2018-08-26, 08:21
Medlem
KalleXs avatar
Fick samtal från Demoskop igår.
När jag svarade på frågan vad man skulle rösta på så sade jag med pondus och överdriven artikulering; 'Sverrrigedemokraaaterna', då skrattade tjejen som ringde och lät påfallande upprymd.
Trevligt att höra men ganska överraskande.
2018-08-26, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WalterSchmidt
Även om 27,4% skulle vara en enorm framgång, så tror jag att SD kommer över 30%. Har ett stort intresse utav att surfa runt på en hel del sidor där man kan läsa folks kommentarer efter diverse PK-reportage, debattinlägg o.s.v. Och det är nästan alltid en förkrossande majoritet pro-SD bland kommentarerna. På Facebook och de olika partiernas officiella sidor där, så är det SD som har överlägset flest "gillare". Och med det sagt så tror jag om alla som gillar och tänker rösta på SD, vågat trycka på gillaknappen, då hade SD:s Facebooksympatisörer varit betydligt fler. Jag tror också att den kolossala ökning utav invandrar-relaterad brottslighet sedan det förra valet spelar SD i händerna på ett förkrossande sätt. Men, som jag skrev i ett tidigare inlägg, så är min oro för valfusk gentemot SD stark.
Önsketänkande tyvärr, antar att du gissar på 5,9% på Afs också eller? Svenskarna är för hjärntvättade.
2018-08-26, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Bland mina vänner i Malmö, och bland mina kollegor i en annan skånsk stad, finns det ingen som säger att de tänker rösta på SD. "Bashandet" har inte ens upphört helt och hållet. En kollega berättade nyss om hur man kan göra när man inte vill få meddelanden från någon Facebook-vän utan att ta bort vännen från vänlistan. "Man kan pausa dem", sa hon, för då märker de ingenting. Hon berättade att hon hade pausat en före detta vän. "Varför vill du inte höra ifrån den vännen längre?" frågade jag. "Jo, för hon har gått med i SD och skriver så mycket om det", sa kollegan. "Ja-HA, då förstår vi", sa alla kollegorna i kör. Utom jag faktiskt.

Jag kan tillägga att det skulle vara katastrofalt för mitt jobb om mina kollegor och min chef fick reda på att jag röstar på SD.

Efter förra valet berättade jag för min bästa väninna att jag hade röstat på SD, och jag höll på att förlora henne.
Var det inte din ”svåger” som jobbade på opinionsinstitut och hade full koll på SDs siffror - siffror som sedan visade sig vara helt uppått väggarna?
2018-08-26, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Vill du veta vad en person röstar?

Ring upp och fråga: "Hej, jag heter X Ysson, och ringer för svenska opinionsundersökningar och frågar svenskar vad de skulle rösta på om det vore val idag. Skulle du vilja ställa upp och svara? Bra, vad skulle ni rösta på om det vore val idag av de partier som ställer upp i Riksdagsvalet?"

This.

Inte minst i ljuset av att det sedan länge förekommit åsiktsregistrering och trakasserier av ”oliktänkande”... Jag skulle aldrig i livet uppge vem jag röstar på om det ringer en för mig vilt främmande människa och frågar.

Möjligen om jag hade tänkt rösta på något av mellanmjölkspartierna men inte ens det är säkert. Tänk om det inte alls är något OI som ringer utan någon som är nyfiken på mig personligen ... (långsökt i mitt fall men inte omöjligt). Tror det är sådana situationer som du avser?

Stigmat mot SD verkar vara kvar. De få gånger jag pallar med att logga in på Facebook är det samma sak: ”Alltså jag fattar bara inte hur någon kan rösta på ett rasistiskt part som SD?” ”Nej jag håller med dig hur kan man vara så hjärtlös & egoistisk? Styrkekramar <3”

Tacka tusan för om folk inte vill uppge vad de röstar på.

Själv ska jag rösta på AfS i år och det vore rena självmordet att erkänna i mina bekantskapskretsar.

Mig veterligen pratade man dessutom förr om ”valhemlighet” och det var väldigt personligt. Och då gissar jag att Sverige inte alls var särskilt polariserat. Nu däremot drar det åt olika hål.
2018-08-26, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Var det inte din ”svåger” som jobbade på opinionsinstitut och hade full koll på SDs siffror - siffror som sedan visade sig vara helt uppått väggarna?

Nej. Jag har inga "connections" med något opinionsinstitut.
2018-08-26, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elohir
Skamligt vilket fegt och ryggradslöst folk svenskarna är.

Ja, man skäms över sina lands"män"... Har sagt det förr & säger det igen: Detta är anledningen till SD:s tapp i OU. Finns ingen kaxigare jävel än Svenne Kålrot nåt år EFTER valet. Dååå jävlar "blir det SD nästa gång! "

Sen närmar sig valet, och Svennes en gång så knutna näve glider ner i fickan. Igen.
Ynkligt! 😪😎
2018-08-26, 10:10
Medlem
Elohirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IanFraser
Ja, man skäms över sina lands"män"... Har sagt det förr & säger det igen: Detta är anledningen till SD:s tapp i OU. Finns ingen kaxigare jävel än Svenne Kålrot nåt år EFTER valet. Dååå jävlar "blir det SD nästa gång! "

Sen närmar sig valet, och Svennes en gång så knutna näve glider ner i fickan. Igen.
Ynkligt! 😪😎

Exakt och som Jeff Ahl återger en fornnordisk dikt.

Fä dör
fränder dör
själv dör du likaledes
men ett vet jag
aldrig dör dom över död man
2018-08-26, 11:58
Medlem
Rippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Mig veterligen pratade man dessutom förr om ”valhemlighet” och det var väldigt personligt. Och då gissar jag att Sverige inte alls var särskilt polariserat. Nu däremot drar det åt olika hål.

Nu vågar man ju inte säga att ens val är hemligt, eftersom alla som inte röstar på SD verkar vilja skylta med deras val av ideologi. Alltså kan man lika gärna säga att man röstar på SD eller AfS och bli utfryst, mobbad etc.

Mitt tips är att säga att man röstar blankt.
2018-08-26, 13:06
Medlem
halvarvinkels avatar
Citat:
Bland mina vänner i Malmö, och bland mina kollegor i en annan skånsk stad, finns det ingen som säger att de tänker rösta på SD. "Bashandet" har inte ens upphört helt och hållet. En kollega berättade nyss om hur man kan göra när man inte vill få meddelanden från någon Facebook-vän utan att ta bort vännen från vänlistan. "Man kan pausa dem", sa hon, för då märker de ingenting. Hon berättade att hon hade pausat en före detta vän. "Varför vill du inte höra ifrån den vännen längre?" frågade jag. "Jo, för hon har gått med i SD och skriver så mycket om det", sa kollegan. "Ja-HA, då förstår vi", sa alla kollegorna i kör. Utom jag faktiskt.

Jag kan tillägga att det skulle vara katastrofalt för mitt jobb om mina kollegor och min chef fick reda på att jag röstar på SD.

Efter förra valet berättade jag för min bästa väninna att jag hade röstat på SD, och jag höll på att förlora henne.

Jag tror ändå att en förändring pågår. Allt fler SD-hatare märker att släktingar och vänner sympatiserar med SD och de märker att deras umgängeskretsar krymper och folk tröttnar på dom.
När den nationella massan börjar bli högljudda kommer opinionssiffrorna sticka iväg i allt snabbare takt.
2018-08-26, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IanFraser

Ynkligt! 😪😎

Jag har åtminstone redan röstat, och jag röstade på SD. Och jag är ingen man, utan en kvinna.
2018-08-26, 14:35
Medlem
8711s avatar
Någon som har en aning om när nästa mätning kommer och vilken det är?

Blir som sagt väldigt intressant för Sverigedemokraterna med den här serien av mätningar som kommer från Demoskop, Novus och Inizio.
2018-08-26, 15:00
Medlem
Citat:
Jag har åtminstone redan röstat, och jag röstade på SD. Och jag är ingen man, utan en kvinna.

Grattis till ett mycket klokt val!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in