2018-08-23, 10:59
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjackarismyg
Jadu... Guld är nästan lika bra som cash, ibland bättre som betalning mellan kriminella. Det enda som man kan använda direkt till en smådealare på gatan t ex i brist på cash.
Men om man inte har en aning om sånt så går man till närmaste pantbutik som ägs av en person med bred nacke och ny BMW med tonade rutor och vars namn slutar på -ic. Han kommer nog inte att sätta in pengarna på ditt konto tyvärr. Och kvittot får du skriva själv. Men svårt är det inte.

Haha.
Jag, jag kanske ha missuppfattat hur lätt det är .

Men faktum kvarstår, Edvin verkar inte ha gjort något rån i den bemärkelsen att han har tagit annat av värde från huset, utan han har inriktat sig på parets konto.

I grunden tror jag att Edvins fantasier är det avgörande för hur det gått för paret och att pengarna var bara en "bonus" som han behövde för att visa upp för Sandra (förutom att de också inte hade det så förspänt ekonomiskt).

Tror inte att han var ute efter att råna paret på guld och andra värdesaker alltså. Det kunde han säkert pressat paret på med sin pickadol och kniv om han velat.
Citera
2018-08-23, 11:36
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom

Sedan har ju andra skrivit att deras hus inte låg vid någon väg som man normalt kör?

Nja. Det är första huset man kommer till när man svänger av från Riksvägen in på vägen mot Nybble. Avfarten mot nybble är hyfsat bred och dessutom asfalterad, så huset ligger långt ifrån mitt ute i bushen. Dessutom går det småvägar åt olika håll där, så det är en passage för en hel del andra boende i trakten. Parkerar du bilen utanför huset, så finns det grannar som ser och noterar det.
Citera
2018-08-23, 15:10
Medlem
tjackarismygs avatar
Jag låter mig fundera fritt.

Ponera att Edvin talar sanning om de två kompanjonerna.

I Rättegångspodden kan man höra hur han på karaktäristiskt vis monotont upprepar vissa fraser. Som "instruktioner". Samt hur han är mycket noga med att undvika att outa den tredje personen. Han väger orden på guldvåg. Han är inte yrkeskriminell. Han är definitivt inte medlem i någon kriminell organisation. Han är inte van att förhöras. Ändå undgår han att gola ner sina kumpaner på ett sätt som skulle göra vilken prospect som helst grön av avundsjuka.

Däremot visar han känslor när han erkänner att han har stulit pengar ifrån de två offren. Han dröjer ett ögonblick innan han klämmer fram "stulit". Samma sak när han berättar om att han "lurades och ljög" i de första förhören. Det känns som ett barn som har fått lära sig att det är fult att stjäla och ljuga och nu blir pappa arg och jag får skämmas.

Sedan beskriver han målande hur Mattias plötsligt bara fanns i trädgården, samt de hotelser som uttalades. Det här gav outplånliga intryck av rädsla. Särskilt att han bara dök upp samt Mattias sätt att stå hotfullt nära. Edvins känslor påverkas mest av att skämmas inför nära anhöriga.
I trädgården var det nog medfödda reflexer som gav en rädsla han inte var van vid.

Det kan vara så att Mattias noga inskärpte vad Edvin fick och inte fick säga i förhör. Annars....
En normal person i samma situation hade ändå försagt sig någonstans under alla dessa timmar av förhör. Samt troligtvis brutit ihop ganska snabbt. Om inte annat funderat på varför han ska sitta på livstid för ett brott han inte har begått.

Jag tror att Edvins hjärna bara ger honom ett alternativ. Det är att göra som Mattias har sagt och med Edvins autism är det inga problem att spela upp samma ord om och om igen. Upplevelsen i trädgården kan liknas vid fobi: Vad som helst är bättre än rädslan.
Jämfört med sitt vanliga kaotiska liv med jobb som aldrig funkar, pengar som inte räcker och alla som gör att han skäms, kan det lugna trygga livet i häktet med mat på bestämda tider, inga krav och bara snälla poliser som lyssnar intresserat passa Edvin bra. Här kan han vegetera i fred.

I bakgrund till detta kanske Edvin inte alls med näbbar och klor vill sätta dit de andra. Han har erkänt det han har gjort. Han är skyddad från Mattias och snart är det middag.
Citera
2018-08-23, 15:33
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:

Ändå undgår han att gola ner sina kumpaner på ett sätt som skulle göra vilken prospect som helst grön av avundsjuka.

Men det är ju ganska lätt ordnat, när det handlar om icke existerande kumpaner. Det är bara att svara undvikande på alla de frågor där han skulle behöva fabulera eller hitta på för att kunna komma med ett svar.
Citera
2018-08-23, 16:13
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

I Rättegångspodden kan man höra hur han på karaktäristiskt vis monotont upprepar vissa fraser. Som "instruktioner". Samt hur han är mycket noga med att undvika att outa den tredje personen. Han väger orden på guldvåg. Han är inte yrkeskriminell. Han är definitivt inte medlem i någon kriminell organisation. Han är inte van att förhöras. Ändå undgår han att gola ner sina kumpaner på ett sätt som skulle göra vilken prospect som helst grön av avundsjuka.

Däremot visar han känslor när han erkänner att han har stulit pengar ifrån de två offren. Han dröjer ett ögonblick innan han klämmer fram "stulit". Samma sak när han berättar om att han "lurades och ljög" i de första förhören. Det känns som ett barn som har fått lära sig att det är fult att stjäla och ljuga och nu blir pappa arg och jag får skämmas.

Sedan beskriver han målande hur Mattias plötsligt bara fanns i trädgården, samt de hotelser som uttalades. Det här gav outplånliga intryck av rädsla. Särskilt att han bara dök upp samt Mattias sätt att stå hotfullt nära. Edvins känslor påverkas mest av att skämmas inför nära anhöriga.
I trädgården var det nog medfödda reflexer som gav en rädsla han inte var van vid.

Det kan vara så att Mattias noga inskärpte vad Edvin fick och inte fick säga i förhör. Annars....
En normal person i samma situation hade ändå försagt sig någonstans under alla dessa timmar av förhör. Samt troligtvis brutit ihop ganska snabbt. Om inte annat funderat på varför han ska sitta på livstid för ett brott han inte har begått.

Jag tror att Edvins hjärna bara ger honom ett alternativ. Det är att göra som Mattias har sagt och med Edvins autism är det inga problem att spela upp samma ord om och om igen. Upplevelsen i trädgården kan liknas vid fobi: Vad som helst är bättre än rädslan.
Jämfört med sitt vanliga kaotiska liv med jobb som aldrig funkar, pengar som inte räcker och alla som gör att han skäms, kan det lugna trygga livet i häktet med mat på bestämda tider, inga krav och bara snälla poliser som lyssnar intresserat passa Edvin bra. Här kan han vegetera i fred.

I bakgrund till detta kanske Edvin inte alls med näbbar och klor vill sätta dit de andra. Han har erkänt det han har gjort. Han är skyddad från Mattias och snart är det middag.

De flesta ”medhjälpare till mord” som har familj och små barn som älskar dem vill så snart det går komma ut och se dem växa upp och börja skolan och finnas för dem som förebild och trygghet. De brukar då i allmänhet be åklagaren att få ”gola” utan att det kommer till allmänhetens kännedom att så skett. Då händer det att trafikpolisen i stället ”springer på” några bovar när de rutinkollar ett fordon på vägen. Efter att ha bevakat deras soppåsar ett tag och hämtat dna. Som matchas mot fynd på BP. Om Edvins historia verkat trovärdig.

På så sätt åker de riktiga skurkarna dit bigtime och lille Edvin kan hoppas på kortaste möjliga livsstidsstaff eller mindre, för ”väldigt gott uppförande” och ”otroligt snabb rehabilitering”, eller vad man bedömer.

Skulle jag gissa.

Om inte försvaret föreslår sådan lösning så kan man gissa att åklagaren kanske sonderar terrängen med Edvins ombud om en sådan lösning.

Dyker inget av sådant slag upp inför allmänhetens blickar, dvs om inte kumpanerna plötsligt råkar gripas, så kan man sitta lugnt med förvissningen att några kumpaner ej existerar.

Edvin har i alla fall lite tid mellan bullintagen så att han hinner tänka över sitt eget bästa.

Hans utmaningar som far på längre sikt ligger nu som det ser ut i ett helt annat härad. Det är intressant i sig, men först av allt tragiskt och trist för en massa människor. ”Tragiskt och trist” är det ingen som gillar, och alla hade nog velat hjälpa till att få till en lösning där de riktiga skurkarna fick sitta inne, och Edvin kunde så sakteliga ”ställa om” till ett liv utanför murarna om femton-tjugo år eller så.
Citera
2018-08-23, 16:43
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
De flesta ”medhjälpare till mord” som har familj och små barn som älskar dem vill så snart det går komma ut och se dem växa upp och börja skolan och finnas för dem som förebild och trygghet. De brukar då i allmänhet be åklagaren att få ”gola” utan att det kommer till allmänhetens kännedom att så skett. Då händer det att trafikpolisen i stället ”springer på” några bovar när de rutinkollar ett fordon på vägen. Efter att ha bevakat deras soppåsar ett tag och hämtat dna. Som matchas mot fynd på BP. Om Edvins historia verkat trovärdig.

På så sätt åker de riktiga skurkarna dit bigtime och lille Edvin kan hoppas på kortaste möjliga livsstidsstaff eller mindre, för ”väldigt gott uppförande” och ”otroligt snabb rehabilitering”, eller vad man bedömer.

Skulle jag gissa.

Om inte försvaret föreslår sådan lösning så kan man gissa att åklagaren kanske sonderar terrängen med Edvins ombud om en sådan lösning.

Dyker inget av sådant slag upp inför allmänhetens blickar, dvs om inte kumpanerna plötsligt råkar gripas, så kan man sitta lugnt med förvissningen att några kumpaner ej existerar.

Edvin har i alla fall lite tid mellan bullintagen så att han hinner tänka över sitt eget bästa.

Hans utmaningar som far på längre sikt ligger nu som det ser ut i ett helt annat härad. Det är intressant i sig, men först av allt tragiskt och trist för en massa människor. ”Tragiskt och trist” är det ingen som gillar, och alla hade nog velat hjälpa till att få till en lösning där de riktiga skurkarna fick sitta inne, och Edvin kunde så sakteliga ”ställa om” till ett liv utanför murarna om femton-tjugo år eller så.

Det här fungerar säkert väl i många fall fall. Det gäller att straffet är väldigt långt och ingen av de inblandade tillhör det vanlig Kumla-klientelet. Den kombinationen kanske inte är så vanlig, men den finns säkert. Kan tänka mig t ex grova narkotikabrott utanför de etablerade familjerna. En 30-åring som vattnar Cannabisodlingen, blir bustad och polarna blånekar.

Tyvärr tror jag inte att det fungerar i Edvins fall. Han har inte kapacitet att väga risker och fördelar på det sättet. Att ge sig in i att överlista Mattias verkar så farligt så det vägrar han ens att tänka på. Dessutom kan han inte på allvar förstå så abstrakta tidsbegrepp som livstid. Det enda han litar till är hur det känns för stunden. Ingen ångest? Check sitt still i båten.

Det är ingen som har gjort fel i det här fallet som jag ser det. Visst man kunde ha tömt mobilmaster och de här okända fingeravtrycken kom sent, samt kunde kanske ges mer tid och resurser. Men annars får vi nog bara vänta. Eftersom Edvin är skyldig till det han har erkänt och verkar tillfreds med det, så är det ju heller inte ett Kalamarks-fall.

Anledningen till att jag inte är nöjd och belåten, är att det här är i verkliga livet. Det är inte att slå ihop en deckare och fått svaret på gåtan. Jag gillar inte halshuggningar av vanligt folk i Sverige helt enkelt.
Citera
2018-08-23, 16:58
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Men det är ju ganska lätt ordnat, när det handlar om icke existerande kumpaner. Det är bara att svara undvikande på alla de frågor där han skulle behöva fabulera eller hitta på för att kunna komma med ett svar.

Nu utgick ju jag ett resonemang där jag ponerar att han talar sanning.

Hursomhelst. Jag hoppas av hela min själ att du har rätt. Jag vill bara inte att någon annan ska få påhälsning av de här figurerna. Det skulle kännas bra att veta.
Att man inte hittar spår är ju inte bevis för att ingen har varit där, på det självklara sätt som närvaron av spår bevisar närvaro.
Annars kanske man får hoppas på att det finns motorburna herrar i Tannefors som vet mer än vi. De brukar inte heller gilla såna här tilltag. De bryr sig dock bara om personerna inverkar på deras egna affärer, vilket eventuellt med väldigt mycket tur kan vara fallet i just det här fallet. Jänkaren, bilkunderna, det gömda guldet och E4-an kan ge hopp.
Citera
2018-08-23, 17:09
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Det här fungerar säkert väl i många fall fall. Det gäller att straffet är väldigt långt och ingen av de inblandade tillhör det vanlig Kumla-klientelet. Den kombinationen kanske inte är så vanlig, men den finns säkert. Kan tänka mig t ex grova narkotikabrott utanför de etablerade familjerna. En 30-åring som vattnar Cannabisodlingen, blir bustad och polarna blånekar.

Tyvärr tror jag inte att det fungerar i Edvins fall. Han har inte kapacitet att väga risker och fördelar på det sättet. Att ge sig in i att överlista Mattias verkar så farligt så det vägrar han ens att tänka på. Dessutom kan han inte på allvar förstå så abstrakta tidsbegrepp som livstid. Det enda han litar till är hur det känns för stunden. Ingen ångest? Check sitt still i båten.

Det är ingen som har gjort fel i det här fallet som jag ser det. Visst man kunde ha tömt mobilmaster och de här okända fingeravtrycken kom sent, samt kunde kanske ges mer tid och resurser. Men annars får vi nog bara vänta. Eftersom Edvin är skyldig till det han har erkänt och verkar tillfreds med det, så är det ju heller inte ett Kalamarks-fall.

Anledningen till att jag inte är nöjd och belåten, är att det här är i verkliga livet. Det är inte att slå ihop en deckare och fått svaret på gåtan. Jag gillar inte halshuggningar av vanligt folk i Sverige helt enkelt.

Om han inte ”samarbetar med rättvisan” för att brottet ska få sin lösning så finns det förstås en punkt bortom vilken rättvisan kanske inte når eller bryr sig om att försöka nå. Då döms han på sina utsagor i rätten. Då döms han, kanske man kunde säga, som fredlös.

Den som haft ihjäl någon och erkänner och förstår sin handling och sin lagöverträdelse, är redan en god bit på väg att återkvalificera sig till samhällslivet. Den som inte fattar har den biten kvar. Skulle man kunna säga.

Ville Edvin dömas som samhällsmedlem så hade han delat ditt perspektiv att ”halshuggare” inte borde gå lösa. Och att hans familj är i fara så länge de är lösa. Då hade han tagit ett snack med åklagaren om sin situation.

Ingenting på jordens grund indikerar att något av det Edvin fabulerar om i rättssalen har något med verkligheten att skaffa. Verkligheten ser man till att ordna innan man träder in i rättssalen. Om det finns ngt att ordna. Det vet Edvin, edvins föräldrar, hans ombud, åklagarn och alla andra.

Det finns inga medhjälpare — det har rättegången avgjort. Så gott som det är möjligt att avgöra det. Och de har sannolikt ansträngt sig ganska hårt.

Låt liket ligga.
Citera
2018-08-23, 18:38
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Nu utgick ju jag ett resonemang där jag ponerar att han talar sanning.

Japp, och du använde det resonemanget för att bevisa just att han talar sanning. Det var det tankefelet jag ville blottlägga :P
Citera
2018-08-23, 19:11
Medlem
Anstaltslivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Haha.
Jag, jag kanske ha missuppfattat hur lätt det är .

Men faktum kvarstår, Edvin verkar inte ha gjort något rån i den bemärkelsen att han har tagit annat av värde från huset, utan han har inriktat sig på parets konto.

I grunden tror jag att Edvins fantasier är det avgörande för hur det gått för paret och att pengarna var bara en "bonus" som han behövde för att visa upp för Sandra (förutom att de också inte hade det så förspänt ekonomiskt).

Tror inte att han var ute efter att råna paret på guld och andra värdesaker alltså. Det kunde han säkert pressat paret på med sin pickadol och kniv om han velat.

Jo ja men han hade garanterat tagit guldet om han hade sett det för han va så pass dum, girig och impulsiv och att det ligger i fickan är tecken på att dom blev rånade i medvetande grad kanske bundna /tejpade kanske innan de blev bundna/tejpade eller så var dom bundna/tejpade olika mycket steg för steg och till slut blev det fast tejpade i köksmöblerna. Dom alla 3 kanske gick runt i huset ett tag innan och stökade, eller så kanske kan knackade på och blev insläppt och var trevlig först typ sa att hans bil var trasig, eller att han skulle köpa bil eller vad som helst och allt gick lugnt till men han uppträde lite konstigt så hon gömde allt guld pga av hans lustiga agerande. Sen en tid senare så spårade allting ur? Jag har inte hunnit läsa hela förundersökningen eller hela tråden ännu så jag vet inte alls det kanske framkommer i FUP vad som hände detta är mina egna spekulationer. Det kan vara så enkelt att hon tog av ringarna för trädgårdsarbete så klart men varför ta av sig halsbandet och armbandet också då? Det är inte logiskt.
Citera
2018-08-23, 19:15
Medlem
Anstaltslivets avatar
Citat:

Han kan också spela allt detta för psykopater eller vad det nu kan vara ja det är precis detta dom är bäst på, att spela hollywood film. Så hans olika känslomässiga peeakar och hans noga grubblande kan bara vara drama och komedifilm från hans sida. Ta det med en nypa salt skulle jag säga.
Citera
2018-08-23, 19:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Men jag hade den funderingen redan från början, att det är lite udda att hamna på den aktuella adressen, även om man skulle cruisa omkring lite slumpmässigt. Även slumpen brukar ju ha sin logik.

Det Edwvin har gjort är att ta E4 till Mjölby (en stad han visserligen är bekant med). Från Mjölby har han sedan tagit gamla riksvägen till Mantorp. Det betyder att han antingen i sista sekund bestämt sig för att inte åka in i Mjölby (om han kom in via norra påfarten) eller att han bestämt sig för att inte åka upp på E4 igen i sista stund (om han åkte in via den södra påfarten och åkte genom själva Mjölby). För avfarten till gamla riksvägen ligger nästan vid E4-påfarten (blink and you'll miss it).
Sedan har Edwin åkt i stort sett hela vägen till Mantorp på gamla riksvägen (ca en mil), och sedan vikt av på liten väg rätt in över en åker, precis innan Mantorps samhälle börjar.

Rent spontant tycker jag att valet av färdväg tyder på något av följande:

a/ Edwin visste vart han skulle åka.
b/ Edwin har ingen aning om var han ska. När han ser ett samhälle torna upp sig så viker han av och väljer en annan väg, för han har tänkt hålla sig på landsbygden.

Jag har svårt att tänka mig att färdvägen är särskilt uttänkt. Främsta anledningen till det är att Edwin tar gamla riksvägen från Mjölby till Mantorp (som skulle kunna vara strategiskt eftersom han inte passerar genom en tätort med en massa kameror), men när han lämnar mordplatsen är åker han rätt genom Mantorp och fastnar på kameran vid Gulfmacken.

Hade Edwin vetat var hans skulle åka och mörda, så hade han också planerat färdvägen. Och det finns en massa småvägar man kan ta, där man slipper åka genom samhällen.

Jag tror att han åkt runt på måfå och hittat ett ställe, och agerat ganska impulsivt. En någorlunda planerande människa hade valt ett ensligt hus ute i skogen någonstans. Nu valde Edwin en villa på landet, ganska nära ett samhälle. Det förefaller som att han ansträngt sig särskilt mycket, utan bara plockat ett ställe. Det är ett stenkast till järnvägen, och man hör trafiken på gamla riksvägen från mordplatsen. Det är inte sinnebilden för avsides, ensligt hus.

Jag minns att jag ritade kartor efter de uppkopplingar hans mobil gjord mot mast.
På dem kunde man följa tidsmässigt var han befunnit sig (på ett ungefär).
Mastuppkopplingar vid sms är säkra, med vid internetuppkoppling mer osäkra.

Vid flera tillfällen gjordes internetsökningar.
Min teori är att han vid dessa tillfällen googlade kartor.

Små slingrande vägar på landet tyckte han om att att åka på...
Sådana som han brukade åka på för att han gillade det. Sa han.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in