2018-08-23, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Här är ytterligare ett ex på varför det blir frågor till Dig!
Vill Du eller vill Du inte dementera bekantskapen, Du skriver "nog"...?
Ja, fortsätt tolka som du brukar...
Nä, jag vet inte vem denna person är och kan därmed inte säga att jag känner hen.
Dessutom framstår hen som jag försvarar SD och att jag typ vet att SD inte är mördaren. Vilket inte stämmer. Jag håller SD som en stark kandidat, men utesluter absolut inte andra kandidater och händelseförlopp.

Just nu stör jag mig enormt på MV:s uppgifter på att mördaren stod utanför och väntade, samt hens uttalanden om tidsangivelser.
Citera
2018-08-23, 11:16
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
På timmen när är omöjligt att fastställa dödsögonblick via en obduktion efter så lång tid, särskilt under de omständigheter som är i detta fall med en kropp som legat ute så länge.

Då har många av de tecken man brukar gå efter för att bestämma klockslag blivit osäkra eller odefinierbara.

Det gäller t ex likstelhet och kroppstemperatur. Också om det finns blödningar i kroppen som pågått under tiden som hjärtat slagit (dvs att personen levt en tid efter skadan uppstått). Som du tar upp också skadornas typ, ställen och grad för risk att avlida av dom är avgörande. Finns mycket mer att skriva om detta.

Som du säger har man istället ett flertal andra orsaker av betydelse för att fastställa dödstidpunkt.

Har sett i Socialstyrelsens dödsbevis finns en ruta för att sätta datum för dödens inträffande.Där kan man sedan även kryssa i om uppgiften är säker eller ej säker.

Skrikvittnet kanske inte har varit det enda skrikvittnet? När man gått runt och knackat dörr och när fallet blivit känt kan fler vittnen kommit upp som styrker tidpunken för skriket.

Så vad jag ville komma till, är att detta datum för döden, måste enbart skrivits som ett datum med ikryssad ruta för OSÄKERT.

Min gissning.

Tack för det! Det var vad jag trodde. Om man hittar skelettdelar efter ett år, kan det ju slå fel på månader.
Så man skrev 14:e eftersom det sista livstecknet visades då, men det kan lika gärna ha varit den 15:e. Att istället skriva den 15:e implicerar att man har orsak att tro att hon levde efter sista messet/skrikvittnet och det kanske kräver mer motivering.
Citera
2018-08-23, 11:26
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjackarismyg
Tack för det! Det var vad jag trodde. Om man hittar skelettdelar efter ett år, kan det ju slå fel på månader.
Så man skrev 14:e eftersom det sista livstecknet visades då, men det kan lika gärna ha varit den 15:e. Att istället skriva den 15:e implicerar att man har orsak att tro att hon levde efter sista messet/skrikvittnet och det kanske kräver mer motivering.
Skrik och mess kan ju i och för sig ha kommit från någon annan än LW, men annars finns ju grannens sista iakttagelse av LW utanför huset vid 8-9 tiden på kvällen 14/5. Sedan kanske också något av barnen träffade henne senare under kvällen.
Senast redigerad av Draifos 2018-08-23 kl. 11:42.
Citera
2018-08-23, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det går nog inte göra mycket av det där. Dock är det väl apropå vad du skriver så att pluralen blir en påminnelse till dem som står en GM nära att deras ev. tystnad är brottslig och att de kan bli aktuella för gripande och åtal.

Men tystnaden som sådan är väl inte brottslig; att 'bara' ha vetskap om ett brott/vem som är GM och underlåta sig att anmäla personen är inte kriminaliserat.
Citera
2018-08-23, 11:47
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Nä, jag vet inte vem denna person är och kan därmed inte säga att jag känner hen.
Dessutom framstår hen som jag försvarar SD och att jag typ vet att SD inte är mördaren. Vilket inte stämmer. Jag håller SD som en stark kandidat, men utesluter absolut inte andra kandidater och händelseförlopp.

Just nu stör jag mig enormt på MV:s uppgifter på att mördaren stod utanför och väntade, samt hens uttalanden om tidsangivelser.

Jag stör mig på att du inte svarat på hur du kunde veta att HD hade SD:s bil den 15:e maj när han anhölls till det första förhöret. Om du har svarat och det har försvunnit i trådmassan, så ber jag om ursäkt för upprepande fråga.
Citera
2018-08-23, 11:50
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men tystnaden som sådan är väl inte brottslig; att 'bara' ha vetskap om ett brott/vem som är GM och underlåta sig att anmäla personen är inte kriminaliserat.

Kanske det klassas som Skyddande av brottsling eller Medhjälp om hen har hjälpt till med något i direkt anslutning till mordet.
Citera
2018-08-23, 11:52
Medlem
Citat:

Tolkning är som Du säger upp till var och en... håller med Dig!
Och ingen kan veta vilken idé Du har om MGM eftersom Du pendlar mellan 20-80%!
Vad gäller MV:s uttalanden i tråden tar jag det som lika mycket spekulationer som alla vi andra håller på med.
Citera
2018-08-23, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Kanske det klassas som Skyddande av brottsling eller Medhjälp om hen har hjälpt till med något i direkt anslutning till mordet.

Ja isf blir ju läget ett helt annat, den som aktivt vidtagit åtgärder för att hjälpa någon vid ett brott och/eller medvetet har undanröjt bevis etc kan åtalas för det.
Men att i efterhand ha fått reda på att någon har begått ett brott och sedan hålla inne med det är inte ett brott.
Citera
2018-08-23, 12:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tjackarismyg
Tack Elsa. Jag har inte det svart på vitt. Det är nog ett fåtal personer som har. Men jag tror att ett antal personer runt LW har vetat om det en tid. Det kan förklara varför de har insett vikten av att följa instruktionerna att hålla tyst som du säger.
Om de visste hur farligt det hade blivit och vad det gällde, tror jag att de dessutom inte alls blev upprörda över att LW fick skydd. Snarare tror jag att de blev lättade för hennes skull.

Jag har skrivit en del om den hotbild jag har fått fram. Den handlar inte om LW personligen utan om Säpos arbete med att utreda de organisationer som ligger bakom våld mm i Örebro.
Eftersom mina inlägg väcker raseri av många användare, så vill jag inte repetera, men det finns i mina inlägg. Vid intresse kan jag PM'a. Du har rätt i att inte alla på Migrationsverket är hotade såklart. LW var nog inblandad på ett mer aktivt sätt.

Som följd har naturligtvis polisen vetat om hotbilden, vilken nog inte kommer från något som en enskild person skriver till henne. Som tur är läcker inte sådant ut till NA. Vi läser inte så ofta listan om vilka som har fått skyddad identitet den här veckan, eller hur.
Man ska vara medveten att den vanliga operativa polisen inte jobbar aktivt med detta. De som behöver veta att identiteter är skyddade får veta, men inte varför. I LW's fall blir det ännu enklare nu.

Ja, orsakerna till UW's giftermål vet vi inget om. Jag svarade på att det var en möjlig orsak. Det där med att hon skriver om klassningen och att Schazz här i tråden visste om det, tror jag inte betyder att det behöver ha varit högre än klass 3, men det kan ju vara mer. Eftersom jag bara har erfarenhet från Försvarsmakten har jag inget grepp om andra organisationers klassning.

hur var l*na hotad vad för bild vad har Säpo med det att göra i går var L*na säkerhetsklassad nu har du inte grepp om mer än försvarsmakten nopp sant man kan inte vete vem som har skyddad indiditet eller kan man ja det kan man hade L*na haft skyddad indentitet hade ni inte klarat gräva fram saker om henne som det gjort då hade L*na inte varit på ratsit skatteverket hade svarat er nada
Citera
2018-08-23, 12:15
Bannlyst
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Här är ytterligare ett ex på varför det blir frågor till Dig!
Vill Du eller vill Du inte dementera bekantskapen, Du skriver "nog"...?

Citat:

Det blev fel vi känner inte varan 😉
nu när en säger L*na va säkerhetsklassad hade skyddad indiditet skydd är det kasst av polis och Säpo och inte veta vem som väntade utanför L*na
Citera
2018-08-23, 12:15
Medlem
Linxieloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Men om det jag skrev stämmer så är ju det här ytterligare en märklig omständighet kring det här med misstanken om kidnappning/människorov redan på morgonen efter försvinnandet.

I så fall borde ju denna masttömning ha kunnat göras omgående, och sökandet koncentrerats till Vivallaskogen redan dagen efter försvinnandet? (men det kanske det gjorde, jag kanske bara har missat något här?)
Har det framkommit någonstans att en masttömning faktiskt har gjorts i det här fallet? Jag har tolkat det som om enbart LWs telefon har pingats och möjligtvis även SDs. En masttömning innebär i min värld iaf samma sak som en basstationtömning. https://it-ord.idg.se/ord/basstationstomning/ där all telefontrafik i ett område kartläggs och är svårare att få igenom med tanke på att även oskyldigas/ej misstänktas telefontrafik kartläggs.
I det här fallet tror jag tyvärr inte att det gjorts någon masttömning då polisen har riktade in sig från dag ett på vem som var mördaren och hur lätt fallet skulle vara att lösa. Man får inte glömma att dåvarande spaningsledaren faktiskt tog semester innan LW var hittad och beordrade resten av gruppen att inte vidta några ytterligare åtgärder förrän han kom tillbaka...
När det gäller pingning så tror jag helt enkelt att den som gjorts bara visar var och när LWs telefon stängdes av/förstördes och att ingen telefon var igång på torsdagen.
Citera
2018-08-23, 12:18
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det jag är nyfiken på är alltså hur du (och några till här i tråden) resonerar när ni menar att åklagaren garanterat har något mer på SD än det vi känner till.

Uppenbarligen räcker ju de här kända omständigheterna "bilepisoden", "något slags förhållande" och "den digitala kontakten i sig" (se länk nedan) gott och väl för att ni själva skall misstänka SD för brottet, och varför skulle då inte dessa omständigheter kunna vara vad som ligger till grund även för Åsa Hidings uttalade misstankar.

(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Min fråga är alltså:
- Menar ni att de här omständigheterna i flixa81:s indicielista ovan inte i sig kan anses utgöra tillräcklig grund för skälig misstanke?

Du ställer så konstiga frågor.
Ovanstående omständigheter är antagligen grunden för skälig misstanke.
Åklagaren får bara häkta en period (en vecka?) på misstankegraden skälig misstanke.
Om misstankegraden sannolika skäl inte uppnås efter den tiden så måste åklagaren släppa den häktade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in