Citat:
Ursprungligen postat av
Paris24
Ganska stor skillnad på "så här spelar man fotboll, ni som vill vara med" och "nu tjejer, nu måste ni alla spela fotboll med killarna den här veckan". Det som diskuteras i tråden är Tvånget.
Hur många ungar skulle lära sig simma om inte Tvånget fanns? Hur många skulle gå till skolan? Hur många skulle låta bli att äta glass hela dagarna? Det ingår också i vuxenrollen, att våga bestämma att nu, barnet, gör vi så här trots att du tycker att det är jättekallt i vattnet när du sticker ner en varm tå, eftersom jag som vuxen vet att det är viktigt.
Citat:
Du har verkligen inte barn. De suger åt sig allt som de gillar. Det som diskuteras i tråden är Tvånget.
Det stämmer, jag har inte barn. Jag har däremot varit ett själv och anser mig därför kvalificerad att ha en åsikt om dem på Flashback.
Föräldrars uppgift är inte att bara göra sånt som barnen gillar, hur skönt det än känns att vara omtyckt. Poängen är att barn, som ju är i början av livet och saknar de erfarenheter som vi vuxna förhoppningsvis har, inte alltid vet vad de gillar och inte. De behöver hjälp, att någon vuxen tar sig tid att visa dem världen och ja, ibland t.o.m. med milt tvång ser till att de testar saker som de annars inte skulle våga. Om inte annat så för att lära sig att våga överhuvudtaget så man inte står där sen och bara ser andra leva livet medan man själv bara tittar på!
Citat:
Du måste vara kvinna? Verkar ha ett stort behov att uppfostra andra, och en viss intolerans mot människors olikhet?
Nej, jag är man och militär. Tillbringar hela dagarna med att lära främst unga män men också en och annan flicka hur de ska bete sig och bli ungefär likadana alltihopa. Det är det manligaste sättet att Få Saker och Ting Gjorda.
Citat:
Det som diskuteras i tråden är Tvånget.
Ja, och här har det kommit in flera stycken och beskärmat sig över att man överhuvudtaget vill lägga sig i barns lek, som om det vore något Fridolin hittat på. I själva verket har vuxna naturligtvis alltid lagt sig i barns lek och påverkat dem på olika sätt, för att det är vår uppgift. Utan tvång där det är möjligt förstås, men ibland också med milt tvång som att t.ex. klä på en sprattlande unge overallen och bära ut den i snön fast den ville vara inne och vyssja dockor.
Citat:
Mitt intryck är att han, och faktiskt rätt många MPare, lever i en blå dimma, i ett parallellt universum, där de helt enkelt inte fattar hur människor fungerar och vilka drivkrafter vi har, samt vilka resultat som deras experimenterande ger. Notera TS: "Är det vetenskapligt?". Du tror han har rätt? Ja, men fram med fakta då som styrker hans tes.
Jag är säker på att Karl Marx var oerhört intelligent och påläst. Han är ändå orsaken till miljoner människors nöd. Det var inte hans mening. Men jag förlåter honom ändå inte.
Äh, "lever i en blå dimma", det låter så jävla överdrivet dramatiskt. MP har åsikter jag inte håller med om liksom andra partier, för den delen tycker jag inte att de lever i ett parallellt universum. Där lägger jag snarare alla dessa konspiratoriska hysteriker som ser Juden överallt eller Muhammed eller Trump eller Illuminati eller Aliens. Där kan man ta till såna överord, annars kan man väl försöka hålla sig lite mer balanserad i sina omdömen, det räcker med en Trump i världen! (Ja, jag såg vad jag gjorde där ...

)
Jag tycker att jag är rätt tydlig med att jag inte tycker att han har rätt, faktiskt. Men inte heller att "vuxna ska aldrig lägga sig i barns lek" är det. Dagis som bara en förvaringsplats vore verkligen bortkastad, dyrbar tid som istället kan ägnas åt att ge ungarna en större värld att utforska.
Ja just det, Marx också. Jag vet inte riktigt vad han har att göra här men det är noterat att du inte förlåter honom.