2018-08-22, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Nu finns den saknade artikeln på NA. Upplåst till 21:51
https://www.na.se/artikel/orebro-lan/orebro/hjarstamordet-fortsatter-gacka-polisen-var-absoluta-forhoppning-att-vi-ska-kunna-losa-det-har

Tack f länk.
Man kan ju förstå att åkl inte vill säga så mkt om fallet men det blir väl nästan lite larvigt att hon inte ens kan säga om de har haft någon hjälp av NOA el inte:

"– Alla händelser som sker lokalt påverkar givetvis. Det finns ett begränsat antal poliser som arbetar. Jag kan inte svara på om polisen har haft någon förstärkning i just den här utredningen."

Eller så vet hon helt enkelt inte hur det förhåller sig med den saken, men då blir det ännu märkligare om hon som fu-ledare inte vet vilka resurser hon har tillgängliga?🤔
Citera
2018-08-22, 21:39
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Med risk för att återigen verka tjatig, jag ställde dessa frågor för några dagar sedan och ifall det är någon som kan hjälpa mig på traven kring hur man kan besvara dessa frågor så vore jag tacksam. Jag reagerar mot att ett av argumenten kring polisens initiala tystnad skulle vara UWs säkerhetsklassning som då även skulle ha gällt exfrun LW men undrar om detta verkligen kan stämma då MH i sin blogg beskriver hur denna upphör då de skiljt sig. LW som är skild från UW sedan ännu längre tid, varför har hon då fortfarande säkerhetsklassning? Eller tänker jag galet nu?

Sedan undrar jag ännu om vad polisen kunde tänkas veta redan morgonen då hon anmäldes försvunnen varpå man inte bad allmänheten om hjälp direkt utan la locket på. Man måste ha trott sig vara ganska säker på att LW inte levde och låg svårt skadad någonstans? Vad hade man indikationer på då? Att hon var bortrövad och man genom tystnad kunde pressa kidnapparen? Att hon redan var död och man ville få mördaren att tabba sig? Något måste man ju arbetat ganska säkert efter iom att man inte direkt ville dra på stora söktrumman. Var ens Missing People ute någonsin? JG stoppade geocachare som ville ut och leta och hänvisade istället till MP och tystnad, men var de alls ute och letade?

Din första fråga får nog andra svara på.
Din andra undran om vad polisen fick veta på morgonen i LWs bostad kanske posten från MV kan besvara.

Postat 2018-07-10, 16:33 (avkortat)
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Det som var av avgörande betydelse för att man misstänkte människorov var inledande förhören med UW och digitala spår.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-08-22 kl. 21:41.
Citera
2018-08-22, 21:49
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Din andra undran om vad polisen fick veta på morgonen i LWs bostad kanske posten från MV kan besvara.

Förhören med UW kanske mer gav en bild av Lena som person, att hon inte var deprimerad och valt att försvinna av den anledningen. Att UW beskrev att hon troligtvis inte valt att försvinna av egen kraft.
De digitala kontaktern kanske visade något som gjorde att de misstänkte brott.
Citera
2018-08-22, 21:49
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan

Tack, ja kombinationen måste ju nästan till. Att UW vittnar så är kanske inte underligt men det ska bli intressant om vi senare får veta om UW kunde säga något konkret kring en hotbild (alltså inte bara besvärande historik från SD) som kanske t o m pekade just på hot att LW skulle kunna bli bortförd eller om det fanns sådana tecken i de digitala spåren. Artikeln som nyss släpptes var rätt tunn men man får hoppas att provsvaren som vi väntat på hela sommaren snart kommer... och även oss till kännedom. Fick dock ingen känsla av att det brann i baken på de som sköter utredningen så man får hoppas att de verkligen är inne på rätt spår nu.
Citera
2018-08-22, 21:50
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Låter som att utredningen har lunkat på som väntat, men det verkar vara en "bråttom-artikel" som presenterats ikväll. Journalisten skriver att det gått 4 månader sen mordet och att ledningen byttes ut redan efter ett par månader.
De rättar nog till texten under kvällen, om det inte redan gjorts.

Något intressant är citeringen av åklagaren " - Det är inte aktuellt med några gripanden just nu."

Hur många är det aktuellt att gripa snart, blir min tanke. SD är fortfarande den huvudmisstänkte.

Plural är en mycket intressant form här och undrar samma som du. Jag har ju min misstänkta duett eller trio jag gärna hade vetat mer om ifall GM är den som polisen tror.
Citera
2018-08-22, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Att man inte letade med hund efter Lena i den direkta omgivningen har jag väldigt svårt att köpa, oavsett rubricering. Även om personen inte tros befinna sig i närheten kan ju spår av bortförande göra det. Man vet även att majoriteten av attacker på kvinnor sker just i hemmet eller i väldigt nära anslutning.
Som jag förstått går inte poliser skallgång då det är för resurskrävande. Utan man gör patrullsök i grupper om 3-6 personer som söker igenom ett tilldelat område som då inkluderar dörrknackning. I större sökinsatser tar man ist in Missing People, Hemvärnet och dylikt, även tex lokala orienteringsklubbar som kan området.

MP är, som många har nämnt, en otrolig resurs. Efterlysningarna på Facebook ses av 200000–1500000 personer och de kan ofta starta en sökinsats inom 6 timmar från att ärendet kommer in, oavsett var och när. Enligt deras statistik hittas 80 procent (döda eller levande) inom en radie av en kilometer. Och DET känns ju sjukt frustrerande så här med facit i hand.
Det jag vet är att MP endast får söka om
1. Det finns en polisanmälan om försvunnen person.
2. Anhöriga har anmält försvinnandet till MP med samtycke från båda sidor av familjen.
3. Polisen måste godkänna att MP publicerar en efterlysning och gör en sökinsats.

Punkt 3 är väl troligtvis kruxet här. Det är inte ovanligt att polisen ber MP att avvakta. Oftast verkar det ha att göra med att man misstänker ett grovt brott, och att det finns risk att skallgången förstör spår som man undersöker.
Här verkar man även ha velat tysta ner situationen initialt, och troligtvis finns en anledning till det som vi inte vet om, och som tyvärr visade sig fördröja upptäckten.

Köper att man höll sig till patrullsök, men förstår inte utgången av det. Vanligtvis utgår man då ifrån sista kända plats personen varit på. När jag har efterforskat i det läste jag att en patrull på tre personer söker igenom en kvadratkilometer på 6 timmar, och då hittar 75 procent av det som går att hitta inom området. I detta fall ligger alla platser så nära varandra att oavsett var man utgick ifrån (både i hund- och patrullsök) borde fp ha legat inom denna radie.

Att man inte utnyttjade sökinsatsen fullt ut är närmast skandal. Helt vansinnigt! Man söker helt medvetet inte ens av närområdet utan avbryter insatsen.

Kan svenska polishundar (spec) söka av Öresund efter enstaka kroppsdelar på 10-13 meters djup så nog klarar en lik/spår hund av ett enstaka kvarter!
Citera
2018-08-22, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosenrasande1
Det första stycket. Tänker att de gemensamma barnen kanske bidrar till fortsatt säkerhetsklassning?!

Enligt personlig erfarenhet nej. Min fd partner (notera min könsneutrala förmulering) var säkerhetsklassad och vid vårt uppbrott upphörde kollen på mig trots gemensam vårdnad. Länkar återigen om säkerhetsklasser (en enkel googling away).

http://www.sakerhetspolisen.se/sakerhetsskydd/sakerhetsprovning/sakerhetsklass.html

http://www.sakerhetspolisen.se/sakerhetsskydd/sakerhetsprovning/fragor-och-svar-om-registerkontroll/fragor-och-svar-myndighet.html

Antal med klass 3: många, antal klass 2 hundratal tror jag, klass 1: statsminister, ÖB odl, antal under 50 skulle jag gissa. Säkerhetsklass 3 är inget speciellt egentligen, fuckar du up på jobbet kan du dömmas till hårdare påföljd pga din säkerhetsklassificering.

Däremot väcks en fråga ang UWs senaste äktenskap: gifte de sig för att hon skulle klassas iom att de levde som särbos? Kulbo som Stalin-look-aliken sa.
Senast redigerad av Smultr0n 2018-08-22 kl. 22:35. Anledning: Korrigering
Citera
2018-08-22, 22:02
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smultr0n
Enligt personlig erfarenhet nej. Min fd partner (notera min könsneutrala förmulering) var säkerhetsklassad och vid vårt uppbrott upphörde kollen på mig trots gemensam vårdnad. Länkar återigen om säkerhetsklasser (en enkel googling away).

http://www.sakerhetspolisen.se/sakerhetsskydd/sakerhetsprovning/sakerhetsklass.html

http://www.sakerhetspolisen.se/sakerhetsskydd/sakerhetsprovning/fragor-och-svar-om-registerkontroll/fragor-och-svar-myndighet.html

Antal med klass 1: många, antal klass två hundratal tror jag, klass 3: statsminister, ÖB odl, antal under 50 skulle jag gissa. Säkerhetsklass 1 är inget speciellt egentligen, fuckar du up på jobbet kan du dömmas till hårdare påföljd pga din säkerhetsklassificering.

Däremot väcks en fråga ang UWs senaste äktenskap: gifte de sig för att hon skulle klassas iom att de levde som särbos? Kulbo som Stalin-look-aliken sa.
Är det inte tvärt om? Att Säkerhetsklass 1 är den högsta?
Citera
2018-08-22, 22:02
Medlem
Philomenas avatar
Citat:

Antal med klass 1: många, antal klass två hundratal tror jag, klass 3: statsminister, ÖB odl, antal under 50 skulle jag gissa. Säkerhetsklass 1 är inget speciellt egentligen, fuckar du up på jobbet kan du dömmas till hårdare påföljd pga din säkerhetsklassificering.

Tack för utförlig redogörelse. Det kan ju ställa argumentet kring UWs säkerhetsklassning i ett annat ljus som relevant eller inte (eller grad av relevans iaf) kring utredningens initiala skede. Så tystnaden inledningsvis och valet av rubricering kan då ungefär som Snor-Johan sa kanske spåras till uttalande från UW som larmade samt digitala spår, men då kanske ej till dennes jobb. Men som Remark just sa, oavsett hur man styrde in arbetet så borde man sökt av den närmaste ytan därifrån LW försvann. Det är svårt att inte bli mer och mer upprörd över att detta inte verkar ha gjorts utan att denna stackars kvinna låg där i fem dygn innan en privatpersons hund fann henne. Det grymma ironiska är att om någon annan försvunnit i Hjärsta är jag ganska övertygad, utifrån den information vi fått, att LW själv med sin energi och sitt driv mycket väl hade kunnat vara just en privatperson som varit ute och sökt medan hon tränat och som hittat den försvunna.

Fråga: är vi helt hundra på att LW verkligen låg där hela tiden? Att hon inte blivit flyttad? Det är väl absolut mest enkelt och logiskt att LW och GM gick dit och något urartade så att hon blev mördad där och BP är FP, men iom att polisen helt misslyckades i flera dagar och sedan tog in SDs bil, finns det något som talar för att polis kan ha sökt däromkring och inte fått något spår men att hon lagts dit senare? Sorry för fråga som kanske blivit besvarad och förklarad.
Senast redigerad av Philomena 2018-08-22 kl. 22:05.
Citera
2018-08-22, 22:16
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Varför skulle någon vilja vara klassad? Det är väl ett nödvändigt ont för vissa typer av tjänster som man får stå ut med om man nu vill ha det jobbet men klassningen har väl inget egenvärde eller skoj i sig själv?
Citera
2018-08-22, 22:26
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Tack för utförlig redogörelse. Det kan ju ställa argumentet kring UWs säkerhetsklassning i ett annat ljus som relevant eller inte (eller grad av relevans iaf) kring utredningens initiala skede. Så tystnaden inledningsvis och valet av rubricering kan då ungefär som Snor-Johan sa kanske spåras till uttalande från UW som larmade samt digitala spår, men då kanske ej till dennes jobb. Men som Remark just sa, oavsett hur man styrde in arbetet så borde man sökt av den närmaste ytan därifrån LW försvann. Det är svårt att inte bli mer och mer upprörd över att detta inte verkar ha gjorts utan att denna stackars kvinna låg där i fem dygn innan en privatpersons hund fann henne. Det grymma ironiska är att om någon annan försvunnit i Hjärsta är jag ganska övertygad, utifrån den information vi fått, att LW själv med sin energi och sitt driv mycket väl hade kunnat vara just en privatperson som varit ute och sökt medan hon tränat och som hittat den försvunna.

Fråga: är vi helt hundra på att LW verkligen låg där hela tiden? Att hon inte blivit flyttad? Det är väl absolut mest enkelt och logiskt att LW och GM gick dit och något urartade så att hon blev mördad där och BP är FP, men iom att polisen helt misslyckades i flera dagar och sedan tog in SDs bil, finns det något som talar för att polis kan ha sökt däromkring och inte fått något spår men att hon lagts dit senare? Sorry för fråga som kanske blivit besvarad och förklarad.

Det borde ju ha framkommit tycker man. Borde varit svårt att hålla snattran om.

Nu vill jag minnas att jag såg att GW ska ha mumlat på NA bakom betalvägg om ngt sådant som en förflyttning. Dock hade ju SD väl inte så mycket tid över för att göra det jobbet, var det inte så?
Citera
2018-08-22, 22:27
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Är det inte tvärt om? Att Säkerhetsklass 1 är den högsta?

Vågar inte klicka på säkerhetspolisen länkar...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in