Ursprungligen postat av tjackarismyg
Okej. Två personer funkar också. Det som skaver hos mig är att allt hos Edvins person talar mot honom som ensam gärningsman.
Jag har redogjort i mitt första inlägg hur jag resonerar runt detta så istället för att börja skälla som arga bandhundar, så ber jag er att antingen läsa och begrunda eller hoppa över och läsa nästa inlägg. Jag ser mycket stora likheter med Kidnappningen av Uppsala/Linköpingsstudenten. Naturligtvis är dessa fall inte jämförbara när det gäller brutalitet osv. MEN det handlar om en psykopat med medhjälpare, samt en rekryterad person med personlighetsstörning, begåvningshandikapp, dålig självkänsla och urusel ekonomi. Psykopaten och medhjälparen lever ett kriminellt liv med rätt så organiserade stöldräder och bedrägerier i syfte att bekosta sitt missbruk. För kidnappningen behövs precis en sådan person som beskrivits ovan, dvs fångvaktaren från Mjölby.
Ni som har satt er in i det fallet, som för övrigt löstes i realtid här på FB med hjälp av en bekant till mig söta raggdoll.
Tänk er att rätten skulle komma fram till att fångvaktaren från Mjölby var ensam gärningsman. Trots att han kan nämna förnamnet på två till. Bara på grund av att det saknas bevis på andra gärningsmän.
För mig är det lika omöjligt att Edvin skulle ha kapaciteten att utföra mordet ensam på det sätt som beskrivs, som om Fångvaktaren hade gjort kidnappningen ensam.
Möjliga förslag till svar på frågorna ovan:
* Edvin fick några tusen. Bara det talar MOT hela scenariot. Att utföra så brutalt våld och riskera livstid för det som går att få ur en bankomat. Tänk själva.
Det rimligare alternativet: För Edvins del var det mycket pengar och skulle göra tjejen glad. Jobbet är att följa instruktionerna och hjälpa till med tejpningen.
Om han hade haft kapaciteten att utföra alltihop på egen hand skulle han inte ha gjort det för några tusen. Alternativen i detta fall är att han visste om något annat som han ville lägga vantarna på. Det sista alternativet är att han helt plötsligt förvandlas till en bindgalen blodtörstig sadist. De senare alternativen är för mig mycket osannolika.
*Att lämna personerna vid huset följer helt Edvins tankekapacitet och autismstörning. Han har fått sina pengar. Mattias har sagt att han ska åka hem vilket han gör. Att oroa sig för andra kräver "Theory of Mind" vilket Edvin saknar.
*Snälla söta. De har inte lånat Edvins skor. ALLA kriminella som planerar ett brott använder fel skostorlek. Det är lika självklart som att ha handskar för att inte lämna fingeravtryck. Var god börja grundkurs 1a1: Maskeradligan, Liam Norberg, Helikopterrånet, Anders Adali osv osv. Att Edvin hade såna jättefötter måste ha varit som en julklapp för Mattias. Edvin blev ju väldigt bekymrad över de försvunna skorna och kläderna, men bara av ekonomiska skäl för honom själv.
*Det fanns visst spår. Okända fingeravtryck och skospår.
*Han skyddar dem inte. Du har inte förstått hans oförmåga att tänka i sådana led. Han utgår från sig själv och sina egna känslor. Han säger det han vet är sant. Helt lugnt. Att besvara frågor är en lätt uppgift som inte ger ångest. Han saknar förmåga att associera, tänka ut om jag säger ditten så tror de datten osv. Har Mattias sagt en sak så har han inte förmågan att undra varför osv. Det är som om vi andra skulle undra varför en stol är blå. Och misstänka att den nog egentligen är röd, men ljuger.
… [ Visa mindre ]
Citat:
Ursprungligen postat av
Anstaltslivet
Det är nog din verklighetsuppfattning som är skev för du är ensam om att tro att han hade med sig andra gärningsmän, det finns ju så mycket teknisk bevis så det finns ingen logisk möjlighet att de va fler personer än Edvin. Han har ju till och med lämnat sitt finger avtryck på tejpen som är på brottsplatsen som han köpte på Biltema med sitt eget kort? Hör du inte själv hur dumt det du skriver låter? Du borde inte bli utredare i allefall det är en sak som är säkert, Håll dig borta från allt som har med att utreda och fundera och granska bevis för du är riktigt dålig på det.
Mvh
Ligger något i det alla kan inte ha lika verklighetsuppfattning tur är det att alla inte kan bli utredare man kan inte bara hitta på att fler är gm utan bevis