2018-08-24, 19:06
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Intressant mening, vet inte om du formulerat den på detta sätt med flit? Om jag tolkar meningen rätt så kontaktade alltså ett av barnen SD först. Och därefter kontaktade även UW honom.

Din mening är väldigt intressant formulerad, med omvänd tidsordning. Finns det något särskilt skäl till att du valt att vid första ögonkastet vilja få läsaren att tro att UW ringde först, men när man gör en djupare kronologisk tolkning framgår det att det de facto var ett av barnen som lyfte på luren först och frågade SD om han kunde "assistera" med uppsökandet av LW?

Och hur tidigt på dagen ringde detta barn SD? (Hade UW vid den tidpunkten överhuvudtaget hunnit polisanmäla LW's försvinnande)?

Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Nu sitter nån med insyn och hånler på sin kammare. Kanske skrattar högt åt oss Begåvningsreservare. Kanske hen har sällskap av någon bärfis?

Jag trodde ett tag att UW eller den psykstörda svikna MH hade tagit en rejäl hämnd, men nu tror jag på utredningen och åklagaren. De har mer på SD. Blir spännande att följa.

Jag gör säkert fler inlägg framöver, det kan jag lova. Hoppas Medinsyn gör detsamma. Jag tror att infon om dykbloggen kan vara sann.

Over and out// för nu

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Du har en poäng i det.
Jag skulle också kontaktat alla jag kände och bett dom i sin tur kolla med alla de kände...innan det gått upp för alla att det inte är som det ska.

Då blir det helt klart ett polisiärt ärende. Då är du inte där och "utreder".

Min poäng var att SD kontaktade, enligt postare Medinsyn, alla som han anade hade haft kontakt med LW på kvällen och på natten.

Min första tanke runt det är, hur i all världen skulle han kunna veta något om det?

Den uttalandet blir lite konstigt...
Man kontaktar alla man känner och kanaler man har. Inte de personer som man anar har haft kontakt med henne på kväll/natt. Det borde han inte kunna veta så mycket om?

Självklart kan Medinsyn ha skrivit det på så sätt så att det kan misstolkas negativt utan att det var meningen.

Min andra tanke är att om man misstänker att det har hänt något konstigt, att det känns oroväckande att en person är spårlöst borta, då är väl de allra viktigaste att låta polisen få informationen i första hand. Man börjar inte försöka göra en egen "utredning".

Och nu kanske min tredje tanke runt det hela är:

Kanske var det därför det blev locket på? Man skulle inte prata om det? För att det rördes om lite för mycket i vissa grytor...

Det händer mycket i tråden nu då vi plötsligt står här med ett helt gäng som berättar att de känner SD. Spännande!

Nå, med risk för att intt ha hängt med alls... dessa frågor framstår baserat på ifall uppgifterna i tråden är pålitliga:

1. Vilken kontakt har yngste sonen W med SD om det är denne han ringer först före pappa UW? Skriver Medinsyn fel här eller om detta stämmer, vilket barn ringer först mammas exälskare och sedan pappa? Ska vi gå efter teorin om SDs skydd av LW? Eller var SD och yngste W kompisar mer än far och son var? Märkligt.

2. Angående att SD ringer runt till de som kan ha kontaktat LW... kan hon deltagit i en geocachinggruppchatt så att även SD var inloggad och då haft anledning att tro att någon annan med där kunde ha bra koll, därav t ex EGTs envisa nämnande av t ex JH? En gruppchatt borde dock polisen nu ha bra kännedom om och kunna granska.

För övrigt känner jag liksom dig Ulanna obehag att GM med närstående nu sitter och mår gott över oss här i tråden. Och jag också har hållit andra mer troliga som GM (HD och MH) fram till nu men om inte Tjackarn har rätt om en skyddande SD så börjar jag nog ändå mer luta mot SD nu. Men har inga problem med att ha fel. Bara mördaren åker fast så det sjunger om det snart!
Citera
2018-08-24, 19:09
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
SD kanske hade koll på Lenas kontakter den kvällen. Tog hennes mobil? Kollade hennes dator.
Den senaste postaren som kommer med nya uppgifter säger sig måna om SD. De nya uppgifterna talar ännu mer för att Sad är skyldig i mitt tycke. Att han vet vilka Lena haft kontakt med den kvällen tyder på att han träffat henne, hur skulle han annars vetat det? Samt att han kontaktat dessa personer... underligt!

Om mobilen är det fynd man gjorde i skogen, är det med all sannolikhet något i denna som gm velat gömma undan. Den teori som några i tråden haft (Honan?) om att den kanske var anledningen till att LW gick ner mot planket känns inte helt främmande. Att han tog telefonen ifrån henne och ville veta, se.

Kanske är det som du säger, han kanske vet vilka hennes sista kontakter under kvällen var??

Han kanske tog reda på det innan; det gjorde honom galen...
Eller så kanske han gjorde det efter... hemska tanke.
Citera
2018-08-24, 19:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Nu sitter nån med insyn och hånler på sin kammare. Kanske skrattar högt åt oss Begåvningsreservare. Kanske hen har sällskap av någon bärfis?

Jag trodde ett tag att UW eller den psykstörda svikna MH hade tagit en rejäl hämnd, men nu tror jag på utredningen och åklagaren. De har mer på SD. Blir spännande att följa.

Jag gör säkert fler inlägg framöver, det kan jag lova. Hoppas Medinsyn gör detsamma. Jag tror att infon om dykbloggen kan vara sann.

Over and out// för nu

Jag hoppas att Remark Banannn OzzieTheowl
tar en titt in här och förklarar mer om det det skrivet om L*nas lås det kanske vet mer om
vilka funktioner motorlåset har? behövs kod
Dykbloggen är gammal väger ingen tyngd tror vi
Senast redigerad av smulrton82 2018-08-24 kl. 19:26.
Citera
2018-08-24, 19:19
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Jag läser, gör du? Testa då att läsa din nästa mening där du tydligen funderar över långkörningar, fast länsgränsen bara är ett par mil bort.

Du är duktig på att ta offerkoftan på dig när folk reagerar på det du skriver, utan att någon gång reflektera över om det kanske beror på att du uttrycker dig luddigt. Med tanke på hur ofta saker som detta poppar upp just i samband med dina inlägg borde du kanske fundera över hur innehållet i det du skriver kan tolkas; om(m) nu ditt syfte är att bli förstådd förstås. Man kan nästan förledas att tro att du medvetet försöker sprida förvirring...

Så det du egentligen säger är att du inte funderade över långkörning? Då så

Jag tolkade det på samma sätt som du gjorde.
Tyvärr är det här ett återkommande bekymmer som tar en massa plats i tråden som borde handla om mordet på LW. Istället för att skriva luddiga inlägg som behöver kollas på tvären och bredden borde det ligga i alla postares intresse att skriva tydligt. Att så inte görs är uppenbart, vilket drabbar oss alla.
Citera
2018-08-24, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Hur skulle åklagaren kunna ha flera misstänkta när de redan har en misstänkt, dessutom som är skäligen? Hur får du det att gå ihop? Givetvis kan det finnas fler för utredningen intressanta personer, men det är inte samma sak som att de är misstänkta för att mördat LW. Enda möjliga situationen skulle kunna vara om det anses att mordet begåtts av fler än en person.

Det fetade: Om du tror att en lögn från en misstänkt är det enda som åklagaren hade på bena vid häktningsförhandlingen så lever du fullständigt i en fantasivärld. De flesta misstänkta mördare far med en och annan osanning. Framför allt om de är skyldiga. Det är inget som ens räcker för att få misstankegraden skäligen.
Klart att dom kan ha flera andra misstänkta som dom jobbar med, även med SD som skäligen. Hur ska dom annars jobba brett? Det är inte bara intressanta personer, dom kan vara snäppet lägre i bevistrappan enligt åklagaren. Om dom inte kommer längre med SD sätter dom in nästa person och värderar hens förehavanden. Men du får tro vad du vill och tolka misstänkta / intressanta personer som du vill.

Jag tror inte att det är det ända. Jag har preciserat en lång rad indicier som man kan utläsa att åklagaren har mot SD (inget alibi, var i området, hade motiv, hade förmåga o.s.v.). Men sedan var det ju detta med MV:s historia om en lögn... det är den jag beskriver i detta inlägg. Tar inte med det jag skrivit innan, skulle bli långa inlägg då.
Citera
2018-08-24, 19:42
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Personligen skulle jag helt klart ringt runt till alla gemensamma man känner och skickat ut alla man själv känner att söka. Det är väl det mest naturliga att göra om man känner UW:s oro och man kan göra nått.
Jag irriterar mig enormt på JH och Norgebussens beteende, att bara dra vidare.
Här kan man nästan tro att någon i bussen står på sig och säger att man ska dra vidare för att man vet att det inte finns nått att göra.
Skulle jag sitta i bussen skulle jag undersöka cacher i närheten, dom vet ju vilka hon tagit och inte tagit.
Men det är jag, och det är lätt att vara efterklok bakom skärmen.

Och SD och HD drog till USA.
Är det bättre?
Citera
2018-08-24, 19:45
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smulrton82
Jag hoppas att Remark Banannn OzzieTheowl
tar en titt in här och förklarar mer om det det skrivet om L*nas lås det kanske vet mer om
vilka funktioner motorlåset har? behövs kod
Dykbloggen är gammal väger ingen tyngd tror vi

Du skriver ofta "vi".

Vilka är det?

Motorlåset kommer alltid upp när
tråden ska ledas bort från något intressant.

Vad är det nu som ni vill att vi ska sluta diskutera?
Citera
2018-08-24, 19:45
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Om mobilen är det fynd man gjorde i skogen, är det med all sannolikhet något i denna som gm velat gömma undan. Den teori som några i tråden haft (Honan?) om att den kanske var anledningen till att LW gick ner mot planket känns inte helt främmande. Att han tog telefonen ifrån henne och ville veta, se.

Kanske är det som du säger, han kanske vet vilka hennes sista kontakter under kvällen var??

GM lurade kanske ut LW med mobil för att han ville kolla hennes mail eller sms? Hon vägrade visa och han, som du skrev, blev galen och slog ihjäl henne. Eller ströp. Eller både och.
Citera
2018-08-24, 19:46
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Dessutom undrar jag vart uppgifterna initierades i början av tråden att han var i annat län. Det var inte förrän jag ifrågasatte hur han då kunde vara hos LW på morgonen, långkörning? Då börjades det tänka och undersöka. Plötsligt visste man att han var hemma och sov med barn.
Den tidiga uppgiften om att UW fanns i annat län under natten tycktes vara avsedd att ge UW alibi, och kom från en användare (typ 'aggougge') som har gett intryck av att ha viss koll. Uppgiften korrigeras alltså senare av MV till att UW var hemma under natten.
Citera
2018-08-24, 19:47
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:

Mobilen är i sanning knepigt att få in i förmodat scenario.
Har t.o.m. snuddat vid att LW som setts med rosa träningoverall vid 19- 20:00 (vill jag minnas ?)vid det tillfället varit i Vivallaskogen och då tappat mobilen. Säkert bara en från mig from önskan att få bort den retsamt störande mobilen från mordscenariot
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
2018-07-28, 05:05 Det blir lite oklart om mobilen. Mobilen är fortfarande på analys och därmed inte avfärdad från utredningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
2018-07-28, 05:11 Det är fullt möjligt att man vet om att det är LW mobil eller inte i utredningsgruppen. Men jag kan inte bekräfta att så är fallet då jag inte har 100% uppgifter på det.

Kan man MVs inlägg på annat sätt än att inte ens är vederlagt att det är LWs mobil som hittades?
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-08-24 kl. 19:50.
Citera
2018-08-24, 19:49
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Intressant mening, vet inte om du formulerat den på detta sätt med flit? Om jag tolkar meningen rätt så kontaktade alltså ett av barnen SD först. Och därefter kontaktade även UW honom.

Din mening är väldigt intressant formulerad, med omvänd tidsordning. Finns det något särskilt skäl till att du valt att vid första ögonkastet vilja få läsaren att tro att UW ringde först, men när man gör en djupare kronologisk tolkning framgår det att det de facto var ett av barnen som lyfte på luren först och frågade SD om han kunde "assistera" med uppsökandet av LW?

Och hur tidigt på dagen ringde detta barn SD? (Hade UW vid den tidpunkten överhuvudtaget hunnit polisanmäla LW's försvinnande)?

Observant av dig!
Man kan fundera på vad detta kan betyda. Om det stämmer vill säga.

Om barnet ringde tidigt i förloppet, kan det betyda att det inte fick tag på någon vuxen (UW)omedelbart. man ringer sina grannar för att höra om de vet något.

Men det kan också betyda att barnet visste att de umgicks.

Barnet kan också haft vetskap om de tidigare anmälningarna och ringde för att det var "logiskt"...

Och sedan kommer UW som också ringer SD.

Om "assistans".

Ja, varför vända på kronologin?
Citera
2018-08-24, 19:53
Medlem
Citat:

Jag är ganska säker på att polisen tagit SD:s telefon och kontrollerat den tekniskt, allt annat vore amatörmässigt. Så även om dom inte hittat LW:s och SD har skickat nått som pekar på honom, så skulle han sitta på sannolika skäl nu.

Då kommer vi tillbaka till varför polisen gick all in på SD den där tisdagen. När jag skriver att blodspåren inte fanns enligt MV så trodde någon att dom hade något annat på SD. Många har varit inne på den digitala kontakten och att GM väntade på LW.
Skulle polisen hittat minsta lilla stavelse att SD bestämt träff med LW utanför, så skulle han sitta på sannolika skäl. det gör han inte.
Då kan vi nog bortse från att det finns digitala spår i den riktningen. Att dom har haft kontakt har ju SD erkänt och det har ju polisen även funnit.

Nja... ju mer jag tänker på hur SD blev anklagad och de data vi har, dess mindre tror jag på honom som GM nu. (jaja, jag vet att han sitter skäligen, ni behöver inte kommentera det!).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in