2018-08-27, 06:50
Medlem
FruLibertass avatar
SD vänligaste artikeln i DI hittills. Klickrubriken på förstasidan är "SD har mer och mer karaktären av folkrörelse"

https://www.di.se/ledare/elefanten-i-rummet/

Citat:
Ingen behöver heller ägna sig åt de senaste åtta årens gissningslekar om varför partiet växer. Det är bara att fråga någon man känner. SD har mer och mer karaktären av ett folkrörelseparti.

Citat:
Jimmie Åkesson lockar fler åhörare till sina valmöten än någon annan partiledare. I tv-debatterna innebär hans närvaro en omedelbar konflikt. Han börjar också få en kvalitet som tar tid att uppnå. Svenska väljare brukar uppskatta politiker som står pall i motvind.

Citat:
Hur stor framgången blir är dock svårt att spå. Som Di rapporterar i dag skiftar opinionsmätningarna och oddsen. De institut som gissade bäst förra valet anger höga siffror för SD, med Yougov i topp på 24 procent och därmed största parti. I oddsen är det dött lopp mellan S och SD om vem som blir störst. Å andra sidan kan den minskande skamfaktorn göra att de traditionella opinionsmätningarna ligger bättre till. Då hamnar SD kring 19 procent, det vill säga ett spann på 5 procentenheter.

Citat:
Ett SD som blir största parti tar i praktiken över rollen som motpol till S. Sverigedemokraterna har varit det enda konsekventa oppositionspartiet under hela mandatperioden och nu vinner de.

PM Nilsson verkar följa denna tråd noga. Stort sett rätt i allt förutom att han felaktigt tror att skämsfaktorn minskat.
2018-08-27, 06:55
Moderator
v50s avatar
Aftonbladet / Inizio har släppt en ny undersökning där man tittar på vilket förtroende respektive partiledare har, här uppger 32% (+1) att de har stort / mycket stort förtroende för Jimmie Åkesson.

Citat:
Jimmie Åkesson (SD) 32 procent + 1 procent

Jimmie Åkesson är den partiledare som fortsätter väcka starkast känslor – åt båda hållen.
Bland sina egna väljare är Jimmie Åkesson den företrädare som har högst förtroende – hela 97 procent.
Bland alliansväljare har 29 procent starkt eller mycket starkt förtroende för honom och bland de rödgröna ligger motsvarande siffra på fyra procent. Det är det lägsta förtroendet för en partiledare utanför den egna väljargruppen, tätt följt av förtroendet för Miljöpartiets språkrör.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zLjm3K/ovantad-fortroendeokning-for-busch-thor-i-ny-aftonbladet-inizio
2018-08-27, 07:00
Medlem
SD går allt starkare bland kvinnor och är 3:de största parti bland kvinnor
https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/loof-och-akesson-gar-starkt-bland-kvinnor-m-backar/
Citat:
Uppgång av kvinnor för SD
Sverigedemokraterna har på ett år gått från att ha 27,1 procent manliga och 10,9 procent kvinnliga sympatisörer till att nu ha en väljarbas med 26,8-13,9 i manlig favör - en tydlig uppgång bland kvinnor.
2018-08-27, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruLibertas
PM Nilsson verkar följa denna tråd noga. Stort sett rätt i allt förutom att han felaktigt tror att skämsfaktorn minskat.
Fast det vet ju inte vi heller. Den kan ha minskat... eller inte.

Det finns flera möjliga tolkningar av zeitgeisten. En är den folkrörelseromantiska tolkningen där budkavlen går under ytan och speglas genom strömmen av anekdotisk bevisföring av typen ”det känns i luften”, ”min faster som var MP tänker rösta SD”, ”alla på mitt jobb ska...” osv. I det narrativet slår valresultatet ner som en bomb och överträffar alla förväntningar. Spränger 30-vallen. Får Sentio och YouGov att framstå som Sifo och Skop.

En annan möjlig tolkning är att folkrörelsegrejen har fått sånt genomslag att skämsfaktorn faktiskt har försvunnit, att SD har blivit så normaliserade och avdramatiserade överallt utanför tullarna att opinionsmätningarna ligger ovanligt nära sanningen denna gång. Många kommer att bli snopna och säga ”men vafan, kan inte stämma, alla i stan och alla på jobbet och hela min familj sa ju att de skulle rösta på SD!” Ja, exakt, ”alla” sa det vilket innebär att skämsfaktorn är borta och mätningarna stämde utmärkt. Snopet, men fullt möjligt scenario.

Det som talar mot scenario A och för scenario B är att mätningarna är ovanligt samlade. Sentio och Novus nästan lika, Skop på över 20, Sifo strax under 19. Förutom outliern YouGov på 24+ så är träffbilden 19-22 så tät att den ligger helt inom ramen för icke-kontroversiella partier typ M.

Det som talar för scenario A (superskräll) är väl i så fall möjligheten att det är kvinnliga väljare som sitter på den stora SD-bomben, och att de är så hemliga och skäms så mycket att de inte ens avslöjar sig i Yougov och Sentio, eller i ensamhet på toa, utan endast i valbåset.

Om c:a 325 timmar (kl 23:00 9/9 när det mesta är färdigräknat) behöver vi inte spekulera längre.
2018-08-27, 09:01
Medlem
FruLibertass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

Om c:a 325 timmar (kl 23:00 9/9 när det mesta är färdigräknat) behöver vi inte spekulera längre.

Visst spekulerar vi alla i våra bubblor.

Och nedräkningen till att några bubblor kommer att brista med en knall har äntligen börjat.

Historiskt har ju, som många här gillar att påpeka, Flashback bubblan trots allt visat sig ligga närmare verkligheten än MSM och 7K bubblan. Men säker kan man aldrig vara. Men nog skulle jag våga lova att äta upp min hatt om Sifos siffror skulle stämma.
2018-08-27, 09:10
Medlem
Nyaste Inizio/Aftonbladet verkar finnas i papperstidningen
https://twitter.com/Pernil/status/1033971662503510016
SD 18,7% -0,1%
2018-08-27, 09:10
Medlem
Citat:

Nja, spekulera kan vi ju fortsätta med eftersom valresultatet måste tolkas

Det som skall bli riktigt roligt är VALU nu i år. Så snart VALU presenteras bör man ju ha ett klart valresultat (med små skillnader endast). Efter förra valets fiasko bör ju Sören Holmberg sitta nervöst och titta på de färdigräknade valkretsarna och leta efter tecken på att VALU är fel nu också. Valvakan kommer att bli spännande

Jag tillhör ju själv de som tror att skämsfaktorn ökat snarare än minskat. Detta eftersom nya väljargrupper strömmar till. Klart man får vara öppen med att det kan vara fel dock...

För egen del hoppas jag numera bara på att valresulatet blir tydligt. Antigen blir det klar majoritet för (KD)+(M)+(SD) eller så blir mitten (alltså (S)+(L)+(C)+(MP)) så starka att (M) man vara opposition på riktigt nästa mandat period utan att hela tiden riskera att driva fram extra val. Ett resultat som tvingar in Sverige i ett nytt DÖ vore katastrof.
2018-08-27, 09:14
Medlem
Separatistens avatar
Jag börjar mer och mer tro att samtliga OI ligger fel, speciellt kring SD och S. När siffrorna börjar trilla in på valkvällen tror jag det kommer att bli många tårar.

Självklart kommer något OI vara bäst på att pricka in något enstaka parti, men även en apa kan välja rätt aktie över en börsanalytiker. Jag tror samtliga OI ligger på på S, som dräneras både åt vänster och åt höger.

Jag har själv extremt att placera SD annat än i spannet 20-30%. (eller 25% plus/minus 5PE)

Låter jag min hjärna tänka kritiskt så ska det inte gå för ett parti att fördubbla resultatet om och om igen.

Sen tänker jag på hur oerhört kassa Regeringen är, och det finns oerhört få anledningar att rösta på den så kallade Oppositionen. Delar av Oppositionen sitter dessutom och säger att de överväger att samarbeta med de som de ska vara emot.

Väggarna mellan S och några Allianspartier verkar lövtunna, och vem vill rösta på en Allians när man ändå kommer att få samma skit man redan har fast under ett annat samarbete?
Och alla vägar verkar leda till fortsatt massinvandring, som förvisso en del verkar strunta i.

Då kan man antingen rösta på V eller SD. Av förklarliga skäl så är antalet väljare som går ännu mer åt Vänster färre och inte av intresse för tråden.

Jag har vänner som är extrema höginkomsttagare. De har gått all-in på SD. Det finns inte en fråga hos Nya Moderaterna som lockar dom längre, och de hämnas gärna tillbaka på Reinfeldt i resten av deras liv.

Det är därför inte uteslutet med ett resultat under 20% för Socialdemokraterna, 25+% för SD och 15% för ett extremt svagt M.

Pratade med en Nymoderat i förtroende. Han står högst upp på listan i sin lilla del av landet. Han sa att det går dåligt, och han var inte säker på att han själv skulle komma in pga för få personkryss. Vi pratar om en situation där 30 mandat av 80 försvinner. Blodbad, och för Sossarna kan det bli ännu värre.

För mig får gärna MP och L åka ut ur Riksdagen, inte heller otroligt.

Sen kan vi se AfS och MED kring 1-2%, men det är oerhört svårt att känna av dessa partier. Stora i orden och aktiva arbetsmyror på sociala medier, men det måste omsättas i röster också.
Underskatta dock inte vikten av dessa små valresultat. Vid Nyval kan de bli extremt viktiga, och ett Nyval kan komma snabbt.
2018-08-27, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Aftonbladet / Inizio har släppt en ny undersökning där man tittar på vilket förtroende respektive partiledare har, här uppger 32% (+1) att de har stort / mycket stort förtroende för Jimmie Åkesson.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zLjm3K/ovantad-fortroendeokning-for-busch-thor-i-ny-aftonbladet-inizio

Vad kan detta säga oss.

Vi kan se och konstatera att de som idag strömmar till SD är just från den gruppen som tidigare hade lägst förtroende för Åkesson. Är inte det märkligt. Alltså indikerar det att personer direkt går från sozzarna med en partiledare man tidigare hade förtroende för till en partiledare man nyss inte hade förtroende för. Precis det som Löfven nyss i samma Aftonblad gav uttryck för. Han förstår inte varför.

Detta påminner om Sifo när man före valet 2014 predestinerade att SD aldrig kunde bli större än 10 procent. Eftersom det saknas väljare.
Senast redigerad av Mentapesola 2018-08-27 kl. 09:55.
2018-08-27, 10:07
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Fast det vet ju inte vi heller. Den kan ha minskat... eller inte.

Det finns flera möjliga tolkningar av zeitgeisten.

OU stämmer nog.
Men bara bland dem som bestämt sig och vill uppge parti. Och det är inte ens hälften av väljarna.

Överraskningen gömmer sig i majoritetsgruppen som gått under radarn och som inga OU i världen kan hitta. Bara gissa sig till.

"Den tysta majoriteten" kommer, tror jag, orsaka en skräll i valet.

Varför?
Jo för SD är egentligen det enda oppositionspartiet i riksdagen varför många tvekande röstare står och väljer mellan SD och något annat parti. Inte som förr mellan parti inom blocken eller över blockgränsen. Det är något helt nytt.
Med normalt utfall kommer SD få en stor del av dessa röster som alltså är en majoritet av röstdeltagarna men som fortfarande gömmer sig i OU.
2018-08-27, 10:10
Medlem
Åh, nej! Nu har SD gjort bort sig.

INGEN kvotflyktingmottagning och en miljard till återvandring!

Hur ska opinionen tåla dessa kontroversiella utspel? Vad säger trådens partiledningslojalister?
Senast redigerad av oyto 2018-08-27 kl. 10:12.
2018-08-27, 10:12
Medlem
Separatistens avatar
Den som är intresserad av vapen- och frihetsfrågor kan kolla här.

https://twitter.com/bystromfelix/status/1033972080889552896

"Nu visar alla partier helt plötsligt ett stort intresse i vapen- och jaktfrågor, men var fanns det intresset när riksdagen behandlade motionerna på ämnet?"

Omkring 600 000 vapenägare finns i Sverige, vilket ger 6,5% av väljarkåren.

Ger bilden av ett enda Oppositionsparti i dessa frågor.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in