2018-08-24, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darwinist
Lagstiftning om pappamånader och andra ekonomiska incitament har lett till att fler pappor är hemma. Vi har redan gått igenom kvinnors inträde på arbetsmarknaden sen 70-talet. Det har ingenting med genusdagis att göra (som inte ens fanns då). Mycket beror på att arbetsmarknaden har föändrats sen dess och idag passar kvinnor bättre än vad den gjorde då. Sen 70-talet har flera av de stora mansdominerade industrierna och järnverken automatiserats och lagts ner och ersatts med service och tjänstemannajobb.

Om du tror att unga kvinnor som idag flockas till kundservicejobb skulle flockas till jobb på järnverken i samma skala om arbetsmarknaden fortfarande såg ut som på 70-talet behöver du nog tänka om.
Är väl snarare tvärtom?

De flesta vittnar m att arbetsmarkanden är avsevät mer stressig och detaljstyrd än den någonsin var 1970. Den stackras personalen inom åldringsvården ex. är ju klockade idag...max 5 minuter hit och dit.
Jag jobbade lite där då jag var strax under 20 , (dock betydligt senare än 70tal), men vi hade i vart fall tid sitta ner snacka, laga kaffe och pilla med nått extra...som behövdes göras. Snacka du med folk som jobbar där idag så ser de ju gröna ut i nyllet, de har inte en sekund över.

Snabb googling åt herr biologist
Artkel:
https://www.forskning.se/2017/05/29/barn-vid-genusneutrala-forskolor-har-mindre-stereotypa-attityder/
Studien:
https://www.uu.se/en/research/news/article/?id=8848&typ=artikel
Citera
2018-08-24, 14:39
Medlem
Citat:
Du fattar verkligen ingenting. Nej, Indien är inte jämställt. Det är precis det som är poängen.

Jeg plejer at fatte sammenhænge ret godt, men i dette tilfælde forfaldt jeg til at reagere på en løsrevet sætning, uden at have læst nok tilbage i tråden.
Det beklager jeg og nu ser jeg at vores anskuelser i denne problematik er 100% overens.
Citera
2018-08-24, 14:47
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Snabb googling åt herr biologist
Artkel:
https://www.forskning.se/2017/05/29/barn-vid-genusneutrala-forskolor-har-mindre-stereotypa-attityder/
Studien:
https://www.uu.se/en/research/news/article/?id=8848&typ=artikel

Ja, barn lär sig vad dagisfröknarna säger åt dom. Tänk om du skulle läsa studien först? Här är hela studien i original

http://www.sodermalmsforskolor.se/egalia/dokument/Early-preschool-enviroments-and-gender.-effects-of-gender-pedagogy-in-Sweden.pdf

Citat:
The findings from the current study provide some support for the hypothesis that differences in gender pedagogy are associated with differences in children’s consideration of gender; genderneutral pedagogy was associated both with a greater interest in playing with unfamiliar children of another gender as well as a reduced tendency to assume that unfamiliar boys’ and girls’ characteristics would align with cultural beliefs. These findings support the proposition that adults’ behaviors affect the degree to which children use gender to guide their consideration of other children. Other tasks and analyses, however, provided no support for the hypothesis that gender-neutral pedagogy reduces children’s consideration of gender. Children in the GN school did not show less robust automatic encoding of other people’s gender; in fact, contrary to our hypothesis, the encoding scores of children at the GN school were somewhat higher than those of children at typical schools. However, in considering the results from the encoding task, it is worth noting the absence of theory anticipating this result as well as the marginal significance of the effect (the p value was above .05, and the confidence interval for the effect size included zero). Also contrary to our hypothesis, children in both kinds of schools were equally likely to choose same-gender peers as preferred playmates in the familiar playmates task. Finally, analyses of the restricted sample indicated that the effect of school type in the gender stereotyping task was significant only for older boys.

Så barnen på genusdagis var alltså precis lika benägna att föredra lekkamrater av samma kön som barn på andra förskolor. Enda skillnaden var att de äldre pojkarna på genusdagiset (dvs en fjärdedel av en sample på endast 30 barn) var mindre benägna att säga att de gjorde det.

Action speaks louder than words.
Citera
2018-08-24, 14:48
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Jeg plejer at fatte sammenhænge ret godt, men i dette tilfælde forfaldt jeg til at reagere på en løsrevet sætning, uden at have læst nok tilbage i tråden.
Det beklager jeg og nu ser jeg at vores anskuelser i denne problematik er 100% overens.

Lugnt, sorry för min oförskämda ton. Men som du förstår är det ganska tröttsamt att diskutera med alla faktaresistenta människor i den här tråden. Mitt tålamod är tyvärr begränsat. Peace.
Citera
2018-08-24, 14:50
Medlem
Citat:
Problemet är inte att det finns personer som du som skriver debattinlägg på flashback, problemet är att personer som tänker som du sitter i regeringen och att det finns hela akademiska discipliner (läs genusvetenskap) som befolkas av människor som du. Människor som tror att subjektiva upplevelser och efarenheter slår högre än evidensbaserad, kvantitativ vetenskap. Det är ett religiöst förhållningssätt, religiösa människor "känner" att gud finns, de "känner" att skapelseberättelsen är sann. Precis som genusvetate "känner" att könsmaktsordningen förklarar alla skillnader mellan könen.

Det är säkert så att dina länkar ofta kan bygga på vetenskapliga resultat, det betvivlar jag inte, och du kanske t.o.m. tror att du är väldigt objektiv också. Men det är uppenbart, åtminstone för mig, att de länkar du bidrar med är handplockade för att understödja dina åsikter. Observera att jag inte säger att det är fel, du vill ju vinna en diskussion här förstås, bara att det innebär att det kan finnas en hel värld av länkar där ute som motsäger dina, för den som orkar eller har i uppgift att hitta vetenskapliga fakta - som exempelvis folk som ska undersöka fördelar och nackdelar i att genomföra förändringar i skolor osv.

Jag påstår mig verkligen inte vara någon expert i ämnet, som du gör, jag diskuterar det och funderar runt problemet. Men av våra styrande förväntar jag mig att man inte bara söker stöd för sina egna åsikter hela tiden utan tillsätter experter som söker efter även sådan fakta som är obekväm för en själv. Jag har nog större tilltro till våra folkvalda än du har, fast felfria tror jag inte att de är de heller.
Citera
2018-08-24, 15:00
Medlem
Citat:
En fråga, tror du på evolutionen eller ej? Anser du att kreationismen är likvärdig? Det borde du ju tycka eftersom empiri och evidens inte är mer trovärdigt än känslor och subjektiva upplevelser enligt dig.

Jag tror på evolutionen och kan inte för mitt liv begripa att man väljer kreationismen när evolutionen är så oändligt fascinerande.

Citera gärna där jag påstår att empiri och evidens inte är mer trovärdigt än känslor och subjektiva upplevelser för det verkar som att du har missuppfattat något grovt.
Citera
2018-08-24, 15:15
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmare
Det är säkert så att dina länkar ofta kan bygga på vetenskapliga resultat, det betvivlar jag inte, och du kanske t.o.m. tror att du är väldigt objektiv också. Men det är uppenbart, åtminstone för mig, att de länkar du bidrar med är handplockade för att understödja dina åsikter. Observera att jag inte säger att det är fel, du vill ju vinna en diskussion här förstås, bara att det innebär att det kan finnas en hel värld av länkar där ute som motsäger dina, för den som orkar eller har i uppgift att hitta vetenskapliga fakta - som exempelvis folk som ska undersöka fördelar och nackdelar i att genomföra förändringar i skolor osv.

Jag påstår mig verkligen inte vara någon expert i ämnet, som du gör, jag diskuterar det och funderar runt problemet. Men av våra styrande förväntar jag mig att man inte bara söker stöd för sina egna åsikter hela tiden utan tillsätter experter som söker efter även sådan fakta som är obekväm för en själv. Jag har nog större tilltro till våra folkvalda än du har, fast felfria tror jag inte att de är de heller.

Du kanske skulle pröva att bemöta det Darwinist länkat till meddelst egna länkar? Annars är det ju lätt att dra slutsatsen att du inte kan det utan därför ordbajsar och flummar istället.
Citera
2018-08-24, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Du kanske skulle pröva att bemöta det Darwinist länkat till meddelst egna länkar? Annars är det ju lätt att dra slutsatsen att du inte kan det utan därför ordbajsar och flummar istället.

Tack för tipset! Har du något att tillföra i ämnet eller fungerar du bara som cheerleader här?
Citera
2018-08-24, 15:20
Medlem
Citat:
Ja, barn lär sig vad dagisfröknarna säger åt dom. Tänk om du skulle läsa studien först? Här är hela studien i original

http://www.sodermalmsforskolor.se/egalia/dokument/Early-preschool-enviroments-and-gender.-effects-of-gender-pedagogy-in-Sweden.pdf

Så barnen på genusdagis var alltså precis lika benägna att föredra lekkamrater av samma kön som barn på andra förskolor. Enda skillnaden var att de äldre pojkarna på genusdagiset (dvs en fjärdedel av en sample på endast 30 barn) var mindre benägna att säga att de gjorde det.

Action speaks louder than words.

Du är rolig du, eller sorry, du är inte ett skit rolig du är bara patetisk förutsägbar.

Jag gav dig en studie som påvisat ATT man just ser skillnader mellan barn som gått genusförskola jämfört med barn som gått vanlig förskola ( som misstänker jag även den är rätt genusinriktad idag om den ligger i Sverige)

Vad som skiljer står att läsa, bla ex. lägre benägenhet till "könssterotypning".

Vad gör du? du letar upp nått, vad som helst hade dugt åt dig förmodligen, som inte är förändrat.

Frågan här var: Gör genusdagis någon skillnad?

Nå? Vad säger denna studie?
Citera
2018-08-24, 15:21
Medlem
Darwinists avatar
Citat:

Ett tips är ju att titta på vilken vetenskaplig metodik de olika "lägren" använder sig av.

Det här är den metodik genusvetenskapen använder sig av. Är det vetenskapligt anser du?

https://www.genus.se/media/kreativt-skrivande-och-kritiskt-tankande-i-genusvetenskap-2014/

Ett smakprov

Citat:
Att det kreativa skrivandets former utmanar vetenskapliga normer på ett effektfullt sätt är uppenbart. Mona Livholts, docent i socialt arbete, frågar sig: ”varför uppträder genusvetenskapliga analyser så ofta i former som inlemmar dem i normaliteteten?” (Livholts 2008: 84). Hon belyser att det kreativa skrivandet inte bara utmanar kunskapsproduktion utanför genusvetenskapen, utan även skrivande och tänkande som sker inom genusvetenskap. På så sätt kan det kreativa vetenskapliga skrivandet inom genusvetenskap tillskrivas en stor förändringspotential som gränsar mot den prövande verksamhet som äger rum inom fältet för konstnärlig forskning. När forskningen tar sin utgångspunkt i subjektiv upplevelse av verkligheten ställer den sig på tvärs mot naturvetenskapens ideal om validitet och verifiering. Det genusvetenskapliga kreativa skrivandet skulle i linje med det kunna beskrivas som kvalitativ forskning dragen till sin spets. Livholts kallar dessa sätt att skriva ”post/academic writing” (Livholts 2012). På grund av dess ifrågasättande av traditionella vetenskapliga ideal blir den här typen av verksamhet inte sällan utsatt för kritik och förlöjligande. Livholts med flera har beskrivit hur det subjektiva tilltalet väcker generade känslor i det akademiska sammanhanget. En pinsam stämning uppstår när känslor och kroppar tar plats i den akademiska texten.

Du kanske borde lyssna på den oerhört meriterade evolutionsbiologen Robert Trivers har att säga:

https://www.youtube.com/watch?v=ZyHWu4VZwx4
Citera
2018-08-24, 15:23
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Nå? Vad säger denna studie?

Att det inte är några som helst skillnader i lekpreferenser mellan barn på genusdagis och andra barn.

Bör tilläggas att det var en otroligt liten sample dock men helt i linje med bättre och mer gedigna studier.
Senast redigerad av Darwinist 2018-08-24 kl. 15:39.
Citera
2018-08-24, 15:25
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Jag tror på evolutionen och kan inte för mitt liv begripa att man väljer kreationismen när evolutionen är så oändligt fascinerande.

Genusteori är ju egentligen teorin om att evolutionen stannar vid nacken. Det vill säga ungefär lika ovetenskapligt. Alla däggdjursarter visar könsskillnader i beteende. Varför skulle människan vara undantagen?

Citat:
Citera gärna där jag påstår att empiri och evidens inte är mer trovärdigt än känslor och subjektiva upplevelser för det verkar som att du har missuppfattat något grovt.

Se nedan

Citat:
Mina åsikter baseras förstås på vad jag läst, upplevt, hört, precis som alla andras. Vetenskapligt ibland och ibland erfarenhetsbaserat eller iakttagelser. Att inte ständigt ha en länksamling tillhands är inte detsamma som att det man skriver inte baseras på fakta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in