Citat:
Ursprungligen postat av
LimeTime
Det har framkommit uppgifter i tråden att SD ska ha utsatt LW för mer än innehållet i hennes två anmälningar. Jag är benägen att tro att SD kan ha varit kontrollerande mot LW.
Efter inlägget idag där det framkommer att SD och LW letar burkar tillsammans den 30 mars i år så reagerade flera postare med att LW inte kan ha varit rädd för SD, då de träffats på tu man hand. Den reaktion fick mig att fundera på om just detta var syftet från SD då hela eller delar av hans logg är skriven efter Lenas död. Ville han försöka påskina att deras relation var oproblematisk?
Så tänker jag. För egen del är jag övertygad om att en kvinna som lever i en destruktiv relation och hyser rädsla för sin partner kan träffar partnern trots rädsla. Rent allmänt så.
Okej, då förstår jag bättre. Du syftar på att han i efterhand men bakdaterat försöker påskina en normal relation när den egentligen var dålig. För att undgå misstanke. Ja, självfallet. Det blir lite märkvärdigt när loggen anges till 30 mars men helt uppenbart är upplagd senare. Datumet (texten i alla fall) är dock kanske naturligen nominellt då det ju kan ta ett tag att komma hem och syssla med sakerna hemma. Om nu inte vitsen är att saker tidstämplas och beskrivs på stället (det förra kan ju gälla, men med ev tillägg möjl när man kommer hem).
SD lär ju i alla händelser inte gå in på gnabb i loggen. Men som jag ser det kan han ju endast med problem hålla sig saklig, men ändå inte utan att loggen andas en viss aggression och ett mästrande, riktat mot en konkurrerande omvärld (och hans egen trasiga skalle). Sen vad exakt det förtäckt betyder som han skriver kan man ju låta vara osagt, om det är ironi eller symbolik.
Dessa två alternativ ser ju också ut som vapnen med vilka de två försökte definiera deras relation, men på den andres bekostnad. Båda försöker om man så vill mästra eller kontrollera eller definiera den andre, men man hör ju sällan någon tala om att de blivit misshandlade för att någon velat eller inte velat ta en kopp kaffe (som alternativ till att bjuda på ngt annat). Utom kanske här i loggen då. Är det SD:s ”misshandelsanmälan” vi ser?
Ja folk kan umgås trots att det förekommer och föreligger våldstendenser, just för att folk tenderar att vilja söka bekräftelse på olika plan ifrån människor de känner, men ibland i konflikt och nästan alltid definitionsmässigt (därav ”bekräftelse”) på den andres bekostnad. Vilket ”kräver” att båda i alla fall ser ett utbyte (eller annan form av egenvinst) kan resonera kring sånt eller att man upphör med umgänget.
Här ser SD:s bekräftelsebehov ut att gå ut över LW:s självkänsla. (Och tvärt om). SD förstår inte hur det kan vara att hans ”normalsjälvkänsla” bygger på den andres uppslutning, och att hela han synbart går upp i rök om hon säger nej.
Det är kontrollerande, ja. Bådas (kanske) om man ska vara petig. Det är där det skär sig. Hon skulle kunna avstyra, teoretiskt, men de är för insyltade i varandra. Och hon vågar kanske inte säga slutgiltigt nej. Det är då det riskerar smälla.
Fast hon gjort det tidigare...
Detta är en spekulation, märk väl.