2018-08-24, 11:21
Medlem
jattelokas avatar
Varför vill Sverige skala ner människan till allt den faktiskt är. Ingen könsidentitet, ingen seuxell identitet, inga fria åsikter osv. Det har funkat i alla årtionden innan varför skulle det inta funka nu? Att födas som flicka och leka som en flicka och klä sig som en flicka är en självklarhet. Samma gäller pojkar. Eller blir alla svenskar våldtäktsmän för att man leker med bilar? Blir så jävla trött på det här.
Citera
2018-08-24, 11:23
Medlem
Föräldrar! låt barn vara barn så länge det går. Påpeka inte skillnader mellan pojkar o flickor förrän de själva börjar ställa frågor. Fattar inte alla som hela tiden ska styra sina barn. Tillbringa all tid du kan med dem! dra ner jobbtiden o dagis, ge kärlek o en del gränser, så har man kommit långt..
Citera
2018-08-24, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Allt som har med jävla genus, feminism och annan pseudovetenskap måste upphöra i samhället så fort det går. Det skadar hela landet från grunden.

Män måste få vara män. Det är oerhört viktigt. Anledningen att svenskar har blivit cucks är allt sånt trams och de helt fundamentala funktionerna har försvunnit. De livsviktiga manliga egenskaperna för våran existens är som bortblåsta. Det gäller såväl i små primitiva stammar som i civilicetade samhällen.

Vi öpnar gränsen och släpper in vadfan somhelst utan att sätta ner en fot. Män har dåligt självförtroende, velar och törs inte sätta ner en fot. De har nästan slutat skydda sina kvinnor och civilkurraget är obefintligt.

Det är bla exakt sånna beteenden som gör att vi daltar med IS-återvändande och terrorister.

Nu är det indirekt kvinnliga känslor som fattar beslut och utformar lagar och alla är med på det. Manlig logik har gjort det sedan vi blev homosapiens av en anledning. Den som kritiserar det blir dock blir uthängd och görs till åtlöje.

Det har redan fått katastrofala konsekvenser. Inte bara att landet förgörs av mångkultur men även att kärnfamiljerna splittras.

Det går helt enkelt inte att lura naturens gång.
Exakt! Är dödstrött på allt bajsnödigt genusfjanteri. Back to nature!
Citera
2018-08-24, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Exakt så är det. Genom att detalj-peta på små barn så får de sämre självförtroende, inte bättre. Det tror jag är exakt vad som hänt i Sverige senaste 10-20 åren, när barnen mår sämre och sämre trots större insatser i ideologisk riktning.

Man kan tom öka problemen. En teoretisk tvångslek som "alla killar ska ha kjol idag" (nej, Fridolin har inte förespråkat det, men det ligger oerhört nära hans lagtext) ökar istället sannolikheten för förlöjligandet av kvinnokläder och tjejer. Ännu värre om mammorna tom uppmuntrar sina pojkar att klä sig som tjejer. Alla barn försöker alltid göra sina föräldrar till lags. Vad är vinsten med en pojke som inte vet att han är pojke?

En detalj som jag snappat upp från dagis via 100-tals hämtningar är att exakt lika många tjejer som killar 5-6 år, sista året på dagis, har starkt självförtroende och gärna basar över andra. Det måste vara senare som det händer något med svenska tjejers självförtroende.

En annan detalj från mina barn är att tonårstiden totalt ändrar allt hos ett barn. Allt man lärt sig 12 år innan, även träning som man gjort varenda dag, är plötsligt som bortblåst och hjärnan är tom. Ett argument för mig att inte lägga ner de största ideologiska insatserna när barnen är små. Otroligt mycket viktigare vad man gör när de är 12-15. Jag bilade mina flickor till fotbollsträningen i åratal, men den perioden existerar inte längre i deras minne efter tonårstiden. Totalt bortkastat. Det var ju pappa som gillade fotboll. Man kan inte ändra människor.

bra inlägg. Ska komma ihåg detta när man står där som oförstående tonårsförälder. Tack!
Citera
2018-08-24, 11:29
Medlem
FacultyofMinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
"Forskning" ja, seriös, nej.

Ingen av de bifogade länkarna gick att följa.
Jag gissar att ingen av dem beaktat de biologiska skillnaderna mellan pojkar och flickor, som Baron Cohen konstaterat i en betydligt mer seriös och mångfaldigt mer citerad forskningsrapport.

Jag har nämnt det förr, men Sverige producerar massor av den här sortens dynga (med reservation för att jag faktiskt inte läst dem) och publicerar dem som om det var VM i många rapporter, men kvalitén är ofta under all kritik och de utgår ifrån hållningar och ståndpunkter som de förmodar är "konsensus" utan att visa det på något sätt.

Hela korthuset faller när man pressar dem på basen till all forskning, dvs patriarkatteorin.

En del av det som postades finns nog tillgängliggjort. Har skumläst lite i en av forskarnas andra texter, och i vart fall Goldstein nämner biologi i den:

"Recent developments in biology, psychology and neuroscience lend credence to the importance of play in human evolution and development [ ... ] Developments in science and technology have broadened our views of play. The flourishing of ‘cognitive neuroscience’ (the study of the relationships between brain activity, thinking and acting) has led to new insights into the role of biology and the brain in play and toy preferences. The importance of play for mind and body has been well-documented. Some research just stops you in your tracks. That is the effect that Melissa Hines and
Gerianne Alexander’s research had on me. They found that baby vervet monkeys display sex differences in play styles and toy preferences that mirror those of human children. So it is not only parents’ behaviour and marketing that produce boys’ and girls’ different toy preferences. Hormones and genes also influence children’s play. It seems that males, human and nonhuman, are attracted to toys that move."

Goldstein. J. (2012). Play in Children's Development, Health and Well-being, tillgänglig på
https://www.ornes.nl/wp-content/uploads/2010/08/Play-in-children-s-development-health-and-well-being-feb-2012.pdf

Snabbtittade precis lite i Blakemores et al studie som länkades och han/de säger detta:

"Although there are individual differences, the fact that boys and girls prefer and play with different toys is one of the most well-established features of gender development in children’s early years. In fact, some recent research has shown differences in preferences for stereotyped masculine and feminine toys, even among young nonhuman primates"

"Since Rheingold and Cook’s study, other researchers have reported on the kinds of toys boys and girls request (e.g., in their letters to Santa Claus), or what toys are purchased for boys and girls. Such
studies have consistently shown that girls request and receive more clothing and jewelry, dolls, and domestic and musical items, whereas boys request and receive more sports equipment, vehicles, military toys and guns, and more spatial and temporal items such as clocks [ ... ] It is interesting that
children apparently ask for more stereotyped toys than the ones parents spontaneously choose, which
tend more often to be educational or artistic materials suitable for either gender"

Blakemore. O. et al (2005). Characteristics of Boys' and Girls' toys. Sex Roles 53(9-10)
Senast redigerad av FacultyofMind 2018-08-24 kl. 11:41.
Citera
2018-08-24, 11:34
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmare
Men vad betyder det här konkret, enligt dig? Att ingen vuxen ska lägga sig i barns lek någonsin? Man ska aldrig introducera dem till exempelvis de lekar man själv lekte som liten eller lära dem att en fotboll sparkar man på och får inte ta den med händerna och springa in i mål, för då räknas det inte som mål etc?

För min del tycker jag att det låter helidiotiskt att det inte skulle gå att ändra på barns lekpreferenser. De är ju för tusan som små svampar som suger åt sig ALLT, om de bara får chansen! Och det är vad jag tycker är förskolans, skolans och faktiskt vuxnas plikt, att visa barn - vilket kön de än har - hur oändligt mycket det finns i världen att leka med, lära sig, vara nyfiken på, testa, förundras av osv.

Och de ungar som alltid säger NEJ! till alla förslag utom favoritleken tycker jag är just de ungar som har störst behov av att få reda på att det är roligt att testa nya saker, om inte annat så för att få reda på att man inte tyckte att det var så kul! Pimpinetta småflickor och pojkar behöver lära sig att det viktigaste i livet inte är att se söt ut, tänkande augustar av båda könen behöver lära sig hur skönt det är att känna och kontrollera sin kropp och hur mycket den kan prestera utan att man går sönder, de fysiska praktexemplaren som bara vill springa, klättra, brottas mm behöver få uppleva hur fantastisk hjärnan är också osv.

Därför tycker jag att den som bara vill se små pojkar slåss med svärd och små flickor vyssja dockor "för att det är biologiskt", istället för att få se små pojkar andlösa av ömhet när de håller en liten kattunge i handen och en flicka lerig från hårfästet ner till skosulorna eftersom hon grävt en jättefin grop hela dagen, är minst lika dåliga för barn som den som vill förbjuda någondera könet att leka med sk könstypiska leksaker. Vi ska inte begränsa dem, inte åt något håll, vi ska hjälpa dem att vidga horisonten så att de kan flyga åt det håll som är rätt för dem!

Sen har jag svårt att tro att Fridolin tror att det är så enkelt, faktiskt. Han är ju ändå lite mer påläst än en, tyvärr ofta alltför flitigt postande exempelflashbackare på detta forum, förhoppningsvis, som ju tror att en rosa tröja eller luciakrona kan göra en liten gosse till bög.

Det här börjar bli tröttsamt. Hur är det möjligt att ni genusfanatiker är så pass faktaresistenta? Det handlar inte om vad du tror eller vad du vill, det handlar om evidens. Och det finns ingen evidens att det går att ändra på ett barns lekprefenser genom uppfostran, det har gjorts massvis med försök men de har alla misslyckats. Det försöktes i ett par israeliska kibbutzer men det misslyckades, det har fösökts i Sverige sen 90-talet men idag, nästan 30 år senare, gör svenska ungdomar bland de mest könsstereotypa utbildningsvalen i världen, det har försökts med pojkr som opererades om till flickor pga defekta penisar men misslyckades osv osv...

Du hittar samma könskillnader i lekpreferenser inte bara i alla kulturer världen över utan även hos andra primater och människoapor. Pojkar leker mer vilda lekar, flickor mer vårdande lekar. Tvilling och adoptionsstudier visar att gener spelar roll, studier i endokrinologi visar att prenatalt testosteron spelar roll men inga studier visar att uppfostran har någon effekt. Vi ser samma sak hos våra apkusiner, om man injicerar testosteron hos apmammor som är gravida med apflickor så leker apflickorna mer som appojkar. Hos människor så leker flickor med högre doser prenatalt testosteron mer pojkaktigt. Lägg ihop ett och ett.

http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1111/j.1467-9280.2009.02279.x

https://digest.bps.org.uk/2017/10/03/the-psychology-of-sex-differences-5-revealing-insights-from-our-primate-cousins/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3146061/

http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1111/1467-8721.00027
Senast redigerad av Darwinist 2018-08-24 kl. 11:42.
Citera
2018-08-24, 11:38
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FacultyofMind
They found that baby vervet monkeys display sex differences in play styles and toy preferences that mirror those of human children.
En förälder sa en gång detta, jag glömmer det aldrig men har inte fått det verifierat. Pojkar leker med bilar, inte flickor, därför att pojkar har en muskel-motorik "framåt-bakåt" som passar perfekt in på att köra en bil på marken fram och tillbaka. Det är alltså inte teknikintresset utan muskeluppsättningen som ger leksaks-bilintresset. Jag älskade att köra med leksaksbilar på marken. Det var helt obegripligt fascinerande. Märkligt att man inte forskat mer om detta, ett pojk-barns ytterst enkla nöje.

Så fruktansvärt sorgligt om någon vuxen kommit in i min lek och rackat ner på den som ensidig. Ett politiskt parti som vill ändra ett litet barns lek. Så fruktansvärt sorgligt.
Senast redigerad av Paris24 2018-08-24 kl. 11:52.
Citera
2018-08-24, 11:52
Medlem
Hlewagastirs avatar
"Pojklekar" som bacha bazi kan nog vara en bidragande orsak till övergrepp senare i livet.

Citat:
En förälder sa en gång detta, jag glömmer det aldrig men har inte fått det verifierat. Pojkar leker med bilar, inte flickor, därför att pojkar har en muskel-motorik "framåt-bakåt" som passar perfekt in på att köra en bil på marken fram och tillbaka. Det är alltså inte teknikintresset utan muskeluppsättningen som ger leksaks-bilintresset.
Kanske har skillnaden i motorik att göra med att förmågan att kasta var viktig för jägare innan det fanns skjutvapen:
Citat:
Studies suggest that girls often don't throw as well as boys. (Boys v. girls is a little diminutive, but it's an important distinction; we'll get to that.) In fact, the "throwing gap," as it's called, is one of the biggest differences between the genders. It's not just the largest gap in physical activities--although it's the largest gap in that field--it's possibly the most salient gap. Period.

...
To account for the effects of nurturing, Thomas studied aboriginal children in Australia, who throw the same amount regardless of gender. The girls threw tennis balls at about eight-tenths the velocity of their male counterparts. In the U.S. that's only slightly more pronounced, as The Washington Post points out, with girls throwing about 51 to 78 percent of the velocity. That suggests there's some kind of explanation in addition to nurture.

Thomas pegs evolution for that, hypothesizing that throwing was the most important trait for hunting, and that the best (male) hunter was more likely to pass on his genes with the woman of his choosing. There's no way to test that theory, of course--"It's not one of those things you can go back and randomly assign people to groups and try to figure out"--but the other skills he studied, like running and jumping, would be more necessary for both sexes to use, so might account for why the gap is less pronounced today. Skills that might not be used as much by either sex, even ones as similar as underhand throwing, as opposed to ready-for-the-buffalo-slaying overhand, wouldn't show the same difference.
https://www.popsci.com/science/article/2012-09/fyi-do-men-and-women-throw-ball-differently
Citera
2018-08-24, 11:54
Medlem
Citat:
Ganska stor skillnad på "så här spelar man fotboll, ni som vill vara med" och "nu tjejer, nu måste ni alla spela fotboll med killarna den här veckan". Det som diskuteras i tråden är Tvånget.

Hur många ungar skulle lära sig simma om inte Tvånget fanns? Hur många skulle gå till skolan? Hur många skulle låta bli att äta glass hela dagarna? Det ingår också i vuxenrollen, att våga bestämma att nu, barnet, gör vi så här trots att du tycker att det är jättekallt i vattnet när du sticker ner en varm tå, eftersom jag som vuxen vet att det är viktigt.

Citat:
Du har verkligen inte barn. De suger åt sig allt som de gillar. Det som diskuteras i tråden är Tvånget.

Det stämmer, jag har inte barn. Jag har däremot varit ett själv och anser mig därför kvalificerad att ha en åsikt om dem på Flashback.

Föräldrars uppgift är inte att bara göra sånt som barnen gillar, hur skönt det än känns att vara omtyckt. Poängen är att barn, som ju är i början av livet och saknar de erfarenheter som vi vuxna förhoppningsvis har, inte alltid vet vad de gillar och inte. De behöver hjälp, att någon vuxen tar sig tid att visa dem världen och ja, ibland t.o.m. med milt tvång ser till att de testar saker som de annars inte skulle våga. Om inte annat så för att lära sig att våga överhuvudtaget så man inte står där sen och bara ser andra leva livet medan man själv bara tittar på!

Citat:
Du måste vara kvinna? Verkar ha ett stort behov att uppfostra andra, och en viss intolerans mot människors olikhet?

Nej, jag är man och militär. Tillbringar hela dagarna med att lära främst unga män men också en och annan flicka hur de ska bete sig och bli ungefär likadana alltihopa. Det är det manligaste sättet att Få Saker och Ting Gjorda.

Citat:
Det som diskuteras i tråden är Tvånget.
Ja, och här har det kommit in flera stycken och beskärmat sig över att man överhuvudtaget vill lägga sig i barns lek, som om det vore något Fridolin hittat på. I själva verket har vuxna naturligtvis alltid lagt sig i barns lek och påverkat dem på olika sätt, för att det är vår uppgift. Utan tvång där det är möjligt förstås, men ibland också med milt tvång som att t.ex. klä på en sprattlande unge overallen och bära ut den i snön fast den ville vara inne och vyssja dockor.

Citat:
Mitt intryck är att han, och faktiskt rätt många MPare, lever i en blå dimma, i ett parallellt universum, där de helt enkelt inte fattar hur människor fungerar och vilka drivkrafter vi har, samt vilka resultat som deras experimenterande ger. Notera TS: "Är det vetenskapligt?". Du tror han har rätt? Ja, men fram med fakta då som styrker hans tes.

Jag är säker på att Karl Marx var oerhört intelligent och påläst. Han är ändå orsaken till miljoner människors nöd. Det var inte hans mening. Men jag förlåter honom ändå inte.

Äh, "lever i en blå dimma", det låter så jävla överdrivet dramatiskt. MP har åsikter jag inte håller med om liksom andra partier, för den delen tycker jag inte att de lever i ett parallellt universum. Där lägger jag snarare alla dessa konspiratoriska hysteriker som ser Juden överallt eller Muhammed eller Trump eller Illuminati eller Aliens. Där kan man ta till såna överord, annars kan man väl försöka hålla sig lite mer balanserad i sina omdömen, det räcker med en Trump i världen! (Ja, jag såg vad jag gjorde där ... )

Jag tycker att jag är rätt tydlig med att jag inte tycker att han har rätt, faktiskt. Men inte heller att "vuxna ska aldrig lägga sig i barns lek" är det. Dagis som bara en förvaringsplats vore verkligen bortkastad, dyrbar tid som istället kan ägnas åt att ge ungarna en större värld att utforska.

Ja just det, Marx också. Jag vet inte riktigt vad han har att göra här men det är noterat att du inte förlåter honom.
Senast redigerad av Varmare 2018-08-24 kl. 11:58.
Citera
2018-08-24, 11:57
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Hur tänker ni er att det skulle gå till att producera vetenskapliga fakta om detta ifall det aldrig har prövats empiriskt? Har någon en idé?

En idé skulle ju vara att låta folk få välja själva om de vill placera sina barn på ett genusdagis eller annat dagis. Det skulle för övrigt underlätta studier av skillnader mellan genusundervisade barn och övriga.

Till dess att uppenbara fördelar med ideologisk indoktrinering kan påvisas bör vi vara ytterst försiktiga med att tvinga detta på våra barn.
Citera
2018-08-24, 12:01
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmare
Hur många ungar skulle lära sig simma om inte Tvånget fanns? Hur många skulle gå till skolan?

Jag tycker att jag är rätt tydlig med att jag inte tycker att han har rätt, faktiskt. Men inte heller att "vuxna ska aldrig lägga sig i barns lek" är det. Dagis som bara en förvaringsplats vore verkligen bortkastad, dyrbar tid som istället kan ägnas åt att ge ungarna en större värld att utforska.
Simma och Skola är överlevnad. Om du bevisar för mig att Genuskunskap också är det så böjer jag mig.

"vuxna ska aldrig lägga sig i barns lek" är inte det som diskuteras i denna tråd. Det som diskuteras är att lägga tid på genustrams på dagis.

För övrigt, sett från min egen barndom: inte en enda vuxen, någonsin, bad mig leka på ett visst sätt, hade någon kommentar kring hur eller vad jag lekte eller klädde mig, eller hur jag behandlade andra. En totalt lycklig barndom helt enkelt, som gett en hel människa. Att ändra något som fungerar så bra kräver starka evidensbaserade forskningsresultat. Länka till dem och sluta tycka.
Citera
2018-08-24, 12:02
Medlem
FacultyofMinds avatar
Citat:
En förälder sa en gång detta, jag glömmer det aldrig men har inte fått det verifierat. Pojkar leker med bilar, inte flickor, därför att pojkar har en muskel-motorik "framåt-bakåt" som passar perfekt in på att köra en bil på marken fram och tillbaka. Det är alltså inte teknikintresset utan muskeluppsättningen som ger leksaks-bilintresset. Jag älskade att köra med leksaksbilar på marken. Det var helt obegripligt fascinerande. Märkligt att man inte forskat mer om detta, ett pojk-barns ytterst enkla nöje. Som en #kvinna som Fridolin aldrig kommer att förstå, eller vara intresserad av att förstå.

Antingen gissade föräldern på att det var så eller också baserade den det på någon form av forskning. Med andra ord kanske det finns sådan redan. I vart fall visar MABC-tester och variationsanalyser (ANOVA) att det finns vissa (möjligen förvärvningsbara) motoriska skillnader mellan pojkar och flickor, exempelvis vad gäller bollsinne och manuell dexteritet (fingerfärdighet) och liknande (Fellowes & Junaid 2006). Detta är dock intressant:

"Analysis of variance controlled for anthropometrics and age indicated that children from private preschools performed better on locomotor skills than those from public preschools. The results suggest that performance of locomotor skills by preschool children is affected by their schools' physical environment." (Chow & Louie 2013)

Chow. B. & Louie. B. (2013). Difference in children's gross motor skills between two types of preschools. Perceptual and motor skills 116(1):

Fellowes. S. & Junaid. K. Gender differences in the attainment of motor skills on the Movement Assessment Battery for Children. Physical & Occupational Therapy in Pediatrics 26(1-2)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in