2018-08-24, 09:13
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Val.digital har rätt fast fel. Inizio gjorde en testkörning av sin viktning genom att applicera den på resultatet från VALU efter att det publicerats kl 20. Inizios analys prickade valresultatet för alla partier nästan perfekt, men den var alltså inte en riktig mätning utan lånade data av en annan mätning. Den har varit uppe i tråden åtskilliga gånger i tråden, och status.st har en länk till artikeln på sin Iniziosida, men i vanlig ordning tycks spontan minnesförlust ha uppstått.

Det är alltid lättare att lyckas med en prognos om valet efter valet förstås.
2018-08-24, 09:14
Medlem
Citat:
Val.digital har rätt fast fel. Inizio gjorde en testkörning av sin viktning genom att applicera den på resultatet från VALU efter att det publicerats kl 20. Inizios analys prickade valresultatet för alla partier nästan perfekt, men den var alltså inte en riktig mätning utan lånade data av en annan mätning. Den har varit uppe i tråden åtskilliga gånger i tråden, och status.st har en länk till artikeln på sin Iniziosida, men i vanlig ordning tycks spontan minnesförlust ha uppstått.

Du som har bra koll.

Sentio var ju överlägset bäst på att mäta SD men var det inte Yougov som var bäst på att mäta samtliga partier?
Jag har för mig att någon gjorde en uträkning på det men jag kommer inte ihåg om det var just Yougov som kom på förstaplats.
2018-08-24, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Ja, glöm inte hur enormt MP var överskattade förra valet, alla menade ju alltså alla MSM att det var strid på kniven om vem som skulle bli tredje största av SD och MP. Och miljöpartisterna som gillar invandring tänker ju inte längre än näsan räcker, ju mer invandrare som kommer till Europa desto större klimatavtryck lämnar dessa. Men Miljön är förstås helt oviktig i jämförelse med massinvandring för MP, MassinvandringsPartiet.

Och rätt obehagligt att ett parti som pratar om att deras mål är ett etniskt homogent Sverige faktiskt får nån procent. Och det ärju därför media inte totaldrevar mot AFS, eftersom de knaprar lite på SD och ändå inte kommer in i riksdagen. Då låter man de vara.

Vad är det för fel med ett etniskt homogent Sverige?
2018-08-24, 09:24
Medlem
longbow4ys avatar
Det är väldigt många osäkra väljare i detta val. Skillnaden mot tidigare val är att det är tre huvudalternativ nu.

I tidigare val stod det mellan det socialdemokratiska "blocket" mot alliansen. De osäkra fördelade sig relativt jämt och det var då enklare att tolka väljaropinionen. Utfallet av de osäkra väljarna gav inte upphov till större överraskningar. Cirka hälften av de osäkra gick till vardera blocket.

I detta val tror jag att många osäkra väljare står och väljer mellan vänstern och SD respektive Alliansen och SD. Inte mellan de traditionella blocken. Det är den bilden jag får när man pratar med folk. Och det kan skapa väldigt stora skillnader i valutfall.

Dvs i storleksordning hälften av de osäkra kan landa i att välja SD.
Alliansen och vänstern får dela på den andra hälften osäkra väljare.
Det är något helt nytt.

Med ca 30% osäkra innebär det att om man utgår från att SD har ca 20% av 70% av väljarna som bestämt sig i OU och får 50% av de resterande osäkra blir valresultatet 20 x70% =14% av alla röstande som nu bestämt sig + 15% (hälften av de osäkra) = 29%

Socialdemokraternas ca 25% i OU idag skulle då bli 0,7x25 = 17,5% av väljarna som bestämt sig redan. Tillkommer gör en del av den fjärdedel som funderar på vänstern. säg 2/3 av denna fjärdedel och då blir valresultatet 22,5%

Moderaternas ca 20% i OU idag skulle på samma sätt bli 0,7 x20 =14% av väljarna som bestämt sig.
Men de får kanske bara hälften av de osäkra alliansrösterna dvs 3,75%.

De landar alltså på ca 18%

Allt beroende på att de osäkra väljarnas alternativ.
2018-08-24, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Du som har bra koll.

Sentio var ju överlägset bäst på att mäta SD men var det inte Yougov som var bäst på att mäta samtliga partier?
Jag har för mig att någon gjorde en uträkning på det men jag kommer inte ihåg om det var just Yougov som kom på förstaplats.
Det finns en genomgång här, där man jämför avvikelse för alla partier.

https://maktochpolitik.wordpress.com/2014/09/19/vilket-opinionsinstitut-lyckades-bast-och-vilka-partier-var-svarast-att-mata/

Räknat på endast sista mätningen före valet (sammanlagt avvikelse i procentenheter):

1. United Minds (5,6)
2. Novus (8,4)
3. Sifo (9,6)
4. Skop (10,1)
5. Sentio (10,2)
6. YouGov (11,0)
7. Demoskop (13,7)
8. Ipsos (15,8)

Sentio och YouGov hamnade alltså närmare botten än toppen, men de var ändå betydligt mer träffsäkra än DN/Ipsos vars insats 2014 mest liknar fyllekörning.

Räknat på sammanvägning av alla mätningar under september 2014:

1. Skop (8,7)
2. United Minds (9,0)
3. YouGov (9,4)
4. Novus (9,7)
5. Sentio (10,2)
6. Demoskop (11,6)
7. Sifo (13,6)
8. Ipsos (15,6)

Här var Sentio återigen i bottenhalvan, men YouGov fick en pallplats. Ipsos återigen översämst.

Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det är alltid lättare att lyckas med en prognos om valet efter valet förstås.
Vadå ”efter valet”? Att göra en prognos baserat på VALU som släpps flera timmar innan man har nåt som börjar likna ett valresultat är knappast att göra en prognos med facit i hand, eller tycker du att VALU 2014 var facit? Enligt den skulle SD få 10,5 och F! skulle få 4,0. Inizio sa nej, SD får 12,5 och F! får 3,3. De missade med 0,4 på SD och prickade F! exakt.
Senast redigerad av CrispyKreem 2018-08-24 kl. 09:34.
2018-08-24, 09:36
Medlem
Citat:
Det finns en genomgång här, där man jämför avvikelse för alla partier.

https://maktochpolitik.wordpress.com/2014/09/19/vilket-opinionsinstitut-lyckades-bast-och-vilka-partier-var-svarast-att-mata/

Räknat på endast sista mätningen före valet (sammanlagt avvikelse i procentenheter):

1. United Minds (5,6)
2. Novus (8,4)
3. Sifo (9,6)
4. Skop (10,1)
5. Sentio (10,2)
6. YouGov (11,0)
7. Demoskop (13,7)
8. Ipsos (15,8)

Sentio och YouGov hamnade alltså närmare botten än toppen, men de var ändå betydligt mer träffsäkra än DN/Ipsos vars insats 2014 mest liknar fyllekörning.

Räknat på sammanvägning av alla mätningar under september 2014:

1. Skop (8,7)
2. United Minds (9,0)
3. YouGov (9,4)
4. Novus (9,7)
5. Sentio (10,2)
6. Demoskop (11,6)
7. Sifo (13,6)
8. Ipsos (15,6)

Här var Sentio återigen i bottenhalvan, men YouGov fick en pallplats. Ipsos återigen översämst.

Vadå ”efter valet”? Att göra en prognos baserat på VALU som släpps flera timmar innan man har nåt som börjar likna ett valresultat är knappast att göra en prognos med facit i hand, eller tycker du att VALU 2014 var facit? Enligt den skulle SD få 10,5 och F! skulle få 4,0. Inizio sa nej, SD får 12,5 och F! får 3,3. De missade med 0,4 på SD och prickade F! exakt.

Tackar. United Minds används ju inte längre. Lite konstigt eftersom dom faktiskt var bäst.
2018-08-24, 09:39
Medlem
Nihennas avatar
Känner mig rätt dum nu, men varför måste de hålla på med massa korrigeringar och grejer? Är inte opinionsundersökningar så enkla som jag vill få det till?

Ponera att jag vill göra min egna undersökning. Då ber jag 2000 personer säga vilket parti de kommer rösta på. Efter det, så börjar jag räkna. Säg då att jag har 500 pers som säger SD, för trådens skull. Då är det ju bara att göra 500/2000 för att få fram procentantalet, alltså 25%. Sedan fortsätter jag så med varje svar jag har, för varje parti och osäkra.

Varför pratar man om "statistiskt säkerställt", korrigeringar och grejer? Är det mer de gör under sina undersökningar än metoden jag skrev hur jag själv hade utförd undersökningen med?
2018-08-24, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Tackar. United Minds används ju inte längre. Lite konstigt eftersom dom faktiskt var bäst.
De ville inte fortsätta för att det gav för lite pengar plus att kunden bara ville ha staplar och siffror, medan UM ville gå på djupet med annat.

United Minds skrotar väljarbarometern
Citat:
– Vi är väldigt stolta över vår väljarbarometer, som inför valet var den bästa av alla, men vi ser inte längre ett behov av att ha en öppen väljarbarometer. Marknaden är hårt prispressad och där finns många nya aktörer, Inizio är ett exempel.

Är det Aftonbladets beslut att skapa en egen panel tillsammans med Inizio som gör att ni skrotar väljarbarometern?

– Vi har haft en dialog med Aftonbladet under hela den här perioden. Trots att väljarbarometern var bäst ville vi inte fortsätta med den som den var. Vi tycker inte att siffror och staplar över hur stora partierna är inte räcker längre utan vi vill ge mer analys till våra kunder. Aftonbladet valde att gå vidare på ett annat sätt.
2018-08-24, 09:45
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
SIFO/TV4 2018-08-24: hur stor del av väljarkåren som vill att man ska samarbeta med SD:

Ja: 46%
Nej: 42%
Osäkra: 12%

Än så länge bara live så ingen länk.

Detta är otroligt höga siffror FÖR samarbete enligt min uppfattning.
En förklaring kan vara att SD är överjävligt mycket större än vad folk, institut, politiker och media fattar.
Om SD alldeles själva utgörs av 30% är det inte konstigt om JA-alternativet når 46.

På denna fråga föreligger antagligen minimalt med Bradley-effekt, dvs det känns tämligen ofarligt att uppge att samarbete är OK. Att däremot erkänna att man tänker RÖSTA på SD är det nog fortfarande en hel del ängsliga typer som drar sig för.
2018-08-24, 09:49
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
De ville inte fortsätta för att det gav för lite pengar plus att kunden bara ville ha staplar och siffror, medan UM ville gå på djupet med annat.

United Minds skrotar väljarbarometern

Dom skriver:
Citat:
United Minds ska dock fortsätta med opinionsundersökningar ”som analysverktyg” samt ”analysera väljaropinionen för kunder”.
Kan detta tolkas som att det kanske är UM som utför vissa av de "hemliga" OU som omtalats tidigare i tråden?

Lite rolig formulering.
Citat:
Efter valet 2014 lämnade United Minds opinionschef Carl Melin företaget, för att istället gå till Systembolaget.
-"Nu skiter jag i det, jag går till Systembolaget."-
2018-08-24, 09:50
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Tror ni verkligen verkligen SD kommer över 20%?

Jag hoppas verkligen, men jag har så svårt att se så många faktiskt skrida till verket på valdagen.

Jag blir positivt överraskad om man kommer över 17%, valprognoserna till trots. Tror inte folk längre är rädda att säga på telefon att dom tänker rösta så, och säger det så för att markera protest, men när det kommer till kritan vacklar man.

Undrar om opinionsinstituten inte har börjar övervikta SD med.

Titta på människorna omkring er. Har 1/5 verkligen intelligens och karaktär nog att välja SD?
Är övertygad om att SD kommer över 20%.
Och undersökningar har visat att SD's väljare bestämmer sig tidigast och det borde även resultera i en hel del förtidsröster på SD.
2018-08-24, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Känner mig rätt dum nu, men varför måste de hålla på med massa korrigeringar och grejer? Är inte opinionsundersökningar så enkla som jag vill få det till?

Ponera att jag vill göra min egna undersökning. Då ber jag 2000 personer säga vilket parti de kommer rösta på. Efter det, så börjar jag räkna. Säg då att jag har 500 pers som säger SD, för trådens skull. Då är det ju bara att göra 500/2000 för att få fram procentantalet, alltså 25%. Sedan fortsätter jag så med varje svar jag har, för varje parti och osäkra.

Varför pratar man om "statistiskt säkerställt", korrigeringar och grejer? Är det mer de gör under sina undersökningar än metoden jag skrev hur jag själv hade utförd undersökningen med?
Om du skakar fram 2000 pers till din undersökning kommer de garanterat inte att vara ett perfekt tvärsnitt av befolkningen. För många män eller kvinnor, för många gamla eller unga, för många tjänstemän eller arbetare, för många sörlänningar eller norrlänningar.

Därför pekar rådata i regel fullständigt åt helvete. Utan korrigeringar skulle prognosen för SD i VALU 2014 ha varit 8,0%. Med korrigeringar blev det 10,5%, vilket inte räckte till, men i alla fall bättre än 8,0.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in