2018-08-26, 21:56
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karl-Franz
Ja om de är permantent i koma borde vi inte hålla dem vid liv.
Får man kapa typ ett ben och ta med om någon är paralyserad då också?
Citera
2018-08-26, 21:57
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Vem har sagt att argumentet handlar om huruvida något är en människa eller inte?

Dina sperimer är 50% av en människa. Innebär det att du mördar 50% av 100 miljoner människor vid varje självbefläckelse?

Om vi öppet erkänner att bebisar också är människor, så är abortförespråkarna inte lika snabba med att säga att vi öppet borde kunna mörda dem.

Mina spermier är 0% människor. En bebis är 100% människa.
Citera
2018-08-26, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Antingen är det ett barn, eller så är det inte det. Ska det vara så jävla svårt att förstå? Med bl.a. vetenskapens hjälp vet vi att det handlar om en levande människa. Om så är fallet kan man inte mörda den. Men om vi nu låtsas att det inte handlar om en levande människa, så kan man inte samtidigt hävda att fosterdöd är "hemskt" men samtidigt förespråka fri abort.

Men jag tror inte att du förstår. Alla vet att det är ett liv, men det finns olika stadier. Embryo, foster, barn etc.
Och ja, det handlar om en levande, blivande människa. Men det finns också en anledning till varför man valt att ha fri abort. Om man tar bort fri abort, kommer färre göra abort eller kommer fler dö? Troligen det senare till slut, för precis som tidigare i historien så finns det sätt att göra abort. Svarta kliniker med orena tillbehör där kvinnan också dör.
”Man kan få göra abort om man blivit våldtagen” - okej, låter fine, men hur bevisar man att man blivit våldtagen? Många anmäler det inte ens eftersom dem skäms, är rädda, förtränger det, eller blivit våldtagen av någon de känner som de inte vågar anmäla. Bevisen försvinner nästan direkt efter en dusch. Där sket sig den tanken.

”Man kan adoptera bort” - absolut. Inget lätt beslut att ta och man har en kropp som är för evigt oförändrad tack vara en 9 månaders graviditet och därefter födsel. Och ett barn har kommit till världen, med stor risk för att få bo i fosterhem i resten av sitt miv eftersom soc tycker att det är bättre än att barnet ska få en ny familj. Har egen erfarenhet av den här biten då min sambo är adopterad och det var förjävla svårt för honom att få bli adopterad trots att hans födelsemamma är missbrukare.

”Använd preventivmedel” - det gör dem flesta (mina två vänner som blev gravida och gjorde abort hade båda preventivmedel). Dem failar ibland, dem är inte 100% säkra.

”Ha inte sex” - sex är något av det mest naturliga i vårt liv.
Citera
2018-08-26, 22:05
Medlem
Drozds avatar
Om kvinnan gör abort för att hon vill gå en salsa-kurs eller skaffat ny kille är fostret enligt pk-diskursen en del av kvinnans kropp, att likställa med en cysta eller vårta. Det finns ingen moral i det feministiska resonemanget, däremot en hel del logik. Den logiken kallas själviskt egenintresse.
Citera
2018-08-26, 22:10
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epiphania
Men jag tror inte att du förstår. Alla vet att det är ett liv, men det finns olika stadier. Embryo, foster, barn etc.
Och ja, det handlar om en levande, blivande människa. Men det finns också en anledning till varför man valt att ha fri abort. Om man tar bort fri abort, kommer färre göra abort eller kommer fler dö? Troligen det senare till slut, för precis som tidigare i historien så finns det sätt att göra abort. Svarta kliniker med orena tillbehör där kvinnan också dör.
”Man kan få göra abort om man blivit våldtagen” - okej, låter fine, men hur bevisar man att man blivit våldtagen? Många anmäler det inte ens eftersom dem skäms, är rädda, förtränger det, eller blivit våldtagen av någon de känner som de inte vågar anmäla. Bevisen försvinner nästan direkt efter en dusch. Där sket sig den tanken.

”Man kan adoptera bort” - absolut. Inget lätt beslut att ta och man har en kropp som är för evigt oförändrad tack vara en 9 månaders graviditet och därefter födsel. Och ett barn har kommit till världen, med stor risk för att få bo i fosterhem i resten av sitt miv eftersom soc tycker att det är bättre än att barnet ska få en ny familj. Har egen erfarenhet av den här biten då min sambo är adopterad och det var förjävla svårt för honom att få bli adopterad trots att hans födelsemamma är missbrukare.

”Använd preventivmedel” - det gör dem flesta (mina två vänner som blev gravida och gjorde abort hade båda preventivmedel). Dem failar ibland, dem är inte 100% säkra.

Kanske din sambo skulle blivit aborterad istället? Är det på allvar ditt svar?

Att mörda sitt eget barn är inte en lösning på oönskade graviditeter. Vi legaliserar inte hedersmord för att minska antalet hedersmord. Jag antar att du fattar poängen.

I grund och botten handlar det om personligt ansvar: om du bringat en ny människa till världen har du ingen rättighet att mörda denna människa för att den är inkompatibel med din livsstil. Har du samlag bär du själv ansvaret för de potentiella konsekvenser som kan uppstå av samlaget. Vad dina intentioner var är irrelevant. Om jag kör hem rattfull från krogen spelar det ingen roll om min intention var att komma hem säkert och helskinnad.

Dessa barocka undanflykter för att rättfärdiga mord på sina egna barn är ju helt sjuka. Hur man överhuvudtaget kan rättfärdiga mord på oskyldiga, försvarslösa människor rent moralfilosofiskt är helt bortom mig.
Senast redigerad av Skogsvatte 2018-08-26 kl. 22:13.
Citera
2018-08-26, 22:12
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Om kvinnan gör abort för att hon vill gå en salsa-kurs eller skaffat ny kille är fostret enligt pk-diskursen en del av kvinnans kropp, att likställa med en cysta eller vårta. Det finns ingen moral i det feministiska resonemanget, däremot en hel del logik. Den logiken kallas själviskt egenintresse.

Då tycker jag feministerna kan gå hela vägen och dels erkänna att mord i vissa fall är helt okej, och sedan försvara detta ställningstagande rent moralfilosofiskt.
Citera
2018-08-26, 22:15
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Om vi öppet erkänner att bebisar också är människor, så är abortförespråkarna inte lika snabba med att säga att vi öppet borde kunna mörda dem.

Mina spermier är 0% människor. En bebis är 100% människa.
Ja, bäbisar är människor, säger någon annorlunda?
Citera
2018-08-26, 22:19
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Ja, bäbisar är människor, säger någon annorlunda?

Läs inläggen i tråden. Det första argumentet var att bebisar är "en klump celler". Steg ett är att förneka bebisarnas mänsklighet. När detta gjorts kan de fritt mördas. Men på samma sätt som en bebis inte tappar sin mänsklighet för att någon deklarerar detta, så tappar inte gatuliggare eller kineser sin mänsklighet för att någon deklarerar detta.
Citera
2018-08-26, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epiphania

Tror inte du förstår, Abort bör göras totalförbjudet och bör vara klassat som omoraliskt av samhället. Därav kommer ingen smyga iväg till en "svart klinik" eftersom WT paret inte hade råd med kondom.

Abort gjordes mer förr i tiden när det var olagligt att vara otrogen, nu finns det inget riktigt behov för att göra det.
"
"
Ja man får kolla om det finns en polisanmälan, om inte är det ej trovärdigt och man kommer nekas tillstånd.

OnT: Ja som vanligt är politikerna korrupta hycklare och borde utrotas för deras idioti.
Citera
2018-08-26, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StickmanRevolution
Ungefär lika mycket hyckleri som att samtidigt tycka följande:

1. Människor ska få slänga mat som de inte vill ha.

2. Det är synd om mat som man vill ha slängs.
Haha din andra punkt var rolig
Vem tycker synd om mat?
Citera
2018-08-26, 23:44
Medlem
happilappis avatar
Varför gråter hon när barn "dör i magen" samtidigt som hon är så mycket för abort?
Citera
2018-08-26, 23:49
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Dina sperimer är 50% av en människa. Innebär det att du mördar 50% av 100 miljoner människor vid varje självbefläckelse?

Helt fel. En spermie är enbart en könscell. Det krävs även ett ägg för att skapa en zygot, alltså början på människoliv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in