2018-08-14, 17:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
file:///C:/Users/anv09.BIBLIOTEK.118/Downloads/viisolna_1832%20(1).pdf

"Snart ställs Solnas nyanlända på gatan
Rami Saadah har gjort allt som krävs. Utbildat sig,
betalat skatt, lärt sig svenska. Ändå vräks han om
några månader. Veckans valtema handlar om
integration."

Den brutala borgerliga bostadspolitiken förnekar sig aldrig.

Sossarna hr ju varit med och infört 2 års gränsen för nyanlända som gått förbi bostadskön. Varför tycker du att nyanlända hsr rätt att gå förbi bostadskön?
Citera
2018-08-17, 11:15
Medlem
Svår bostadsbrist i Göteborg – då får nyanlända gå före i kön: ”Snabbspår till att bli göteborgare”

https://nyheteridag.se/svar-bostadsbrist-i-goteborg-da-far-nyanlanda-ga-fore-i-kon-snabbspar-till-att-bli-goteborgare/
Citera
2018-08-17, 14:29
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ascheberg
Svår bostadsbrist i Göteborg – då får nyanlända gå före i kön: ”Snabbspår till att bli göteborgare”

https://nyheteridag.se/svar-bostadsbrist-i-goteborg-da-far-nyanlanda-ga-fore-i-kon-snabbspar-till-att-bli-goteborgare/

Inte konstigt att man inte rör sig framåt i kön ett dugg även om man har ~3 år.

Kommer aldrig någonsin få eget boende i pisslandet Sverige. Får börja se mig utomlands om möjligt.
Citera
2018-08-21, 21:14
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Sossarna har ju varit med och infört 2 års gränsen för nyanlända som gått förbi bostadskön. Varför tycker du att nyanlända har rätt att gå förbi bostadskön?

Jag fick min lägenhet efter åtta år i den kommunala bostadskön.
En månad senare flyttade det in en familj från Syrien i lägenheten ovanför.
De har varit i Sverige i fyra år.

Min fråga till ansvariga kommunpolitiker är om denna familj ställde sig i kö fyra år innan de reste till Sverige?
Citera
2018-08-22, 19:43
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Och pga hyredreglerigen kommer inget byggas. Åtminstone inga billiga hyresrätter.
Du är emot hyresreglering men vill ha billiga hyresrätter. Hur hänger det ihop?
Citat:
Tänk dig själv att alla stora hyrbilsföretag enbart tog ut 200 kr per dag för en bil pga statliga regleringar. Du vill starta ett eget företag och hyra ut bilar men måste ta 1000 kr per dag för att gå runt. Hade du startat bolaget under den förutsättningen?
Om staten bedömer att det är viktigt att alla har tillgång till hyrbil, men att priserna på en öppna marknad skulle bli alldeles för höga, är det väl vettigt att man reglerar kostnaden?
Samma som med vården hos Landstinget eller hyrorna i Allmännyttans fastigheter, eller biljettpriser på tåg och bussar.
Citera
2018-08-22, 20:00
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Klart problemen kommer fortsätta. När man reglerar hyrorna lååångt under marknadspris kommer marknaden vara i konstant kaos. Samma kaos hade uppstått om 10% av befolkningen fick köpa Oxfile för 50kr per kg. Med marknadshyror hade utförsäljningar inte varit attraktiva. Gillar man inte utförsäljningar borde man vars för marknadshyror.
Ditt problem verkar inte finnas, hyresregleringen gäller inte nybyggen. Vill du betala 14-15000/mån finns gott om bostäder i nyproduktionen, kolla bara på Bostadsförmedlingen.
Citera
2018-08-25, 08:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Du är emot hyresreglering men vill ha billiga hyresrätter. Hur hänger det ihop?

Om staten bedömer att det är viktigt att alla har tillgång till hyrbil, men att priserna på en öppna marknad skulle bli alldeles för höga, är det väl vettigt att man reglerar kostnaden?
Samma som med vården hos Landstinget eller hyrorna i Allmännyttans fastigheter, eller biljettpriser på tåg och bussar.

Jag skrev aldrig att jag nödvändigtvis vill ha billiga hyresrätter. Jag sade bara att de aldrig kommer byggas med rådande läge.

Nej. Det är vettigt att man isf kompenserar underskottet underifrån med bidrag så får folk själva välja vad de vill prioritera. Att reglera priserna är ett trubbigt och ineffektivt verktyg eftersom det inte går att styra att det kommer utsatta grupper till gagn. Varför ska miljardärer åka tåg gratis för att vissa inte har råd? På skattebetalarnas bekostnad?

Varför ska miljardärer bo i prisreglerade billiga HR så att många fattiga INTE kan göra det? När man undersökte de hundratals som stod längst fram i bostadskön hade de mycket höga inkomster.
Citera
2018-08-25, 08:08
Avslutad
Citat:
Ditt problem verkar inte finnas, hyresregleringen gäller inte nybyggen. Vill du betala 14-15000/mån finns gott om bostäder i nyproduktionen, kolla bara på Bostadsförmedlingen.

Nybyggen är bara några % av beståndet. På nästan alla attraktiva platser är det i princip enbart gamla hyresrätter med låg bruksvärdeshyra.
Citera
2018-08-25, 09:51
Medlem
Citat:
Ditt problem verkar inte finnas, hyresregleringen gäller inte nybyggen.
Det är fel. Hyresregleringen gäller nyproduktion. (Och detta har jag förklarat för dig förr. Du bör göra något åt ditt dåliga minne och sluta tro på de som lurar i dig felaktigheter.).

Däremot har HGF getts rätt att medge avvikelser från bruksvärdeshyran. Som bostadsproducent får du alltså gå till HGF och underkasta dig deras godtycke.

Från början när presumtionshyra infördes så ökade inte produktionen direkt. Dels var presumtionstiden för kort. Det var för få år för att kunna gå runt. Dessutom var de lokala HGF inte intresserade av att gå med på någon presumtionshyra. Det centrala HGF lär dock ha hutat till sina lokala enheter och påtalat att detta är HGF's sista chans att få vara kvar med makt och inflytande.
Så med åren började HGF medge presumtionshyra och med förlängningen så fick fastighetsbolagen ihop ekonomin och produktionen ökade.

Presumtionshyran handlade alltså om att HGF skulle få vara kvar som maktfaktor och kunna styra och reglera.
Med marknadshyra så behövs inte HGF längre och de kan i stället utföra produktivt arbete som höjer levnadsstandarden.

Citat:
Vill du betala 14-15000/mån finns gott om bostäder i nyproduktionen, kolla bara på Bostadsförmedlingen.
Lång kötid till dom också. (Jag kollade en och där var det kötid sedan 1993). Att du ser många beror bara på att de omsätts snabbare då de inte har ett värde.
En HR med underhyra har ett värde så den lämnar inte folk ifrån sig.

Den jag tittade på låg på 2183/kvm och år. Det är ganska mycket för en HR. Men läget var bra och det drar upp priset. Du lär hitta BR intill som har klart lägre kapitalkostnad+månadsavgift.
Citera
2018-08-25, 09:57
Medlem
Citat:
Du är emot hyresreglering men vill ha billiga hyresrätter. Hur hänger det ihop?.
Marknaden ordnar fram tillgänglighet till lägsta pris.

Citat:
På samma sätt som man i Venezuela reglerade pris på mat så att importörerna inte gick runt på att importera och därmed slutade med det. Och besvärande underskott på mat uppstod.
Vad hittade du för bra med det.

Du verkar utgå från att andra skall arbeta gratis och du bara skall parasitera på det.

Kan du länka en enda mening där du visar acceptans för att andra skall få betalt för det dom levererar.
Citera
2018-08-25, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Jag fick min lägenhet efter åtta år i den kommunala bostadskön.
En månad senare flyttade det in en familj från Syrien i lägenheten ovanför.
De har varit i Sverige i fyra år.

Min fråga till ansvariga kommunpolitiker är om denna familj ställde sig i kö fyra år innan de reste till Sverige?
Vänstern följer mottot "Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov".

Det innebär att jag skall plundras, och den som anses ha behov av förtur får förtur.

Folk som gillar detta röstar på V+SD+S.
Citera
2018-08-25, 10:05
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Ägs inte byggföretagen av banker?
Om dom bygger, så upphör bostadsbristen.
Då sjunker värdet på bostäder. Folk behöver inte låna pengar till bostad.

Kanske lösningen ligger i att riva istället. Låt oss riva alla hus och låt folket bo i tält.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in