2018-08-24, 21:02
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
1. Vilken kontakt har yngste sonen W med SD om det är denne han ringer först före pappa UW? Skriver Medinsyn fel här eller om detta stämmer, vilket barn ringer först mammas exälskare och sedan pappa? Ska vi gå efter teorin om SDs skydd av LW? Eller var SD och yngste W kompisar mer än far och son var? Märkligt.

Sonen ringer inte till SD innan han ringer sin pappa.
Sonen ringer till SD innan UW ringer till SD.
Det är i alla fall så jag tolkar inlägget och jag förstår inte att det skulle kunna tolkas på annat sätt.
Vem sonen ringer först framgår inte av inlägget.
Citera
2018-08-24, 21:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linxieloo
Det kanske var just det han assisterade UW med. Han visste vilka personerna var och om hon lämnat dator på så kanske chathistoriken talade om vilka hon hade haft kontakt med.

Sant.
Skulle kunnat vara så faktiskt.
Ibland får man lite "tunnelseende", hehe.
Citera
2018-08-24, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Utifrån vilken källa kan du avläsa att de indicier du nämner kommer ifrån åklagaren?
Tråden och det som alltid måste finnas med. Man häktar inte en som sitter i Brasilien och är lam...
Citera
2018-08-24, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Enligt postare var det för att UW och ett av barnen bett om ”assistans” vid Lenas försvinnande.
Själv ställer jag mig tveksam till att SDs syftet var att hjälpa till. Om han är skyldig så ville han nog veta vilka andra som varit i kontakt med LW den där kvällen samt vad som sagts under dessa kontakter.
Ja varför skulle JW random komma på att bjuda in ett KK ex, som försöker lappa ihop det med frun som han var otrogen mot, att snoka runt efter vem hon haft kontakt med. 🤔
Citera
2018-08-24, 21:35
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Ja, jag tror du misstolkar det och jag tror dödsorsaken är väl känd inom utredningen. Du har dessutom ingen grund i att anklaga andra för kappvänderi med tanke på hur mycket du själv svajat mellan olika procentsatser för MGM:s eventuella skyldighet.

Jag har för länge sen accepterat att det finns för lite information tillgänglig för att dra några nämnvärt säkra slutsatser om någonting; det mesta i tråden är mycket gammal och bristfällig skåpmat som redan vridits och vänts mer varv än materialet håller för.

Angående dödsorsaken så är den fastställd och som du skriver känd inom utredningen.
Citera
2018-08-24, 21:45
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Sonen ringer inte till SD innan han ringer sin pappa.
Sonen ringer till SD innan UW ringer till SD.
Det är i alla fall så jag tolkar inlägget och jag förstår inte att det skulle kunna tolkas på annat sätt.
Vem sonen ringer först framgår inte av inlägget.

Okej, då läste jag inlägget för snabbt. Det förefaller ju mer rimligt.
Citera
2018-08-24, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Du har en poäng i det.
Jag skulle också kontaktat alla jag kände och bett dom i sin tur kolla med alla de kände...innan det gått upp för alla att det inte är som det ska.

Då blir det helt klart ett polisiärt ärende. Då är du inte där och "utreder".

Min poäng var att SD kontaktade, enligt postare Medinsyn, alla som han anade hade haft kontakt med LW på kvällen och på natten.

Min första tanke runt det är, hur i all världen skulle han kunna veta något om det?

Den uttalandet blir lite konstigt...
Man kontaktar alla man känner och kanaler man har. Inte de personer som man anar har haft kontakt med henne på kväll/natt. Det borde han inte kunna veta så mycket om?

Självklart kan Medinsyn ha skrivit det på så sätt så att det kan misstolkas negativt utan att det var meningen.

Min andra tanke är att om man misstänker att det har hänt något konstigt, att det känns oroväckande att en person är spårlöst borta, då är väl de allra viktigaste att låta polisen få informationen i första hand. Man börjar inte försöka göra en egen "utredning".

Och nu kanske min tredje tanke runt det hela är:

Kanske var det därför det blev locket på? Man skulle inte prata om det? För att det rördes om lite för mycket i vissa grytor...
Ja just det..Vem var det (tidigare nämnt i tråden) som ringde runt och uppmanade vänner och bekanta att inte tala om vad de visste?
Citera
2018-08-24, 21:51
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj
Ja just det..Vem var det (tidigare nämnt i tråden) som ringde runt och uppmanade vänner och bekanta att inte tala om vad de visste?

Så FoolKind är inte så fool? Eller tolkar jag dig fel nu?
Citera
2018-08-24, 21:54
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Klart att dom kan ha flera andra misstänkta som dom jobbar med, även med SD som skäligen. Hur ska dom annars jobba brett? Det är inte bara intressanta personer, dom kan vara snäppet lägre i bevistrappan enligt åklagaren. Om dom inte kommer längre med SD sätter dom in nästa person och värderar hens förehavanden. Men du får tro vad du vill och tolka misstänkta / intressanta personer som du vill.

Jag tror inte att det är det ända. Jag har preciserat en lång rad indicier som man kan utläsa att åklagaren har mot SD (inget alibi, var i området, hade motiv, hade förmåga o.s.v.). Men sedan var det ju detta med MV:s historia om en lögn... det är den jag beskriver i detta inlägg. Tar inte med det jag skrivit innan, skulle bli långa inlägg då.

Du har alltså bestämt dig för att det är så det fungerar. Du har dock fel i det du skriver. Jobba brett går inte ut på att ha en massa andra misstänkta samtidigt som man har en skälig misstänkt. Du dumförklarar dig själv med ditt "vetande".

Sen heter det fortfarande inte ända.
Citera
2018-08-24, 21:57
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Tråden och det som alltid måste finnas med. Man häktar inte en som sitter i Brasilien och är lam...

Menar du att det finns en lista med indicier som åklagaren måste bocka av för att få begära häktning? Vilka indicier måste finnas med?

(Vad en lam person i Brasilien har med mordet på Lena att göra begriper jag inte.)
Senast redigerad av LimeTime 2018-08-24 kl. 22:02.
Citera
2018-08-24, 21:58
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ja, flera personer som varit hemma hos LW säger att hon hade ett motorlås, oberoende av varandra. Däremot vet dom inte riktigt hur funktionen med låsning var inställd, bara en hävdar att den var inställd på öppen senast hen var där, men tydligen enkelt att ändra.

Jag missade det inte om du tittar igen:
2018-07-10, 20:25
UW var på plats på morgonen när första polispatrullen anländer till LW bostad och gör då en anmälan om att LW var försvunnen. När man sen går igenom digitala enheter så väljer man att rubricera det som människorov. Vilket ger polisen mera befogenheter att driva utredningen framåt.

Det är ju detta som är lite kärnan i det hela ju. Det är detta jag finner konstigt.
Varför går polisen i och tittar i hennes digitala medier om det inte finns blodspår? Tänk om hon håller sig undan friviligt?

Jag tror att det inte är så lätt att få tillgång till digitala enheter hur som helst. Lagarna styr ganska mycket vad polis får göra och inte får göra.

En enorm siffra på försvunna personer varje år (runt 7000 om jag inte missminner mig), gör att polisen inte kan lägga resurser på varje försvinnande.

Tyvärr kan man säga i vissa fall, där ett ingripande av polis kanske kunde ha varit avgörande för att rädda personen.

Så något i detta fall har varit en indikator på att något ändå har hänt och att det inte har varit ett "vanligt" försvinnande. Man har förstått att det inte varit en person som kommer hem efter att ha varit ute och joggat eller geocachat eller åkt och handlat något till barnets födelsedag utan att ha hört av sig...osv.

Kan det ha varit:
  • Blodspåren, kan det ha varit så att man observerade något som kunde varit blodspår från LW men som sedan möjligen visade sig inte ha med brottet att göra (om man utgår från de inlägg MV skrivit i frågan)?
  • Och sedan kanske man hade via slagningar fått fram historiken med anmälningarna? Det kan inte ta lång tid? Möjligt att polisen kan göra sådana slagningar direkt på plats?
  • Och kanske avbruten paketinslagning?
  • Olåst/öppen dörr? (jag har läst dina reflektioner runt detta, men man kan inte bortse från det helt ändå)
  • Barn som hört något?
  • Barn som vet att mamma aldrig skulle borta vid morgonuppvaktningen. Kanske hade hon redan pratat med sonen om morgonen . Att i morgon bitti då...
  • Mobil som legat kvar på bordet??? (ändå) Eller nyckelknippan?
  • Tofflorna borta och skorna hemma?
Citera
2018-08-24, 22:02
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tror att det inte är så lätt att få tillgång till digitala enheter hur som helst. Lagarna styr ganska mycket vad polis får göra och inte får göra.

En enorm siffra på försvunna personer varje år (runt 7000 om jag inte missminner mig), gör att polisen inte kan lägga resurser på varje försvinnande.

Tyvärr kan man säga i vissa fall, där ett ingripande av polis kanske kunde ha varit avgörande för att rädda personen.

Så något i detta fall har varit en indikator på att något ändå har hänt och att det inte har varit ett "vanligt" försvinnande. Man har förstått att det inte varit en person som kommer hem efter att ha varit ute och joggat eller geocachat eller åkt och handlat något till barnets födelsedag utan att ha hört av sig...osv.

Kan det ha varit:
  • Blodspåren, kan det ha varit så att man observerade något som kunde varit blodspår från LW men som sedan möjligen visade sig inte ha med brottet att göra (om man utgår från de inlägg MV skrivit i frågan)?
  • Och sedan kanske man hade via slagningar fått fram historiken med anmälningarna? Det kan inte ta lång tid? Möjligt att polisen kan göra sådana slagningar direkt på plats?
  • Och kanske avbruten paketinslagning?
  • Olåst/öppen dörr? (jag har läst dina reflektioner runt detta, men man kan inte bortse från det helt ändå)
  • Barn som hört något?
  • Barn som vet att mamma aldrig skulle borta vid morgonuppvaktningen. Kanske hade hon redan pratat med sonen om morgonen . Att i morgon bitti då...
  • Mobil som legat kvar på bordet??? (ändå) Eller nyckelknippan?
  • Tofflorna borta och skorna hemma?

Flaggning om hotad kvinna i polisens system som förvisso var formellt inaktuell men i alla fall gällde rätt adress denna gång...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in