2018-08-26, 17:51
Medlem
Elohirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Löfven har inte mycket kontakt med verkligheten när han säger att det är "besynnerligt" att SD växer så mycket. Snarare är det besynnerligt att hans eget parti fortfarande har drygt 20% av väljarna, kan inte förstå varför man skulle rösta på socialdemokraterna idag.
Löfwen verkar inte ens vara på banan om vad som händer nu i svensk politik. Det är en djup politisk omsvängning, ett paradigmskifte är på gång.
2018-08-26, 17:55
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Jag har åtminstone redan röstat, och jag röstade på SD. Och jag är ingen man, utan en kvinna.

Citat:
Ursprungligen postat av IanFraser
Det värmer mitt gamla vikinga-hjärta att det fortfarande finns rediga kvinnor i vårt rike. Tack. 💘

Edit: Hoppas du försöker få så många medsystrar som möjligt med på tåget. Hittills har spåren (GENERELLT sett) till kvinnlig rösträtt förskräckt...😣
Lägg av med det där kvinnlig-rösträtt snacket. Jag skäms fan att vara SDare när medsympatisörer som dig skriver sånt dravel.

Lite oturligt förövrigt att SD dippar precis när förtidsröstningen börjat.
2018-08-26, 18:04
Medlem
Dr_Kronas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Lägg av med det där kvinnlig-rösträtt snacket. Jag skäms fan att vara SDare när medsympatisörer som dig skriver sånt dravel.

Jag tror inte att dippen är speciellt stor. Återigen spår spelbolagen att SD har möjlighet att bli det största partiet. Nu när vädret har återgått till mer normalt sommar/höst-väder så kommer förhoppningsvis intresset för MP att sakta men säkert krympa. Hoppas att det krymper tillräckligt så att dom åker ut.

https://www.di.se/nyheter/osakerhet-i-matningarna-men-sd-gar-mot-rekordval/
2018-08-26, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan

Är det dravel att SD är kraftigt underrepresenterade bland kvinnorna? Rent krasst innebär det faktiskt att mångkulturen får fortsätta, eftersom kvinnor i större utsträckning inte röstar bort den. Det är ett tragiskt konsekvens, och inte alls politiskt korrekt, men likafullt sant. Nu hoppas vi dock att kvinnorna tar sitt förnuft till fånga 2018, och det verkar onekligen så i högre grad. Precis som dig är jag lika tacksam för alla röster, både kvinnliga och manliga. men visst måste skevheter få diskuteras.
2018-08-26, 18:36
Medlem
Hur är det med förstagångsröstare? Är dessa med represantivt i opinionsundersökngarna?
Hur många är de i år?
Med tanke på att just ungdomar är en utsatt grupp både i skolan, i bostadsköerna, i utelivet i allmänhet tror jag SD har MÅNGA röster att få här.
Senast redigerad av MrStreamer 2018-08-26 kl. 18:47.
2018-08-26, 18:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Hur är det med förstagångsröstare? Är dessa med represantivt i opinionsundersökngarna?
Hur måga är de i år?
Med tanke på att just ungdomar är en utsatt grupp både i skolan, i bostadsköerna, i utelivet i allmänhet tror jag SD har MÅNGA röster att få här.

Samtidigt är unga ofta väldigt naiva, ibland på gränsen till hjärndöda. Man får ju inte glömma att det är här t ex Mp till stor del hittar sina väljare.
2018-08-26, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Samtidigt är unga ofta väldigt naiva, ibland på gränsen till hjärndöda. Man får ju inte glömma att det är här t ex Mp till stor del hittar sina väljare.

Antgligen är det här MP hittar sina kvinnliga väljare och SD sina manliga. Kanske tar ut varann.
2018-08-26, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsaklart
Önsketänkande tyvärr, antar att du gissar på 5,9% på Afs också eller? Svenskarna är för hjärntvättade.

Jag tror du har rätt tråkigt nog. Kolla på 30 år gamla debatter och det är samma problem/frågor och samma ton om och om igen, en riktig teater. SD kommer gå fram men jag är rädd att det hamnar på 18-22% max. AFS kommer inte in det är jag helt säker på.
Senast redigerad av Roxyn 2018-08-26 kl. 18:53.
2018-08-26, 19:35
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Intressant hur SD's uppvisar exakt samma mönster mandatperioden 2010-2014 som 2014-2018. I båda fallen:
- En chockstort valresultat
- Sedan relativt snabbt upp till en ny nivå (2010-2014 var det 10%, och 2014-2018 var det 20%).
- Sen ganska stilla på den nivån under resten av mandatperioden

Baserat på detta så skulle man kunna drömma om att valresultatet blir ca 25%, och att SD sedan under det följande året går upp till ca 40%. Det nya statsbärande partiet
2018-08-26, 19:53
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Krona
SD måste ligga mycket bra till i mätningarna nu när t.o.m Löven säger besynnerligt om SD's kraftiga ökning. S kanske har gjort egna mätningar som visar hur det ligger till.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/G1ARo4/lofvens-desperata-kamp-mot-klockan

Ja jag skulle nog gissa att S har gjort en betydande tapp till SD. Mätningarna pekar ju i den riktningen, men det kan nog finnas en rejäl underskattning av hur stort tappet faktiskt är. Det kan vara som så att instituten sin vana trogen bedömer S-väljare som lika trogna som de brukar vara (och viktar upp stödet), men att de inte tar hänsyn till hur stort missnöjet med Löfvens regering faktiskt är. I vilket fall som helst så är det just detta tapp både åt vänster och åt SD som kommer att vara avgörande för om det blir SD eller S som blir största parti om två veckor.

Jag har tidigare varit rätt säker på att SD blir störst, men jag tror också att deras tapp den senaste tiden är verkligt. Frågan är från vilken nivå? Oavsett vilket, så tror jag nog ändå att 23-24% lär räcka för att bli största parti och SD lär minst hamna däromkring trots ett mindre tapp efter sommaren. Har svårt att tro att sossarna fixar så mycket.
Senast redigerad av fernebo 2018-08-26 kl. 19:58.
2018-08-26, 20:14
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Hur många är de i år?

OU vänder sig till röstberättigade vuxna, när det gäller telefonbaserade OU finns det en möjlighet att avgöra vilka som egentligen tillfrågas, när det gäller webbaserat har man inte en susning om personen som säger sig vara man 30 år är det eller om det är en tjej 13 år. Vill man ha en god uppfattning om hur SD ligger till bland de unga är resultatet från skolvalet det bästa, men detta redovisas inte förrän på valdagen.
2018-08-26, 20:18
Medlem
Maltsevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Ja jag skulle nog gissa att S har gjort en betydande tapp till SD. Mätningarna pekar ju i den riktningen, men det kan nog finnas en rejäl underskattning av hur stort tappet faktiskt är. Det kan vara som så att instituten sin vana trogen bedömer S-väljare som lika trogna som de brukar vara (och viktar upp stödet), men att de inte tar hänsyn till hur stort missnöjet med Löfvens regering faktiskt är. I vilket fall som helst så är det just detta tapp både åt vänster och åt SD som kommer att vara avgörande för om det blir SD eller S som blir största parti om två veckor.

Jag har tidigare varit rätt säker på att SD blir störst, men jag tror också att deras tapp den senaste tiden är verkligt. Frågan är från vilken nivå? Oavsett vilket, så tror jag nog ändå att 23-24% lär räcka för att bli största parti och SD lär minst hamna däromkring trots ett mindre tapp efter sommaren. Har svårt att tro att sossarna fixar så mycket.
Den stora frågan är ju hur verklig dippen är. Att det finns en dipp i OI är inget att snacka om men hur relevanta är OI egentligen? Hur representativa är de som svarar på OU för de som inte svarar? OI har tidigare visat sig totalt urusla på att bedöma SD i ett par val nu och vad talar för att de blivit bättre nu, vill de ens bli bättre?

Det är mycket snack och domedagsprofetier här nu för tiden men inte mycket verklig analys och eftertanke.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in