Citat:
Ursprungligen postat av
ModestyBlaiser
Att man inte letade med hund efter Lena i den direkta omgivningen har jag väldigt svårt att köpa, oavsett rubricering. Även om personen inte tros befinna sig i närheten kan ju spår av bortförande göra det. Man vet även att majoriteten av attacker på kvinnor sker just i hemmet eller i väldigt nära anslutning.
Som jag förstått går inte poliser skallgång då det är för resurskrävande. Utan man gör patrullsök i grupper om 3-6 personer som söker igenom ett tilldelat område som då inkluderar dörrknackning. I större sökinsatser tar man ist in Missing People, Hemvärnet och dylikt, även tex lokala orienteringsklubbar som kan området.
MP är, som många har nämnt, en otrolig resurs. Efterlysningarna på Facebook ses av 200000–1500000 personer och de kan ofta starta en sökinsats inom 6 timmar från att ärendet kommer in, oavsett var och när. Enligt deras statistik hittas 80 procent (döda eller levande) inom en radie av en kilometer. Och DET känns ju sjukt frustrerande så här med facit i hand.
Det jag vet är att MP endast får söka om
1. Det finns en polisanmälan om försvunnen person.
2. Anhöriga har anmält försvinnandet till MP med samtycke från båda sidor av familjen.
3. Polisen måste godkänna att MP publicerar en efterlysning och gör en sökinsats.
Punkt 3 är väl troligtvis kruxet här. Det är inte ovanligt att polisen ber MP att avvakta. Oftast verkar det ha att göra med att man misstänker ett grovt brott, och att det finns risk att skallgången förstör spår som man undersöker.
Här verkar man även ha velat tysta ner situationen initialt, och troligtvis finns en anledning till det som vi inte vet om, och som tyvärr visade sig fördröja upptäckten.
Köper att man höll sig till patrullsök, men förstår inte utgången av det. Vanligtvis utgår man då ifrån sista kända plats personen varit på. När jag har efterforskat i det läste jag att en patrull på tre personer söker igenom en kvadratkilometer på 6 timmar, och då hittar 75 procent av det som går att hitta inom området. I detta fall ligger alla platser så nära varandra att oavsett var man utgick ifrån (både i hund- och patrullsök) borde fp ha legat inom denna radie.
Jag kan inte säga om MP inte tillåts leta om det är så att man har skäl att misstänka att MP kan stöta på GM tillsammans med BO. Men det borde väl finnas vägar runt det.
Risken är ju dock ändå uppenbar att MP ändå inte letat bakom planket utan ute i skogen, och likväl borde polisen i alla händelserletat bakom planket i alla fall.
Är det nån som kortfattat kunde redogöra för skälet som officiellt gavs för att de som först ledde fallet (Springare?) blev omplacerade?