2018-08-23, 04:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
LW hittades och mobilen pingades efter att SD och HD
kom tillbaka från USA.

Till Sverige ja, dom flög ju bara fram och tillbaka.
Citera
2018-08-23, 04:56
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nej, hade det funnits "konkreta och robusta bevis" mot SD så hade han suttit häktad.

Förresten har jag aldrig riktigt förstått den här övertygelsen flera här verkar ha, om att åklagaren garanterat har något mer på SD än det vi redan känner till. Uppenbarligen räcker ju de här redan kända omständigheterna (se länk nedan) gott och väl för att ni själva skall misstänka SD för brottet, och varför skulle då inte exakt samma omständigheter kunna utgöra tillräcklig grund även för Åsa Hidings misstankar mot honom?

(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Uppenbarligen inte eftersom han inte är häktad. Jag tror du blandar ihop vad som krävs för en viss misstankegrad och vad som krävs för att bli häktad.
Citera
2018-08-23, 07:11
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adolfina
JG säljer nu sin bil på Facebook, kanske inte behöver den längre...

Om hans bil har använts som mera hjälp - alltså inte bara till att skjutsa sin bästis SD med blivande exfru, så kanske han mentalt inte klarar att se bilen längre? Av någon anledning så upplever jag inte JG lika stark i psyket som den huvudmisstänkte. Samariten JG kan vara i behov av att prata ut nu. Utredarna bör plocka in både honom och bilen för granskning. Kanske det blir färdigpusslat då?
Citera
2018-08-23, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjackarismyg
I LW's fall tror jag nu att LW var säkerhetsklassad själv, inte pga UW. Dessutom var hon själv ett skyddsobjekt pga hennes hotbild.

Välkommen tillbaka i tråden tjackarismyg. Det här att LW var skyddsobjekt, är det ngt du har svart på vitt på (går kanske inte att få? Då hade det varit meningslöst?) eller är det en del av din teori? Människorovsrubriceringen ter sig rimligare med det jag uppfattar som din hotbild, liksom att man då vill ha det tyst om historien initialt. Men jag har svårt att få till hur hon hamnat i den hotbilden. Det är knappast så att alla på flyktingboenden gör det.

Om polisen tidigt misstänkte SD för människorov, borde det baserats på ngt han skrivit till henne, eller att han ägnat sig åt liknande förr(och det borde kommit fram så här dags).

Förövrigt tror jag att UW och MH gifte sig av religiösa skäl. Även om hon är pastor i en liberal församling, ses det nog inte med blida ögon att hon har ihop det sexuellt med ngn hon inte är gift med.
Men att hon skriver om säkerhetsklassningen borde kunna betyda att den märktes, och det gör knappt en lägsta klassens.
Citera
2018-08-23, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adolfina
JG säljer nu sin bil på Facebook, kanske inte behöver den längre...

Aha, Mr Fool kind kanske inte orkar bli påmind om sin dumsnällhet. Hur mycket har han ställt upp för sin bästis?
Citera
2018-08-23, 07:56
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjackarismyg
Intressant! Har aldrig reflekterat att den sena timmen är så viktig för datumet. Jag tänkte bara att skrikvittnet var dödstecknet och så gick man efter det. Men att biologiska bevis efter fyra dygn i värmebölja skulle visa 30-minuters intervaller verkar mindre troligt. Det kan nog vara svårt att pricka rätt dag t.o.m. Sonen hade lagt sig och det fanns digitala spår efter 22. Kan det inte betyda att man helt enkelt anger den tid där alla spår slutar? De kroppar som har legat i veckor måste ju rimligtvis också få en dödsattest med dödsdatum. Vilka rutiner används då?

Jag skulle tro att det är många saker som påverkar. Skrikvittnet och hennes sista digitala kontakter men framför allt skulle jag gissa att hon hade så allvarliga skador att de har förorsakat omedelbar död, dvs hon har inte legat och förblött under en längre tid.
Citera
2018-08-23, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Nu blev jag så förvirrad ikväll då det ju är två smultron med i sylten så jag var tvungen att gå tillbaka och läsa lite då jag hade för mig att Smultr0n skrivit så intressant flera gånger varvid jag ville fräscha upp minnet. Jag tar mig friheten att aktualisera dessa tankar från dig igen Smultr0n då dessa olika citat även sammanfaller med hur mina tankar gått i sommar vilka fick lite ny luft under vingarna med anledning av pluralformen av ordet "gripanden" i artikeln som diskuterats under kvällen. Det nämns alltså inte ett gripande utan gripanden som Honan6 uppmärksammat oss på. Kan vara slarvigt skrivet då artikeln i övrigt hade en del sådana tecken på hast men det kan också vara en avsedd pluralform.

Även om du Smultr0n kanske lämnat HD som trolig så står hon ännu högt upp på min lista och jag tänker att något som kan försvåra för polisens utredning, eller iaf göra att den tar tid utöver analys av fynd, kan väl också vara att skapa sig en rätt bild av vem som verkligen står bakom mordet ifall flera kockar var inblandade, alla/båda med olika del och ansvar? Om uttalandet i artikeln stämmer, att det kan komma att bli flera gripanden och man ännu ser SD som skäligen misstänkt så blir väl den absolut närmsta möjliga man kan tänka sig HD eller den hjälpsamme JG? Det är iaf de personer han verkat tillbringa sommaren med. Men om det är en av dessa med hjälp av en eller fler till som polisen kan göra gripanden av... vad talar för att det är säkert att det är SD och inte HD som ville detta? Tänker också på hur SD, som verkar vara stort fan av Lundells texter, citerar en sång i sommar om en kvinna som han väljer att tro på fastän hon är galen. Nå, nu skenar väl fantasin iväg med mig igen men jag finner det inte alls omöjligt att GM haft hjälp och är det SD så som sagt...

Tack för att du hjälper till och rensar bären! 😀 Jag undrade ett tag om jag skrivit något speciellt som gjort att bären blev fler men det måste vara rom i regnet för att citera Lundell...

Angående "gripanden" tror jag det antingen är slarvigt uttryckt eller slarvigt citerat/skrivet. Jag tror dock fortfarande att mördaren inte är den ende som har aningar om vad som hände den där natten, tror det är MGM mfl.
Citera
2018-08-23, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Vill nog dementera detta att vi känner varandra. Jag är inte hemlig, men här vill jag inte outa mig.
Här är ytterligare ett ex på varför det blir frågor till Dig!
Vill Du eller vill Du inte dementera bekantskapen, Du skriver "nog"...?
Citera
2018-08-23, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smultr0n
Tack för att du hjälper till och rensar bären! 😀 Jag undrade ett tag om jag skrivit något speciellt som gjort att bären blev fler men det måste vara rom i regnet för att citera Lundell...

Angående "gripanden" tror jag det antingen är slarvigt uttryckt eller slarvigt citerat/skrivet. Jag tror dock fortfarande att mördaren inte är den ende som har aningar om vad som hände den där natten, tror det är MGM mfl.
Är det rätt MGM så är det väldigt märkligt om inte hans kompisar märkt något... kanske det inte är någon feltolkning/skrivning när det gäller "gripanden".
Ber om ursäkt att jag inte uppfattat att det finns två bär i tråden... borde ha gjort det!
Citera
2018-08-23, 08:51
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Uppenbarligen inte eftersom han inte är häktad. Jag tror du blandar ihop vad som krävs för en viss misstankegrad och vad som krävs för att bli häktad.
Det jag är nyfiken på är alltså hur du (och några till här i tråden) resonerar när ni menar att åklagaren garanterat har något mer på SD än det vi känner till.

Uppenbarligen räcker ju de här kända omständigheterna "bilepisoden", "något slags förhållande" och "den digitala kontakten i sig" (se länk nedan) gott och väl för att ni själva skall misstänka SD för brottet, och varför skulle då inte dessa omständigheter kunna vara vad som ligger till grund även för Åsa Hidings uttalade misstankar.

(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Min fråga är alltså:
- Menar ni att de här omständigheterna i flixa81:s indicielista ovan inte i sig kan anses utgöra tillräcklig grund för skälig misstanke?
Senast redigerad av Draifos 2018-08-23 kl. 09:13.
Citera
2018-08-23, 08:53
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smultr0n

Det går nog inte göra mycket av det där. Dock är det väl apropå vad du skriver så att pluralen blir en påminnelse till dem som står en GM nära att deras ev. tystnad är brottslig och att de kan bli aktuella för gripande och åtal.
Citera
2018-08-23, 09:09
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det går nog inte göra mycket av det där. Dock är det väl apropå vad du skriver så att pluralen blir en påminnelse till dem som står en GM nära att deras ev. tystnad är brottslig och att de kan bli aktuella för gripande och åtal.

En mycket viktig påminnelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in