2018-08-22, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Hade tänkt förtidsrösta på SD, för trodde AfS inte har någon chans till riksdagen.
Men senaste Yuogov gav övriga partier 4,8 %, exklusive Fi.

Röstningen får vänta, och förhoppningsvis kommer någon OM med 2,5-3 % för AfS!

Får försöka övertala många SD-are rösta på ett parti, som önskar verklig förändring!
Jag vågar faktiskt nästan garantera dig, att nästa YouGov nära valet, kommer att särredovisa AfS. Liksom allt pekar på det.

Juli, fick "övrigt" 4,7 (exklusive FI).
Nu, fick "övrigt" 4,8 (exklusive FI).
Nästa mätning återstår.

För er som inte vet. YouGov kräver att ett part måste ha fått minst 2 procent i tre mätningar i rad för att särredovisas. I många mätningar tidigare har AfS nästan fått 2 procent, men snubblat på mållinjen...
Citera
2018-08-22, 20:17
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Det där har vi fått läsa 698 gånger i den här tråden. Detta till trots så kommer vi att rösta på AfS redan detta val. Lär dig leva med det.
Jag respekterar det. Det kommer vara viktigt att nå över 1% iallafall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StillaHavet
Jag lutar därför mer och mer åt att det är nu eller aldrig som gäller för AfS. Partiet kan t.o.m. vara olagligt till nästa val. Det blir dock i princip omöjligt att kasta ut dem om de kommer in 2018 och dessutom växer i opionionen.

Att sitta i parlamentarisk församling är tyvärr ingen garanti för att systemet inte ska begå grova övergrepp mot ett parti och dess företrädare. Se bara hur de har behandlat Gyllene Gryning i Grekland.
Citera
Medlem
Fashwaves avatar
Förtidsröstade idag tillsammans med sju bekanta.

#afs2018
Citera
2018-08-22, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fashwave
Förtidsröstade idag tillsammans med sju bekanta.

#afs2018

Vad röstade dina bekanta då? AfS också?

Hur många är det som brukar förtidsrösta egentligen av befolkningen?
Citera
2018-08-22, 20:22
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheStriptease
Vad röstade dina bekanta då? AfS också?

Hur många är det som brukar förtidsrösta egentligen av befolkningen?
I förra valet var det ca 40% som förtidsröstade. Helt otroligt mycket faktiskt.
Citera
2018-08-22, 20:26
Medlem
MrSkargards avatar
Hur många förstagångsväljare är det i år?
Citera
2018-08-22, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IKN
Jag vågar faktiskt nästan garantera dig, att nästa YouGov nära valet, kommer att särredovisa AfS. Liksom allt pekar på det.

Juli, fick "övrigt" 4,7 (exklusive FI).
Nu, fick "övrigt" 4,8 (exklusive FI).
Nästa mätning återstår.

För er som inte vet. YouGov kräver att ett part måste ha fått minst 2 procent i tre mätningar i rad för att särredovisas. I många mätningar tidigare har AfS nästan fått 2 procent, men snubblat på mållinjen...

Om nu inte Yougov har frångått den regeln. Flera har ju vittnat om att det bara går att välja Övriga och sen inget mer.
Citera
2018-08-22, 20:30
Medlem
StatligaTeleverkets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Hur många förstagångsväljare är det i år?
"Antalet förstagångsväljare ser ut att bli 62 000 personer färre än i 2014 års riksdagsval." ~SCB
Detta inkluderar invandrare.
Citera
2018-08-22, 20:33
Medlem
StatligaTeleverkets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Om nu inte Yougov har frångått den regeln. Flera har ju vittnat om att det bara går att välja Övriga och sen inget mer.
Nu är jag inte helt säker, men har för mig att de undersökningarna inte var opinionsundersökningar, utan andra undersökningar där partival var inkluderat. Typ marknadsundersökningar eller liknande.
Citera
2018-08-22, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .SMOrcimus.PriME
Eftersom du bad om synpunkter ska jag ge min.

Var på AfS torgmöte på stureplan i början av sommarn och då var publiken väldigt blandad. Några få blattar som körde facebook live och mesta dels svenskar, från ung ålder till äldre, blandat med män och kvinnor.

De som gick fram och pratade med represantanter efter mötet var främst yngre (arga? ) grabbar. Men publiken var, som sagt, väldigt blandad.

För övrigt är detta tredje valet jag får rösta i, om det är av intresse. Röstade SD 2010 och 2014.

Du bekräftar ju i hög grad min tes. Tack för synpunkterna.
Citera
2018-08-22, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E

Kommer ej ihåg användaren eller namnet, men han/hon bekräftade att man visst kunde göra det, för att han/hon gjorde den riktiga mätningen som skickades ut förra fredagen, som pågick troligen fram till söndagen, och publicerades idag. Exakt samma procedur med samma antal dagar som juli-mätningen. Mätningen som de tidigare gjorde var inte augustimätningen med andra ord. Så på den punkten är det faktiskt lugnt.

Men även OM YouGov eller Metro skulle fula sig i sista stund, räcker det med att kolla "övrigt". Det finns inget parti som kan bidra med att dra upp övrigt-stapeln till nästan 5 procent, annat än AfS. Vi har PP, men de får väl max 2 procent i en undersökning (grovt överskattade). Det vore väl om "övrigt" mystiskt och plötsligt skulle minska rejält, men det är dumt att spekulera (särskilt negativ spekulation). Jag utgår från att YouGov och Metro kommer "spela rent" även i fortsättningen. Och jag räknar med en särredovisning härnäst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in