Citat:
Ursprungligen postat av
FruLibertas
PM Nilsson verkar följa denna tråd noga. Stort sett rätt i allt förutom att han felaktigt tror att skämsfaktorn minskat.
Fast det vet ju inte vi heller. Den kan ha minskat... eller inte.
Det finns flera möjliga tolkningar av zeitgeisten. En är den folkrörelseromantiska tolkningen där budkavlen går under ytan och speglas genom strömmen av anekdotisk bevisföring av typen ”det känns i luften”, ”min faster som var MP tänker rösta SD”, ”alla på mitt jobb ska...” osv. I det narrativet slår valresultatet ner som en bomb och överträffar alla förväntningar. Spränger 30-vallen. Får Sentio och YouGov att framstå som Sifo och Skop.
En annan möjlig tolkning är att folkrörelsegrejen har fått sånt genomslag att skämsfaktorn faktiskt har försvunnit, att SD har blivit så normaliserade och avdramatiserade överallt utanför tullarna att opinionsmätningarna ligger ovanligt nära sanningen denna gång. Många kommer att bli snopna och säga ”men vafan, kan inte stämma, alla i stan och alla på jobbet och hela min familj sa ju att de skulle rösta på SD!”
Ja, exakt, ”alla” sa det vilket innebär att skämsfaktorn är borta och mätningarna stämde utmärkt. Snopet, men fullt möjligt scenario.
Det som talar mot scenario A och för scenario B är att mätningarna är ovanligt samlade. Sentio och Novus nästan lika, Skop på över 20, Sifo strax under 19. Förutom outliern YouGov på 24+ så är träffbilden 19-22 så tät att den ligger helt inom ramen för icke-kontroversiella partier typ M.
Det som talar för scenario A (superskräll) är väl i så fall möjligheten att det är kvinnliga väljare som sitter på den stora SD-bomben, och att de är så hemliga och skäms så mycket att de inte ens avslöjar sig i Yougov och Sentio, eller i ensamhet på toa, utan endast i valbåset.
Om c:a 325 timmar (kl 23:00 9/9 när det mesta är färdigräknat) behöver vi inte spekulera längre.