Citat:
Ursprungligen postat av
Smultr0n
Enligt personlig erfarenhet nej. Min fd partner (notera min könsneutrala förmulering) var säkerhetsklassad och vid vårt uppbrott upphörde kollen på mig trots gemensam vårdnad. Länkar återigen om säkerhetsklasser (en enkel googling away).
http://www.sakerhetspolisen.se/sakerhetsskydd/sakerhetsprovning/sakerhetsklass.html
http://www.sakerhetspolisen.se/sakerhetsskydd/sakerhetsprovning/fragor-och-svar-om-registerkontroll/fragor-och-svar-myndighet.html
Antal med klass 1: många, antal klass två hundratal tror jag, klass 3: statsminister, ÖB odl, antal under 50 skulle jag gissa. Säkerhetsklass 1 är inget speciellt egentligen, fuckar du up på jobbet kan du dömmas till hårdare påföljd pga din säkerhetsklassificering.
Däremot väcks en fråga ang UWs senaste äktenskap: gifte de sig för att hon skulle klassas iom att de levde som särbos? Kulbo som Stalin-look-aliken sa.
Tack för utförlig redogörelse. Det kan ju ställa argumentet kring UWs säkerhetsklassning i ett annat ljus som relevant eller inte (eller grad av relevans iaf) kring utredningens initiala skede. Så tystnaden inledningsvis och valet av rubricering kan då ungefär som Snor-Johan sa kanske spåras till uttalande från UW som larmade samt digitala spår, men då kanske ej till dennes jobb. Men som Remark just sa, oavsett hur man styrde in arbetet så borde man sökt av den närmaste ytan därifrån LW försvann. Det är svårt att inte bli mer och mer upprörd över att detta inte verkar ha gjorts utan att denna stackars kvinna låg där i fem dygn innan en privatpersons hund fann henne. Det grymma ironiska är att om någon annan försvunnit i Hjärsta är jag ganska övertygad, utifrån den information vi fått, att LW själv med sin energi och sitt driv mycket väl hade kunnat vara just en privatperson som varit ute och sökt medan hon tränat och som hittat den försvunna.
Fråga:
är vi helt hundra på att LW verkligen låg där hela tiden? Att hon inte blivit flyttad? Det är väl absolut mest enkelt och logiskt att LW och GM gick dit och något urartade så att hon blev mördad där och BP är FP, men iom att polisen helt misslyckades i flera dagar och sedan tog in SDs bil,
finns det något som talar för att polis kan ha sökt däromkring och inte fått något spår men att hon lagts dit senare? Sorry för fråga som kanske blivit besvarad och förklarad.