2018-08-23, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Det går inte att tvinga barn att leka på ett speciellt vis eller med vissa saker. Låt barn få vara barn och välja själv vad de roas av. Fridolin vill styra barns utveckling, inte ok!
Debatten blev dålig. Jag tror Fridolin menar att det ska vara stor frihet. Inte lätt att vara politiker alla gånger. Det slår mig att det är så sällan som politiker kommer av sig helt och hållet eller tappar tråden. Debatten hörde inte riktigt hemma i aktuellt tycker jag. När han nu blev uppringd av aktuellt får han ju svara så gott det går. Exakt vilka ord som används i läroplanen - är det en fråga för aktuellt. Är det nyhetstorka eller?
Citera
2018-08-23, 10:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-N
Debatten blev dålig. Jag tror Fridolin menar att det ska vara stor frihet. Inte lätt att vara politiker alla gånger. Det slår mig att det är så sällan som politiker kommer av sig helt och hållet eller tappar tråden. Debatten hörde inte riktigt hemma i aktuellt tycker jag. När han nu blev uppringd av aktuellt får han ju svara så gott det går. Exakt vilka ord som används i läroplanen - är det en fråga för aktuellt. Är det nyhetstorka eller?

Möjligt. Men jag litar inte på den lille jäveln!
Inte torka, men byte av fokus kanske.
Citera
2018-08-23, 10:43
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Jodå det finns forskning. Bland annat:

Almqvist, Birgitta (1989). Barn och leksaker – en forskningsöversikt. Uppsala: Universitet, pedagogiska institutionen, 83:87.

Almqvist, Birgitta (1993). Approaching the culture of toys in Swedish child care – a literature survey and a toy inventory. Diss. Uppsala universitet.

Davies, Bronwyn (2003). Hur flickor och pojkar gör kön. Stockholm: Liber förlag

Goldstein, Jeffrey H (1994). Toys, play, and child development. Cambridge: Cambridge University press.

Halldén, Gunilla (2003). Barnperspektiv som ideologiskt eller metodologiskt begrepp. Pedagogisk forskning i Sverige, nr 1-2, ss 12-23.

Johansson, Eva (2003). Att närma sig barns perspektiv. Pedagogisk forskning i Sverige, nr 1- 2, ss 42-57.

Månsson, Annika (2000). Möten som formar- interaktionsmönster på förskola mellan pedagoger och de yngsta barnen i ett genusperspektiv. Diss. Malmö lärarhögskola.

Nelson, Anders (2002). Könsskillnader i barns leksakspreferenser och leksaksinnehav – hur ser de ut och hur uppkommer de?

I Nelson, Anders & Nilsson, Mattias (red). Det massiva barnrummet, teoretiska och empiriska studier av leksaker. Diss. Malmö Högskola.

Nelson, Anders & Nilsson, Mattias (2002). Det massiva barnrummet, teoretiska och empiriska studier av leksaker. Diss. Malmö Högskola.

Nelson, Anders (1998). Könsrollsmönster i leksakslådan. Locus, nr 3, ss 41-50.
Nelson, Anders & Svensson, Krister (2005). Barn och leksaker i lek och lärande. Stockholm: Liber förlag.

Odelfors, Birgitta (1998). Förskolan i ett könsperspektiv – att göra sig hörd och sedd. Lund: Studentlitteratur.

Owen Blakemore, Judith E & Centers, Renee E (2005) Characteristics of boys’ and girls’ toys. (Elektronisk). Sex roles, vol 53, nos 9/10, ss. 622-632. URL: http://www.springerlink.com.lib.costello.pub.hb.se/content/f1415p4h43786rk1/fulltext.pdf
(2008-12-01).

Pike, Jennifer J & Jennings, Nancy A (2005). The effects of commercials on children’s perceptions of gender appropriate toy use. (Elektronisk). Sex roles, vol. 52, ss. 84-85, 88, 90. URL: http://www.springerlink.com.lib.costello.pub.hb.se/content/u315521789151524/fulltext.pdf
(2008-12-02).

Qvarsell, Birgitta (2003). Barns perspektiv och mänskliga rättigheter. Pedagogisk forskning i
Sverige, nr 1-2, ss 103-113.

Servin, Anna, Bohlin, Gunilla, Berlin, Lisa (1999). Sex differences in 1-, 3-, 5-year-olds ́ toy-
choice in a structured play-session. Scandinavian Journal of Psychology, nr 40, ss 43-48. Svensson, Per-Gunnar & Starrin, Bengt (red) (1996).
"Forskning" ja, seriös, nej.

Ingen av de bifogade länkarna gick att följa.
Jag gissar att ingen av dem beaktat de biologiska skillnaderna mellan pojkar och flickor, som Baron Cohen konstaterat i en betydligt mer seriös och mångfaldigt mer citerad forskningsrapport.

Jag har nämnt det förr, men Sverige producerar massor av den här sortens dynga (med reservation för att jag faktiskt inte läst dem) och publicerar dem som om det var VM i många rapporter, men kvalitén är ofta under all kritik och de utgår ifrån hållningar och ståndpunkter som de förmodar är "konsensus" utan att visa det på något sätt.

Hela korthuset faller när man pressar dem på basen till all forskning, dvs patriarkatteorin.
Citera
2018-08-23, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Jag har inte läst forskningen, men Gustav är väl utbildad inom det? Han är väl lärare? Så jag antar att han vet det bättre än jag. Jag skulle aldrig sätta mina barn på dagis över huvud taget.

Okeeej, har du läst någon av de ca 15 artiklarna och böckerna som du rapade upp? Vet du alls vad de handlar om och vilka empiriska slutsatser som dragits i dem?

Fridolin har mig veterligen jobbat ett par år som lärare på en folkhögskola. Själv har jag både släkt och vänner i yrket. Är inte lika säker som du på att genuspedagogik för förskolan har ingått i allas utbildning, men ska gärna fråga vid tillfälle.

Jag väntar spänt på forskning som visar att Virtanens, Lars Ohlys m.fl sexuella trakasserier har sin grund i att de tilläts leka krig som småpojkar. Till dess fortsätter jag att tycka att MP (och F!) är flummiga pajasar.

(Har f.ö själv haft barn på dagis. Alla har inte möjlighet att låta bli. Var glad att du tydligen har helt andra resurser än de allra flesta andra.)
Citera
2018-08-23, 10:49
Medlem
Citat:

Läroplanen uttrycker sig vagt och utan skarpa kanter, men det är ingen tvekan om att det både i mp och bland diverse pedagogik- och genusforskare (och vänsterjournalister) finns många som vill gå betydligt längre än vad som öppet står i förslaget. Man vill omprogrammera barn i namn av en politisk ideologi, man vill skambelägga och stoppa killar som leker med bilar eller leker krig m m. Där har Ebba Busch-Thor fullständigt rätt.
Citera
2018-08-23, 10:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Okeeej, har du läst någon av de ca 15 artiklarna och böckerna som du rapade upp? Vet du alls vad de handlar om och vilka empiriska slutsatser som dragits i dem?

Fridolin har mig veterligen jobbat ett par år som lärare på en folkhögskola. Själv har jag både släkt och vänner i yrket. Är inte lika säker som du på att genuspedagogik för förskolan har ingått i allas utbildning, men ska gärna fråga vid tillfälle.

Jag väntar spänt på forskning som visar att Virtanens, Lars Ohlys m.fl sexuella trakasserier har sin grund i att de tilläts leka krig som småpojkar. Till dess fortsätter jag att tycka att MP (och F!) är flummiga pajasar.

(Har f.ö själv haft barn på dagis. Alla har inte möjlighet att låta bli. Var glad att du tydligen har helt andra resurser än de allra flesta andra.)

Det fanns för 20 år sedan i alla fall. Så det gör det med all säkerhet nu också.
Citera
2018-08-23, 10:51
Medlem
sfrges avatar
Vadå? Skall inte pojkar få leka med bilar längre? Frigolitmannen är farlig. Helt ärligt.
Vad är det för jäkla Sovjetsamhälle han vill ha?

Hoppas MP inte ens får 4% i valet. Dom är galna.
Citera
2018-08-23, 10:53
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Absolut att man förstod, att Fridolin inte tror att dagisfröken ska gå in och ge dockor till pojkarna.

Men ändå, om man gör sådana förslag ska man lätt kunna besvara sådana illasinnade frågor. Det kunde han inte. Han drog upp metoo-kortet. Det har jag inte hört någon annan nämna på 6 månader. Han sitter uppenbart i en bubbla. Det är inte bra om en Skolminister gör det.
Citera
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Det är en faktor som kanske inte Fridolin-tänkare funderat på? Att en del människor som är emot Human engineering kanske slutar med att sätta barn på dagis?
Vill man inte att ens ungar ska gå på dagis är det en ganska bra idé att inte sätta dem där. Så har det varit i alla tider.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Forskning finns. Men vad är resultatet av forskningen? Kan du länka till någon sida som styrker/avstyrker Fridolins uttalande i Aktuellt?

Gjorde inte precis personen det? Eller behöver du TLDR?
Citera
2018-08-23, 10:55
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Gjorde inte precis personen det? Eller behöver du TLDR?
Om du orkat läsa de 20 inläggen i tråden (TLDR) så ser du att inte en enda länk fungerar?
Citera
2018-08-23, 10:56
Medlem
ReiseReises avatar
Denna video är ganska aktuell i det här fallet, hur amerikanarna ser på oss:

https://www.youtube.com/watch?v=mUrtD8BTjxY&t=2s

För övrigt så kan man fråga sig hur mycket MeToo vi hade på 70-talet, och hur mycket MeToo har dom på Island?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in