2018-08-24, 10:07
Medlem
Roligt denna ständigt upprepade föreställning av att alla avslöjade #MeToo män, alla varit 1. vänster 2. feminister 3. mediafolk 4. kändisar typ.

Gulligt.

Fattar någon av er att alla berättelser om sextrakasserande individuella män, namngivna eller inte, numera uppgår till miljoner i antal?

och att de enda som dyker upp i svensk press ex. är just svenska och en del utländska kändisar, övriga är liksom inte av intresse för pressen. Så deras politiska hemvists etc. syns inte.

Kändisar idag tenderar synas i TV-rutan och media, liksom därför de är kändisar.
Liksom oerhört svårt vara kändis utan att vara "medial".

Mig veterligen så finns där 1 enda manliga halvkändis i Sverige som öppet gått ut med den typ av åsikter som herrar antifeminsiter på detta forum delar. Han heter: Ulf Brunnberg.
Resten får vi nog betrakta som människor som antingen delar de flesta åsikterna kring jämställdhet i Sverige som den svenska offentligheten går ut med eller blåljuger.

Slutsats:

Man är duktigt enfaldig om man försöker dra slutsatser kring vilka #MeToo männen är via de ytterst fåtaliga som löpt gatlopp i svenska media senaste tiden.
Citera
2018-08-24, 10:08
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Det går utmärkt att låta bli att skaffa barn ifall man inte tror sig kunna bekosta den uppfostran man vill unna dem.
Men man slipper inte undan att betala för andras indoktrinering.
Citera
2018-08-24, 10:29
Avslutad
Allt som har med jävla genus, feminism och annan pseudovetenskap måste upphöra i samhället så fort det går. Det skadar hela landet från grunden.

Män måste få vara män. Det är oerhört viktigt. Anledningen att svenskar har blivit cucks är allt sånt trams och de helt fundamentala funktionerna har försvunnit. De livsviktiga manliga egenskaperna för våran existens är som bortblåsta. Det gäller såväl i små primitiva stammar som i civilicetade samhällen.

Vi öpnar gränsen och släpper in vadfan somhelst utan att sätta ner en fot. Män har dåligt självförtroende, velar och törs inte sätta ner en fot. De har nästan slutat skydda sina kvinnor och civilkurraget är obefintligt.

Det är bla exakt sånna beteenden som gör att vi daltar med IS-återvändande och terrorister.

Nu är det indirekt kvinnliga känslor som fattar beslut och utformar lagar och alla är med på det. Manlig logik har gjort det sedan vi blev homosapiens av en anledning. Den som kritiserar det blir dock blir uthängd och görs till åtlöje.

Det har redan fått katastrofala konsekvenser. Inte bara att landet förgörs av mångkultur men även att kärnfamiljerna splittras.

Det går helt enkelt inte att lura naturens gång.
Senast redigerad av barfotalasse 2018-08-24 kl. 10:31.
Citera
2018-08-24, 10:32
Medlem
Mycket flum. Ord som pojke och flicka är löjligt att inte skriva ut.

Håller dock med om att man bör aktivt stärka flickor och pojkars självförtroende. Lek hur ni vill, tillsammans. Flickor kan leka med pojksaker i olika lekar och vice versa. Låta speciellt flickorna ha skinn på näsan. Inte vara "duktiga flickan", sitta still, så gör inte flickor, vara ordentlig, snäll och tyst. O ja det är mycket sådant kvar i och med allt för mycket outbildad personal. Inga skamkänslor åt någon.

Min son fick höra av outbildad personal att han är för sttoooooor för att ha napp (2.8 år gammal). Skambeläggning avskyr jag, DET borde vara förbjudet. Samt ettiketter som typ "blyg" osv. Ger barnen enbart dålig självkänsla.

Det som riskerar Meetoo människor är i allra högsta grad outbildad personal som utgör minst 80% av all personal. Det går EN utbildad pedagog per AVDELNING, resten är skit personal. Samma i skolorna.

Så vad förväntar sig utbildningsministern Fridolin.

De har proppat förskolor och skolor med outbildade invandrare som inte ens kan tala svenska och kör sedan fullt ut sin egen kultur på förskolor/skolor.

Så hur lär sig barnet något konstruktivt bra för både själ och knopp?
Senast redigerad av Martlet 2018-08-24 kl. 10:36.
Citera
2018-08-24, 10:48
Medlem
kamelduschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Jodå det finns forskning. Bland annat:

Owen Blakemore, Judith E & Centers, Renee E (2005) Characteristics of boys’ and girls’ toys. (Elektronisk). Sex roles, vol 53, nos 9/10, ss. 622-632. URL: http://www.springerlink.com.lib.costello.pub.hb.se/content/f1415p4h43786rk1/fulltext.pdf
(2008-12-01).

Pike, Jennifer J & Jennings, Nancy A (2005). The effects of commercials on children’s perceptions of gender appropriate toy use. (Elektronisk). Sex roles, vol. 52, ss. 84-85, 88, 90. URL: http://www.springerlink.com.lib.costello.pub.hb.se/content/u315521789151524/fulltext.pdf
(2008-12-02).

Qvarsell, Birgitta (2003). Barns perspektiv och mänskliga rättigheter. Pedagogisk forskning i
Sverige, nr 1-2, ss 103-113.

Kul att någon försöker bidra med något empiriskt iaf.

Kunde inte kolla igenom böckerna då jag inte hittade dem gratis någonstans. Den enda av dem som verkade någorlunda citerad efter en Google sökningar var Toys, play and Child development. Om någon har en recension av den så kunde det faktiskt ge någonting.

Undersökningarna gick att ladda ner som PDF på scholar. Den första var 1292 studenter som definierade 126 leksaker som manliga eller kvinnliga. Det den kom fram till var att det fanns ett par leksaker som föll under könskategorier och att de "våldsamma" leksakerna var övervägande manligare. Detta bevisar definitivt inte Fridolins tes, men gör att fortsatt forskning inom området motiveras.

Den andra undersökningen visade 62 barn två reklamklipp. En med könsnormativa drag och en med otraditionella drag. Jag vet inte hur de tolkade definitionen då jag inte läste mer än abstrakt efter att ha sett det låga urvalet. De kom tydligen fram till att reklamen som bröt könsnormen påverkade barnen till att se på leksakerna som neutrala, med störst påverkan hos pojkarna. Inget här styrker heller Fridolins påstådda tes.

Finns mycket mer inom området att ta fram och även att forska om, får jag fram från dessa två undersökningar. Då de citerats sammanlagt över 200 ggr har det säkert gjorts också.

Att Fridolin vill använda Sverige som experimentellt underlag för att undersöka sina populistiska påståenden ger mig dock kalla kårar och får mig att på riktigt bli orolig över vad utbildningsministern egentligen gjort de senaste 4 åren som media inte uppmärksammat.
Citera
2018-08-24, 10:50
Medlem
JustZlatans avatar
Jag gick på dagis på 80-talet och jag har aldrig tafsat eller sexuellt trakasserat en enda kvinna. Så Fridolin är en jävla barnrumpa som inte kan hålla sig till sanningen för då skulle han bli arbetslös som den sopa han är.
Citera
2018-08-24, 10:55
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Håller dock med om att man bör aktivt stärka flickor och pojkars självförtroende. Lek hur ni vill, tillsammans. Flickor kan leka med pojksaker i olika lekar och vice versa. Låta speciellt flickorna ha skinn på näsan. Inte vara "duktiga flickan", sitta still, så gör inte flickor, vara ordentlig, snäll och tyst. O ja det är mycket sådant kvar i och med allt för mycket outbildad personal. Inga skamkänslor åt någon.
Exakt så är det. Genom att detalj-peta på små barn så får de sämre självförtroende, inte bättre. Det tror jag är exakt vad som hänt i Sverige senaste 10-20 åren, när barnen mår sämre och sämre trots större insatser i ideologisk riktning.

Man kan tom öka problemen. En teoretisk tvångslek som "alla killar ska ha kjol idag" (nej, Fridolin har inte förespråkat det, men det ligger oerhört nära hans lagtext) ökar istället sannolikheten för förlöjligandet av kvinnokläder och tjejer. Ännu värre om mammorna tom uppmuntrar sina pojkar att klä sig som tjejer. Alla barn försöker alltid göra sina föräldrar till lags. Vad är vinsten med en pojke som inte vet att han är pojke?

En detalj som jag snappat upp från dagis via 100-tals hämtningar är att exakt lika många tjejer som killar 5-6 år, sista året på dagis, har starkt självförtroende och gärna basar över andra. Det måste vara senare som det händer något med svenska tjejers självförtroende.

En annan detalj från mina barn är att tonårstiden totalt ändrar allt hos ett barn. Allt man lärt sig 12 år innan, även träning som man gjort varenda dag, är plötsligt som bortblåst och hjärnan är tom. Ett argument för mig att inte lägga ner de största ideologiska insatserna när barnen är små. Otroligt mycket viktigare vad man gör när de är 12-15. Jag bilade mina flickor till fotbollsträningen i åratal, men den perioden existerar inte längre i deras minne efter tonårstiden. Totalt bortkastat. Det var ju pappa som gillade fotboll. Man kan inte ändra människor.
Senast redigerad av Paris24 2018-08-24 kl. 11:06.
Citera
2018-08-24, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darwinist
Poängen är att det går inte att ändra på barns lekpreferenser genom uppfostran då de är medfödda

Men vad betyder det här konkret, enligt dig? Att ingen vuxen ska lägga sig i barns lek någonsin? Man ska aldrig introducera dem till exempelvis de lekar man själv lekte som liten eller lära dem att en fotboll sparkar man på och får inte ta den med händerna och springa in i mål, för då räknas det inte som mål etc?

För min del tycker jag att det låter helidiotiskt att det inte skulle gå att ändra på barns lekpreferenser. De är ju för tusan som små svampar som suger åt sig ALLT, om de bara får chansen! Och det är vad jag tycker är förskolans, skolans och faktiskt vuxnas plikt, att visa barn - vilket kön de än har - hur oändligt mycket det finns i världen att leka med, lära sig, vara nyfiken på, testa, förundras av osv.

Och de ungar som alltid säger NEJ! till alla förslag utom favoritleken tycker jag är just de ungar som har störst behov av att få reda på att det är roligt att testa nya saker, om inte annat så för att få reda på att man inte tyckte att det var så kul! Pimpinetta småflickor och pojkar behöver lära sig att det viktigaste i livet inte är att se söt ut, tänkande augustar av båda könen behöver lära sig hur skönt det är att känna och kontrollera sin kropp och hur mycket den kan prestera utan att man går sönder, de fysiska praktexemplaren som bara vill springa, klättra, brottas mm behöver få uppleva hur fantastisk hjärnan är också osv.

Därför tycker jag att den som bara vill se små pojkar slåss med svärd och små flickor vyssja dockor "för att det är biologiskt", istället för att få se små pojkar andlösa av ömhet när de håller en liten kattunge i handen och en flicka lerig från hårfästet ner till skosulorna eftersom hon grävt en jättefin grop hela dagen, är minst lika dåliga för barn som den som vill förbjuda någondera könet att leka med sk könstypiska leksaker. Vi ska inte begränsa dem, inte åt något håll, vi ska hjälpa dem att vidga horisonten så att de kan flyga åt det håll som är rätt för dem!

Sen har jag svårt att tro att Fridolin tror att det är så enkelt, faktiskt. Han är ju ändå lite mer påläst än en, tyvärr ofta alltför flitigt postande exempelflashbackare på detta forum, förhoppningsvis, som ju tror att en rosa tröja eller luciakrona kan göra en liten gosse till bög.
Citera
2018-08-24, 11:10
Medlem
Enorms avatar
Jag har precis ögnat igenom svaren och blir positivt överraskad. Rekommenderar er (som känner sig träffade) att genast frysa ner spermier o ägg för säkerställande av det mänskliga släktet! Till er övriga, -VAKNA!
Citera
2018-08-24, 11:14
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmare
Men vad betyder det här konkret, enligt dig? Att ingen vuxen ska lägga sig i barns lek någonsin? Man ska aldrig introducera dem till exempelvis de lekar man själv lekte som liten eller lära dem att en fotboll sparkar man på och får inte ta den med händerna och springa in i mål, för då räknas det inte som mål etc?
Ganska stor skillnad på "så här spelar man fotboll, ni som vill vara med" och "nu tjejer, nu måste ni alla spela fotboll med killarna den här veckan". Det som diskuteras i tråden är Tvånget.

Citat:
För min del tycker jag att det låter helidiotiskt att det inte skulle gå att ändra på barns lekpreferenser. De är ju för tusan som små svampar som suger åt sig ALLT
Du har verkligen inte barn. De suger åt sig allt som de gillar. Det som diskuteras i tråden är Tvånget.

Citat:
Och de ungar som alltid säger NEJ! till alla förslag utom favoritleken tycker jag är just de ungar som har störst behov av att få reda på att det är roligt att testa nya saker, om inte annat så för att få reda på att man inte tyckte att det var så kul! Pimpinetta småflickor och pojkar behöver lära sig att det viktigaste i livet inte är att se söt ut, tänkande augustar av båda könen behöver lära sig hur skönt det är att känna och kontrollera sin kropp och hur mycket den kan prestera utan att man går sönder, de fysiska praktexemplaren som bara vill springa, klättra, brottas mm behöver få uppleva hur fantastisk hjärnan är också osv.
Du måste vara kvinna? Verkar ha ett stort behov att uppfostra andra, och en viss intolerans mot människors olikhet?

Citat:
Därför tycker jag att den som bara vill se små pojkar slåss med svärd och små flickor vyssja dockor "för att det är biologiskt", istället för att få se små pojkar andlösa av ömhet när de håller en liten kattunge i handen och en flicka lerig från hårfästet ner till skosulorna eftersom hon grävt en jättefin grop hela dagen, är minst lika dåliga för barn som den som vill förbjuda någondera könet att leka med sk könstypiska leksaker. Vi ska inte begränsa dem, inte åt något håll, vi ska hjälpa dem att vidga horisonten så att de kan flyga åt det håll som är rätt för dem!
Det som diskuteras i tråden är Tvånget.

Citat:
Sen har jag svårt att tro att Fridolin tror att det är så enkelt, faktiskt. Han är ju ändå lite mer påläst...
Mitt intryck är att han, och faktiskt rätt många MPare, lever i en blå dimma, i ett parallellt universum, där de helt enkelt inte fattar hur människor fungerar och vilka drivkrafter vi har, samt vilka resultat som deras experimenterande ger. Notera TS: "Är det vetenskapligt?". Du tror han har rätt? Ja, men fram med fakta då som styrker hans tes.

Jag är säker på att Karl Marx var oerhört intelligent och påläst. Han är ändå orsaken till miljoner människors nöd. Det var inte hans mening. Men jag förlåter honom ändå inte.
Senast redigerad av Paris24 2018-08-24 kl. 11:21.
Citera
2018-08-24, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Men man slipper inte undan att betala för andras indoktrinering.
Citera
2018-08-24, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Jodå det finns forskning. Bland annat:

Almqvist, Birgitta (1989). Barn och leksaker – en forskningsöversikt. Uppsala: Universitet, pedagogiska institutionen, 83:87.

Almqvist, Birgitta (1993). Approaching the culture of toys in Swedish child care – a literature survey and a toy inventory. Diss. Uppsala universitet.

Davies, Bronwyn (2003). Hur flickor och pojkar gör kön. Stockholm: Liber förlag

Goldstein, Jeffrey H (1994). Toys, play, and child development. Cambridge: Cambridge University press.

Halldén, Gunilla (2003). Barnperspektiv som ideologiskt eller metodologiskt begrepp. Pedagogisk forskning i Sverige, nr 1-2, ss 12-23.

Johansson, Eva (2003). Att närma sig barns perspektiv. Pedagogisk forskning i Sverige, nr 1- 2, ss 42-57.

Månsson, Annika (2000). Möten som formar- interaktionsmönster på förskola mellan pedagoger och de yngsta barnen i ett genusperspektiv. Diss. Malmö lärarhögskola.

Nelson, Anders (2002). Könsskillnader i barns leksakspreferenser och leksaksinnehav – hur ser de ut och hur uppkommer de?

I Nelson, Anders & Nilsson, Mattias (red). Det massiva barnrummet, teoretiska och empiriska studier av leksaker. Diss. Malmö Högskola.

Nelson, Anders & Nilsson, Mattias (2002). Det massiva barnrummet, teoretiska och empiriska studier av leksaker. Diss. Malmö Högskola.

Nelson, Anders (1998). Könsrollsmönster i leksakslådan. Locus, nr 3, ss 41-50.
Nelson, Anders & Svensson, Krister (2005). Barn och leksaker i lek och lärande. Stockholm: Liber förlag.

Odelfors, Birgitta (1998). Förskolan i ett könsperspektiv – att göra sig hörd och sedd. Lund: Studentlitteratur.

Owen Blakemore, Judith E & Centers, Renee E (2005) Characteristics of boys’ and girls’ toys. (Elektronisk). Sex roles, vol 53, nos 9/10, ss. 622-632. URL: http://www.springerlink.com.lib.costello.pub.hb.se/content/f1415p4h43786rk1/fulltext.pdf
(2008-12-01).

Pike, Jennifer J & Jennings, Nancy A (2005). The effects of commercials on children’s perceptions of gender appropriate toy use. (Elektronisk). Sex roles, vol. 52, ss. 84-85, 88, 90. URL: http://www.springerlink.com.lib.costello.pub.hb.se/content/u315521789151524/fulltext.pdf
(2008-12-02).

Qvarsell, Birgitta (2003). Barns perspektiv och mänskliga rättigheter. Pedagogisk forskning i
Sverige, nr 1-2, ss 103-113.

Servin, Anna, Bohlin, Gunilla, Berlin, Lisa (1999). Sex differences in 1-, 3-, 5-year-olds ́ toy-
choice in a structured play-session. Scandinavian Journal of Psychology, nr 40, ss 43-48. Svensson, Per-Gunnar & Starrin, Bengt (red) (1996).

Hur lång tid tog det att hitta dessa? Eller är du forskare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in