2018-08-24, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Dom skriver:

Kan detta tolkas som att det kanske är UM som utför vissa av de "hemliga" OU som omtalats tidigare i tråden?
Mycket möjligt faktiskt. Han säger ju ”vi ser inte längre behov av att ha en öppen väljarbarometer” samt att de kommer att fortsätta ”analysera väljaropinionen för kunder”. Partier är nog villiga att hosta upp mer pengar än Aftonbladet/Sniksted, så UM kanske sitter och mäter för fullt just nu i det tysta.

Citat:
Lite rolig formulering.

-"Nu skiter jag i det, jag går till Systembolaget."-
Tänkte inte ens på det. Passande bild, han har ett typiskt sålt smöret-utseende...
Senast redigerad av CrispyKreem 2018-08-24 kl. 10:14.
2018-08-24, 10:17
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Vadå ”efter valet”? Att göra en prognos baserat på VALU som släpps flera timmar innan man har nåt som börjar likna ett valresultat är knappast att göra en prognos med facit i hand, eller tycker du att VALU 2014 var facit? Enligt den skulle SD få 10,5 och F! skulle få 4,0. Inizio sa nej, SD får 12,5 och F! får 3,3. De missade med 0,4 på SD och prickade F! exakt.

Data från en vallokalsundersökning där folk uppger vad de faktiskt har röstat på är efter valet, de har ju just valt. Att VALU ändå misslyckas motsäger inte detta.
2018-08-24, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
Det mest intressanta i sammanhanget är dock när M inser nödvändigheten av att byta ut sin partiledare, med sitt uppseendeväckande svaga politiska stöd - och naturliga och nödvändiga förutsättningar för att samverka med ett mycket starkt SD därmed kan erhållas!

När Batra började närma sig Lundgrens siffror bytte man just partiledare.

Att idag byta ut Kristersson är lika meningslöst. Eftersom M inte är trovärdigt alternativ till S.
2018-08-24, 10:28
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Om du skakar fram 2000 pers till din undersökning kommer de garanterat inte att vara ett perfekt tvärsnitt av befolkningen. För många män eller kvinnor, för många gamla eller unga, för många tjänstemän eller arbetare, för många sörlänningar eller norrlänningar.

Därför pekar rådata i regel fullständigt åt helvete. Utan korrigeringar skulle prognosen för SD i VALU 2014 ha varit 8,0%. Med korrigeringar blev det 10,5%, vilket inte räckte till, men i alla fall bättre än 8,0.

(Min fetning)

Vet man om det finns några eller något parti där rådatan visar mer korrekt? T ex S, M eller C? Eller måste samtliga partier korrigeras kraftigt vid enbart rådata?
2018-08-24, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Data från en vallokalsundersökning där folk uppger vad de faktiskt har röstat på är efter valet, de har ju just valt. Att VALU ändå misslyckas motsäger inte detta.
Fast din invändning var ju ”Det är alltid lättare att lyckas med en prognos om valet efter valet förstås”, så uppenbarligen menar du att Inizio genom att utgå från VALU skulle ha haft ett enklare jobb än om de hade använt valfri vanlig väljarbarometer som underlag. Det är bevisligen ett felaktigt antagande då VALU lyckades sämre än flera vanliga OU.
2018-08-24, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
(Min fetning)

Vet man om det finns några eller något parti där rådatan visar mer korrekt? T ex S, M eller C? Eller måste samtliga partier korrigeras kraftigt vid enbart rådata?
VALU 2014 rådata i förhållande till valresultatet:

C +0,3 (rådata överskattade C med 0,3)
KD +0,4
L +1,0
MP +1,9
V +2,4
F! +2,7

M -1,5
S -2,3
SD -4,9

Mönstret är således att småpartier till vänster har väljare som är extremt ivriga att fylla i VALU, medan väljarna hos de tre största partierna M, S och SD går i motsatt riktning. Samt att VALU i högre utsträckning väljer lokaler med stor genomströmning, företrädesvis i större städer, och då får resultatet urban slagsida som man då försöker vikta bort. Det är liksom inte så effektivt för VALU att resa till små byar där 50 pers går och röstar.
2018-08-24, 10:46
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Fast din invändning var ju ”Det är alltid lättare att lyckas med en prognos om valet efter valet förstås”, så uppenbarligen menar du att Inizio genom att utgå från VALU skulle ha haft ett enklare jobb än om de hade använt valfri vanlig väljarbarometer som underlag. Det är bevisligen ett felaktigt antagande då VALU lyckades sämre än flera vanliga OU.

Jag menade precis det jag skrev och inte det du tänkte eller de slutsatser du drar.
2018-08-24, 10:46
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Känner mig rätt dum nu, men varför måste de hålla på med massa korrigeringar och grejer? Är inte opinionsundersökningar så enkla som jag vill få det till?

Varför pratar man om "statistiskt säkerställt", korrigeringar och grejer? Är det mer de gör under sina undersökningar än metoden jag skrev hur jag själv hade utförd undersökningen med?

Även om SD med stor säkerhet blir största partiet den 9 september, rekommenderas en elementär kurs i ämnet statistik ändå!
2018-08-24, 10:50
Medlem
Jag har verkligen en stark känsla att SD kommer vinna en jordskredsseger. Efter att ha förtidsröstat på SD för första gången känns det verkligen bra. Ofta när jag röstat har jag tänkt typ "ja, ja vi får se hur det blir", men den här gången känner jag verkligen att jag röstar för förändring.

SD kommer få 30%, inget snack om saken. Valfusk eller inte.

Och ja, alla opinionsundersökningar är fel. Man kan egentligen bara lita på sin egen intuition.
2018-08-24, 11:14
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
När Batra började närma sig Lundgrens siffror bytte man just partiledare.

Att idag byta ut Kristersson är lika meningslöst. Eftersom M inte är trovärdigt alternativ till S.

Men enbart självbevarelsedriften för M borde vara ett tillräckligt skäl att byta ut vederbörande!

Särskilt som S-vetsarpellejönsen med sina K-amrater kommer att städas bort den 9 september av ett garanterat mycket starkt SD - med ambitioner...
2018-08-24, 11:28
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Men enbart självbevarelsedriften för M borde vara ett tillräckligt skäl att byta ut vederbörande!

Särskilt som S-vetsarpellejönsen med sina K-amrater kommer att städas bort den 9 september av ett garanterat mycket starkt SD - med ambitioner...

Att byta partiledare ger bara tillfälliga effekter om inte politiken ändras. Det ser vi inte bara på M nu utan inte minst på S som fått ett uppsving varje gång de bytt partiledare men efter ett tag slår de nya bottenrekord igen.

Kristersson kör samma linje som AKB vilket innebär lite flirtande med SD för att i nästa mening ta tydligt avstånd. Den sortens ombytliga lynne inger inget förtroende, det går helt enkelt inte att lita på något som M säger och det motsvarande gäller även Kd. C och L är idioter men de är åtminstone konsekventa i sin idioti liksom S, V och Mp.
2018-08-24, 11:42
Medlem
Citat:

Det är inte på partiledaren det hänger.

Det hänger på partiet.

I samma ögonblick AKB utsågs till ledare för M inleddes marschen mot 15 procent. Eftersom både hon och efterträdaren Kristersson är kloner av Rheinfeldt och hans öppna hjärta. Utan möjlighet till hjärtbyte a la Barnard på 70-talet. Eftersom det idag saknas givare.

Rheinfeldts hjärna omfamnade både MuslimPartiet och kommunisternas negerälskare av politiska orsaker. Allt handlade om hans hatobjekt SD. Det var ett straff mot Sveriges befolkning som röstade på SD när han massimporterade jordens avskrap.
Senast redigerad av Mentapesola 2018-08-24 kl. 11:56.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in