Citat:
Ursprungligen postat av
Skogsvatte
Antingen är det ett barn, eller så är det inte det. Ska det vara så jävla svårt att förstå? Med bl.a. vetenskapens hjälp vet vi att det handlar om en levande människa. Om så är fallet kan man inte mörda den. Men om vi nu låtsas att det inte handlar om en levande människa, så kan man inte samtidigt hävda att fosterdöd är "hemskt" men samtidigt förespråka fri abort.
Men jag tror inte att du förstår. Alla vet att det är ett liv, men det finns olika stadier. Embryo, foster, barn etc.
Och ja, det handlar om en levande, blivande människa. Men det finns också en anledning till varför man valt att ha fri abort. Om man tar bort fri abort, kommer färre göra abort eller kommer fler dö? Troligen det senare till slut, för precis som tidigare i historien så finns det sätt att göra abort. Svarta kliniker med orena tillbehör där kvinnan också dör.
”Man kan få göra abort om man blivit våldtagen” - okej, låter fine, men hur bevisar man att man blivit våldtagen? Många anmäler det inte ens eftersom dem skäms, är rädda, förtränger det, eller blivit våldtagen av någon de känner som de inte vågar anmäla. Bevisen försvinner nästan direkt efter en dusch. Där sket sig den tanken.
”Man kan adoptera bort” - absolut. Inget lätt beslut att ta och man har en kropp som är för evigt oförändrad tack vara en 9 månaders graviditet och därefter födsel. Och ett barn har kommit till världen, med stor risk för att få bo i fosterhem i resten av sitt miv eftersom soc tycker att det är bättre än att barnet ska få en ny familj. Har egen erfarenhet av den här biten då min sambo är adopterad och det var förjävla svårt för honom att få bli adopterad trots att hans födelsemamma är missbrukare.
”Använd preventivmedel” - det gör dem flesta (mina två vänner som blev gravida och gjorde abort hade båda preventivmedel). Dem failar ibland, dem är inte 100% säkra.
”Ha inte sex” - sex är något av det mest naturliga i vårt liv.