen med AfS i riksdagen skulle jag säga. Obegripligt att det är så oerhört svårt att förstå. Det handlar om ren signalpolitik från väljarna om AfS skulle komma in.
Citera
2018-08-27, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Ponera att AfS kommer in i riksdagen på 4% jämnt. Hur många mandat får de då och är det lika många eller fler mandat än om SD istället hade ökat med dessa 4 procentenheter?

14 platser samt kanske något utjämningsmandat till.
Citera
2018-08-27, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro116
Så länge de som röstade på Fi inte valt att gå över till AfS efter höstens metoo-rörelse kan du räkna bort drygt 3% redan där. Medborgerlig samling och AfS dryga 0.5% vardera, PP strax under 0.5% och resten övrigt.

Bara att hacka i sig

Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Dock är FI särredovisade i den mätningen.

Ooops...

Själva definitionen på noll koll...
Citera
2018-08-27, 13:50
Medlem
Alessia.Osvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobaksmannen
Förstår inte frågan, är man svensk röstar man på AFS, är man osäker på sin svenskhet, bög eller feminist röstar man på SD.

SD representerar svartingar, bögar, feminister och vänsteraktivister. Jag menar man bli utesluten om man påstår att svenskar är vita.

AFS representerar svenska folket, och vill göra sig av med förbrytarna som knullat oss i 50år.

Låter som du vill ha revolution och tror att Afs ska ge dig den.

Citat:
Jag kommer nog ändra min röst till AfS på valdagen. Inte för att jag håller med så mycket att de ska utvisa minst 500 000 invandrare som de säger att de ska göra. Utan för att de verkar ha en bra skattepolitik.

Och det en skattepolitik som de kan få igenom?
Citera
2018-08-27, 13:53
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alessia.Osvensk
Låter som du vill ha revolution och tror att Afs ska ge dig den.

Och det en skattepolitik som de kan få igenom?

Nej, knappast med 4-5%. Men jag tänker på framtiden och om fler partier anammar deras skattepolitik kanske det händer så småningom. Nu är det dock inte bara skattepolitiken som är bra utan även deras angrepp mot feminism, genus och vänsterflum som genomsyrar allt från public service till försvaret och polisen.
Citera
2018-08-27, 14:12
Medlem
JustZlatans avatar
För första gången någonsin har jag beställt hem valsedlar från ett parti.

Det gick på två knapptryck. Gör det du med!

https://alternativforsverige.se/val/
Citera
2018-08-27, 18:21
Medlem
Citat:
Nej, knappast med 4-5%. Men jag tänker på framtiden och om fler partier anammar deras skattepolitik kanske det händer så småningom. Nu är det dock inte bara skattepolitiken som är bra utan även deras angrepp mot feminism, genus och vänsterflum som genomsyrar allt från public service till försvaret och polisen.

Även för mig är skattepolitiken mycket viktig. Jag vill se en platt och relativt låg inkomstskatt (säg 25%). Det är helt sjukt att som nu nästan skatta 60% på marginalen. Och då är inte AG-avgifter inräknade.

Det här är ett område där AfS kan nå till väljare på ett sätt som inte SD kan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in