2018-08-24, 17:18
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Jag tror det med, frågan är bara vad och hur det kom till deras kännedom. Och hur kan det vara så pass allvarligt att dom klassar det redan då som människorov?

Om du själv sätter dig in i situationen. Du kommer till en lägenhet med 3st barn och en ex-man.
Dom säger att mamman är försvunnen och dom tror att hon är bortförd. Tar du dom uppgifterna direkt eller stannar du inte upp och funderar på varför exmannen finns där och vad är det som gör att hon är försvunnen?

Dessutom undrar jag vart uppgifterna initierades i början av tråden att han var i annat län. Det var inte förrän jag ifrågasatte hur han då kunde vara hos LW på morgonen, långkörning? Då börjades det tänka och undersöka. Plötsligt visste man att han var hemma och sov med barn.

Jag tror inte på UW som GM, men jag funderar på hur det styrdes så hårt mot SD initialt och varför.
Inget fel i att granska SD noga, han har nog ganska mycket i sin ryggsäck att svara upp för.
OM han är oskyldig har polisen en enorm uppförsbacke nu. Skulle dom jobbat bredare initialt och tagit in dom som hade en relation/kontakt med LW på förhör, skulle andra pusselbitar kanske kunna läggas ut på kartan.

Hade det här varit en brittisk deckare hade väl SD och UW skramlat till en lönnmördare. Och sen låtsaspekat ut varandra, i vetskap om att det inte skulle hålla vid en närmare titt. Så länge man inte hittar länken till lönnmöddaren.
Citera
2018-08-24, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Behövs väl ingen långkörning, gränsen till Västmanlands län är ju bara ett par mil bort längs vägen till Arboga.

Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Eller i Kungsör? Det ligger också i annat län, men endast trekvart med bil.
Varför tar ni upp denna icke fråga???
Jag skrev att jag fann det konstigt att han fick alibi att han var på annan ort i jobbet initialt, men sedan visade sig att han var hemma. Jag tänker vilken agenda hade den postaren och var kom dom uppgifterna ifrån? Det var ju rena lögner.
Citera
2018-08-24, 17:20
Bannlyst
Citat:
Ja, flera personer som varit hemma hos LW säger att hon hade ett motorlås, oberoende av varandra. Däremot vet dom inte riktigt hur funktionen med låsning var inställd, bara en hävdar att den var inställd på öppen senast hen var där, men tydligen enkelt att ändra.

Jag missade det inte om du tittar igen:
2018-07-10, 20:25
UW var på plats på morgonen när första polispatrullen anländer till LW bostad och gör då en anmälan om att LW var försvunnen. När man sen går igenom digitala enheter så väljer man att rubricera det som människorov. Vilket ger polisen mera befogenheter att driva utredningen framåt.

Det är ju detta som är lite kärnan i det hela ju. Det är detta jag finner konstigt.
Varför går polisen i och tittar i hennes digitala medier om det inte finns blodspår? Tänk om hon håller sig undan friviligt?

ser att Remark Banannn OzzieTheowl
skrivet om L*nas lås det kanske vet mer om
vilka funktioner motorlåset har?
att polisen på plats direkt går igenom L*nas telefon dator surfplatta har jag svårt att tro det är oftas andra tekniker som gör det och om hur visste U*F koderna lösenord?
Senast redigerad av smulrton82 2018-08-24 kl. 17:27.
Citera
2018-08-24, 17:22
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Varför tar ni upp denna icke fråga???
Jag skrev att jag fann det konstigt att han fick alibi att han var på annan ort i jobbet initialt, men sedan visade sig att han var hemma. Jag tänker vilken agenda hade den postaren och var kom dom uppgifterna ifrån? Det var ju rena lögner.
Jag tar upp den som svar på din fundering:
Citat:
Dessutom undrar jag vart uppgifterna initierades i början av tråden att han var i annat län. Det var inte förrän jag ifrågasatte hur han då kunde vara hos LW på morgonen, långkörning?

Om du försökte läsa igenom dina inlägg innan du postade dom skulle vi slippa såna här utflykter i dina språkliga utmarker. Om det är en icke-fråga behöver du väl ffs inte ta upp den själv...
Citera
2018-08-24, 17:25
Bannlyst
Citat:
Moralensväktares inlägg (skriver ett nytt inlägg om mina tankar kring detta):

2018-05-20, 00:31
Anledning till att man misstänker att hon blivit utsatt för människorov från början var blodspår i och utanför bostaden, man spårade mobilen därifrån mot skogen vid vivalla så inriktning var att hon varit på väg i nord västlig riktning från bostaden och där har man finkammat området med polishundar. Så initialt har utredningen sköts enligt skolboken. Sen har naturligtvis mördaren vilseledit polisen på der viset. Men att hänga ut dom är felaktigt.

2018-05-20, 06:12
Det är säkra källor som bekräftar att man funnit blod i hennes lägenhet och även utanför därav man utöka avspärrningen

2018-05-20, 21:40
Lenas två barn låg i lägenheten och sov.

2018-07-10, 16:33
Det stämmer man fann blid inledningsvis i lägenheten och då är det regel att avspärrningen utökas. Den mängden blod som fanns var inte stor så det behöver inte vara färskt blod och kan komma från barnen. Det som var av avgörande betydelse för att man misstänkte människorov var inledande förhören med UW och digitala spår.

Var det ett formellt förhör som hölls inledande med UW?
2018-07-10, 18:05
Ja, det gjordes på plats i LW lägenhet.

2018-07-10, 18:40
Ja, det var flera indikationer på att hon blivit bortförd, vet tyvärr inte vad som framkommit i första förhöret med UW.

UW var på plats på morgonen när första polispatrullen anländer till LW bostad och gör då en anmälan om att LW var försvunnen. När man sen går igenom digitala enheter så väljer man att rubricera det som människorov. Vilket ger polisen mera befogenheter att driva utredningen framåt.

2018-07-11, 01:39
UW sov hemma i sin villa med någon eller några av barnen och skulle tillsammans med LW uppvakta yngsta sonen som sov hos LW

2018-07-12, 04:44
Vet inget om någon kvinna hos UW.
Men den uppgiften jag fått är att LW och yngsta sonen var hemma hos LW.

2018-07-27, 01:06
Jag har försökt att bringa klarhet i blodspåren men får inget besked om det var LW blod man fann ej heller om det var färskt eller gammalt.

2018-07-28, 04:58
Jag har bara hört att dörren var upplåst. Inte att den stod på vid gavel.

2018-07-28, 12:04
... Om man noterar att en ytterdörr befinner sig olåst i ett inledningsskede av ett misstänkt människorov så är det en stark indikation på att någonting hänt. Vem lämnar bostaden en längre stund utan att låsa ytterdörren? Det är ett misstag en mördare gjort på platsen.

2018-08-11, 09:21
Ska revidera mitt inlägg tidigt i utredningen om att man ökade ut avspärrningen utanför LW bostad och anledningen skulle vara att man hittat blod.
Man vet idag att mördaren befann sig utanför LW bostad och väntade på att hon skulle komma ut. Avspärrningen gjordes för att leta efter spår som fimpar, snus spott eller liknande spår. Vet inte vad den undersökningen fått fram för spår om det överhuvudtaget fanns några spår som kan leda till en gärningsman

tack bra sammanfattning på hur MV har fått sin bild många ändringar om var U*F var hur
många barn som sov över tål att tänkas på
Citera
2018-08-24, 17:45
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medinsyn
Ojojoj. Jag ska skriva ett kort meddelande till trots att jag lovade att ej svara mer, kommer sedan att tvinga mig att inte läsa mer på några dagar för att inte frestas att skriva mer. För det är det jag menade om att måna om SD. Tramset här hjälper honom inte till ett lättare liv framöver. Skuldfrågan hanteras bäst av åklagaren mfl. Här sprids bara hat.

Det är inte som någon skrev många som står familjerna nära som skriver här då det är allmänt känt att SD berättat för flera att UW kontaktade honom för assistans på förmiddagen 15/5 och tidigare på dagen kontaktade ett av barnen SD i samma ärende. Om UW och SD hade haft problem i sin relation så hade jag sannolikt vetat om det, så de stod säkert på god fot med varandra.

overandout/DK

Intressant mening, vet inte om du formulerat den på detta sätt med flit? Om jag tolkar meningen rätt så kontaktade alltså ett av barnen SD först. Och därefter kontaktade även UW honom.

Din mening är väldigt intressant formulerad, med omvänd tidsordning. Finns det något särskilt skäl till att du valt att vid första ögonkastet vilja få läsaren att tro att UW ringde först, men när man gör en djupare kronologisk tolkning framgår det att det de facto var ett av barnen som lyfte på luren först och frågade SD om han kunde "assistera" med uppsökandet av LW?

Och hur tidigt på dagen ringde detta barn SD? (Hade UW vid den tidpunkten överhuvudtaget hunnit polisanmäla LW's försvinnande)?
Citera
2018-08-24, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Jag tar upp den som svar på din fundering:

Om du försökte läsa igenom dina inlägg innan du postade dom skulle vi slippa såna här utflykter i dina språkliga utmarker. Om det är en icke-fråga behöver du väl ffs inte ta upp den själv...

Jag skrev:
Dessutom undrar jag vart uppgifterna initierades i början av tråden att han var i annat län. Det var inte förrän jag ifrågasatte hur han då kunde vara hos LW på morgonen, långkörning?
Sedan skrev jag en undran om dess agenda till dessa uppgifter.

Det är ju detta som jag ifrågasätter om du läser.... Men som vanligt väljer att tolka på ett helt annat sätt än alla andra.
Citera
2018-08-24, 18:07
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Jag skrev:
Sedan skrev jag en undran om dess agenda till dessa uppgifter.

Det är ju detta som jag ifrågasätter om du läser.... Men som vanligt väljer att tolka på ett helt annat sätt än alla andra.
Jag läser, gör du? Testa då att läsa din nästa mening där du tydligen funderar över långkörningar, fast länsgränsen bara är ett par mil bort.

Du är duktig på att ta offerkoftan på dig när folk reagerar på det du skriver, utan att någon gång reflektera över om det kanske beror på att du uttrycker dig luddigt. Med tanke på hur ofta saker som detta poppar upp just i samband med dina inlägg borde du kanske fundera över hur innehållet i det du skriver kan tolkas; om(m) nu ditt syfte är att bli förstådd förstås. Man kan nästan förledas att tro att du medvetet försöker sprida förvirring...

Så det du egentligen säger är att du inte funderade över långkörning? Då så
Citera
2018-08-24, 18:27
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ja, flera personer som varit hemma hos LW säger att hon hade ett motorlås, oberoende av varandra. Däremot vet dom inte riktigt hur funktionen med låsning var inställd, bara en hävdar att den var inställd på öppen senast hen var där, men tydligen enkelt att ändra.

Jag missade det inte om du tittar igen:

Det är ju detta som är lite kärnan i det hela ju. Det är detta jag finner konstigt.
Varför går polisen i och tittar i hennes digitala medier om det inte finns blodspår? Tänk om hon håller sig undan friviligt?

Det går svårligen bortse från att UW och även NW rumsterat runt och kontrollerat både digitala enheterna och andra ev, spår (, det förvunna blodet?) mm för att om möjligt finna svar på vad som hänt "innan" UW ringde in LW förvunnen vilket föranledde patrullen att åka ut.

Inte utan att man med visst fog kan hävda att Kling & Klang anlände LWs bostad till av UW redan väl dukat bord och serverades SD som huvudrätt, motivet som dessert, allt garnerat med en mix av historier om SD som inte med blida ögon under lång tid idkat könskärlek med barnens mor tillika fd fru vilket jag utgår från var för för familjen känt. Sammantaget ledde detta till den osanningsenliga, vilseledande men för mördaren mycket lyckosamma rubriceringen människorov.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-08-24 kl. 19:11.
Citera
2018-08-24, 18:32
Medlem
Nu sitter nån med insyn och hånler på sin kammare. Kanske skrattar högt åt oss Begåvningsreservare. Kanske hen har sällskap av någon bärfis?

Jag trodde ett tag att UW eller den psykstörda svikna MH hade tagit en rejäl hämnd, men nu tror jag på utredningen och åklagaren. De har mer på SD. Blir spännande att följa.

Jag gör säkert fler inlägg framöver, det kan jag lova. Hoppas Medinsyn gör detsamma. Jag tror att infon om dykbloggen kan vara sann.

Over and out// för nu
Citera
2018-08-24, 18:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Personligen skulle jag helt klart ringt runt till alla gemensamma man känner och skickat ut alla man själv känner att söka. Det är väl det mest naturliga att göra om man känner UW:s oro och man kan göra nått.
Jag irriterar mig enormt på JH och Norgebussens beteende, att bara dra vidare.
Här kan man nästan tro att någon i bussen står på sig och säger att man ska dra vidare för att man vet att det inte finns nått att göra.
Skulle jag sitta i bussen skulle jag undersöka cacher i närheten, dom vet ju vilka hon tagit och inte tagit.
Men det är jag, och det är lätt att vara efterklok bakom skärmen.

Du har en poäng i det.
Jag skulle också kontaktat alla jag kände och bett dom i sin tur kolla med alla de kände...innan det gått upp för alla att det inte är som det ska.

Då blir det helt klart ett polisiärt ärende. Då är du inte där och "utreder".

Min poäng var att SD kontaktade, enligt postare Medinsyn, alla som han anade hade haft kontakt med LW på kvällen och på natten.

Min första tanke runt det är, hur i all världen skulle han kunna veta något om det?

Den uttalandet blir lite konstigt...
Man kontaktar alla man känner och kanaler man har. Inte de personer som man anar har haft kontakt med henne på kväll/natt. Det borde han inte kunna veta så mycket om?

Självklart kan Medinsyn ha skrivit det på så sätt så att det kan misstolkas negativt utan att det var meningen.

Min andra tanke är att om man misstänker att det har hänt något konstigt, att det känns oroväckande att en person är spårlöst borta, då är väl de allra viktigaste att låta polisen få informationen i första hand. Man börjar inte försöka göra en egen "utredning".

Och nu kanske min tredje tanke runt det hela är:

Kanske var det därför det blev locket på? Man skulle inte prata om det? För att det rördes om lite för mycket i vissa grytor...
Citera
2018-08-24, 18:42
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Tar med MV:s inlägg då det fanns ett till inlägg i tråden.

Det fetade. Du spekulerar ju redan, eller sprider trådsanningar med ditt första inlägg. Vi vet inte om det finns fler misstänkta.
Jag vet inte och ingen annan utanför utredningen heller, om det finns fler misstänkta! Detta är väldigt viktigt att hålla isär. Det finns bara en skäligen misstänkt som är presenterad i TR. Det kan bara finnas en (flera om man gjort en gärning i samförstånd) skäligen (eller sannolik) misstänkt.

Men utredarna kan jobba med flera misstänkta GM, men inte fört upp dom till TR.
Jag vet inte hur jag ska skriva för att vissa ska förstå. SD kommer kvarstå som skäligen ända till en ny förs upp till TR. Polisen kan inte avskriva honom med dom fakta vi vet, varken som skäligen eller utredningen. Det dom gick in i TR kvarstår, han har inte plötsligt kommit upp med ett vattentätt alibi eller liknande.
Polisen finner nog det ganska skönt att kunna säga att SD kvarstår som skäligen, även om det tekniska inte visar ett skit, eller OM dom har en annan GM dom djuplodar just nu.
Även om en annan misstänkt anhålls och förhörs, men släpps, kommer SD kvarstå som skäligen.

Av dom vi nämnt här på tråden vet jag att minst en inte har alibi, troligen två. Jag vet att JH inte var förhörd någon månad efter mordet. Nu vet jag inte. Det är väl väldigt konstigt när polisen säger att dom jobbar "brett"? Den senaste som LW haft en relation med är inte ens förhörd så pass länge efter mordet.

Det SD ljög om har jag skrivit en tes om. Det betyder inte att den ens är i närheten av sanningen men eftersom TR inte gick på åklagarens linje (väldigt ovanligt, två ggr dessutom) så TROR jag att det var bagatellartat. (Det jag skrev var att FL kanske frågade om SD haft kontakt med LW den kvällen. SD nekar och FL visar digitala kontakten. SD säger "Ja, det stämmer, jag trodde du menade att jag träffat henne"). Så enkelt kan det vara....

Hur skulle åklagaren kunna ha flera misstänkta när de redan har en misstänkt, dessutom som är skäligen? Hur får du det att gå ihop? Givetvis kan det finnas fler för utredningen intressanta personer, men det är inte samma sak som att de är misstänkta för att mördat LW. Enda möjliga situationen skulle kunna vara om det anses att mordet begåtts av fler än en person.

Det fetade: Om du tror att en lögn från en misstänkt är det enda som åklagaren hade på bena vid häktningsförhandlingen så lever du fullständigt i en fantasivärld. De flesta misstänkta mördare far med en och annan osanning. Framför allt om de är skyldiga. Det är inget som ens räcker för att få misstankegraden skäligen.
Senast redigerad av Netherworld 2018-08-24 kl. 19:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in