2018-08-27, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Stor komik.

Nu brukar det inte pratas politik där jag pangar, men dyker det upp något så är det alltid pro-SD.

Så är det nog. De som lämnat 7K för SD och sedan SD för AfS lär ju inte gå på samma taffliga finter igen. Låtsas som en kursändring ett par veckor innan valet. Då hade det varit bättre att hålla käften och ändra sig efter valet. Nu framstår man som ondsint opålitliga. Jag tycker de har sig själva att skylla.

15%? Har du inte varit inloggad sedan 2014? En sak är säker. Sätter sig ett parti som SD i maktställning och inte levererar på ett sätt så folk märker en skillnad i sin vardag så är man utraderade till nästa val. Garanterat.

Missförstår du med flit? Det jag menade var att om man hade kört en stenhård linje så hade man kanske inte ökat på samma sätt som man har gjort och istället legat runt 15% . SD måste framstå som lite mjukare för att locka kvinnorna tex.
2018-08-27, 13:13
Medlem
Citat:
Stor komik.

Tänk dessa stackars lojala nätsoldater som dog lite inuti varje gång de skrev att 5000 kvotflyktingar (en galet hög nivå jämfört med alla andra länder) var ett "piss i oceanen".

Jag vidhåller att detta är ett problem för ett parti som SD både på kort och lång sikt. De klappande cirkussälarna.

Vad man istället hade behövt var rådgivare med ett bevisat gott omdöme och framförhållning som i realtid gav konstruktiv kritik.
2018-08-27, 13:14
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriper
Missförstår du med flit? Det jag menade var att om man hade kört en stenhård linje så hade man kanske inte ökat på samma sätt som man har gjort och istället legat runt 15% . SD måste framstå som lite mjukare för att locka kvinnorna tex.

Förlåt mig i så fall. Jag missförstod dig och inte med flit.

Om nu taktiken är att köra en mjukare linje för att locka kvinnor, varför då förstöra allting med noll asylinvandring och en miljard för att skicka hem folk ynka 2 veckor innan valet.

Det här utspelet kommer garanterat för att begränsa tappet till AfS.

Jag är ingen partistrateg så jag vet egentligen inte, men jag är väljare...
2018-08-27, 13:26
Medlem
Citat:
Förlåt mig i så fall. Jag missförstod dig och inte med flit.

Om nu taktiken är att köra en mjukare linje för att locka kvinnor, varför då förstöra allting med noll asylinvandring och en miljard för att skicka hem folk ynka 2 veckor innan valet.

Det här utspelet kommer garanterat för att begränsa tappet till AfS.

Jag är ingen partistrateg så jag vet egentligen inte, men jag är väljare...

Ingen fara. Folk är alltid rädda för stora förändringar. Så om man tar det steg för steg är lättare att genomföra och få med sig rösterna.

Om man redan har minskat invandringen till mininivå är det lättare att börja diskutera hemvändande jämfört om man ligger på 2015 års nivå och plötsligt är det tvärstopp
2018-08-27, 13:32
Medlem
hrwdtjs avatar
SD börjar helt klart bli lite oroliga för AfS. SD har sumpat många fina chanser att göra total knock out på Alliansen och de röd-gröna under det senaste året. Att SD inte har gått all in och exponerat kappvänadet hos 7K när det gäller invandring och lag och ordning är helt obegripligt. Istället för att göra en tramsvideo om sossarnas historia borde de ha visat hyckleriet inom MSM och 7K när det gäller invandring. Folk som tidigare hyllat massinvandringen och avfärdat alla krav på begränsningar som rasism står nu och anser att det är jätteviktigt med en reglerad invandring. Det är ett argument som är 1000 gånger bättre om det framställs på rätt sätt än att göra en "dokumentär" om svensk rasbiologi för 80 år sedan. Tidigare avfärdade alla partier utom SD att det krävs hårdare straff för att komma till rätta med kriminaliteten. Nu verkar alla ense att det krävs hårdare straff. Varför lyfter inte SD fram det här?

Att Stefan Löfven och Moderaterna anno 2015 står i skarp kontrast till Stefan Löfven och Moderaterna anno 2018 är ett mycket skarpare vapen för att få tyst på diskussionen om "historiska rötter" när de själva nu står för positioner som de tidigare avfärdat som rasism. Det visar att allt snack om "värdegrunden" bara är tomt prat och är lika stabil som kvicksand. SD verkar dock helt sakna intellektuell kapacitet att expolatera detta faktum inför valet. Helt obegripligt.

En Youtube-video där Stefan Löfven, Ulf Kristersson, Jan Björklund och Annie Lööf står och argumenterar emot sig själva skulle bli viral direkt. Trots alla resurser SD förfogar över är det väldigt klent på den fronten.
Senast redigerad av hrwdtj 2018-08-27 kl. 13:55.
2018-08-27, 13:35
Medlem
8711s avatar
En förtroendesiffra för Jimmie Åkesson på 32%, 24,2% i Yougov, 24% hos spelbolagen skvallrar om att Inizio medvetet håller Sverigedemokraterna lågt. Vilket man sett senaste året av någon anledning.

Hur som helst oförändrat igen i Inizio.
2018-08-27, 13:40
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Tänk dessa stackars lojala nätsoldater som dog lite inuti varje gång de skrev att 5000 kvotflyktingar (en galet hög nivå jämfört med alla andra länder) var ett "piss i oceanen".

Jag vidhåller att detta är ett problem för ett parti som SD både på kort och lång sikt. De klappande cirkussälarna.

Vad man istället hade behövt var rådgivare med ett bevisat gott omdöme och framförhållning som i realtid gav konstruktiv kritik.
Nu vet jag iofs. inte om dessa "sälar" har så stor påverkan på opinionsläget, eller om dom är fler än hos övriga partier. Det finns nog alltid en skara "lojalister" som applåderar allt som deras parti lägger fram.

Däremot skriver jag helt under på vikten av att ha goda rådgivare & kritiker som hela tiden hjälper till att utveckla den egna politiken. Inget parti har dock kontaktat mig än.

Sen skall man inte heller ha för stora förväntningar på ledningen inom SD. Utspelet om 5000 kvotflyktingar var inte något noggrant genomtänkt utspel. Det var snarare ett panikutspel under en hysterisk tid. Ett försök att framstå som "humana" när den värsta flyktingpsykosen härjade.

Man har helt enkelt internaliserat all kritik & alla anklagelser & har under lång tid varit livrädd för att ens kunna bli anklagad för "rasism". Denna paranoia har tyvärr påverkat allt för många beslut genom åren.

Samt givetvis det faktum att både anhängarna & motståndarna överskattar SDs radikalitet. Sälarna kritiserar inte konstiga utspel, så som 5000 kvotflyktingar, för man är innerst inne övertygad om att SD kommer att göra något mer radikalt när man väl får inflytande.

Sen kan man inte sticka under stol med att 5000 kvotflyktingar & i övrigt helt stängda gränser hade gjort att landet befunnit sig i ett helt annat läge än nu. Men nu saknade SD inflytande & förslaget hade ingen påverkan.

Kompromissa skall man göra i en skarp förhandling, inte på egen hand bara för att andra skall tycka lite mindre illa om en.

Dagens utspel är dock intressant & kan man nu bara bli lite påhoppad avseende återvandring så är mycket vunnet.
2018-08-27, 13:47
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriper
Ingen fara. Folk är alltid rädda för stora förändringar. Så om man tar det steg för steg är lättare att genomföra och få med sig rösterna.

Om man redan har minskat invandringen till mininivå är det lättare att börja diskutera hemvändande jämfört om man ligger på 2015 års nivå och plötsligt är det tvärstopp

2010 när SD hade 5,7% ville man minska invandringen med 90 eller 95%. Sedan dess har det strömmat in åttahundratusen till en miljon invandrare och brotten har rakat i höjden och välfärden rasat. Redan innan Sverige var en nation så har vi aldrig haft en sådan enorm invandring någonsin. Jag uppfattade att SD ändrade sin politik att stänga gränsen och börja skicka hem folk 2010 till att öka asylinvandringen och bara låta de som vill åka hem, åka hem 2018. Ingen kan vara emot "bara låta de som vill åka hem, åka hem".
-Jag vill åka hem.
-Nej! Det får du inte!"

Nu, slutet augusti 2018, ska man stänga gränsen och skicka hem folk igen. Är det fortfarande bara de som frivilligt vill åka hem man ska lägga en miljard på?

Jag tycker SD förefaller sväva på målet. Det är inte attraktivt att vara otydlig. Vad vill SD? Det borde de ha varit tydliga med sedan 2017. Alla nya utspel som kommer sista veckorna/månaden, från alla partier, är icke trovärdiga.
2018-08-27, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hrwdtj
SD börjar helt klart bli lite oroliga för AfS. SD har sumpat många fina chanser att göra total knock out på Alliansen och de röd-gröna under det senaste året. Att SD inte har gått all in och exponerat kappvänadet hos 7K när det gäller invandring och lag och ordning är helt obegripligt. Istället för att göra en tramsvideo om sossarnas historia borde de ha visat hyckleriet inom MSM och 7K när det gäller invandring. Folk som tidigare hyllat massinvandringen och avfärdat alla krav på begränsningar som rasism står nu anser att det är jätteviktigt med en reglerad invandring. Det är ett argument som är 1000 gånger bättre om det framställs på rätt sätt än att göra en "dokumentär" om svensk rasbiologi för 80 år sedan. Tidigare avfärdade alla partier utom SD att det krävs hårdare straff för att komma till rätta med kriminaliteten. Nu verkar alla ense att det krävs hårdare straff. Varför lyfter inte SD fram det här?

Att Stefan Löfven och Moderaterna anno 2015 står i skarp kontrast till Stefan Löfven och Moderaterna anno 2018 är ett mycket skarpare vapen för att få tyst på diskussionen om "historiska rötter" när de själva nu står för positioner som de tidigare avfärdat som rasism. Det visar att allt snack om "värdegrunden" bara är tomt prat och är lika stabil som kvicksand. SD verkar dock helt sakna intellektuell kapacitet att expolatera detta faktum inför valet. Helt obegripligt.

En Youtube-video där Stefan Löfven, Ulf Kristersson, Jan Björklund och Annie Lööf står och argumenterar emot sig själva skulle bli viral direkt. Trots alla resurser SD förfogar över är det väldigt klent på den fronten.

Helt sant. Jag kommer ihåg att jag brukade stångas med Bergakungen för länge sedan och hans concern trollande om att SD skulle anpassa sig till de "rumsrena" partierna. Oroa dig inte för det, sa jag - det är sittande maktordning som kommer vara tvungna att oroa sig om sin rumsrenhet kommande år, som ansvariga för samhällets förfall. Allt SD måste göra är att hålla sitt avstånd och projicera självförtroende, så snabbar de på växandets normalisering. Det är när sittande partier föraktas av svenska folket som SD kommer respekteras.

Tyvärr lyssnade SD på Bergakungen och inte mig. Man internaliserade synen på att svenskhet är problematiskt och invandring från tredje världen något principiellt gott (vilket ju Bieler återigen säger, även om man bör pausa något år).
2018-08-27, 13:57
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Vad kan detta säga oss.
Detta påminner om Sifo när man före valet 2014 predestinerade att SD aldrig kunde bli större än 10 procent. Eftersom det saknas väljare.

Nej de menade att SDs absoluta tak var 8 %.

Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Detta är bra, tajmingen likaså. Anledningen till det är närheten till valet, läste någonstans att en genomnsnittsväljare "orkar" att följa med en valrörelse i ca tre veckor. Sen blir det för mycket..

När detta är sagt så tror jag att detta budskap ifrån SD kommer att ignoreras utav MSM, så att det kommer inte att nå ut så mycket som det borde.
Man kommer istället att köra personangrepp, nazzeanklagelser och lyfta fram gamla "skandaler". Istället för vad slags politik SD önskar att föra.

Ja även om AfS kan ha inverkan också så "portionerar" SD ut utspelen för att ha ammunition och få rubriker under hela valrörelsen (Vilket alla partier gör). SD äger redan på sociala medier men för att få uppmärksamhet i MSM behöver de vara kontroversiella. Och de ökar av uppmärksamhet, även negativ sådan. T.ex. har Expressen skrivit skvaller/kändis-artiklar om Åkessons matvanor, fru etc. Fjantigt men det normaliserar SD och ger väljare. Kanske speciellt kvinnor om man skall vara fördomsfull; "kan verkligen SD vara så onda om de får skvallerreportage?"

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Kompromissa skall man göra i en skarp förhandling, inte på egen hand bara för att andra skall tycka lite mindre illa om en.
Dagens utspel är dock intressant & kan man nu bara bli lite påhoppad avseende återvandring så är mycket vunnet.

Det du kallar kompromisser riktar sig inte till de andra partierna utan till deras väljare. Det är de som står och tvekar över SD man vill vinna över. Som någon skrev så måste man avvänja godhetsknarkarna långsamt, alla klarar inte att sluta sitt missbruk rätt av. De måste trappa ned med "kvotflyktinginvandring" innan de är redo för att bli helt rena med "hjälp på plats".

Vad olika partiledare som snart tvingas avgår tycker spelar igen roll när man tagit deras väljare ifrån dem.

Ang. undersökningen att SD får fler kvinnliga väljare (Även om den så klart är på fake news-låga nivåer) är bra. Nyheten att kvinnorna STRÖMMAR till SD kan starta en bandwagon-effekt.
2018-08-27, 13:58
Medlem
Vryzass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Nu vet jag iofs. inte om dessa "sälar" har så stor påverkan på opinionsläget, eller om dom är fler än hos övriga partier. Det finns nog alltid en skara "lojalister" som applåderar allt som deras parti lägger fram.

Däremot skriver jag helt under på vikten av att ha goda rådgivare & kritiker som hela tiden hjälper till att utveckla den egna politiken. Inget parti har dock kontaktat mig än.

Sen skall man inte heller ha för stora förväntningar på ledningen inom SD. Utspelet om 5000 kvotflyktingar var inte något noggrant genomtänkt utspel. Det var snarare ett panikutspel under en hysterisk tid. Ett försök att framstå som "humana" när den värsta flyktingpsykosen härjade.

Man har helt enkelt internaliserat all kritik & alla anklagelser & har under lång tid varit livrädd för att ens kunna bli anklagad för "rasism". Denna paranoia har tyvärr påverkat allt för många beslut genom åren.

Samt givetvis det faktum att både anhängarna & motståndarna överskattar SDs radikalitet. Sälarna kritiserar inte konstiga utspel, så som 5000 kvotflyktingar, för man är innerst inne övertygad om att SD kommer att göra något mer radikalt när man väl får inflytande.

Sen kan man inte sticka under stol med att 5000 kvotflyktingar & i övrigt helt stängda gränser hade gjort att landet befunnit sig i ett helt annat läge än nu. Men nu saknade SD inflytande & förslaget hade ingen påverkan.

Alltså, för de som pratar om utspel och tillfällig hållning.

Ändrar ni er om SD med Åkesson i spetsen lämnade in motion där delen om ökad kvotflyktingmottagning var med både 2016 och 2017?

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/en-ansvarsfull-invandringspolitik_H4023409

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/en-ansvarsfull-invandringspolitik_H5023890/html
2018-08-27, 14:05
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vryzas
Alltså, för de som pratar om utspel och tillfällig hållning.

Ändrar ni er om SD med Åkesson i spetsen lämnade in motion där delen om ökad kvotflyktingmottagning var med både 2016 och 2017?

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/en-ansvarsfull-invandringspolitik_H4023409

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/en-ansvarsfull-invandringspolitik_H5023890/html
Det man kan utläsa där är att i det senaste förslaget så står det inga siffror avseende antal kvotflyktingar. Så man verkar ha besinnat sig efterhand.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in