2018-08-26, 07:28
Bannlyst
Utifall detta gäller medborgarskap i grannländerna så fråntar sig SD sina egna röster.
Citera
2018-08-26, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Ett motförslag vore att hela Norden har ett gemensamt medborgarskap. Då skulle det inte påverka övriga nordbor negativt.

Haha, du tror att Danmark, Finland eller ens Norge vill ta i haveriet efter Sveriges galna migration med tång ens. Vi har en öppen dörr mot världens sämsta platser. Frågan är snarare hur de andra nordiska länderna skyddar sig mot Sveriges vansinne och den rörlighet som redan finns.
Citera
2018-08-26, 09:17
Medlem
Sverige har tillåtit dubbelt medborgarskap först sedan 2001.
Om det är bra eller inte vet jag inte, men man kan nog klara sig utan att rösta ?
Så särskilt många finnar med dubbla medborgarskap tror jag inte vi har.
Citera
2018-08-26, 09:55
Medlem
orvar2014s avatar
Finns många länder (t.ex. Norge) som över huvud taget inte tillåter dubbelt medborgarskap. Sverige accepterade det inte innan 2001. Så jag tror inte frågan är så enkel som man först kan tro...

I SD's förslag skulle grannländerna undantag, för finnar skulle det inte vara några problem.
Citera
2018-08-26, 10:14
Medlem
Tradens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Det här är så urbota dumt.

Först inskränkning i aborträtten, och nu detta med dubbla medborgarskap.

Kan invandringskritiska partier håll sig till invandringsfrågor. Ni får inte röster för att häva hundratusentals svenskars dubbla medborgarskap. Ni får inte röster för att inskränka på aborträtten.

Sd och afs tid i makten kommer att vara effektiv men kort. Så snälla, sluta komma med efterblivna förslag. Lös invandringsproblematiken. Upplös sedan.

Vare sig inskränkning i aborträtten eller dubbla medborgarskap är självklara frågor, självklart går dessa frågor att diskutera utan att vara Hitler (tro det eller ej). Men visst har svensk media hjärntvättat folket och vänstervridit debatten så extremt att alla som inte är PRO abort eller dubbla medborgarskap automatiskt är nazister som vill förinta mänskligheten..

Sluta "taktisera" och anpassa dina åsikter efter vad andra tycker, stå för vad du tycker istället!
Citera
2018-08-26, 10:23
Medlem
De vill inte nödvändigtvis ta bort utan de tar avstånd från det, tittar man deras instagran så skriver de själva, och hur media blåser upp det hela för förstöra för SD.

Demokratur
Citera
2018-08-26, 10:29
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svantevit
Ett medborgarskap är ett ömsesidigt åtagande mellan stat och individ. Principen bör vara att endast ett medborgarskap är tillåtet. Med fallet Finland är jag öppen för ett undantag med tanke på den gemensamma historien.

Blir så många konstiga situationer om dubbla medborgarskap tillåts. T.ex. om en person med dubbla medborgarskap sitter gisslan hos terrorister, vilket land ska stå för fritagningen?!

Enkelt att Svara på. Sverige utför inga "fritagningsaktioner" Sverige skiter i kidnappade vanliga medborgare. Så glöm Actionfilmerna från USA..
Citera
2018-08-26, 10:35
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Det är ju också en korkad missuppfattning. Media skriver om personer som bott här hela sina liv eller varit här i typ 40 år. Det är ju för fan inte dessa förslaget avser överhuvudtaget. Dessa har väl redan sitt medborgarskap och behöver inte göra något val eftersom man redan har båda.

Det är ju nya invandrare som kommit senare år och vill bli medborgare, dessa ska välja medborgarskap.

Har man levt här länge och har svenskt medborgarskap kommer man naturligtvis inte ens bli tillfrågad.

Vart framgår detta någonstans?

Och varför låter det som att SD försöker snärja sig ur ett från början uppenbarligen jävligt korkat förslag?
Citera
2018-08-26, 10:38
Medlem
Jag tycker det är ett rimligt förslag, man bör bara ha rösträtt i ett land.
Citera
2018-08-26, 10:40
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Sverige har tillåtit dubbelt medborgarskap först sedan 2001.
Om det är bra eller inte vet jag inte, men man kan nog klara sig utan att rösta ?
Så särskilt många finnar med dubbla medborgarskap tror jag inte vi har.

Nej. Sverige har mer eller mindre alltid tillåtit dubbla medborgarskap för invandrare som kommit hit. Alltså att man tillåtits behålla sitt gamla pass. Däremot så blev man av med sitt svenska medborgaskap om man skaffade sig ett annat.
Citera
2018-08-26, 10:46
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvar2014
Finns många länder (t.ex. Norge) som över huvud taget inte tillåter dubbelt medborgarskap. Sverige accepterade det inte innan 2001. Så jag tror inte frågan är så enkel som man först kan tro...

I SD's förslag skulle grannländerna undantag, för finnar skulle det inte vara några problem.

Vad är syftet med att sprida en massa osanning? Norge tillåter visst dubbelt medborgarskap, men man kan behöva ange giltiga skäl för att få behålla det gamla. Vissa nationaliteter får alltid behålla sina gamla pass. Och det ligger ett lagförslag på bordet i Norge om att helt slopa befintlig lag och helt tillåta dubbla medborgarskap för alla.

Och Sverige accepterade visst dubbla medborgarskap innan 2001.

Läs på snälla.. så komplicerat är det inte.
Citera
2018-08-26, 10:54
Medlem
Clay79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svantevit
Ett medborgarskap är ett ömsesidigt åtagande mellan stat och individ. Principen bör vara att endast ett medborgarskap är tillåtet. Med fallet Finland är jag öppen för ett undantag med tanke på den gemensamma historien.

Blir så många konstiga situationer om dubbla medborgarskap tillåts. T.ex. om en person med dubbla medborgarskap sitter gisslan hos terrorister, vilket land ska stå för fritagningen?!

Är detta vanligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in