Citat:
Ursprungligen postat av
Milton-E
Du som har bra koll.
Sentio var ju överlägset bäst på att mäta SD men var det inte Yougov som var bäst på att mäta samtliga partier?
Jag har för mig att någon gjorde en uträkning på det men jag kommer inte ihåg om det var just Yougov som kom på förstaplats.
Det finns en genomgång här, där man jämför avvikelse för alla partier.
https://maktochpolitik.wordpress.com/2014/09/19/vilket-opinionsinstitut-lyckades-bast-och-vilka-partier-var-svarast-att-mata/
Räknat på endast sista mätningen före valet (sammanlagt avvikelse i procentenheter):
1. United Minds (5,6)
2. Novus (8,4)
3. Sifo (9,6)
4. Skop (10,1)
5. Sentio (10,2)
6. YouGov (11,0)
7. Demoskop (13,7)
8. Ipsos (15,8)
Sentio och YouGov hamnade alltså närmare botten än toppen, men de var ändå betydligt mer träffsäkra än DN/Ipsos vars insats 2014 mest liknar fyllekörning.
Räknat på sammanvägning av alla mätningar under september 2014:
1. Skop (8,7)
2. United Minds (9,0)
3. YouGov (9,4)
4. Novus (9,7)
5. Sentio (10,2)
6. Demoskop (11,6)
7. Sifo (13,6)
8. Ipsos (15,6)
Här var Sentio återigen i bottenhalvan, men YouGov fick en pallplats. Ipsos återigen översämst.
Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Det är alltid lättare att lyckas med en prognos om valet efter valet förstås.
Vadå ”efter valet”? Att göra en prognos baserat på VALU som släpps flera timmar innan man har nåt som börjar likna ett valresultat är knappast att göra en prognos med facit i hand, eller tycker du att VALU 2014 var facit? Enligt den skulle SD få 10,5 och F! skulle få 4,0. Inizio sa nej, SD får 12,5 och F! får 3,3. De missade med 0,4 på SD och prickade F! exakt.