2018-08-26, 10:30
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Flera av nattens inlägg ger en missvisande bild av "förhållandet" mellan SD och LW. Det enda vi vet är att SD (som är gift med sin fru) och LW (som var skild från UW) möjligen kan ha haft en affär längre tillbaka i tiden, men inte ens det är väl egentligen helt klarlagt. Det som är helt säkert är att de hade ett bråk i en bil för mer än ett och ett halvt år sedan, och att de efter detta snarare verkar ha haft en vänskapsrelation (möjligen vid något tillfälle utövat geocaching ihop).

Citaten ovan som är klippta ur nattens diskussioner tycks alltså beskriva 'medsystrarnas' rena spekulationer, möjligen blandat med egna tråkiga erfarenheter av män. För den som är intresserad av vad som kan anses vara bekräftat finns den officiella indicielista som 'flixa81' sammanställde tidigare i tråden:
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Tack för ditt inlägg med de fetade styckena. Denna lättöverskådliga sammanställning gör det extra lätt att se och komma ihåg precis vad Stefan gjort mot Lena. Misshandelsanmälningar och trakasserier. Vad är din agenda? Vad är det inte vill att vi ska se?
Senast redigerad av T34Panzer 2018-08-26 kl. 10:59.
Citera
2018-08-26, 10:33
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Visst kunde man passat på att undersöka några cacher och då sökt efter sådana som hon inte loggat, men haft en tillräckligt hög svårighetsgrad för att vara möjliga för en olycka.

Men samtidigt så hade man bara ett fordon och alla hade inte den lokalkännedom som är önskvärd för att en sådan sökning skulle kunna ske fort. Dessutom var inte LW känd för att cacha på egen hand, så hade det hänt en olycka så hade det troligen uppmärksammats direkt. Och söker man en försvunnen person så behöver man nog kunna gå på mobil, kända fordon och uppgifter som personen lämnat i förväg till sin omgivning och så förstås personens mönster och kända historik vad gäller cachning. Man åker inte heller och besöker alla platser utan ser bara om de är rimliga att undersöka utifrån en första bedömning.

Ett annat faktum om man nu gör en sådan sökning i efterhand är att LW inte heller loggat alla cacher hon besökt. Det finns en serie cachar kring Nordsjön vid Kumla som hon och HTD loggade den 30 mars 2018, men som LW aldrig loggade på nätet. Lite märkligt i så fall att avstå att logga 7 st T5or och en rejäl utflykt på isen.

Väldigt märkligt att LW skulle ha avstått att logga 7 st T5r och hur hann SD med allting den 30 mars? Han loggade en hel del och hann fika hos COaret stmellosa (bild tagen kl 17.21) som han tackade i en loggtext "Stort tack för eftermiddagen/kvällen i ert hem"

Geocacharna linsrille, Jinhol och ovea kanske minns om vilka namn som stod på loggningen innan de loggade?
Frågan är när han skrivit loggtexten som är den exakt samma (ovanligt för att vara SD) för 7 cacher :
"Under en stekande sol, och ovanpå knakande isar loggade jag och Softpocahontas denna serie. Hon hade haft en trasig kropp under vintern, så det var med kryckor, broddar och möda hon tog sig runt, men alla burkar fanns på sina platser och vi kunde även få oss en sista rejäl fika med nybryggt i naturen. Det här kom att bli vårt sista lite större GC-projekt. Hoppas du har det bra där du är nu, Soft. Och tack CO för cachen."
Cachserien heter Nordsjön 1 -7 http://www.geocaching.com/geocache/GC5EDK4_nordsjons-o-1

IT-forensikerna lär få fram svar på var såväl SD som LW rörde sig datumet 30 mars -18. Någon skrev att Admins för Geocach-sidan vägrade lämna ut information och det kan nog stämma inledningsvis, för då var inte LW hittad. Dock tror jag att de inte kommer behöva information därifrån. Eftersom platspositionering krävs för att hitta cacherna, så lär de snabbt få svar från operatörerna om var MGM och LW befunnit sig det senaste halvåret. Det kan vara byråkratiskt tidskrävande för utredarna att få ut dessa uppgifter, men eftersom det handlar om mord så finns det skäliga argument till att utredarna ska ha rätt till informationen.

Tror det är hett under MGM:s fötter.
Senast redigerad av Honan6 2018-08-26 kl. 10:38. Anledning: Tillägg
Citera
2018-08-26, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Väldigt märkligt att LW skulle ha avstått att logga 7 st T5r och hur hann SD med allting den 30 mars? Han loggade en hel del och hann fika hos COaret stmellosa (bild tagen kl 17.21) som han tackade i en loggtext "Stort tack för eftermiddagen/kvällen i ert hem"

Geocacharna linsrille, Jinhol och ovea kanske minns om vilka namn som stod på loggningen innan de loggade?
Frågan är när han skrivit loggtexten som är den exakt samma (ovanligt för att vara SD) för 7 cacher :
"Under en stekande sol, och ovanpå knakande isar loggade jag och Softpocahontas denna serie. Hon hade haft en trasig kropp under vintern, så det var med kryckor, broddar och möda hon tog sig runt, men alla burkar fanns på sina platser och vi kunde även få oss en sista rejäl fika med nybryggt i naturen. Det här kom att bli vårt sista lite större GC-projekt. Hoppas du har det bra där du är nu, Soft. Och tack CO för cachen."
Cachserien heter Nordsjön 1 -7 http://www.geocaching.com/geocache/GC5EDK4_nordsjons-o-1

IT-forensikerna lär få fram svar på var såväl SD som LW rörde sig datumet 30 mars -18. Någon skrev att Admins för Geocach-sidan vägrade lämna ut information och det kan nog stämma inledningsvis, för då var inte LW hittad. Dock tror jag att de inte kommer behöva information därifrån. Eftersom platspositionering krävs för att hitta cacherna, så lär de snabbt få svar från operatörerna om var MGM och LW befunnit sig det senaste halvåret. Det kan vara byråkratiskt tidskrävande för utredarna att få ut dessa uppgifter, men eftersom det handlar om mord så finns det skäliga argument till att utredarna ska ha rätt till informationen.

Tror det är hett under MGM:s fötter.
Vad det gäller Din sista mening här så ligger det nog något i det... och jag är övertygad om att anhängarna här inte gjort saken lättare för honom... antagligen mycket tips som kommit fram!
Citera
2018-08-26, 10:48
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Uppfattningen man får gällande S-J är att endast försvarande av MGM skall diskuteras, annars är man en ”knäppgök” och ”psykisk snedseglare”. Ett riktigt uselt sätt att försöka trycka ner andras åsikter.

För att citera Snor-Johan: Följaktligen är inte Fbs kriminaltrådar heller förskonade och får tyvärr p.g.a anonymiteten långt mer än sin beskärda del av psykiska snedseglare.

Vi förstår att skribenten i fråga tycker sig VETA att SD är helt oskyldig till brottet, men hur hen kan vara så tvärsäker övergår mitt förstånd. Tycker dock att hen kan tänka sig för hur hen uttrycker sig mot andra skrivare men det är nog för mycket begärt

Mitt inlägg skrevs i en hast därmed mitt något klumpiga sätt att uttrycka mig.

För att fördjupa oss i vad min indignation består i:
Du liksom andra postare bör med nödvändighet förstå att "SDs ev,skuld i fallet Wesström har inget att skaffa med avhumatiseringen" som jag vänder mig stark mot. Separera dom två så har vi tagit ett stort steg att diskutera dom faktiska omständigheter vilka föranlett mordet på Wesström.

"Vill åter vara alldeles tydlig med att med dom få uppgifter vi har kan jag varken friskriva SD eller yrka honom ansvar för mordet på Wesström"

Det psykologiska process som föreligger avhumatisering avser att degradera människoror till ett mer angreppsvänligt element. Det är i det ljuset en inte ringa andel förklenande poster om SD bör läsas. För att uttrycka sig på mer lättförståeligt sätt är det samma process som är orsaken till mobbing.

Demonisering, till skillnad från förnuftsbetonat fördömande och debatt, "stänger dörrarna för argumentation och en förnuftsbetonad, kontinuerlig diskussion om kontroversiella ämnen" Det går inte att formuleras mer relevant för denna tråd.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Avhumanisering

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Demonisering
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-08-26 kl. 11:24.
Citera
2018-08-26, 10:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Det skulle ju kunna vara så att ett barn eller en granne sett MGM på plats och då är det naturligt att ringa den man tror hade senaste kontakten med BO.

Men då skulle jag tro att man borde fått mgm häktad på sannolika skäl misstänkt?
Särskilt om samme person är den sista kontakten (enligt MV).

Om informationen från nyreggad stämmer (är nu alltmer skeptiskt till info då iaf en användare som poppat upp i tråden visat sig vara troll).

OFT:

Jag tänker att med all sannolikhet så vet närmaste omgivningen de tidigare anmälningarna. Kanske inte heller osannolikt att något av de hemmavarande barnen hörde röster (kanske det var det som gjorde att paret slutligen drog sig ner mot planket så deras högljudda röster inte skulle väcka barnen och grannskapet?),men inte säkert kunde identifierar den manliga rösten.

Det kanske då inte ligger alltför långt ifrån att tro att det skulle kunna vara SD som kommer denna sena timme. Han inte bara bor nära...

Barnet kanske sedan berättar om att något har hörts på kvällen?

Och visst, barnet och UW kan ju ha ringt runt, inte bara till SD för att höra med de närmast tänkbara för att kolla om någon hört något.

Om man tänker sig in i situationen, hur man själv skulle göra om ett barn ringer och säger att mamma inte är hemma och hon svarar inte på mobilen. Vad gör man? I första hand tänker man förmodligen inte att det har hänt något allvarligt (om det inte varit ett eskalerande problem med hot och trakasserier). Oftast har liknande saker ett enkelt svar. Men man börjar kanske själv att ringa till LW. Inget svar vilket kanske inte så så likt henne denna tid på morgonen. Man kommer över eftersom man nu känner att barnen och man själv börjar bli lite undrande.

Det är nu man kanske börjar ringa runt till några som man kan tänka kan veta något. Kanske hon sprungit över till någon för att låna något inför morgonens uppvaktning. Grannarna är väl det som ligger närmast till hands. SD ingår kanske i den kretsen.
Citera
2018-08-26, 10:56
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spoing
En cacheägare kan ta bort andras loggar från sina egna cacher. Det kan handla om att man kanske har råkat logga dubbelt eller av andra orsaker. Fast just i detta fall känns det konstigt om någon skulle ha gjort så med tanke på omständigheterna.

Ja, just med tanke på omständigheterna verkar det faktiskt konstigt. Och jag har uppfattat LW som väldigt noggrann i sina loggar, bilder och tidsangivelser, och har därför svårt att tänka mig att hon av misstag skulle ha loggat en cache dubbelt.

Märkligt i sammanhanget är att en av hennes loggar har försvunnit precis i samma veva som det uppstått frågetecken kring SD's märkliga "postuma hyllning" till henne i en logg från slutet av mars.
Citera
2018-08-26, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
LW har ända sedan hon gick bort haft exakt 4.800 hittade cacher på sin profilsida på geocache-sajten. Men idag har hon endast 4.799 hittade cacher.

Vad kan ha hänt? En hittad (dvs. loggad) cache tas väl inte bort i systemet (när de avaktiveras så får själva cache-namnet en överstrykning, men likväl har man som geocachare kvar den som "hittad" i sin statistik).

Eftersom hennes datum för sista aktivitet ("senast besökt") fortfarande är 2018-05-14, så bör ingen annan ha loggat in med hennes lösenord efter hennes död.

Men hur kan en av hennes "hittade cacher" ha tagits bort? Och varför? Och vilken cache är det som har tagits bort?

Måste erkänna att det verkar litet skumt

Det måste vara cachen den 30 mars som är borttagen. Jag har bestämt för mig att jag har läst hennes logg
Citera
2018-08-26, 11:20
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergabo
Det måste vara cachen den 30 mars som är borttagen. Jag har bestämt för mig att jag har läst hennes logg

Fast Nordsjö-cacharna vid Kumla utgörs av flera cacher (t.ex. Nordsjöns ö #1, Nordsjöns ö #2 osv).

SD har t.ex loggat Nordsjö-cacherna som 7 olika loggar (med den "postuma hyllningen" till LW i flertalet). Om han, rent hypotetiskt, skulle ombesörjt att LW's Nordsjö-loggar hade tagits bort, så borde hennes antal "hittade cacher" ha minskat med fler än 1 cache.

Utifrån detta, så borde det vara borttagandet av någon annan (dvs. en enstaka) av LW's hittade cacher som utgör hennes nu minskade total.
Senast redigerad av GilGrissom82 2018-08-26 kl. 11:23.
Citera
2018-08-26, 11:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Dom som vet med sig hän ger sig åt sånt bör med nödvändighet förstå att "SDs ev,skuld i fallet Wesström har inget att skaffa med avhumatiseringen" som jag vänder mig stark mot. Separera dom två så har vi tagit ett stort steg att diskutera dom faktiska omständigheter vilka föranlett mordet på Wesström.

"Vill åter vara alldeles tydlig med att med dom få uppgifter vi har kan jag varken friskriva SD eller yrka honom ansvar för mordet på Wesström"

Det psykologiska process som föreligger avhumatisering avser att degradera människoror till ett mer angreppsvänligt element. Det är i det ljuset en inte ringa andel förklenande poster om SD bör läsas. För att uttrycka sig på mer lättförståeligt sätt är det samma process som är orsaken till mobbing.

Demonisering, till skillnad från förnuftsbetonat fördömande och debatt, "stänger dörrarna för argumentation och en förnuftsbetonad, kontinuerlig diskussion om kontroversiella ämnen" Det går inte att formuleras mer relevant för denna tråd.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Avhumanisering

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Demonisering

Du har rätt i det att man lätt vill göra en mgm till ett monster. Blir lättare att stå ut med ondskan på så sätt. Den blir mer begriplig.

Men att säga att att vi inte kan varken yrka på eller friskriva ansvaret på mordet för att vi har för lite uppgifter måste väl ändå var tveksamt att påstå.

I tråden har vi förstås inte så mycket uppgifter, men vad åklagaren och utredningen har kommit fram till vet vi inte. Dessa för dom kända uppgifter kan vi inte "förkasta" och dra slutsatsen att det är inget som ligger honom till ansvar. Eller hur? Det är större sannolikhet att han är skyldig än oskyldig. Vilket inte betyder att han ÄR skyldig.

Citera
2018-08-26, 11:24
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Ja, just med tanke på omständigheterna verkar det faktiskt konstigt. Och jag har uppfattat LW som väldigt noggrann i sina loggar, bilder och tidsangivelser, och har därför svårt att tänka mig att hon av misstag skulle ha loggat en cache dubbelt.

Märkligt i sammanhanget är att en av hennes loggar har försvunnit precis i samma veva som det uppstått frågetecken kring SD's märkliga "postuma hyllning" till henne i en logg från slutet av mars.

Du är helt säker på att det försvann en igår? Det är i sådana fall antingen en slump, eller mycket intressant.

Om det hade varit den gamla vanliga siffran i morse, hade du då märkt om några loggar hade hade bytts ut?

Att SD har bakreggat den 30:e är helt klart, och formuleringarna är så tydliga att det verkar som en postum hyllning. Dvs att både SD och läsare förstår att den är skriven i efterhand.

Frågan är varför?

Man skulle behöva lista upp alla händelser runt LW mellan misshandeln och försvinnandet.
Citera
2018-08-26, 11:30
Medlem
Citat:
Tråden har fullständigt drunknat i detaljer, mest av skvallerkarraktär.

Har man följt fallet med intresse går det inte komma förbi att hon var som en igel och blev snarare triggad av SD,s hårda avvisningar vilket till slut fick honom att tappa fattningen.

Hennes stoiska vägran att lämna SD,s bil trots flera uppmaningar med åtföljande "gnuggning" är signifikativt för både mordet och bådas mentalitet. Det som hände i bilen kan nerkokat beskrivas som ett MORD LIGHT. Ett förspel till vad som komma skall.

LW,s misshandelsanmälan visar på att hon tyckte hon var i sin fulla rätt att tvinga sig på SD även i hans egen bil.
( för att han nobbar inbjudan på kaffe med nybakade bullar.) Hon accepterar inte att bli avvisad.

Upprinnelsen fråntar ABSOLUT inte SD på något sätt från ansvar men det är viktigt att se att också enkla skeenden kan få till synes normala människor att bli mördare.
Ett tidigt inlägg från Dig... av "skvallerkaraktär"... som Du tycker en del skriver...
Citera
2018-08-26, 11:34
Medlem
Citat:
Man kan fråga sig vad du vinner av att odla falsarier om LW som en viljelös skrämd kvinna när alla med insikt vet att det inte stämmer.
Varför går du in med både hull och hår och taggarna utåt så fort det nämns eller frågas något som lutar åt SD som gärningsmän? Att flertalet, av olika anledningar, har honom som högst trolig GM är väl inte konstigt då både polis och åklagare också har det p.g.a olika indicier som kan koppla han till brottet. Utifrån det vore det väl mer konstigt om det inte var han som analyserades mest här i tråden. Och förresten har det vänts ut och in på en hel del andra här i tråden också men av någon anledning håller inte de teorierna hela vägen ut och i slutändan går det tillbaka till ruta ett igen...SD. Du tar det alldeles för personligt för att bara vara en "random" som tycker det är intressant att spekulera och diskutera detta fall utan eget personligt intresse..
Senast redigerad av Osamaj 2018-08-26 kl. 11:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in