Citat:
Ursprungligen postat av
Enoch.Thulin
Nu vet jag iofs. inte om dessa "sälar" har så stor påverkan på opinionsläget, eller om dom är fler än hos övriga partier. Det finns nog alltid en skara "lojalister" som applåderar allt som deras parti lägger fram.
Däremot skriver jag helt under på vikten av att ha goda rådgivare & kritiker som hela tiden hjälper till att utveckla den egna politiken. Inget parti har dock kontaktat mig än.
Sen skall man inte heller ha för stora förväntningar på ledningen inom SD. Utspelet om 5000 kvotflyktingar var inte något noggrant genomtänkt utspel. Det var snarare ett panikutspel under en hysterisk tid. Ett försök att framstå som "humana" när den värsta flyktingpsykosen härjade.
Man har helt enkelt internaliserat all kritik & alla anklagelser & har under lång tid varit livrädd för att ens kunna bli anklagad för "rasism". Denna paranoia har tyvärr påverkat allt för många beslut genom åren.
Samt givetvis det faktum att både anhängarna & motståndarna överskattar SDs radikalitet. Sälarna kritiserar inte konstiga utspel, så som 5000 kvotflyktingar, för man är innerst inne övertygad om att SD kommer att göra något mer radikalt när man väl får inflytande.
Sen kan man inte sticka under stol med att 5000 kvotflyktingar & i övrigt helt stängda gränser hade gjort att landet befunnit sig i ett helt annat läge än nu. Men nu saknade SD inflytande & förslaget hade ingen påverkan.
Kompromissa skall man göra i en skarp förhandling, inte på egen hand bara för att andra skall tycka lite mindre illa om en.
Dagens utspel är dock intressant & kan man nu bara bli lite påhoppad avseende återvandring så är mycket vunnet.
Påverkan på opinionen blir indirekt och väldigt sen, förvisso. Främst syftar jag på det skadliga i avsaknaden av intern opinionsbildning där argument bryts mot argument. Åsiktskapitalism och meritokrati, som vässar konkurrensförmågan utåt.
Tänk på hur frågor om svenskhet skulle hanterats. Hur "Hibo" skulle kontrats. Hur klimatfrågan kan angripas och återvandring försvaras. Där har SD helt enkelt agerat
oskickligt. Vilket bara är ett problem om det finns systematiska hinder mot kurskorrigering och kanaler för konstruktiv kritik underifrån.