2018-08-23, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Till Sverige ja, dom flög ju bara fram och tillbaka.
Är det fastställt att dom inte tillbringade ett par dagar i England och var tillbaka i Sverige på fredagen?
Citera
2018-08-23, 13:42
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja isf blir ju läget ett helt annat, den som aktivt vidtagit åtgärder för att hjälpa någon vid ett brott och/eller medvetet har undanröjt bevis etc kan åtalas för det.
Men att i efterhand ha fått reda på att någon har begått ett brott och sedan hålla inne med det är inte ett brott.

Det kan vara brottsligt mot andra än rättsväsendet...

Det kan ju behöva göras avvägningar. Jag var initialt ute efter att någon som kände till konflikten mellan BO och GM och ev. en kritisk punkt i en sådan konflikt, också kunde lägga ihop ett och ett och veta. Somliga har ju exv suttit på ett flygplan ToR USA och inte blivit insläppta. Hur gick tankarna hos HD där...? Resten av Lilla Wadköping känner ju till allt om det där, inte minst efter 79 artiklar eller vad det är om mordet i NA.

Går det byta jobb? Går det göra si och så?

Håller man snattran i alla väder eller riskerar man spetsade drinkar en vacker dag?

Ingen sufflé med framtiden för sig.

Däremot så bör man // ...ingenting alls, för jag glömde rensa i foten.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-08-23 kl. 13:49.
Citera
2018-08-23, 13:48
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linxieloo
Tack, det hade jag missat. Har det blivit lättare för polisen att få göra en masttömning än för några år sedan? Eller gjordes masttömningen efter att kroppen hittats?
Vore intressant att få info om tidpunkten möjligen kan MV svara oss om den?
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-08-23 kl. 13:55.
Citera
2018-08-23, 13:56
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
(det fetade)
Nu skriver du "var" och du gör det två gånger.
Skall vi tolka det som att du inte längre hävdar att Lena Wesström lever på annan ort och med ny identitet?

Du skriver i ett tidigare inlägg, alldeles nyligen, att du av en hemlig person på Malmen fått klartecken att i denna Flashback-tråd sprida hemlig [des-]information om LW.

Jag tycker att du på ett ytterst smaklöst vis smutsar minnet av en mördad trebarnsmamma. I inlägg efter inlägg har du, helt utan minsta belägg, påstått att LW är en del i ett stort, hemligt nätverk.
Det var alltså enligt dig inte LW:s kropp som den 19 maj hittades av en privatperson med hund? Den kroppen skulle då vara från nån annan, på allvar avliden person och Rättsmedicinalverkets obduktionsutlåtande gällande identiteten, LW:s, skulle därför bara vara en bluff?

Jag vill klargöra att detta är ett chatt-forum för glada amatörer. Vi är intresserade av att tillsammans diskutera olika mordfall. Om man skall skriva bra, väldefinierad text som inte kan missförstås, kräver det betydligt mer tid och plats än ett inlägg i en chatt.
Jag har en hypotes andra har andra hypoteser. För att förenkla skriver vi ibland i en grammatisk form som inte i varje bisats påminner om att vi alla mest gissar. För det vet vi redan att vi gör.

Jag har inte fått klartecken att skriva hemlig desinformation. Återigen vi får nog inte ta oss själva på så stort allvar. Vad jag gjorde var att jag diskuterade detta med en person som inte är hemlig, men det han arbetar med är hemligt. Därför litar jag på personens omdöme och kunskaper när det gäller sådana saker.
Han menade att det nog var bra att vänta minst några veckor, men sedan är det bara att köra på.
Detta beror på att jag inte är inblandad eller har någon form av säkerhetsklassning. Jag gissar bara, och resonerar logiskt utifrån de minimala fakta som kom i början. Det är inte kriminellt, även om det kan vara olämpligt.
Hursomhelst så kan vem som helst tänka som jag, och eftersom just detta inte verkar ha gjort att man lade ner energi på att få till fallet på ett noggrannare sätt, så drar jag slutsatsen att man har ansett att sådana amatör-slutsatser är ofarliga.

Vad gäller dina andra frågor, hänvisar jagen än gång till att läsa mina tidigare inlägg, där jag bemöter dem alla.
Citera
2018-08-23, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Men de uppgifterna har ju tillbakavisats av ledningen. Och renderade i en anmälan till såväl JO som JK.
Jag tar nog det hela med en stor nypa salt med tanke på de mångåriga interna konflikterna inom Örebropolisen
Dom interna konflikterna som dom och vissa här hänvisar till och att det inte har med mordet att göra förstår jag inte. ATT det finns konflikter tror jag på, men då skulle inte en kommunikationschef säga som han gör initialt, om det var detta som var orsaken.

Jag hävdar att dom ändrade sig när dom kom på att det slår tillbaka på ledningen själva att dom inte haft kontroll på sin personal och kvalitetssäkrat utredningen (som dom är skyldiga till). Då ändras historien till att det är interna konflikter.
Så, hur mycket ni än vill hävda att spaningsledningen (2st) byttes ut på grund av interna konflikter, så tror jag att första uttalandet stämmer väldigt bra med verkligheten (för det kom ju inte från luften bara).
Citera
2018-08-23, 14:11
Medlem
Citat:
Varifrån kommer uppgiften om att spaningsledaren förbjöd utredningsteamet att arbeta under sin semester?
Att planerade semestrar tas även under pågående utredning är inget konstigt, det sker då en överlämning till de som tar över.
"Bara dagar efter att kvinnan anmälts försvunnen reste Peter Springare på semester. Enligt uppgifter hade man fattat beslut att inte vidta några ytterligare planerade utredningsinsatser."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/efter-intern-kritik-utredare-for-kvinnomord-petas
Citera
2018-08-23, 14:12
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Dom interna konflikterna som dom och vissa här hänvisar till och att det inte har med mordet att göra förstår jag inte. ATT det finns konflikter tror jag på, men då skulle inte en kommunikationschef säga som han gör initialt, om det var detta som var orsaken.

Jag hävdar att dom ändrade sig när dom kom på att det slår tillbaka på ledningen själva att dom inte haft kontroll på sin personal och kvalitetssäkrat utredningen (som dom är skyldiga till). Då ändras historien till att det är interna konflikter.
Så, hur mycket ni än vill hävda att spaningsledningen (2st) byttes ut på grund av interna konflikter, så tror jag att första uttalandet stämmer väldigt bra med verkligheten (för det kom ju inte från luften bara).
Var och en blir salig på sin tro. Så och jag på min och den är att ledningen inte missar några möjligheter till internt krypskytte. Läs historiken kring det vetja...
Citera
2018-08-23, 14:14
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
"Bara dagar efter att kvinnan anmälts försvunnen reste Peter Springare på semester. Enligt uppgifter hade man fattat beslut att inte vidta några ytterligare planerade utredningsinsatser."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/efter-intern-kritik-utredare-for-kvinnomord-petas
Och det får du mig faktiskt aldrig att tro på. ”Ok gott folk, jag sticker på semester en månad. Jag vill att ni sitter på händerna medan jag är borta”.
Befängt och imho baserat på något missförstånd av de gamla antagonisterna
Citera
2018-08-23, 14:19
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/efter-intern-kritik-utredare-for-kvinnomord-petas Ur artikeln: Har för mig att jag även läst uppgiften på fler ställen. Har även ett minne av att det tidigt i tråden nämnts att vittnen som hört av sig till polisen innan upphittandet uppmanats att återkomma på måndagen.

Citat:
Men de uppgifterna har ju tillbakavisats av ledningen. Och renderade i en anmälan till såväl JO som JK.
Jag tar nog det hela med en stor nypa salt med tanke på de mångåriga interna konflikterna inom Örebropolisen

Citat:
Som jag tolkat det så var det att det var de här uppgifterna som var det som ledde till utbytet av spaningsledaren som dementerades. Men jag kan ha fel.

Om jag tolkar dig rätt Liexieloo, så tror jag som du. Vad jag minns så kom det artiklar efter denna, där ledningen dementerade uppgifterna om att utredningen hade misskötts och att det var därför Springare &Co byttes ut. Istället var man mycket nöjd med utfallet.
Efter det kom en antal uttalanden från polisen om att de var självkritiska och kunde ha gjort mer. Sedan drogs kranarna åt och pluggades.
Citera
2018-08-23, 14:46
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Kingkong90, ställde för ett tag sedan denna intressanta fråga som boende i Örebro kanske kan hjälpa oss andra att få klarhet i.

Vilka hus eller bilar har nu varit avspärrade? Rör det sig bara om LWs hus och SDs hus samt gemensamma bil ihop med HD (men då först efter att de kommit tillbaka från USA, dvs många dagar efter mordet) eller blev mer hus eller bilar, sommarstugor mm avspärrade initialt? När avspärrade man? Skedde detta direkt under den tiden det var tystnad och locket på mellan 14 maj och 18 maj?

Hur var det nu med JGs sommarstuga eller var det någon annans stuga?

Citat:
Du sprider trådsanningar genom att fråga som du gör (det fetade), eftersom jag aldrig ens varit nära att uttrycka mig så.
Jag skrev att jag kan tro och senare förtydligat att jag hört det genom bekanta till dom. Om uppgiften stämmer håller jag inte till 100% säker, men väldigt trolig.

Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Jag stör mig på att du inte svarat på hur du kunde veta att HD hade SD:s bil den 15:e maj när han anhölls till det första förhöret. Om du har svarat och det har försvunnit i trådmassan, så ber jag om ursäkt för upprepande fråga.

Honan6: EGT svarade på en av mina spekulationer kring ifall bilen var beslagtagen och hus var avspärrade (se mitt första citerade inlägg ovan) och hon skrev då följande:

Citat:
Jag tror mig veta att dom inte hade tillgång till bilen när SD var på förhör första vändan, HD hade den...

Dessvärre är detta inlägg raderat men det finns en skärmdump som Banann postat i ett längre inlägg på det så du minns inte fel. Jag blev fundersam också men det finns sparat. Ska man vara säker på att något sagts och hur det sagts gäller nog att skärmdumpa alla inlägg som man finner intressanta. EGT skriver alltså inte att hon vet utan att hon tror sig veta. Men iom att hon var snabb på att berätta detta den gången så delar jag din nyfikenhet över hur hon kunde tro sig veta detta. Men hon ska alltså ha fått det återberättat av bekanta svarar hon.

Oavsett om EGT eller hennes bekanta trodde sig veta rätt här eller inte så tycker jag att det i sig är intressant att HD kan ha haft tillgång till bilen ifall polisen siktat in sig direkt på SD som trolig bortrövare/GM. För i den gemensamma bilen kan ju ha funnits viktiga spår att säkra så snabbt som möjligt men antar att de inte hade nog på honom för att få undersöka den då redan?
Senast redigerad av Philomena 2018-08-23 kl. 14:48.
Citera
2018-08-23, 14:57
Medlem
Adolfinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Aha, Mr Fool kind kanske inte orkar bli påmind om sin dumsnällhet. Hur mycket har han ställt upp för sin bästis?
Smart👍Case closed😉
Citera
2018-08-23, 15:30
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det jag är nyfiken på är alltså hur du (och några till här i tråden) resonerar när ni menar att åklagaren garanterat har något mer på SD än det vi känner till.

Uppenbarligen räcker ju de här kända omständigheterna "bilepisoden", "något slags förhållande" och "den digitala kontakten i sig" (se länk nedan) gott och väl för att ni själva skall misstänka SD för brottet, och varför skulle då inte dessa omständigheter kunna vara vad som ligger till grund även för Åsa Hidings uttalade misstankar.

(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Min fråga är alltså:
- Menar ni att de här omständigheterna i flixa81:s indicielista ovan inte i sig kan anses utgöra tillräcklig grund för skälig misstanke?

Det finns för lite information rörande dessa punkter för att jag ska kunna avgöra det. Blev LW hotad av SD? Hur pass allvarliga var de hoten? Vad skrevs mellan LW och SD under mordkvällen? Vad har SD sagt i de inledande förhören? Finns det bevisning som visar att SD befann sig i närheten av LW:s bostad den aktuella tiden (ex:vittnesmål, mobilpositionering)? Var har SD befunnit sig strax efter mordet? Finns det bevisning som kopplar honom till den flyktväg som utredningen visat på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in