Citat:
Ursprungligen postat av
flushdown
tvättäkta skitsnack, kommunen kan självfallet släppa mer mark, du är helt ute och cyklar igen
Jag är typ aldrig ute och cyklar. Föredrar att springa om jag skall vara ärlig.
Men för att hålla oss till topic, och då menar jag inte påhittad skit, vilket är det du sysslar med, det är upp till byggherren att ge ett "anbud" på byggrätten, det är upp till byggherren att ha rimliga ingångskalkyler. Sedan är det inte marken som är problemet, det är
byggbar mark, dvs planlagd mark, tar vi GBG kommun igen, för det är väl där du bor, så har det funnits en hel del flaskhalsar, tidigare var det framförallt trafikkontoret som inte klarade av att leverera, jag vet inte om det gått ett år då dom faktiskt klarat av att investera det som avsatts för infrastruktur, brukar istället bli ca 50-70 % av de planerade åtgärderna, vilket skapar fördröjningar, dessutom har det exempelvis varit brist på planarkitekter.
För att citera
Citat:
Trafikkontoret noterar att stadens mål och ambitioner för stadsutveckling för tillfället överstiger den kommunala organisationens och marknadens förmåga, i form av kompetens och personresurser, för genomförande. Komplexiteten i stadsutvecklings- och investeringsprojekten samt mer omfattande tillståndsprocesser ger längre genomförandeperioder och därmed tidsmässiga risker i form av förskjutningar i tid. Detta blir tydligt i effekterna på trafiknämndens investeringsplan för 2016 och kommer även ha effekt på kommande års investeringsramar.
Då får man ha i åtanke att antalet anställda på just trafikkontoret ökat med ca 20 %.
Men med det sagt, detta vad GBGs stadsbyggnadskontoret producerat i form av planer med bostadsinnehåll de senaste åren.
2011: 14 detaljplaner ca 1000 bostäder
2012: 23 detaljplaner och över 4000 bostäder
2013: 9 detaljplaner och ca 1150 bostäder
2014: 18 detaljplaner och 4500 bostäder
2015: 26 detaljplaner och 6700–9300 bostäder
2016: 39 detaljplaner och ca 14500 bostäder
2017: 17 detaljplaner och ca 5 200 bostäder
Totalt, om man räknar lågt, 37 050 bostäder. Detta betyder dock inte att planerna vinner laga kraft, då det är väldigt vanligt med dröjesmål i form av överklaganden.
ps. börjar bli lite trött på att skola dig, när det mesta är tillgängligt för offentligheten, för dom som klarar av att navigera en enkel websida det vill säga.