2018-08-26, 15:04
Medlem
ReiseReises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ripples
Nu vågar man ju inte säga att ens val är hemligt, eftersom alla som inte röstar på SD verkar vilja skylta med deras val av ideologi. Alltså kan man lika gärna säga att man röstar på SD eller AfS och bli utfryst, mobbad etc.

Mitt tips är att säga att man röstar blankt.

Själv brukar jag säga att jag ska singla slant mellan NMR och FI.

Möts ofta med väldigt tomma blickar haha folk vet inte riktigt hur de ska reagera.

Det roliga är att jag faktiskt har funderat på det ibland.
2018-08-26, 15:08
Avslutad
SDs backning är reell. Även om den är knapp så har de med största sannolikhet förlorat minst ett par procent till Afs.

Frågan är varför SD inte blir tuffare nu i dessa tider? Tiden är väldigt knapp nu att få dem tillbaka. Varför fortsätter de i samma snälla spår? De som redan valt SD är ju missnöjda med mångkulturen och kan knappast ha nåt emot återvandring? Vad är de rädda för. De hade liksom över 28% i Yougov och segern som i en liten ask. Varför detta flörtande med globalismen? Kan inte förstå taktiken här.

De måste byta retorik till en hårdare och börja tala om fltktingstopp och återvandring. Det måste typ ske idag och de ska mena allvar. Annars kommer de förlora fler röster.
2018-08-26, 15:09
Medlem
Dr_Kronas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Någon som har en aning om när nästa mätning kommer och vilken det är?

Blir som sagt väldigt intressant för Sverigedemokraterna med den här serien av mätningar som kommer från Demoskop, Novus och Inizio.

SD måste ligga mycket bra till i mätningarna nu när t.o.m Löven säger besynnerligt om SD's kraftiga ökning. S kanske har gjort egna mätningar som visar hur det ligger till.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/G1ARo4/lofvens-desperata-kamp-mot-klockan
2018-08-26, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Krona
SD måste ligga mycket bra till i mätningarna nu när t.o.m Löven säger besynnerligt om SD's kraftiga ökning. S kanske har gjort egna mätningar som visar hur det ligger till.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/G1ARo4/lofvens-desperata-kamp-mot-klockan

Skulle djupt förvåna mig om S av alla partier inte hade så kallade "hemliga undersökningar" som gjordes åt dem, som gav dem så realistiska siffror som möjligt. Dvs inga tramsundersökningar som från Sifo eller Demoskop.
2018-08-26, 15:28
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:

Löfven har inte mycket kontakt med verkligheten när han säger att det är "besynnerligt" att SD växer så mycket. Snarare är det besynnerligt att hans eget parti fortfarande har drygt 20% av väljarna, kan inte förstå varför man skulle rösta på socialdemokraterna idag.
2018-08-26, 15:35
Medlem
Citat:

Skulle tro att de gängse OP mätningarna väl täcker in vad som är möjligt att uppskatta om hur landet ligger hos valmanskåren. Det finns inget specialsätt att mäta som skulle vara bättre och mer sant. De gör förstås andra mätningar som försöker mäta det ena och andra hur folk tycker i saker som indirekt är en indikation på vad folk tycker om S.

Alla utom Töffe Löfven (och hans inkompetenta rådgivare) vet att deras krystade korvkiosks nostalgi är sen länge historia, och folk förstår det och att det inte kommer tillbaka, oavsett hur mycket Löfven försöker frammana det.

S hade en mikroskopisk chans när Löfven, Ylva och Magda gick ut med sitt "hårda" tag mot invandringen utspel, mikroskopisk men trots allt en chans. Den sänkte övrig rörelseelit omgående, Tro & Solidaritetarna, Margots UD, S godkända proffstyckare etc.

Att ställa upp med Mona Sahlin och MP som parhästar i valet 2010 var en total katastrof, vilket normalt sunt förnuft kunde förutse. Att låta flip-flop töffen Löfven regera i 4 år med MP som parhäst en än värre katastrof för S. Samma resultat för SPD i Tyskland när de runt millennieskiftet regerade med Die Grune i Tyskland, det har SPD aldrig återhämtat sig från. Att gå i klinch med miljöpartister är likvärdigt med att frivilligt dricka giftbägaren.
Men nu är det många som kommer att glädjas i den svenska politiska ankdammen, sossarna är äntligen knäckta, det borgarna inte klarade själv fixad MP utan större ansträngning. Nästan så borgarna borde hoppas att de rögröna får lite övervikt, en mandat period till med S & MP och det gör S helt insignifikanta.
Senast redigerad av nbsp 2018-08-26 kl. 15:39.
2018-08-26, 15:42
Medlem
8711s avatar
Har den här varit uppe tidigare?

Citat:
Flest Sverigedemokrater bland valbara VVS-montörer

Nästan var tredje kandidat från VVS-branschen till årets val är Sverigedemokrat. Det visar VVS-Forums granskning av valsedlarna.

https://www.vvsforum.se/nyheter/2018/augusti/flest-sverigedemokrater-bland-valbara-vvs-montorer/

Det lär ju representera åsikterna och opinionen i yrkesgrupperna också...
2018-08-26, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Någon som har en aning om när nästa mätning kommer och vilken det är?

Blir som sagt väldigt intressant för Sverigedemokraterna med den här serien av mätningar som kommer från Demoskop, Novus och Inizio.

Hörde en uppgift för någon månad sedan att ca 30 % hade inte bestämt sig då.

Finns det någon färsk undersökning om antalet osäkra?
2018-08-26, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Löfven har inte mycket kontakt med verkligheten när han säger att det är "besynnerligt" att SD växer så mycket. Snarare är det besynnerligt att hans eget parti fortfarande har drygt 20% av väljarna, kan inte förstå varför man skulle rösta på socialdemokraterna idag.

En anledning är de som slentrianröstar på S och själva inte kan nåt om politik. De som har nåt i skallen har lämnat S för SD.

En annan är 80-plussare som tror att S måste få sitta kvar, annars försvinner kaffet och fotvården på hemmet.

Glädjande är dock att mätningar visar att SD växer även bland gamlingar. De som förmår tänka själv vill inte lämna över ett kaos till kommande generationer.
2018-08-26, 16:29
Medlem
WalterSchmidts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
Själv brukar jag säga att jag ska singla slant mellan NMR och FI.

Möts ofta med väldigt tomma blickar haha folk vet inte riktigt hur de ska reagera.

Det roliga är att jag faktiskt har funderat på det ibland.
Tack för ett gott skratt.....Den kommentaren tänker jag låna
2018-08-26, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Jag har åtminstone redan röstat, och jag röstade på SD. Och jag är ingen man, utan en kvinna.

Det värmer mitt gamla vikinga-hjärta att det fortfarande finns rediga kvinnor i vårt rike. Tack. 💘

Edit: Hoppas du försöker få så många medsystrar som möjligt med på tåget. Hittills har spåren (GENERELLT sett) till kvinnlig rösträtt förskräckt...😣
Senast redigerad av IanFraser 2018-08-26 kl. 17:33. Anledning: Tillägg
2018-08-26, 17:43
Medlem
Elohirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
SDs backning är reell. Även om den är knapp så har de med största sannolikhet förlorat minst ett par procent till Afs.

Frågan är varför SD inte blir tuffare nu i dessa tider? Tiden är väldigt knapp nu att få dem tillbaka. Varför fortsätter de i samma snälla spår? De som redan valt SD är ju missnöjda med mångkulturen och kan knappast ha nåt emot återvandring? Vad är de rädda för. De hade liksom över 28% i Yougov och segern som i en liten ask. Varför detta flörtande med globalismen? Kan inte förstå taktiken här.

De måste byta retorik till en hårdare och börja tala om fltktingstopp och återvandring. Det måste typ ske idag och de ska mena allvar. Annars kommer de förlora fler röster.
Är du så säker på att de inte gillar att de kommer in. Då kan de ju lättare tapå sig rollen som det stora trygga etablissemangspartiet i skuggan av det radikalare afs. Dessutom så bedriver de en stark antiinvandringsturne som sd också tjänar på.
Senast redigerad av Elohir 2018-08-26 kl. 17:47.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in