Citat:
Ursprungligen postat av
EnGodTanke
Ja, flera personer som varit hemma hos LW säger att hon hade ett motorlås, oberoende av varandra. Däremot vet dom inte riktigt hur funktionen med låsning var inställd, bara en hävdar att den var inställd på öppen senast hen var där, men tydligen enkelt att ändra.
Jag missade det inte om du tittar igen:
2018-07-10, 20:25
UW var på plats på morgonen när första polispatrullen anländer till LW bostad och gör då en anmälan om att LW var försvunnen. När man sen går igenom digitala enheter så väljer man att rubricera det som människorov. Vilket ger polisen mera befogenheter att driva utredningen framåt.
Det är ju detta som är lite kärnan i det hela ju. Det är detta jag finner konstigt.
Varför går polisen i och tittar i hennes digitala medier om det inte finns blodspår? Tänk om hon håller sig undan friviligt?
Jag tror att det inte är så lätt att få tillgång till digitala enheter hur som helst. Lagarna styr ganska mycket vad polis får göra och inte får göra.
En enorm siffra på försvunna personer varje år (runt 7000 om jag inte missminner mig), gör att polisen inte kan lägga resurser på varje försvinnande.
Tyvärr kan man säga i vissa fall, där ett ingripande av polis kanske kunde ha varit avgörande för att rädda personen.
Så något i detta fall har varit en indikator på att något ändå har hänt och att det inte har varit ett "vanligt" försvinnande. Man har förstått att det inte varit en person som kommer hem efter att ha varit ute och joggat eller geocachat eller åkt och handlat något till barnets födelsedag utan att ha hört av sig...osv.
Kan det ha varit:
- Blodspåren, kan det ha varit så att man observerade något som kunde varit blodspår från LW men som sedan möjligen visade sig inte ha med brottet att göra (om man utgår från de inlägg MV skrivit i frågan)?
- Och sedan kanske man hade via slagningar fått fram historiken med anmälningarna? Det kan inte ta lång tid? Möjligt att polisen kan göra sådana slagningar direkt på plats?
- Och kanske avbruten paketinslagning?
- Olåst/öppen dörr? (jag har läst dina reflektioner runt detta, men man kan inte bortse från det helt ändå)
- Barn som vet att mamma aldrig skulle borta vid morgonuppvaktningen. Kanske hade hon redan pratat med sonen om morgonen
. Att i morgon bitti då...
- Mobil som legat kvar på bordet??? (ändå) Eller nyckelknippan?
- Tofflorna borta och skorna hemma?