Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
Ditt problem verkar inte finnas, hyresregleringen gäller inte nybyggen.
Det är fel. Hyresregleringen gäller nyproduktion. (Och detta har jag förklarat för dig förr. Du bör göra något åt ditt dåliga minne och sluta tro på de som lurar i dig felaktigheter.).
Däremot har HGF getts rätt att medge avvikelser från bruksvärdeshyran. Som bostadsproducent får du alltså gå till HGF och underkasta dig deras godtycke.
Från början när presumtionshyra infördes så ökade inte produktionen direkt. Dels var presumtionstiden för kort. Det var för få år för att kunna gå runt. Dessutom var de lokala HGF inte intresserade av att gå med på någon presumtionshyra. Det centrala HGF lär dock ha hutat till sina lokala enheter och påtalat att detta är HGF's sista chans att få vara kvar med makt och inflytande.
Så med åren började HGF medge presumtionshyra och med förlängningen så fick fastighetsbolagen ihop ekonomin och produktionen ökade.
Presumtionshyran handlade alltså om att HGF skulle få vara kvar som maktfaktor och kunna styra och reglera.
Med marknadshyra så behövs inte HGF längre och de kan i stället utföra produktivt arbete som höjer levnadsstandarden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
Vill du betala 14-15000/mån finns gott om bostäder i nyproduktionen, kolla bara på Bostadsförmedlingen.
Lång kötid till dom också. (Jag kollade en och där var det kötid sedan 1993). Att du ser många beror bara på att de omsätts snabbare då de inte har ett värde.
En HR med underhyra har ett värde så den lämnar inte folk ifrån sig.
Den jag tittade på låg på 2183/kvm och år. Det är ganska mycket för en HR. Men läget var bra och det drar upp priset. Du lär hitta BR intill som har klart lägre kapitalkostnad+månadsavgift.