Citat:
Ursprungligen postat av
Pudelfrillan
Jag kan tänka mig att det är BW och Helena som observeras eftersom dom har samma väg hem. BW var enligt egen uppgift den sista personen som pratade med HA, det känns osannolikt att någon annan skulle hinna dyka upp och ses vid Helenas sida redan på Österlånggatan när BW nyss, bara någon minut tidigare befann sig med HA utanför stadt. Nej jag sätter mina pengar på att BW ljög redan från början, han skiljdes kanske aldrig från HA utanför stadt utan dom slog följe direkt. Men detta kunde han givetvis inte säga till polisen för då skulle han direkt bli huvudmisstänkt för mordet på Helena Andersson.
Alternativet är som jag ser det, att dom först skiljs utanför stadt men att BW snabbt ändrar sig för han ser sin chans att under promenaden "få till det" med Helena så därför skyndar han efter och hinner ifatt henne redan på Österlånggatan.
Nu ska vi inte krångla till det här Ugglan, ingen annan än BW kan plötsligt dyka upp vid HAs sida endast någon minut efter det att BW påstår att dom har skiljts.
Det vet vi inte. Jag vet minst en till som pratade med henne på torget och rattugglan vet en. Ingen vet dock i vilken ordning. Och jo, den som är "mannen med pilotglasögon" (annan än BW, då) var ju med Helena alldeles innan Helena lämnar hotellet. Den personen hinner lätt att ansluta till Helena på Österlånggatan. Om "mannen med pilotglasögon" och BW är två olika personer, har vi också två olika möjligheter - men minns att brovittnet nämnde att mannen hade just pilotglasögon.
En ytterligare person som skulle kunna vara aktuell är PU, som enligt PK gick mot Trädgårdsskolans parkering. Frågan är bara när detta var.
Men, du går alltså emot
både Skövde-polisen
och GW Persson. Skövde-polisen hävdar att personen är "mannen med pilotglasögon" och att han var på Pernillas inflyttningsfest + Y + Y+ Y och så vidare. Var BW på Pernillas fest? Så här långt som vi tror oss veta var han på fest i Radbyn.
Om du kan binda BW till Pernillas fest kommer allt i ett helt annat läge - om inte kan han inte vara "mannen med pilotglasögon".
Klart är att Skövde-polisen är säkra på att "mannen med pilotglasögon" är skyldig - fast jag nöjer mig med att säga inblandad. Du går emot GW Persson också, som hävdar två personer med bil redan från torget, en teori som du tidigare har hävdat vara den rätta - då, när du var helt emot brovittnets trovärdighet. Alltså: Den man som Skövde-polisen kallar "mannen med pilotglasögon" - och som brovittnet pekar ut (angående trovärdigheten, se nedan) - måste vi kunna knyta till Pernillas inflyttningsfest. Om BW inte var där kan han inte vara "mannen med pilotglasögon", då är det någon annan.
Faktum är ju att man säger i avsnitt 3 att Helena är i sällskap med en man med pilotglasögon alldeles innan Helena lämnar hotellet. BW ska ju ha varit strax utanför Stadt, en viss skillnad. Dessutom ska ju "mannen med pilotglasögon" ha limmat på Helena inne på Stadt, och för att det ska kunna vara BW måste han kunna strykas från festen i Radbyn och i stället placeras på festen hemma hos Pernilla samt på Stadt under
hela kvällen. Annars faller BW. Den enda lilla smala möjligheten som jag kan se är att BW också hade pilotglasögon och gick med Helena och därför blev den som brovittnet tipsade om, men att polisen "tog fel man" eftersom den inne på Stadt också råkade "passa in" på beskrivningen. Dock känns det som att polisen vet att de har "rätt man med pilotglasögon".
Men nåväl, jag hade slarvat med det första avsnittet, ser jag nu. Uppgiften om att en kvinna ses med en man redan på Österlånggatan vid Systembolagets dåvarande placering gående ner mot Kungsgatan och vidare mot Marieholmsbron förändrar väldigt mycket, nämligen på så sätt att "brovittnets" trovärdighet automatiskt stärks rejält. Nu är det två vittnen som sannolikt såg samma sak. Sannolikheten att båda dessa vittnen ser Helena med "mannen med pilotglasögon" är ju nu nära 100 procent. Nu tror jag att vi vågar veta att "mannen med pilotglasögon" anslöt direkt på hörnet torget/Österlånggatan, typ, och att det var de två som promenerade kanske ända till Kohagen. Men beroende på "Hanna" finns det två möjligheter:
1) "Mannen med pilotglasögon"
är ensam om hela händelsen, men då faller "Hannas" vittnesmål om minst två mansröster och bildörrar. Vad hände i så fall då?
2) "Mannen med pilotglasögon"
är inte ensam om hela händelsen, utan sannolikt går eller springer två personer ikapp Helena och "mannen med pilotglasögon" eller så tar de en bil från kanske Trädgårdsskolans parkering och kör efter. Då passar "Hannas" vittnesmål in utan några större ändringar.
Men kärnan består: För att BW ska kunna vara aktuell måste han också vara "mannen med pilotglasögon", det vill säga han måste ha varit på Pernillas inflyttningsfest, han måste ha varit med inne på Stadt hela kvällen och limmat på Helena och allt det där - för det är ju utifrån dessa fakta som polisen har byggt sin åsikt om vem de misstänker.