2018-08-26, 11:05
Medlem
Orobanches avatar
Tänk om folk någon gång tänkte ett steg längre, men nejdå ...

Här är från SD:s egen sida på Facebook för att klargöra vad som gäller när msm gör allt vad de kan för att undanhålla sanningen och göra folk förskräckta:

"På olika håll, inom media och på sociala medier, sprids just nu falsk information om Sverigedemokraterna för att skrämma sverigefinnar från att rösta på oss i valet den 9 september. Bland annat påstås helt felaktigt att Sverigedemokraterna vill ta bort möjligheten för sverigefinnar och finlandssvenskar att behålla dubbla medborgarskap.

De felaktiga påståendena grundar sig i en skrivning i vårt principprogram där SD på ett grundläggande principiellt plan tar avstånd från idén om dubbla medborgarskap. Bakgrunden till skrivningen i principprogrammet är den väldigt stora invandringen från världens alla hörn till Sverige de senaste decennierna samt den splittring och segregation som detta skapat.

I principprogrammet kan dock även läsas att verkligheten är så komplex att nästan varje regel någon gång kräver ett undantag. Bland annat resoneras det kring skillnaden på nationer och stater, där det bland annat nämns att särskilda regler måste gälla för minoriteter med hemortsrätt inom Norden och där vi pratar om finsktalande minoriteters särskilda ställning i Sverige. Vi beskriver även hur vi ser finlandssvenskarna som en del av den svenska nationen samtidigt som vi erkänner deras tillhörighet till den finska staten.

I slutet av principprogrammet slår vi också fast att ett viktigt mål för partiet är att stärka den nordiska identiteten samt att bredda och fördjupa integrationen mellan de nordiska länderna.

Finlandssvenskar och sverigefinnar behöver således inte känna någon oro över att en röst på Sverigedemokraterna skall leda till att deras legala status förändras i något av länderna."Slut citat
Citera
2018-08-26, 11:05
Medlem
pinger99s avatar
I Sverige kan man göra allting om man har permanent uppehållstillstånd.
Begränsningarna finns i att ställa upp i och rösta i riksdagsvalet eller sitta i regeringen.

Nu vet jag inte om man får rösträtt i EU-valet, men Sverige har åtminstone en EU-parlamentsledamot som inte är medborgare i Sverige.

Jag har blivit av med ett annat lands medborgarskap en gång i tiden när jag blev svensk medborgare.

Det är så urvattnat.
De flesta kritiker verkar nog förväxla medborgarskap med permanent uppehållstillstånd.
Citera
2018-08-26, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Vart framgår detta någonstans?

Och varför låter det som att SD försöker snärja sig ur ett från början uppenbarligen jävligt korkat förslag?

Jo, det låter som det efterkonstrueras för glatta livet nu p.g.a. ännu ett ogenomtänkt populistförslag.
Citera
2018-08-26, 11:51
Medlem
Rosikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svantevit
Blir så många konstiga situationer om dubbla medborgarskap tillåts. T.ex. om en person med dubbla medborgarskap sitter gisslan hos terrorister, vilket land ska stå för fritagningen?!
Det land som utfärdade passet som gisslan använde för att identifiera sig med vid avresa. Inte särskilt svårt.
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Jag tycker det är ett rimligt förslag, man bör bara ha rösträtt i ett land.
Flertalet med dubbla medborgarskap har nog redan bara rösträtt i ett land. Rösträtten kopplas ofta samman med att bott i landet oavbrutet, i x antal år.
Citera
2018-08-26, 11:55
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanchoo
"Vi är hundratusentals som har dubbla medborgarskap. Jag är 100% svensk och 100% grekisk. Rör inte våra pass. Tvinga oss inte att välja." -Alexandra Pascalidou
Ja, man kan ju lätt gissa i vilket land hon kommer att spendera sin ålderdom. Där hon får bästa service gratis. Dubbla medborgarskap är ett otyg, egentligen ofattbart, med tanke på att det kortet är värt några miljoner om man blir sjuk och gammal.

Finländare är dock ett (enda) undantag tycker jag, med tanke på både språk och historik. Tack för klargörandet tidigare i tråden att SD också tycker så.
Senast redigerad av Paris24 2018-08-26 kl. 11:58.
Citera
2018-08-26, 12:14
Medlem
Martikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Sverige har tillåtit dubbelt medborgarskap först sedan 2001.
Om det är bra eller inte vet jag inte, men man kan nog klara sig utan att rösta ?
Så särskilt många finnar med dubbla medborgarskap tror jag inte vi har.

Hela den här diskussionen är reklam för SD.

Staten kan aldrig förbjuda dubbla medborgarskap. Hur skulle man kunna göra det? Hur skulle man kontrollera detta?
Citera
2018-08-26, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Jag håller med SD i mycket, men när det gäller frågan om dubbla medborgarskap håller jag inte med alls. Om någon med dubbel medborgarskap är grovt kriminell så kan man dra in det svenska medborgarskapet och utvisa personen till det andra landet. Många har numera föräldrar från olika länder, där en är svensk och den andra är utländsk. Det vore bra för individens identitet att kunna ha kvar båda medborgarskapen.

kan man verkligen dra in det svenska medborgarskapet frågas. någon som tror att ett svenskt medborgarskap någonsin kommer att dras in frågas.
Citera
2018-08-26, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rostere
Självklart skall man kunna ha både finskt och svenskt medborgarskap. Jag är öppen för att det ej skall gälla andra länder, dock.
Citera
2018-08-26, 12:37
Medlem
yz44s avatar
Det är en avsevärd skillnad mellan Den som är svensk medborgare skall inte kunna inneha annat medborgarskap utöver det svenska och endast svenska medborgare skall ha rösträtt i allmänna val och trådens SD vill frånta personer med dubbelt medborgarskap rösträtten. Den första är ett allmänt ställningstagande och det andra hade varit en åsiktsförklaring om det hade sagts, vilket det nu inte gjort.

Ur en demokratisk synvinkel är det problematiskt om vissa har två röster när alla andra bara har en. Apropå diskussionen om utländsk påverkan på valet så anser jag att man definitivt ska vara medborgare i landet man röstar.
Citera
2018-08-26, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Det står alltså i principprogrammet att de nordiska länderna och andra "näraliggande länder" är undantagna?

Hur vill SD göra med de ca 100.000 iranier som inte får säga upp sitt iranska medborgarskap?

ett dokument som klart visar att den iranske, numera svenske, medborgaren, gjort allt i sin makt att avsäga sig sitt iranska medborgarskap. med detta som underlag bör det även förstås att individen ifråga verkligen har flytt från något och fått en fristad.
Citera
2018-08-26, 12:44
Medlem
Martikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av didididadida
kan man verkligen dra in det svenska medborgarskapet frågas. någon som tror att ett svenskt medborgarskap någonsin kommer att dras in frågas.
Nej!
En stat kan aldrig göra en medborgare till statslös. Däremot kan medborgaren själv avsäga sig medborgarskapet.
Citera
2018-08-26, 12:48
Medlem
Martikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av didididadida
ett dokument som klart visar att den iranske, numera svenske, medborgaren, gjort allt i sin makt att avsäga sig sitt iranska medborgarskap. med detta som underlag bör det även förstås att individen ifråga verkligen har flytt från något och fått en fristad.
Ingen stat får begära ett sådant papper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in