2018-08-23, 01:40
Bannlyst
Ursprungligen postat av Smultr0n
Enligt personlig erfarenhet nej. Min fd partner (notera min könsneutrala förmulering) var säkerhetsklassad och vid vårt uppbrott upphörde kollen på mig trots gemensam vårdnad. Länkar återigen om säkerhetsklasser (en enkel googling away).

http://www.sakerhetspolisen.se/saker...hetsklass.html

http://www.sakerhetspolisen.se/saker...myndighet.html

Antal med klass 3: många, antal klass 2 hundratal tror jag, klass 1: statsminister, ÖB odl, antal under 50 skulle jag gissa. Säkerhetsklass 3 är inget speciellt egentligen, fuckar du up på jobbet kan du dömmas till hårdare påföljd pga din säkerhetsklassificering.

Citat:
Ursprungligen postat av tjackarismyg
Jag har samma personliga erfarenhet som du dvs vid skilsmässa upphör säkerhetsklassningen trots gemensamma barn. Detta gällde klass 2.

När det gäller om UW gifte sig senast pga klassning, tror jag du kan ha rätt. Det är också av personlig erfarenhet. Det var dock lite olika för olika personer. I det personliga fallet berodde önskemålet om giftemål på att den klass.2:ade personen i sin tjänst var nära personer i klass 1. Det var aldrig något tvång men det kunde bli tal om andra arbetsuppgifter.

I ett annat nära fall var personen också klass 2 men hade inte med någon i klass 1 att göra. Dock var sambon medborgare i ett stort land i öst. Detta handlar om försvarsmakten. Jag har sämre koll på andra säkerhetsorganisationer

En annan medlem undrade varför man vill bli klassad. Jag tror inte att man gifter sig för att man vill bli säkerhetsklassad. Det handlar troligtvis om önskemål från arbetsgivaren.

Vad gäller klass 3 har jag väldigt svårt att tro att sådant kommer på tal. Jag har massor med vänner som jobbar med någon liten del av ett mycket känsligt objekt och pga det blir de klass 3. Det enda jag kan tänka mig är om partnern är medlem i Bandidos eller IS eller liknande. Men då räcker det nog inte med giftermål.
Detta att så många, speciellt i vissa universitetsstäder är klass 3 kan vara orsaken till det löje som sprids om säkerhetsklassning. Jag kan förstå att det verkar fånigt att leka 007 om man tror att alla klasser är som 3. Dvs om du städar i vissa utrymmen, eller servar kaffeautomaterna. Klass 2 är en helt annan sak. Kan inte gå in på det, men det påverkar livet rätt genomgripande. Inte alls besvärligt men man får sig en tankeställare.

I LW's fall tror jag nu att LW var säkerhetsklassad själv, inte pga UW. Dessutom var hon själv ett skyddsobjekt pga hennes hotbild.

Milda makter så mycket samma personlighet och erfarenhet du har som du delar med dej här
efter två länkar som kom ut här

Vad hade L*na för hotbild”
Hur är det du påstår L*na ” LEVER ” Carina78 läste ja med undrade så 2a på bollen
nu är L*na med säkerhetsklassad
SUCK
Senast redigerad av smulrton82 2018-08-23 kl. 01:45.
Citera
2018-08-23, 01:53
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Jag har samma personliga erfarenhet som du dvs vid skilsmässa upphör säkerhetsklassningen trots gemensamma barn. Detta gällde klass 2.

När det gäller om UW gifte sig senast pga klassning, tror jag du kan ha rätt. Det är också av personlig erfarenhet. Det var dock lite olika för olika personer. I det personliga fallet berodde önskemålet om giftemål på att den klass.2:ade personen i sin tjänst var nära personer i klass 1. Det var aldrig något tvång men det kunde bli tal om andra arbetsuppgifter.

I ett annat nära fall var personen också klass 2 men hade inte med någon i klass 1 att göra. Dock var sambon medborgare i ett stort land i öst. Detta handlar om försvarsmakten. Jag har sämre koll på andra säkerhetsorganisationer

En annan medlem undrade varför man vill bli klassad. Jag tror inte att man gifter sig för att man vill bli säkerhetsklassad. Det handlar troligtvis om önskemål från arbetsgivaren .

Vad gäller klass 3 har jag väldigt svårt att tro att sådant kommer på tal. Jag har massor med vänner som jobbar med någon liten del av ett mycket känsligt objekt och pga det blir de klass 3. Det enda jag kan tänka mig är om partnern är medlem i Bandidos eller IS eller liknande. Men då räcker det nog inte med giftermål.
Detta att så många, speciellt i vissa universitetsstäder är klass 3 kan vara orsaken till det löje som sprids om säkerhetsklassning. Jag kan förstå att det verkar fånigt att leka 007 om man tror att alla klasser är som 3. Dvs om du städar i vissa utrymmen, eller servar kaffeautomaterna. Klass 2 är en helt annan sak. Kan inte gå in på det, men det påverkar livet rätt genomgripande. Inte alls besvärligt men man får sig en tankeställare.

I LW's fall tror jag nu att LW var säkerhetsklassad själv, inte pga UW. Dessutom var hon själv ett skyddsobjekt pga hennes hotbild.

Uuhm... önskemål om vad (att man ska gifta sig?) från vems arbetsgivare (den med tjänsten som kräver säkerhetsklassning eller dennes partners arbetsgivare? )?
Citera
2018-08-23, 02:11
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Uuhm... önskemål om vad (att man ska gifta sig?) från vems arbetsgivare (den med tjänsten som kräver säkerhetsklassning eller dennes partners arbetsgivare? )?

Oj. Den frågan får mig att inse att det här är okända ord för många. När man är säkerhetsklassad 2 och 3 handlar det om att man utför arbete som kan vara känsligt för rikets säkerhet.
Det handlar inte om att personen själv är i fara på något sätt.

Självklart är det den säkerhetsklassades arbetsgivare som vill säkerställa att känslig information t ex inte kan spridas till vem som helst.

Det finns så många olika saker som kan säkerhetsklassas. Klass 3 handlar om att personen som är på arbetsplatsen vet vad som gäller och varför. Klass 2 är ett ganska stort hopp. Då hanterar personen information och objekt som är vitala för rikets säkerhet.
Klass 1 är liksom fristående. Regeringen och kungafamiljen samt deras bostäder och fordon. I detta fall är de skyddsobjekt, men det spiller över till alla med klass 2 och 3 som är inblandade.

LW var skyddsklassad för det jobb hon utförde, men hon var ett skyddsobjekt pga de hot som uttalats mot henne. Det är olika saker.
Hoppas det blev lite klarare.
Citera
2018-08-23, 02:24
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smulrton82
Milda makter så mycket samma personlighet och erfarenhet du har som du delar med dej här
efter två länkar som kom ut här

Vad hade L*na för hotbild”
Hur är det du påstår L*na ” LEVER ” Carina78 läste ja med undrade så 2a på bollen
nu är L*na med säkerhetsklassad
SUCK

Vad kul att ni är intresserade. Jag har skrivit några inlägg om den här teorin om vad som hände LW.
Ni kan läsa dem genom att söka på min användare.
Citera
2018-08-23, 02:29
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Oj. Den frågan får mig att inse att det här är okända ord för många. När man är säkerhetsklassad 2 och 3 handlar det om att man utför arbete som kan vara känsligt för rikets säkerhet.

Självklart är det den säkerhetsklassades arbetsgivare som vill säkerställa att känslig information t ex inte kan spridas till vem som helst.

Det finns så många olika saker som kan säkerhetsklassas. Klass 3 handlar om att personen som är på arbetsplatsen vet vad som gäller och varför. Klass 2 är ett ganska stort hopp. Då hanterar personen information och objekt som är vitala för rikets säkerhet.
Klass 1 är liksom fristående. Regeringen och kungafamiljen samt deras bostäder och fordon. I detta fall är de skyddsobjekt, men det spiller över till alla med klass 2 och 3 som är inblandade.

LW var skyddsklassad för det jobb hon utförde, men hon var ett skyddsobjekt pga de hot som uttalats mot henne. Det är olika saker.

Tack för att du tar dig att förklara. Vi är nog många här som inte hajar hur detta fungerar och distinktionerna mellan olika grader av säkerhetsklass.
Citera
2018-08-23, 02:44
Bannlyst
Citat:

allt går att googla minus plus orimliga fantasier
fallet är löst
om bara polisen får veta var l*na är
Steffe måste få skadestånd för att va anklagad mördare L*na måste få skadestånd för varit uthängd som ”död”

var läser du det du skriver här?
Fantasi ovackert att skriva en död människa lever

citerat från tjackarismyg
Hoppas det blev lite klarare.?
Citera
2018-08-23, 03:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, väldigt, väldigt tråkigt att brottsrubriceringen människorov skulle vara orsak till att LWs kropp inte hittades på dessa fem dagar.

Vilket man nu verkligen inte kan förstå heller. Hur kan det vara uteslutet att ett människorov inte innebär att ett mord har begåtts? Det kan ju varitett mord från början redan, men också mynnat i ett mord under tiden. Hur kan det innebära att man inte söker i närområdet?

Vad UW har sagt i det första förhöret och vad som framkommit av den digitala informationen vet vi inte och vad som fått polis att dra den slutsatsen att det var ett människorov.

Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Jag ställer mig samma frågor. Hur kan man utesluta att människorov inte innebär att även mord har begåtts redan? Tidigare ikväll så funderade jag över hypotesen att LW ändå varit vid liv efter försvinnandet uppdagades och då lämnat något slags digitalt spår/larm som visat att hon var borta men ej död varpå rubriceringen blev som den blev.
Människorov utesluter inte att ett mord i senare skede begåtts men det är enkel logik att om man är bortförd mot sin vilja så söks isf BO annorstädes och inte, 100 m från där offret senast uppehöll sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag vill ju tro att människorov är en ”förskönande omskrivning” eller standardrubricering med sådan slagsida. Det fanns barn med i bilden. Det vore korkat om polisen lät sig styras av en rubrik, ssk som människoroven är få och torde vara överepresenterade bland folk med lite annan bakgrund och typ av meningsskiljaktigheter?

Nä jag tror inte ”människorovet” som så bidrog till att LW inte hittades. Det handlar i så fall nog i stället om undermålig dirigering av insatsen och motsättningar mellan poliser i nån befattning.

Man kan ju inte kalla ngt mord innan kroppen påträffats. Då är det ju bortförande. Sen om poliserna i tjänst bokstaverat sig genom de orden och sen börjat leta i skogen så är det ju inte polisiär sökmetodik som det är fel på, utan ledningen för just denna insats. .

Lustigt resonerande om du inte förstår att rubriken avser förmodat scenario och att rubriken betyder mer än bokstäverna den är författad av. Insatserna skijer avsevärt om någon försvunnit pga, sjukdom, depression, självmord, olycka etc.
--------------------------------------
Citat:
Polisen rubricerade fallet som människorov och det tog över fyra dagar innan kroppen hittades.

Enligt Mats Rupla som är chef på polisens hundenhet hade kroppen sannolikt hittas tidigare om man istället vidtagit de utredningsåtgärder som görs i samband med rubriceringen ”försvunnen person”.

– Det är jag övertygad om, säger han.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/or...innomord-petas

I går diskuterades varför användarna i tråden krånglar till allting och inte bara accepterar att mord och dråp beror på statistiskt sett vanliga orsaker. Sedan följde exempel på hur ett typiskt mordfall ser ut. Jag skrev ett troligtvis obegripligt svar med innebörden att det säkert stämmer. Men i det här mordfallet är det inte skribenterna som krånglar till det tvärt om, det är själva fallet som ter sig obegripligt.
Ovanstående citat kan man se som ett lysande exempel på händelser som ter sig märkliga. Sånt här har jag aldrig upplevt i andra krimfall. Man kanske tycker att något verkar konstigt, klantigt eller ologiskt men vanligtvis handlar grubblet om olika MGM eller vilka som visste vad eller olika motiv eller om bevisen kommer att räcka osv. Observera att ovanstående bara är ett exempel, om än viktigt. Jag skulle vilja se ett motsvarande exempel på en händelse i denna tråd som är helt logisk, följsam och förväntad. Det finns säkert massor, men de är i klar minoritet.
… [ Visa mindre ]

Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Citat:
Ovanstående citat kan man se som ett lysande exempel på händelser som ter sig märkliga. Sånt här har jag aldrig upplevt i andra krimfall. Man kanske tycker att något verkar konstigt, klantigt eller ologiskt ..

Jaså du har inte upplevt nåt liknande i andra krimfall säger du?
Men här i tråden klev du in och hävdade att trådens deltagare var mindre begåvade för att de inte förstod att allt i detta ärende bara är en schimär, baserat på att det är oerhört komplicerade och diskreta manövrar som sker, alltmedan LW är bortförd och lever, skyddad av starka krafter och intressen.
För att lite senare berätta att det där var en sorts kringgående rörelse för att inte moderatorena skulle upptäcka din eminenta strategi; du skulle så att säga blanda bort korten för att inte bli upptäckt.

Hävdar du fortfarande att Lena Wesström lever?

vi undra som du hur kan man
skriva L*na lever aldrig läst överhuvudtaget att det framgår att en människa är mördad så skriver den så Sockerhals skrev om en minnessida på fonus och det står L*na död 14/5 polis rättsmedicin kan väl inte ljuga om det och fonus

Fonus minnessida
Dödsannonser >> Om begravningen för Lena Choon Shil Wesström
Lena Choon Shil Wesström
Född 10 januari 1973
Död 14 maj 2018, Örebro
Senast redigerad av smulrton82 2018-08-23 kl. 03:44. Anledning: Lagt till om fonus döds datum
Citera
2018-08-23, 03:21
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Jag tänkte inte direkt att någon skulle ha förfalskat intyget men undrade mer om det gick att fastställa exakt då hon dog då kroppen enligt vissa uppgifter var så illa däran men givetvis får man inse att de har tekniken för att ta reda på detta. Sedan har jag inte så bra koll på ifall dödsfallsintyget synts här/setts av någon i tråden eller ifall vi bara har det som sekundärinformation. Men jag är aningen trött så jag snurrar nog bara till det. Men som du säger, de måste ha haft någonting som verkligen gjort dem väldigt säkra så att de valde att inte ens kika "bakom knuten". Jag antar att detta någonting är något som vi i tråden vill veta kanske lika mycket som GM, varpå det både är intressant att spekulera och samtidigt vi kanske bör vara försiktiga med att gräva i alltför mycket vad för bevis som polisen kan sitta på när GM läser i tråden mycket troligt skulle jag säga. Något digitalt kanske vi iofs får anta att det kan vara och då lär ju GM själv veta det å andra sidan.

Jag förstod det och du har rätt i att vi inte har intyget i tråden utan det var Cloudedcrystalbeam som grävde (jag finner hen trovärdig). Men din fråga är väldigt intressant, om hur nära Rättsmedicin kom i sin bedömning. Att de säger 14 maj - trots att hon levde kl 23 - låter det ju som att de har lyckats fastslå dödstillfället någorlunda exakt? I detta fall blir det också en talande ledtråd, datumet hade inte sagt lika mycket om hon tex hade försvunnit runt lunchtid.
Senast redigerad av ModestyBlaiser 2018-08-23 kl. 03:27.
Citera
2018-08-23, 03:39
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Jag förstod det och du har rätt i att vi inte har intyget i tråden utan det var Cloudedcrystalbeam som grävde (jag finner hen trovärdig). Men din fråga är väldigt intressant, om hur nära Rättsmedicin kom i sin bedömning. Att de säger 14 maj - trots att hon levde kl 23 - låter det ju som att de har lyckats fastslå dödstillfället någorlunda exakt? I detta fall blir det också en talande ledtråd, datumet hade inte sagt lika mycket om hon tex hade försvunnit runt lunchtid.

Jaha, det var Clouded? Hen finner jag också som trovärdig och seriös här i tråden och har ju grävt fram mycket bra annars också.

Men ja, 14 maj är ju väldigt exakt om vi tar hänsyn till den snäva tidsram vi får ifall skrikvittnet är bekräftat samt den senaste messengerkontakten som en användare här i tråden vittnat om tidigt. Det rör sig om maximalt en halvtimme till en timme om man är generös innan det blir den 15 maj. Det blir en talande ledtråd som du säger och tyder på att de måste ha något som väldigt exakt fastslår tid för när hon togs av daga då skriket knappast räcker för att fastslå det. Jag har svårt att tro att man rättsmedicinskt skulle kunna skilja på någon halvtimme hit eller dit utan undrar om de då har digitala bevis som anger detta men kan inte för mitt liv begripa hur ett sådant bevis skulle se ut, typ en slags hälsoklocka som tar puls på något vis som stannat? Det är ju knappast så att LW i dödsögonblicket bett att få låna sin telefon och meddelat anhöriga om att hon nu lämnar dem får man anta, då hade polisen ju gått direkt efter mord och inte människorov. Så vad kan finnas som gör att tiden blir så exakt att den hamnar på rätt sida datumlinjen 14 maj?
Senast redigerad av Philomena 2018-08-23 kl. 03:51.
Citera
2018-08-23, 04:08
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:
Jaha, det var Clouded? Hen finner jag också som trovärdig och seriös här i tråden och har ju grävt fram mycket bra annars också.

Men ja, 14 maj är ju väldigt exakt om vi tar hänsyn till den snäva tidsram vi får ifall skrikvittnet är bekräftat samt den senaste messengerkontakten som en användare här i tråden vittnat om tidigt. Det rör sig om maximalt en halvtimme till en timme om man är generös innan det blir den 15 maj. Det blir en talande ledtråd som du säger och tyder på att de måste ha något som väldigt exakt fastslår tid för när hon togs av daga då skriket knappast räcker för att fastslå det. Jag har svårt att tro att man rättsmedicinskt skulle kunna skilja på någon halvtimme hit eller dit utan undrar om de då har digitala bevis som anger detta men kan inte för mitt liv begripa hur ett sådant bevis skulle se ut, typ en slags hälsoklocka som tar puls på något vis som stannat? Det är ju knappast så att LW i dödsögonblicket bett att få låna sin telefon och meddelat anhöriga om att hon nu lämnar dem får man anta, då hade polisen ju gått direkt efter mord och inte människorov. Så vad kan finnas som gör att tiden blir så exakt att den hamnar på rätt sida datumlinjen 14 maj?

Intressant! Har aldrig reflekterat att den sena timmen är så viktig för datumet. Jag tänkte bara att skrikvittnet var dödstecknet och så gick man efter det. Men att biologiska bevis efter fyra dygn i värmebölja skulle visa 30-minuters intervaller verkar mindre troligt. Det kan nog vara svårt att pricka rätt dag t.o.m. Sonen hade lagt sig och det fanns digitala spår efter 22. Kan det inte betyda att man helt enkelt anger den tid där alla spår slutar? De kroppar som har legat i veckor måste ju rimligtvis också få en dödsattest med dödsdatum. Vilka rutiner används då?
Citera
2018-08-23, 04:25
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det borde ju ha framkommit tycker man. Borde varit svårt att hålla snattran om.

Nu vill jag minnas att jag såg att GW ska ha mumlat på NA bakom betalvägg om ngt sådant som en förflyttning. Dock hade ju SD väl inte så mycket tid över för att göra det jobbet, var det inte så?

LW hittades och mobilen pingades efter att SD och HD
kom tillbaka från USA.
Citera
2018-08-23, 04:33
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adolfina
JG säljer nu sin bil på Facebook, kanske inte behöver den längre...

Man kan ju hoppas att polisen har kollat den.
Han är ju så "hjälpsam" så han kan ju ha hjälpt till
att frakta / flytta LW.
Senast redigerad av gloriouslife 2018-08-23 kl. 04:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in